Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hork van de dag
(19-Sep-2022, 07:35 PM)365cycle schreef: Goed... ik heb het kenteken, busnummer en tijd. Straks ff een klacht indienen.

Had jij geen cam aan boord?
Antwoord }
Bedankt door:
(21-Sep-2022, 03:45 AM)Bart Verbeek schreef:
(20-Sep-2022, 08:33 PM)Lopopodium schreef: Kijk. Ik zou de buschauffeur een bos bloemen sturen nu!

Als je zijn visie deelt, dan zou ik dat zeker doen.

Ik was sarcastisch.
Een volgende keer gewoon even stoppen en naar het raampje lopen van de chauffeur en vertellen wat je er van vond? Tenminste, als je het in je hebt om het niet te laten escaleren. Anders maar niet doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(20-Sep-2022, 11:23 PM)Joostp schreef:
(20-Sep-2022, 08:33 PM)Lopopodium schreef: Kijk. Ik zou de buschauffeur een bos bloemen sturen nu!

Misschien moet ik dat ook maar doen naar al die automobilisten die het nodig vonden om nog snel voor mijn neus in te voegen op de weg waar ik fiets en vervolgens door de dorpskern met smalle straatjes hinderlijk voor mijn neus te blijven rijden, remmend voor elke drempel en ander eng iets, en mij ondertussen de walm van de uitlaat laten inhaleren zonder kans op inhalen. Dat is vast ook ter mijner bescherming.

Jammer dat ze niet zullen schrikken als ik mijn bel gebruik. Ik zou wel een bustoeter op mijn fiets willen op zo'n moment...

Kennelijk slaan bij ‘medeweggebruikers’ soms zekeringen in het hoofd door als ze zich ‘gehinderd’ voelen door zo’n rare contraptie op ‘hun’ weg. Gek genoeg is mijn driewieler ongeveer even breed en ik maak dit soort verkeersterreur nauwelijks mee. Een behoorlijk harde luchthoorn is er wel, voor fietsgebruik. Ik gebruik ‘m ook op m’n zeilboot. Je moet ze oppompen, maar dat lukt vast ook met een CO2 patroon: https://www.youtube.com/watch?v=E-Jtk6_g8x8 Geen idee waar te koop, ze staan op de Azub fabriekssite, dus via Azub dealers, misschien.
Zo'n luchthoorn heb ik net aangeschaft. Ze maken een bak herrie. https://www.toetershop.nl/luchthoorns , zoek op airzound . Een review kan ik er nog niet van geven, maandag op mijn fiets geschroefd.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(21-Sep-2022, 08:35 AM)berth9999 schreef: Had jij geen cam aan boord?
Nee, (nog!) niet in de DF.

(21-Sep-2022, 10:35 AM)Lopopodium schreef: Een volgende keer gewoon even stoppen en naar het raampje lopen van de chauffeur en vertellen wat je er van vond? Tenminste, als je het in je hebt om het niet te laten escaleren. Anders maar niet doen.
Ik moest dus ook naar huis... en dan moet ik dus stoppen, omkeren, etcetera.
Vond een officiële klacht indienen in deze situatie gepaster.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron , berth9999 , Willeke_IGKT
Oppompbare luchthoorns zijn ook te koop onder de naam "ecoblast".
De gewone ecoblast heeft een metalen fles en de "sport" is geheel van kunststof.

Helaast zit de schakelaar direct aan de hoorn.
Daardoor zie ik zelf geen handige toepassing van zo'n hoorn op mijn Strada.
Maar daar zit ook al een claxon in/onder.
Op een open ligger lijkt een luchthoorn een prima oossing.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Roefie
Naar aanleiding van de buschauffeur... zie het blij-topic Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Niet helemaal de hork van vandaag want al een paar dagen geleden:

Ik fiets op de ligger hier, ben iets eerder, bij het winkelcentrum rechtsaf deze straat ingeslagen. Daarbij liet een automobilist van links me al flink schrikken. In plaats van voorrang te verlenen, gaf deze juist gas. Hiermee vloog hij met een gangetje van zestig in deze dertig-zone mij, en de drie volgende onoverzichtelijke straten van rechts, voorbij. Aan het einde van de straat sloeg hij rechtsaf. Dit is echter niet de hork..

