Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De keuze is reuze
#27
(16-Oct-2021, 08:48 PM)Wim -de roetsende schreef:
(16-Oct-2021, 08:12 PM)Bart Verbeek schreef: Milan valt af vanwege teveel achterover liggen. Anders moet ik een papegaai laten monteren.

Een papegaai monteren......? Oké, leg uit  Confused

Wellicht ben je onbekend met de term papegaai voor zo'n ding dat boven je (ziek)bed hangt (meestal in ziekenhuizen, maar je kan het ook voor thuiszorg lenen), waaraan je je kan optrekken om overeind te komen.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#28
(16-Oct-2021, 08:48 PM)Wim -de roetsende schreef: Een papegaai monteren......? Oké, leg uit  Confused


Die heb ik nu ook nodig om uit mijn bed te komen. Maar zo achterover vind ik sowieso niet prettig.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#29
[Afbeelding: D972-D1-EC-1-D5-A-4-DAA-9485-D56-FAD7-B6102.jpg]

Deze papegaai bedoelt Bart…..
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#30
(16-Oct-2021, 10:06 PM)Bart Verbeek schreef: Die heb ik nu ook nodig om uit mijn bed te komen. Maar zo achterover vind ik sowieso niet prettig.

Ja, dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Het stoeltje van de Milan heeft een kleinere zithoek, maar het model is zo dat je schouders en hoofd juist weer iets meer rechtop komen. Mijn Aero heeft dat ook. Vind ik heel prettig. Door de iets meer liggende houding heb ik geen last (meer) van een 'houten kont'. Er zijn simpelweg meer vierkante centimeters waar je lichaamsgewicht over verdeeld wordt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#31
(16-Oct-2021, 09:37 PM)Peter de Rond schreef: Heb nog 2 glasvezel Questen staan, zijn goede opstappers, die je bijna voor hetzelfde geld doorverkoopt als je naar een jongere versie overstapt.
Mochten ze je niet bevallen, val je er nooit een bult aan.
Binnenkort ook een jonge Quattrovelo+, met veel extra's.

PB gestuurd

(16-Oct-2021, 08:44 PM)Fietsbennie schreef: Oja hij moet ook nog door de schutting. Als je keuze hebt gemaakt laat het maar weten. Moet er een nieuwe foto komen. Zit er nog verbeteringen in je rug Bart?

De breedte van de Hilgo is te smal. Daarmee mag ik de rijbaan niet op als er een keuze is. De rug is maar weinig verbeterd na 7 maanden fysiotherapie. De oorzaak van de botontkalking is in ieder geval gestopt. Dit kan gelukkig nog enigermate teruggedraaid worden. Of ik nog uit een vm kan komen zal in de praktijk moeten blijken. Tijdens het rijden zal ik waarschijnlijk geen last hebben. Dat heb ik nu ook niet op de trike.

(16-Oct-2021, 06:43 PM)ThijsR schreef: Mijn portemonnee is niet groot genoeg voor een Snoek. Verder vind ik het jammer dat mijn volledige bericht punt voor punt wordt ontkend. Ieder z'n eigen ervaring misschien?

Mijn Mango rijdt absoluut anders dan toen ie van de band kwam in 2004, en ook anders dan een moderne Sinner versie.

De velomobiel wereld zit vol met mensen die aanpassingen maken, dus de ene Quest is de andere niet. Zeker als je tweedehands gaat kopen is het dus belangrijk om te testen! Je kunt er niet vanuit gaan dat ze hetzelfde rijden als af-fabriek.

Je lijstje met aanpassingen vind ik erg zinvol. Mijn Jouta is ook sterk verbeterd door er een veel groter voorblad op te zetten. De extra aandachtspunten van Piet vind ik hierop een zinvolle aanvulling. Ik zou er niet te zwaar aan tillen.

(14-Oct-2021, 03:29 PM)365cycle schreef:
  • Quattrovelo+ (kan, maar tenzij de bagageruimte nodig is zou ik 'm overslaan. Misschien dat een gewone QV ook nét past)
Wat is het bezwaar?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(14-Oct-2021, 07:41 PM)Hoekie schreef: Eens met Frutsel.

Mede in dat licht, wat ik zou doen: Strada van 2015/2016 of nieuwer nemen (heeft rond die tijd de laatste grote update gekregen, waar onder carbon onderzijde) Bij voorkeur via een dealer/velomobiel.nl. Feitelijk een alleskunner (die ook weer nergens in uitblinkt) Daarmee in ieder geval een jaar rijden. In die tijd heb je én een basis conditie opgebouwd en weet je zelf heel veel beter A of een velomobiel wat voor je is en B wat je persoonlijk in een velomobiel zoekt.

Eigenlijk is dit wel een heel goed advies. De Strada wordt (enorm) ondergewaardeerd, maar de Strada-rijders willen vaak niet meer anders.

De enige vm-en met een echt groot instapgat zijn de WAW en de Milan, maar die zijn allebei laag.
Aan de andere kant hoor ik ook mensen zeggen dat ze met de DF vaker drempels raken dan met een MilanSL.
De Sunrider heeft ook een redelijk groot instapgat, maar die is ongelooflijk zwaar. Iets van >40kg.

Als je een vm zoekt die heel gemiddeld is en dat krijg je al snel met zo'n uitgebreide wensenlijst, dan zou ik het advies van Hoekie opvolgen en een Strada gaan zoeken.

Een mooie instapper voor €3500,- 
https://link.marktplaats.nl/m1741399450?...ios_tablet
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#33
Aan de andere kant hoor ik ook mensen zeggen dat ze met de DF vaker drempels raken dan met een MilanSL.


Ik heb de voorvering van mijn DF 1 cm  laten verhogen (simpel; veertje ertussen), de meeste drempels kan ik nu moeiteloos nemen (alleen in Nijmegen is een weg -Smidstraat- met zeer steile drempel. Deze is overigens te vermijden.)

Heel af en toe kom ik nog een pont tegen die het ponton waarop hij aan beide kanten aanmeert scherp gelegd heeft, waardoor ik, net als auto's met een lage voorbumper, schuin de kant op fiets.
De schraapschade onder de DF kan je herstellen met carbon, maar dit is 3 jaar veel fietsen nog niet nodig geweest.

Zonder vering verhoging vond ik het inderdaad meer een fiets voor een land zonder drempels.

Niels, ongeveerd, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(14-Oct-2021, 07:41 PM)Hoekie schreef: Eens met Frutsel.

Mede in dat licht, wat ik zou doen: Strada van 2015/2016 of nieuwer nemen (heeft rond die tijd de laatste grote update gekregen, waar onder carbon onderzijde) Bij voorkeur via een dealer/velomobiel.nl. Feitelijk een alleskunner (die ook weer nergens in uitblinkt) Daarmee in ieder geval een jaar rijden. In die tijd heb je én een basis conditie opgebouwd en weet je zelf heel veel beter A of een velomobiel wat voor je is en B wat je persoonlijk in een velomobiel zoekt.

Na wat meer gelezen te hebben besef ik dat dit een goed advies is. Weliswaar begint iedere tocht van mij meestal met 15 km rechte dijk tegen de wind in (lelystad-almere), dat is niet waar de meeste snelheidswinst valt te behalen. De meeste snelheid verlies ik in de straten van Almere door afremmen, optrekken en bochtenwerk. Dan lijkt een Strada een goede keuze. Comfort is voor mij belangrijker dan snelheid. Lekvrije banden zijn dan ook een must. Ik zet de Strada ook op de shortlist.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(16-Oct-2021, 06:43 PM)ThijsR schreef: Mijn portemonnee is niet groot genoeg voor een Snoek. Verder vind ik het jammer dat mijn volledige bericht punt voor punt wordt ontkend. Ieder z'n eigen ervaring misschien?

Mijn Mango rijdt absoluut anders dan toen ie van de band kwam in 2004, en ook anders dan een moderne Sinner versie.

De velomobiel wereld zit vol met mensen die aanpassingen maken, dus de ene Quest is de andere niet. Zeker als je tweedehands gaat kopen is het dus belangrijk om te testen! Je kunt er niet vanuit gaan dat ze hetzelfde rijden als af-fabriek.
Beste Thijs,

Ik heb niets ontkend. Ik heb een andere kijk op techniek en steek vrij rationeel in elkaar. Heb alleen een andere kijk op jouw punten gegeven. Kun je de zaak van twee kanten bekijken. Over gevoel valt niet te twisten, gelijk over smaak en kleur.
Dat een velomobiel na jaren anders rijdt dan van de band is gevoel en mogelijk door afstelling. Maar de basis is gelijk gebleven. Testen of proefrijden blijft belangrijk. Ben ik met je eens. Ook gevoel speelt daarbij een belangrijke rol.

Ik rij ruim 23 jaar velomobiel. Een Alleweder. Ook aangepast. Van 7 naar 8 versnellingen. Voor kleinere stappen op kruissnelheid. Een goed ventilerende 3 laags Ventisit en de vering aangepast. Maakt geen snars uit voor de accelleratie, maar het rijdt comfortabeler. Maar nog steeds dezelfde Alleweder die ik gebouwd heb in 1998 met circa 1700 popnagels.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Het probleem van het maken van een wensenlijstje zonder enige ervaring met Velomobielen is dat het gebaseerd is op verwachtingen. Het gebeurt nogal eens dat je verwachtingen niet aan blijken te sluiten op de realiteit. Zo heb ik een velomobiel gebouwd met open wielkasten, maar komt het zelden voor dat ik de kleinst mogelijke bochtradius werkelijk nodig heb. Dan is de kans op botsingen met een object, paaltje, hekjes, stoeprand zo groot dat ik daar heel erg langzaam rijdt. Soms zelfs uit moet stappen.

Zo kun je bij de Milan met de klep open nogal ver naar voren leunen voordat je eruit klimt. Veel verder dan bij de meeste andere Velomobielen. Helen, bekend van de blog https://www.auntiehelen.co.uk/six-wheels-in-germany/ heeft een beperkte functie in 1 arm maar heeft geen probleem om in en uit haar Milan Sl te komen. Bij veel Velomobielen moet je jezelf een stukje op armkracht uit je velomobiel drukken, met enige ervaring gaat dat stukken makkelijker dan de 1e keer. Maar voor sommigen wordt het een hindernis.

Zelf heb ik gemerkt dat ik sommige fietspaden en woonwijkstraatjes liever vermijd met de Velomobiel. Het blijkt vaak sneller, om een omweggetje te nemen waar je veel lekkerder kunt doorrollen. Straten die ik met de gewone ligfiets als saaie rechte stukken ervaren heb, werden met een Velomobiel door de hogere snelheid een stuk korter. In plaats van de kortste weg door het dorpje waar ik werk te nemen, maak ik een bocht via buitengebied en het industrieterrein. Ik rijd ongeveer een kilometer om, wat best veel is bij 10 km enkele reis. Toch gaat die route net zo snel maar met veel minder ongemak en riskante situaties.

De meeste in de verkoop zijnde Velomobielen zijn een stuk sneller dan mijn houten zelfbouw. Een Sunrider is voor mij een electrische bromfiets met menselijke hulpaandrijving. Mocht de accu leeg zijn, dan is het echt geen lol om daarmee te fietsen.

Ga es kijken in Dronten, probeer er een stel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Ben_Mango_rijder
#37
(14-Oct-2021, 03:29 PM)365cycle schreef:
  • Quattrovelo+ (kan, maar tenzij de bagageruimte nodig is zou ik 'm overslaan. Misschien dat een gewone QV ook nét past)
Wat is het bezwaar?
[/quote]
De QV heeft een slechtere stroomlijn en is behoorlijk wat zwaarder dan een Quest Carbon. De aandrijflijn is beter, maar dat merk je vooral met optrekken en klimmen, niet in de polder wanneer je lang rechtdoor rijdt. Zeker met beperkt vermogen vind ik het dan niet de beste optie.

(17-Oct-2021, 09:11 AM)Wim -de roetsende schreef: Eigenlijk is dit wel een heel goed advies. De Strada wordt (enorm) ondergewaardeerd, maar de Strada-rijders willen vaak niet meer anders.
Ik vind de Strada een topfiets, maar wel één die het best past bij iemand die in een grootstedelijke omgeving toch velomobiel wil rijden. In de polder zou ik zelf zo min mogelijk zijwindgevoelig en zo gestroomlijnd mogelijk willen. Dan is een Strada al gauw een mindere fiets dan een DF.

(17-Oct-2021, 09:11 AM)Wim -de roetsende schreef:  
De enige vm-en met een echt groot instapgat zijn de WAW en de Milan, maar die zijn allebei laag.
Aan de andere kant hoor ik ook mensen zeggen dat ze met de DF vaker drempels raken dan met een MilanSL.
De neus van de Milan is wat handiger gevormd dan die van de DF. Met de Milan GT kan ik met volle vaart over drempels waar ik met de DF XL stapvoets ging schrapen.
Dat betekent echter niet dat de Milan hoog is: Op hele korte hoge drempels schraapt die ook gewoon.

(17-Oct-2021, 11:33 AM)Bart Verbeek schreef: Na wat meer gelezen te hebben besef ik dat dit een goed advies is. Weliswaar begint iedere tocht van mij meestal met 15 km rechte dijk tegen de wind in (lelystad-almere), dat is niet waar de meeste snelheidswinst valt te behalen. De meeste snelheid verlies ik in de straten van Almere door afremmen, optrekken en bochtenwerk. Dan lijkt een Strada een goede keuze. Comfort is voor mij belangrijker dan snelheid. Lekvrije banden zijn dan ook een must. Ik zet de Strada ook op de shortlist.
Ik denk juist dat daar de snelheidswinst wél zit. Met een velomobiel kan je op krappe wegen nooit concurreren met een open tadpole trike; die kunnen harder door de bocht, je kan veel nauwkeuriger insturen (want je ziet de wielen), de draaicirkel is lekker kort en risico's nemen in bochten wordt minder afgestraft. 
Het enige wat een Strada zou kunnen doen als je hele krappe bochtjes hebt, is het snelheidsverlies wat beperken, maar op mijn snelste woon-werkroute heb ik met brede banden (38-406) onder een fiets met een dichte neus één punt waar ik even achteruit moet rollen om de bocht te halen; van een stuk fietspad dat een meter breed is naar een bruggetje dat nauwelijks breder is.

(17-Oct-2021, 12:13 PM)Jeroen S schreef: Ga es kijken in Dronten, probeer er een stel.
Het beste advies Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(17-Oct-2021, 12:49 PM)365cycle schreef: Ga es kijken in Dronten, probeer er een stel.
Het beste advies Wink

Als basis, eens. Zeker.

Een velomobiel leer je ook pas echt kennen na langere tijd en vooral door in je eigen omgeving te fietsen. Een velomobiel lijkt in veel opzichten op niks wat we al kenden. In mijn eerste jaar heb ik veel aha momenten gehad die ik niet gehad had door veel te lezen. Dat je met een gebruikte velomobiel normaal gesproken weinig afschrijft, maakt dit een mooie optie om te doen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#39
Inmiddels heb ik veel gelezen. Dit leidt tot de volgende shortlist:

  1. Quest
  2. Strada
  3. ( QV(+) )
Een belangrijk criterium is de breedte van de fiets. Ik wil graag kunnen kiezen waar ik op de rijbaan rijd, als er een keuze is. Hierdoor vallen de velomobielen die smaller zijn dan 75 cm af. En dat zijn er nogal wat. Maar misschien is dat helemaal niet belangrijk. Ik kan me zo gauw geen route herinneren in Flevoland waar dat een issue is.

Zijwindgevoeligheid lijkt me wel een issue. Met welke velomobiel kan ik het langste door rijden bij harde wind? Omdat het mijn auto moet gaan vervangen is dat wel belangrijk.

Snelheid is belangrijker dan ik dacht. De meeste routes die ik hier in de polder rijd beginnen met minimaal 15 km rechte weg in open terrein.

De mogelijkheid om in een later stadium e-assist in te bouwen is wel belangrijk, denk ik. Kan dat in ieder type?

Starten met een tweedehands vm lijkt logisch. Hoe belangrijk is het verschil carbon vs glasvezel?

Tot nu toe zijn de overwegingen louter theoretisch van aard. Het lijstje is dus zeker niet in beton gegoten. Maar je moet ergens beginnen. Volgende week ga ik het ziekenhuis in, en ik ben wel een maand of drie verder voordat ik weer aan fietsen kan denken, zo is de voorspelling. Dus proefrijden zit er nog even niet in.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#40
(01-Nov-2021, 05:01 PM)Bart Verbeek schreef: Een belangrijk criterium is de breedte van de fiets. Ik wil graag kunnen kiezen waar ik op de rijbaan rijd, als er een keuze is. Hierdoor vallen de velomobielen die smaller zijn dan 75 cm af. En dat zijn er nogal wat. Maar misschien is dat helemaal niet belangrijk. Ik kan me zo gauw geen route herinneren in Flevoland waar dat een issue is.
Als het écht moet valt daar nog wel wat op te fratsen.

(01-Nov-2021, 05:01 PM)Bart Verbeek schreef: Zijwindgevoeligheid lijkt me wel een issue. Met welke velomobiel kan ik het langste door rijden bij harde wind? Omdat het mijn auto moet gaan vervangen is dat wel belangrijk.
Uit je shortlist? De QuattroVelo. Quest heeft niet snel merkbaar last van zijwind (door de prima stroomlijn en lange overhang achter), maar je kan er echt wel mee omwaaien. In bv. een Milan ligt het zwaartepunt gewoon wat lager. Een DF/Alpha 7 heeft dan weer last van de open wielen.

(01-Nov-2021, 05:01 PM)Bart Verbeek schreef: Snelheid is belangrijker dan ik dacht. De meeste routes die ik hier in de polder rijd beginnen met minimaal 15 km rechte weg in open terrein.
Daarom houd ik zo van m'n Milan  Big Grin 

(01-Nov-2021, 05:01 PM)Bart Verbeek schreef: De mogelijkheid om in een later stadium e-assist in te bouwen is wel belangrijk, denk ik. Kan dat in ieder type?
De mogelijkheden zijn in sommige beperkt, maar ik zou me daar niet op blind staren. Probeer het eerst eens met een tweedehandsje Wink 

(01-Nov-2021, 05:01 PM)Bart Verbeek schreef: Starten met een tweedehands vm lijkt logisch. Hoe belangrijk is het verschil carbon vs glasvezel?
Glasvezel is zwaarder en minder stijf. Een Quest met een aantal schades achter de kiezen weegt gewoon 40 kg. Ook hier: Proberen...

(01-Nov-2021, 05:01 PM)Bart Verbeek schreef: Tot nu toe zijn de overwegingen louter theoretisch van aard. Het lijstje is dus zeker niet in beton gegoten. Maar je moet ergens beginnen. Volgende week ga ik het ziekenhuis in, en ik ben wel een maand of drie verder voordat ik weer aan fietsen kan denken, zo is de voorspelling. Dus proefrijden zit er nog even niet in.
Sterkte toegewenst!
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Nu het medische deel achter de rug is, kan ik weer voorzichtig vooruit kijken. Een ding is wel duidelijk geworden de afgelopen tijd,  en dat is dat ik er verstandig aan doe te zorgen dat ik een goede fysieke conditie verwerf. Een mooi excuus om een velomobiel aan te schaffen! Op het moment denk ik daarbij vooral aan een tweedehands Quest. De eerste stap is daarom weer een beetje te kunnen fietsen, zodat ik naar Dronten kan rijden voor een proefrit. Ik kijk er naar uit!
Inmiddels ben ik zo'n 30 kilo lichter, en daar zal ook wel wat spierweefsel tussen zitten dat verdwenen is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#42
In het draadje: vandaag ben ik blij..... heb ik je al een vraag gesteld over het medische gedeelte.

Hier wil ik je in ieder geval heel veel sterkte en een goed herstel wensen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
#43
Eigenlijk niet te geloven hoe mijn houding tegenover velomobielen in de loop der tijd veranderd is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#44
(12-Dec-2021, 04:07 PM)Bart Verbeek schreef: Eigenlijk niet te geloven hoe mijn houding tegenover velomobielen in de loop der tijd veranderd is.

Heb ik ook. Ik vond het in het begin maar raar om 365 dagen per jaar in een hardshell regenjas te gaan fietsen, als je ook gewoon een softshell kunt aantrekken als het echt regent.

Een velomobiel biedt echter ook een  behoorlijk aantal andere voordelen. Ook nadelen trouwens  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#45
Of van "Dat is toch niets voor mij" naar "Als ik met slecht weer die 64 kilometer naar mijn werk wil fietsen is het best wel handig"
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#46
Ik ben bij een (elektrisch ondersteunde) trike uitgekomen als logische opvolger van een e-bike. Een niet ondersteunde velomobiel lijkt dan weer een stapje terug. Maar de ondersteuning van een velomobiel is maar van beperkte waarde, terwijl het belang van een goede conditie de afgelopen tijd juist groter is geworden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#47
(12-Dec-2021, 09:19 PM)Bart Verbeek schreef: Ik ben bij een (elektrisch ondersteunde) trike uitgekomen als logische opvolger van een e-bike. Een niet ondersteunde velomobiel lijkt dan weer een stapje terug. Maar de ondersteuning van een velomobiel is maar van beperkte waarde, terwijl het belang van een goede conditie de afgelopen tijd juist groter is geworden.
Het valt of staat met waar je rijdt en hoeveel vermogen je kan leveren. Ik durf te stellen dat als je meer dan 70 watt vermogen kan volhouden en meer dan 200 watt kan pieken, de juiste velomobiel al echt voordelen heeft ten opzichte van een E-bike.
Zelfs met een oude glasvezel 26" Quest kost kruissnelheid 30 km/h op de juiste banden minder dan 80 watt vermogen. 

Een min of meer gezonde volwassene haalt al snel gemiddeldes van tegen de 25 km/h met een velomobiel. Daar komen al die andere voordelen (weersbescherming in alle opzichten, daaruit voortvloeiend comfort etc.) dan nog bij.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
De nadelen van een velomobiel tov. een open trike zijn volgens mij:
- Draaicirkel
- Stop/start energiekosten
- Ground clearance (in ieder geval voor mijn DF XL)

Ook met open wielkasten is de draaicirkel een behoorlijk stuk groter dan van een trike (Ik ga even uit van een Scorpion FS26). De Versatile van mijn vrouw komt een heel eind in de buurt, maar dat is weer een behoorlijk zwaar apparaat.
Het voordeel van een velomobiel is de stroomlijn. Daar heb je niets aan als je stilstaat. Als je veel moet stoppen/op gang moet komen (verkeerslichten, kruisingen) merk je dat een velomobiel behoorlijk zwaar is.
Soms voel ik me net iemand in een patserbak als ik stapvoets schuin een verkeersdrempel moet nemen...

E-assist met optrekken zou wel lekker zijn in de stad, maar er komt weer het nodige gewicht bij dat je meezeult, en met een beetje pech meer weerstand van de extra onderdelen. En wat 365Cycle zegt, die 25km/h haal je makkelijk
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM