levensduur van een ligfiets
|
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
08-Oct-2021, 05:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Oct-2021, 05:07 PM door PietV*.)
(08-Oct-2021, 04:19 PM)pvandorp schreef: (08-Oct-2021, 03:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Met een Orca ga je niet hard. Of bedoelde je een Optima Orca?
Ik denk dan aan een e-Orca. Onderhoudsarm, altijd goed weer om te fietsen en een prima snelheid. Tenminste als hij dan staat afgesteld op max. 45 km/u met ondersteuning.
Die straatjes maak ik me geen zorgen over. Ik rij in de Flevopolder da's geen Amsterdam. Ik denk dat de Flevobike e-Orco wordt bedoeld. https://www.flevobike.nl/Orca/orca.html
(08-Oct-2021, 04:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Max 45km/u? Dan is het geen fiets meer maar een bromfiets. Inclusief verzekering dus.
En dan krijg je dus ook al dat gedoe met die accu's. Ik vind dat met de lampjes soms al lastig Sinds de invoering van de speed-pedelec is de scheiding tussen fietsen met elektrische ondersteuning en speed-pedelec (bromfiets) erg duidelijk geworden. Een ligfiets, inclusief velomobielen, die als bromfiets 45 km/h mogen rijden is verleden tijd. De individuele keuringseisen voor zo'n bromfiets zijn hoog en duur.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
08-Oct-2021, 06:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Oct-2021, 06:02 PM door Wim -de roetsende.)
Die keuring werd in het verleden in Duitsland gedaan en daarna werd de VM vanuit Duitsland geïmporteerd.
Bestaat die route dus niet meer? Is ook al heeeeel lang geleden. Was toen met die vm uit IJmuiden. Dat grote logge ding....oh ja, Aeronogiets --> Aerorider, ik heb even gegoogeld.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Bromfietsen worden in de Lidstaten op gelijke wijze gekeurd op basis EG Richtlijn 2002/24/EG. De bromfiets mag ook worden gekeurd volgens de Verordening (EU) Nr. 168/2013. De keus is aan de verzoeker. Of de Richtlijn 2002 of de Verordening 2013.
Voor een bromfiets die in Duitsland is goedgekeurd, kan in Nederland een kenteken worden aangevraagd.
Alle bromfietsen vallen onder de categorie L1e t/m L7e. Als een bromfiets type gekeurd is geldt die keuring voor alle gelijksoortige merk en type bromfietsen. Individueel uiteraard voor die ene.
Fietsen met trapondersteuning, 0,25 kW en maximaal 25 km/h, zijn feitelijk snorfietsen, maar worden bij Wet uitgezonderd en tot fiets verklaard. Met alle voordelen die bij fietsen horen.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Prima.
De Aerorider werd echter altijd in Duitsland gekeurd en daarna weer door de eigenaar ingevoerd.
Ik heb het over 2005, het kan ook nog eerder zijn geweest.
Keuren in Nederland was niet mogelijk of te ingewikkeld. Geen idee, maar het gebeurde gewoon niet.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 13
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 1
14 x bedankt in 6 berichten
Haha, de mijne is niet te koop hoor, heb er lang naar gezocht. Als je een uit de vroege serie koopt, met ‘normale’ gespaakte wielen zou ik wel even opletten dat je er een kiest waar je van buitenaf (door een rubber dopje te verwijderen) bij de olieschroef van de Rohloff kan. Anders sta je ieder jaar je halve fiets uit elkaar te halen… de eerste series hadden nog geen voor Flevobike aangepaste Rohloff binnenin namelijk. En inderdaad, snel is ‘ie niet. Ik rijd, afhankelijk van of het vlak is, en de wind, tussen de 22 en 28 kilometer per uur kruissnelheid, buiten de stad natuurlijk. Voor mij snel zat.
(08-Oct-2021, 12:29 PM)pvandorp schreef: @Joor—
Wat moet ie kosten?
Ik moet nog bepalen wat een uit 2008 (een van de eersten, kleur groen) mag kosten.
Ik heb geen conditie maar rij toch 23 km/h gemiddeld zonder teveel inspanning.
25 km/h gemiddeld als ik mijn stinkende best doe. Kan maar moeilijk tegen dat ik 0 conditie heb.
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Er rijden heel veel hele oude stadsfietsen rond, gebouwd uit basic staal en dat blijft ook maar goed gaan. Soms gaat het wel mis, dan is er meestal een constructiefoutje aan de hand, zoals basic stalen vorkje met een Trommelrem ofzo.
Bij diverse frames zijn er plekken waar de belasting tijdens het rijden vrij hoog is. Rond het balhoofd is zo'n plek. Ook de bevestigingspunten van een geveerde achtervork, van het veerelement zijn aandachtspunten. Op het moment dat er veel kracht op een punt komt, is het van belang waar die kracht dan wordt opgevangen. Vaak gaat het stuk op een plek waar de krachten niet goed door kunnen vloeien. Als het ene deel kan buigen, en het andere helemaal niet, dan gaat het op het randje mis. Daarom is een trapper asje aan de buitenkant veel dunner dan waar die aan de chrank geschroefd wordt.
Een cromo stalen frame of vork kan heel veel buigingen verdragen voordat het misgaat. Bij Aluminium is dat duidelijk anders, dat gaat na een x aantal keren buigen mis. Hoeveel x precies is?
Op de onderstaande site zijn veel contructiefoutjes bij fietsen te zien.
http://www.m-gineering.nl/oops.htm
Ik heb inmiddels de derde fiets gebouwd met hetzelfde Carbon hoofdframe. Dat moet nu ongeveer 15 jaar oud zijn, kilometers houd ik niet zo bij, rijdt ook lang niet altijd met een computer op de fiets. Denk dat ie wel over de 40.000km zal zijn. Is geen probleem, omdat Carbon met Epoxy eigenlijk eindeloos belastbaar blijft net als staal. Alleen UV straling is niet goed voor Epoxy. De heel erg high end carbon frames met heel veel UD carbon hebben weinig elastisch materiaal. Daardoor kan het snel mis gaan. Mijn carbon frames bevatten ook veel geweven materiaal en vast een beetje meer dan noodzakelijk, waardoor het enige reserves heeft. Met Carbon kun je op heel erg veel manieren constructiefoutjes maken. Ook kan het goed gebeuren dat een nietsvermoedende eigenaar de boel kapot maakt met een foutje. Het omkiepen van een geparkeerde carbonfiets tegen een scherp randje, het te strak aandraaien zonder aandacht voor het aandraaimoment etc.
Berichten: 25
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 16
2 x bedankt in 2 berichten
10-Oct-2021, 12:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2021, 12:30 PM door pvandorp.)
(09-Oct-2021, 11:07 AM)Jeroen S schreef: http://www.m-gineering.nl/oops.htm
Na het bekijken/lezen van de pagina ga ik voortaan wat beter naar mijn fiets(en) kijken.
Wilde niet verder lezen omdat het zo wel veel fouten zijn die kunnen optreden. Volgens mij is veel te ondervangen door een goede fiets kopen en goed onderhoud. Ik gebruik (nog) geen momentsleutel en misschien dus beter dat een expert het onderhoud doet. Werk ik wel een paar uur extra.
(08-Oct-2021, 10:52 PM)Joor—- schreef: Haha, de mijne is niet te koop hoor, heb er lang naar gezocht. Als je een uit de vroege serie koopt, met ‘normale’ gespaakte wielen zou ik wel even opletten dat je er een kiest waar je van buitenaf (door een rubber dopje te verwijderen) bij de olieschroef van de Rohloff kan....
En inderdaad, snel is ‘ie niet. Ik rijd, afhankelijk van of het vlak is, en de wind, tussen de 22 en 28 kilometer per uur kruissnelheid, buiten de stad natuurlijk. Voor mij snel zat. Valt best mee er staan nu 3 GM's te koop op marktplaats voor een fietser van 1,80 tot 2,00 m lang. Je kunt nog switchen.
Dat van die olieschroef zal ik nakijken. De eigenaar heeft zelfs geholpen met de ontwikkeling van de GM dus ik heb goede hoop dat het er (inmiddels) op zit.
Ik rij 14,5 tot 18 m/u = 23 tot 29 per uur en dan doe ik niet rustig aan. Na 1,5 uur fietsen (met windkracht 6 in de flevopolder) krijg ik dan ook hoofdpijn van de inspanning. Ik moet mezelf leren kennen. Verder ga ik de stoel wat laten zakken dat scheelt vast wel wat. Zit nu behoorlijk rechtop.
(08-Oct-2021, 05:06 PM)PietV* schreef: ...
Ik denk dat de Flevobike e-Orco wordt bedoeld. https://www.flevobike.nl/Orca/orca.html
...Een ligfiets, inclusief velomobielen, die als bromfiets 45 km/h mogen rijden is verleden tijd. De individuele keuringseisen voor zo'n bromfiets zijn hoog en duur.
Ik bedoelde een E-Orca en minimaal een pedelec-snelheid anders kan ik beter zonder ondersteuning fietsen. Dus ik hoop maar dat het model al gekeurd is.
@PietV*: weet je wat een keuring kost? Bij duur denk ik aan 5000 euro.
(06-Oct-2021, 11:08 AM)Lopopodium schreef: ...Dan moeten de trappers meer naar voren en krijg je een grotere hefboomwerking rond het balhoofd. Ik ben wat skeptisch geworden dat een ligfiets het jaren en jaren volhoudt...
Ik heb de 13 jaar oude GM nog niet gecontroleerd op scheuren en hoorde van de leverancier dat er GM's zijn met meer dan 100.000 km 'op de teller'. Die Optima Orca was 1700 euro. Een GM was 4400 euro. Kan kwaliteitsverschil zijn?
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Vermoedelijk is het bij de Orca een gevolg van iets hogere krachten door een sterke lange berijder mogelijk in combinatie met schade als gevolg van warmte inwerking bij het lassen. Ook in Taiwan is het wel eens maandagmorgen.
In de GM zit erg veel zelf ontwikkelde of aangepaste techniek. Ik weet niet of je daar op de erg lange termijn nog onderdelen voor kan krijgen. De voorvork is niet standaard, het chrankstel, de achternaaf, de Rohloff die in het frame verwerkt is, is ook niet standaard.
Met een beetje onbenullig schroeven is schroefdraad in aluminium zo kapot. Ook zo iets simpels kan al een erg vervelend probleem veroorzaken.
Groeten, Jeroen
Berichten: 25
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 16
2 x bedankt in 2 berichten
(10-Oct-2021, 12:50 PM)Jeroen S schreef: ....een gevolg van iets hogere krachten ...
....is het wel eens maandagmorgen....
In de GM zit erg veel zelf ontwikkelde of aangepaste techniek. Ik weet niet of je daar op de erg lange termijn nog onderdelen voor kan krijgen. De voorvork is niet standaard, het chrankstel, de achternaaf, de Rohloff die in het frame verwerkt is, is ook niet standaard.
... zoiets simpels kan al een erg vervelend probleem veroorzaken... Die schrijf ik bij in de lijst met levenduurbepalende factoren.
Berichten: 2.003
Topics: 31
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1443 x bedankt in 818 berichten
Kan je voor de prijs van één Rohloff niet de dualdrive vijf keer vervangen krijgen, inclusief materiaal- en arbeidskosten? Ik heb zelf maar eenmaal een dualdrive tot gort gefietst tot nu toe, en dat was al een tweedehandsje.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
2405 x bedankt in 1068 berichten
11-Oct-2021, 09:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Oct-2021, 09:19 PM door Roepers.)
Aha,
GM is Flevobike Greenmachine
SP is Speedpedelec. (ik dacht eerst aan een type pedaal, maar dat kon gezien de context niet kloppen)
Groet,
Marco - duurde even voordat ik de afkortingen begreep - Roepers
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
(11-Oct-2021, 09:09 PM)Lopopodium schreef: Kan je voor de prijs van één Rohloff niet de dualdrive vijf keer vervangen krijgen, inclusief materiaal- en arbeidskosten? Ik heb zelf maar eenmaal een dualdrive tot gort gefietst tot nu toe, en dat was al een tweedehandsje.
Denk het ook, maar de dual drive is nu al niet lekker in stand 1, de lichtste. En daarom weggedraaid op de kabelversteller. Daarnaast bevalt 2x draaien niet. Liever 1x. Ook makkelijker voor de andere gezinsleden. Dan wordt het de optie 11 of 12 speed of een Rohloff. Of een 'nieuwe' trike waar het al op zit. De trike bevalt super goed, is een blijver, dus waard om verder naar wens in te investeren. En ja, ik vind een Rohloff ook veel geld dus zit nu eerst te azen op een 2de hands inclusief 26" wiel.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
2405 x bedankt in 1068 berichten
12-Oct-2021, 11:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2021, 11:10 PM door Roepers.)
Ik heb een aantal postings over elektrische ondersteuning verplaatst naar Elektrische ondersteuning en bewegen
Berichten: 25
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 16
2 x bedankt in 2 berichten
(11-Oct-2021, 09:09 PM)Lopopodium schreef: Kan je voor de prijs van één Rohloff niet de dualdrive vijf keer vervangen krijgen, inclusief materiaal- en arbeidskosten? Ik heb zelf maar eenmaal een dualdrive tot gort gefietst tot nu toe, en dat was al een tweedehandsje. Ik denk dat je stelling juist is Lopopodium. Ik hoop dat een GM 150.000 km op een Rohloff naaf kan (door het afschermen van vuil) en alleen een onderhoudsbeurt om de 50.000 km.
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Probleem is alleen dat die Dual Drive al een poosje niet meer gemaakt wordt en ook de onderdelen stroom behoorlijk aan het opdrogen is. Sturmey Archer heeft ook iets vergelijkbaars wat nog wel gemaakt en verkocht wordt, al moet je er ook behoorlijk naar zoeken.
https://www.sturmey-archer.com/en/produc...rk3-silver
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|