Inmiddels reed ik ruim dertig, nog steeds in de dertig-zone. De bestuurder van de bestelbus achter me vond dat niet hard genoeg, negeert ook de twee straten van rechts, net als de mogelijkheid dat er een nog ongeziene tegenligger van de T-kruising aan het eind zou kunnen komen, die geen mogelijkheid zou hebben hem te ontwijken vanwege de rij geparkeerde auto's over de lengte van de straat. De straat blijkt echter sowieso te kort om zijn inhaalactie af te maken en terwijl zijn achterwiel nog naast me is, stuurt hij, zonder richting aan te geven, rechtsaf, terwijl hij hard in de remmen gaat. Logisch, want met een bestelbus met vijftig door die bocht zou op zijn minst spektakel geven. Natuurlijk ben ik al alert zodra ik zo'n onmogelijke inhaalactie opmerk maar ik mocht alsnog zo hard in mijn remmen knijpen om hem te ontwijken dat ik blij was met droog weer en lig- in plaats van buk-fiets.

Het mooiste komt nog: Voor de eerstvolgende kruising, nog geen honderd meter verder, rijd ik beide automobilisten alweer voorbij omdat ik op de fiets gewoon een stuk minder ruimte op de weg nodig heb.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Rijschoolhouders horen opvallend vaak in deze categorie. Het was dat ik het aan zag komen (anders was het snuitje van de Bülk nu nog veel platter geweest), maar de lesauto sloeg rechtsaf over een bromfietspad. Ondanks flink toeteren keken alledrie de inzittenden niet over hun schouder. En dan vervolgens doen alsof ik gek ben. Hoop maar dat z’n slagingspercentage het verkeersinzicht reflecteert…
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Lig-hen , Willeke_IGKT
Dit vond ik wel een mooie voor Hork van de dag.

Echt gevaarlijk joh, fietsers. 1020 pk sterke elektrische auto's die gedeeltelijk of geheel zelf kunnen rijden, dát is de oplossing voor ons mobiliteitsprobleem en onze verkeersveiligheid.

Tesla rijdt dwars door bestelbus
Antwoord }
We hebben er weer één op deze mooie maandagochtend.
Ik was te voet onderweg, en liep aan het begin van een oversteekplaats (over een fietspad). Daarna komt er dan een klein eiland, de eerste rijbaan met een zebra, dan zo'n middeneiland, dan weer een stuk zebra over de tweede rijbaan, en dan nog een eiland en het fietspad aan de andere zijde. Ik kijk dan altijd alvast uit voor beide rijbanen, en keek een automobilist recht aan. Hij besluit dat hij wel even voor me langs moet kunnen (er stond nog een auto voor 'm), en laat z'n voet van de rem zodat z'n auto totaal op de zebra komt te staan (en het was een lang kreng, dus de hele zebra was ook geblokkeerd). Daar kon hij niet verder, want er stond een auto voor 'm te wachten tot de rotonde vrij was. Mijn hele weg was dus geblokkeerd, meneer keek stuurs voor zich.

Ik liep op m'n dooie akkertje vóór zijn auto langs, terwijl de auto voor hem al aan het wegrijden was. Jij de hork uithangen, dan doe ik vrolijk met je mee...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(30-Jan-2023, 12:22 PM)365cycle schreef: We hebben er weer één op deze mooie maandagochtend.
Ik was te voet onderweg, en liep aan het begin van een oversteekplaats (over een fietspad). Daarna komt er dan een klein eiland, de eerste rijbaan met een zebra, dan zo'n middeneiland, dan weer een stuk zebra over de tweede rijbaan, en dan nog een eiland en het fietspad aan de andere zijde. Ik kijk dan altijd alvast uit voor beide rijbanen, en keek een automobilist recht aan. Hij besluit dat hij wel even voor me langs moet kunnen (er stond nog een auto voor 'm), en laat z'n voet van de rem zodat z'n auto totaal op de zebra komt te staan (en het was een lang kreng, dus de hele zebra was ook geblokkeerd). Daar kon hij niet verder, want er stond een auto voor 'm te wachten tot de rotonde vrij was. Mijn hele weg was dus geblokkeerd, meneer keek stuurs voor zich.

Ik liep op m'n dooie akkertje vóór zijn auto langs, terwijl de auto voor hem al aan het wegrijden was. Jij de hork uithangen, dan doe ik vrolijk met je mee...

Ik ga dan nog wel eens midden voor de auto op het mijn veters strikken...

Zaterdag had ik 2x iemand die voor me langs reed terwijl ik het zebrapad opliep. Eerst 1 van links (helaas z'n spiegel nèt niet geraakt met mijn tas), en vervolgens 1 van rechts.
Soms heb ik zin om een paar grote ijzeren bouten in mijn zak te stoppen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
In Amsterdam heb ik wel eens een schop gegeven tegen een auto. Hij reed waar hij niet rijden mocht (op de trambaan), hij reed door rood, ik liep op het zebrapad, en hij reed bijna over mijn tenen.

Om de hoek stopte hij, stapte uit en zei "ik ga je in mekaar schoppen!". Ik zei "dat doe je dan maar". Maar toen keek hij nog eens goed naar mijn postuur en stapte maar gauw weer in.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Had je toevallig toen een baard, en Terrence Hill naast je staan?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
(30-Jan-2023, 02:28 PM)Bart Verbeek schreef: In Amsterdam heb ik wel eens een schop gegeven tegen een auto.
Ik heb jaren geleden een keer uit een reflex zo'n harde klap op het dak van een auto gegeven dat mijn linkerhand er zeer van deed en ik bang was dat er een deuk in het dak zat. De auto stak van rechts vanuit een uitrit het fietspad over naar de hoofdrijbaan en ik knalde er bijna tegenaan. Een paar honderd meter verder stond de automobilist mij op te wachten, duidelijk uit op een confrontatie. Gelukkig was ik zo wijs om meteen mijn hand uit te steken en mijn excuses aan te bieden, waarop hij mij vertelde dat hij mij niet gezien had toen hij het fietspad opreed. Toen hij mij vervolgens te laat opmerkte raakte hij in paniek omdat hij ook niet door kon rijden vanwege aankomend verkeer op de hoofdrijbaan. Toen ik die klap op zijn dak gaf heeft hij van schrik gas gegeven en op een haar na een auto op de hoofdrijbaan gemist (dat is mij totaal ontgaan). We hebben met z'n tweeën nog even na staan trillen en hebben elkaar toen nogmaals de hand geschud, maar ik had hem wel een knuffel kunnen geven zo blij was ik dat ik net een aanrijding en een vechtpartij gemist had. (Er zat overigens geen deuk in het dak, maar mijn hand heeft nog een week pijn gedaan.)

Natuurlijk zijn er mensen in het verkeer die zich dom gedragen, maar ik heb er van geleerd dat een inschattingsfout vaak net zo waarschijnlijk is als kwade wil. Ik ben trouwens niet heilig, vorige maand heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering een bestelbus die van links kwam (in Engeland heeft verkeer van rechts in de praktijk ook voorrang) en mij sneed een mep gegeven. In dit geval zag ik het aankomen en had ik tijd gehad om na te denken. Al klonk het bevredigend (zo'n bus is natuurlijk één grote klankkast), ik had er meteen spijt van omdat het behalve als overdrukventiel niks oplevert.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
(30-Jan-2023, 12:22 PM)365cycle schreef: Ik liep op m'n dooie akkertje vóór zijn auto langs, terwijl de auto voor hem al aan het wegrijden was. Jij de hork uithangen, dan doe ik vrolijk met je mee...

Ik zag een keer een filmpje dat een man zich niet bedacht en gewoon over de motorkap liep.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
(30-Jan-2023, 10:47 PM)Wim -de roetsende schreef:
(30-Jan-2023, 12:22 PM)365cycle schreef: Ik liep op m'n dooie akkertje vóór zijn auto langs, terwijl de auto voor hem al aan het wegrijden was. Jij de hork uithangen, dan doe ik vrolijk met je mee...

Ik zag een keer een filmpje dat een man zich niet bedacht en gewoon over de motorkap liep.

Of de deur opent, door de auto kruipt en aan de andere kant via de deur weer uitstapt om verder te lopen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
(30-Jan-2023, 08:52 PM)melle z schreef: Ik heb jaren geleden een keer uit een reflex zo'n harde klap op het dak van een auto gegeven dat mijn linkerhand er zeer van deed en ik bang was dat er een deuk in het dak zat.
Een deuk in het dak van een auto krijgen is een hele moeilijke opgave. Weleens bij een wrak geprobeerd door erop te springen. Vooral heel hard gevallen. De lak was beschadigd, maar het dak sprong gewoon terug naar z'n oorspronkelijke vorm.

(30-Jan-2023, 08:52 PM)melle z schreef: Natuurlijk zijn er mensen in het verkeer die zich dom gedragen, maar ik heb er van geleerd dat een inschattingsfout vaak net zo waarschijnlijk is als kwade wil.
Eens. Wat ik niet vermeld had: Dit is één van de drie rotondes waar het tijdens de ochtendspits letterlijk iedere dag prijs is. Als je je niet assertief opstelt en doet alsof je zonder te kijken keihard doorfietst krijg je géén voorrang, terwijl je daar wel recht op hebt. En als er weer een keer een politie-auto staat doet iedereen poeslief.
Ik ben het dus nogal beu daar. Die automobilisten rijden daar iedere dag (persoon in kwestie woont letterlijk in mijn straat, ik ken 'm van gezicht), en iedere dag vindt een aanzienlijk deel daarvan één auto verder naar voren kunnen belangrijker dan een voetganger of fietser voor laten gaan zoals de regels voorschrijven. Ben er zelfs al eens op die brutale manier doorgefietst, om vervolgens midden op de rijbaan te stoppen zodat een kind dat al even stond te wachten kon doorfietsen. Schandalig gewoon.

(30-Jan-2023, 10:47 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zag een keer een filmpje dat een man zich niet bedacht en gewoon over de motorkap liep.
Big Grin

(30-Jan-2023, 10:51 PM)Lopopodium schreef: Of de deur opent, door de auto kruipt en aan de andere kant via de deur weer uitstapt om verder te lopen.
Dit was een lel van een cabriolet. Dan zou ik bij die kerel op schoot moeten gaan zitten en dan doorschuiven. Volgens mij pleeg ik dan een strafbaar feit, haha Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
(30-Jan-2023, 03:28 PM)Fietsbennie schreef: Had je toevallig toen een baard, en Terrence Hill naast je staan?

40 jaar terug was ik relatief groot. Sedertdien is de jeugd enorm doorgeschoten door overmatige melkconsumptie. In die tijd sportte ik drie uur per dag en werkte ik in de bouw. Dus ik voelde me ook sterk, en straalde dat waarschijnlijk ook uit. Bovendien was het maar een klein kereltje.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Dat doet mij denken aan die kleine keffertjes die keihard blaffen naar een rotweiler. Ik schud mijn hoofd en denk dan "Compensatiegedrag".

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
(30-Jan-2023, 11:15 PM)365cycle schreef: Een deuk in het dak van een auto krijgen is een hele moeilijke opgave.
Ik weet het, maar ik had op dat moment andere dingen aan mijn hoofd. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ik heb een een Daf 46 uit 1975. Ik zit mij erover te verbazen hoe goed het zicht rondom is in de Daf vergeleken met moderne auto's. Vanwege botsveiligheid hebben moderne auto's hele dikke spijlen. Die ontnemen het zicht op grote delen van de weg en het fietspad. Dit heb ik vaker geschreven hier. Maar wat mij laatst begon op te vallen is dat vrijwel alle auto's meer of minder getint glas hebben. Volgens mij vermindert dat het contrast. Dat zorgt ervoor dat dingen je gemakkelijker ontgaan. Moderne auto's zijn veiliger voor de inzittenden maar onveiliger voor andere verkeersdeelnemers. Dus als ze weer eens zeggen je niet gezien te hebben, dan kun je aanvoeren dat dat heel gemakkelijk gebeurt in het betreffende voertuig. Het ligt niet aan de fiets maar aan de auto.

Groet,
Marco
Antwoord }
Kinderen en honden moeten ook verplicht altijd een vlaggetje hebben. Als ze een velomobiel in een (meestal) heldere kleur al niet kunnen zien zonder vlaggetje, dan zijn die namelijk helemaal onzichtbaar voor de automobilist
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , 365cycle , Lig-hen
(31-Jan-2023, 04:24 PM)Roepers schreef: Moderne auto's zijn veiliger voor de inzittenden maar onveiliger voor andere verkeersdeelnemers. Dus als ze weer eens zeggen je niet gezien te hebben, dan kun je aanvoeren dat dat heel gemakkelijk gebeurt in het betreffende voertuig. Het ligt niet aan de fiets maar aan de auto.

Daar past het felle licht van de koplampen dus perfect bij! Die zijn ook vooral geschikt voor de betreffende berijder, niet voor de rest van het (tegemoetkomende) verkeer.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(31-Jan-2023, 04:24 PM)Roepers schreef: Ik heb een een Daf 46 uit 1975. Ik zit mij erover te verbazen hoe goed het zicht rondom is in de Daf vergeleken met moderne auto's. Vanwege botsveiligheid hebben moderne auto's hele dikke spijlen. Die ontnemen het zicht op grote delen van de weg en het fietspad. Dit heb ik vaker geschreven hier. 
Klopt helemaal. De dode hoek in de moderne auto's die ik gereden heb was enorm in vergelijking met m'n oude barrels van vroeger. Alle rijhulpsystemen lossen dat maar ten dele op, en ook nog eens zolang ze het doen. De goede werking van de dodehoekwaarschuwing van m'n vroegere auto v/d zaak is volgens mij nog steeds geen APK-punt. ABS wel, maar ESP volgens mij nog steeds niet.

(31-Jan-2023, 04:24 PM)Roepers schreef: Maar wat mij laatst begon op te vallen is dat vrijwel alle auto's meer of minder getint glas hebben. Volgens mij vermindert dat het contrast. 
Ten dele waar. M'n Mercedes had af fabriek hele donkere ramen (scheelt een hoop staande houdingen kan ik je vertellen Big Grin ), maar van buiten naar binnen lieten die veel meer licht door dan andersom. In die auto was het altijd opvallend licht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Hoekie
(31-Jan-2023, 04:52 PM)Frutsel schreef: Kinderen en honden moeten ook verplicht altijd een vlaggetje hebben. Als ze een velomobiel in een (meestal) heldere kleur al niet kunnen zien zonder vlaggetje, dan zijn die namelijk helemaal onzichtbaar voor de automobilist
.. en niet te vergeten overstekend wild en afvallende lading! Zonder vlaggetje zijn die onzichtbaar.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Gistermiddag fietste ik het dorp uit over een vrij nieuw extra breed pad in "karrespoor" look.
Over 90% van dit fietspad is het agrarische verkeer voor de aanliggende akkers ook toegestaan.
De laatste 10% is fietspad, je weet wel met zo'n rond blauw bord.

Omdat t/m juni een belangrijke uitvalsweg afgesloten is moet gemotoriseerd verkeer een beetje omrijden.

Gistermiddag zag ik echter een automobilist zich via het fietspad de kortste weg richting het volgende dorpje zoeken.... en het werd "gevonden".

De lokale verkeersbordenambtenaar heeft vast wel een passende oplossing voor het fietspad waar dan geen auto meer door past.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM