Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabels in frame en stuur maken
#1
Ik zou graag de kabels van mijn Performer Goal in het frame en stuur willen wegwerken
Heeft iemand hier ervaring mee?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Waarom zou je extra sleuven willen maken in het chassis of frame van je ligfiets? Hoe krijg je die sleuven tussen kabel en frame dicht? Water en pekel komen onherroepelijk in het aluminium frame en aluminium is corrosiegevoelig. Je zult ontwateringsgaten moeten maken onder in het frame en dat deel wordt altijd het meest op "trek" belast onder het zitje. Je kunt alleen sleuven maken in het "neutrale"deel van het frame. Dat zijn de gebieden die niet op "trek" of "druk"worden belast. Anders verzwak je het frame. Je garantie op het frame komt te vervallen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Je kan ook je stuur omwikkelen met stuurlint wat bedoeld is voor racefietsen en daar je kabels van het stuur in wegwerken.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(12-May-2021, 06:38 PM)de Boer schreef: Je kan ook je stuur omwikkelen met stuurlint wat bedoeld is voor racefietsen en daar je kabels van het stuur in wegwerken.

Groeten Henk

Bedankt voor je tip Henk,

Ik ga het overwegen. 

Groet,
Gerrit
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(12-May-2021, 06:38 PM)de Boer schreef: Je kan ook je stuur omwikkelen met stuurlint wat bedoeld is voor racefietsen en daar je kabels van het stuur in wegwerken.

Groeten Henk

Dat werkt inderdaad goed. Ik heb eerder een optima cobra gehad en daar heb ik zelf een superman stuur bij gemaakt. Die heb ik uiteindelijk ook omwikkeld met stuurlint. Zag er net af fabriek uit.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Graag gedaan. Nog een tip is om de kabels eerst vast te maken aan je kale stuur met 1wikkeltje schilderstape. Dan blijven ze mooi op hun plek als je het stuurlint wikkelt.

Succes!
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Voor een 6mm kabeltje boor je een 6 mm gat. Daar past de remkabel dan keurig haaks door. Helaas wil je niet haaks, maar veel vlakker. Dus moet het gat ovaal worden om daarvoor de ruimte te bieden. In plaats van een 6 mm gat eindig je ongeveer met een gat van 15x6 mm. Dat is al best een flink gat. En dan heb je er nog niet zo'n mooi rubbertje omheen die voorkomt dat je kabel precies op dat plekje knikt of door schuurt. Ergo, je mag dan een nog iets groter gat maken. Praktisch gezien wil je die gaten dan ook nog op plekken hebben, waar de belasting vaak het hoogst is. Rondom het balhoofd zit echt een belastings piek. En daar kom dan een gaatje voor de voor en achter rem, voor en achter derrailleur. Je zou dan dus vier flinke gaten zitten maken op plekken waar de kans op beginnende breukjes het grootst is.

De volgende horde, als je het toch doet is dat de kabels dan op andere plekken van vast naar flexibel gaan. Doordat je stuur beweegt ten opzichte van het frame, kan dat voor knikken in de kabels zorgen, wat ten koste gaat van de kwaliteit van het schakelen/remmen. Ik weet niet of de Performer nokjes heeft waar de buitenkabel onderbroken wordt, dat scheelt een hoop rek in de flexibele buitenkabels. Bij kabels binnendoor heb je noodgedwongen ook een doorlopende buitenkabel.

Kortom het ziet er misschien mooi uit, maar je haalt je een hoop ellende op de nek.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(13-May-2021, 03:54 PM)Jeroen S schreef: Voor een 6mm kabeltje boor je een 6 mm gat. Daar past de remkabel dan keurig haaks door. Helaas wil je niet haaks, maar veel vlakker. Dus moet het gat ovaal worden om daarvoor de ruimte te bieden. In plaats van een 6 mm gat eindig je ongeveer met een gat van 15x6 mm. Dat is al best een flink gat. En dan heb je er nog niet zo'n mooi rubbertje omheen die voorkomt dat je kabel precies op dat plekje knikt of door schuurt. Ergo, je mag dan een nog iets groter gat maken. Praktisch gezien wil je die gaten dan ook nog op plekken hebben, waar de belasting vaak het hoogst is. Rondom het balhoofd zit echt een belastings piek. En daar kom dan een gaatje voor de voor en achter rem, voor en achter derrailleur. Je zou dan dus vier flinke gaten zitten maken op plekken waar de kans op beginnende breukjes het grootst is.

De volgende horde, als je het toch doet is dat de kabels dan op andere plekken van vast naar flexibel gaan. Doordat je stuur beweegt ten opzichte van het frame, kan dat voor knikken in de kabels zorgen, wat ten koste gaat van de kwaliteit van het schakelen/remmen. Ik weet niet of de Performer nokjes heeft waar de buitenkabel onderbroken wordt, dat scheelt een hoop rek in de flexibele buitenkabels. Bij kabels binnendoor heb je noodgedwongen ook een doorlopende buitenkabel.

Kortom het ziet er misschien mooi uit, maar je haalt je een hoop ellende op de nek.

Bedankt voor de reactie, ik ga er niet aan beginnen.
Het stuur ga ik met lint doen.
De schilders tape heb ik al toegepast.
beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietspaden
Ik blijf even van ...365cycle — 01:34 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik heb altijd gedach...Bart Verbeek — 12:39 AM
Fietspaden
Ik vraag mij af of d...Roepers — 11:43 PM
Fietspaden
Als ik naar de d...berth9999 — 11:33 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zoals al eerder geno...Jeroen S — 11:06 PM
Fietspaden
... willen/kunnen ...Hoekie — 10:57 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ande...PietV* — 10:14 PM
Fietspaden
Ik blijf even van he...amararock — 09:53 PM
Fietspaden
Objectief, objectief...Roepers — 08:02 PM
Fietspaden
maar ik ben een blij...Niels van der Wal — 07:37 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ander ...Frutsel — 03:57 PM
Fietspaden
Minder longpatienten...Frutsel — 03:43 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ooit  een dame gez...PietV* — 03:40 PM
Fietspaden
@Frutsel: Als er ind...Bacchus — 02:18 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...Frutsel — 01:09 PM
Fietspaden
Als de overheid veel...Frutsel — 01:05 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...365cycle — 12:43 PM