Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plaatsing boom.
#1
Na 8 maanden begin ik te komen tot een, voor mij, ideale houding in mijn vm. Dat is voor mij excentrisch, nl. iets meer naar rechts dan links. Het blijkt dat ik hiermee het meest ontspannen lig en ik het beste mijn energie kwijt kan.

Ik heb de ruimte links en rechts van de boom bij de wielkasten opgemeten en het blijkt dat die precies in het midden staat. Als ik tenminste aanneem dat de wielkasten precies even ver uit het midden staan. Dat vind ik raar. Ik zou verwachten dat mijn voeten, en dus de pedalen, even ver van de middellijn staan. En aangezien er aan de rechterkant nog een ketting loopt zou ik dus verwachten dat de boom + ketting gecentreerd is en dus de boom zelf iets uit het midden naar links staat.

Bij een WAW blijkt dat dus niet te zijn. Hoe zit dit bij andere modellen. Hoe denken jullie over mijn redenering. En misschien nog wel het meest interessant hebben de zelfbouwers hier over nagedacht en een mening.

Ik ben benieuwd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
Toen ik deze titel zag, dacht ik eerder dat je in je tuin aan de gang wilde. En rees mij de vraagtekens al op of het hier wel op het forum hoorde, en diepzinnige vragen moest stellen met welke schep je ging graven. Bedankt voor het om de tuin leiden Cool .
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT
#3
(03-Sep-2023, 02:47 PM)datakneder schreef: Na 8 maanden begin ik te komen tot een, voor mij, ideale houding in mijn vm. Dat is voor mij excentrisch, nl. iets meer naar rechts dan links. Het blijkt dat ik hiermee het meest ontspannen lig en ik het beste mijn energie kwijt kan.

Ik heb de ruimte links en rechts van de boom bij de wielkasten opgemeten en het blijkt dat die precies in het midden staat. Als ik tenminste aanneem dat de wielkasten precies even ver uit het midden staan. Dat vind ik raar. Ik zou verwachten dat mijn voeten, en dus de pedalen, even ver van de middellijn staan. En aangezien er aan de rechterkant nog een ketting loopt zou ik dus verwachten dat de boom + ketting gecentreerd is en dus de boom zelf iets uit het midden naar links staat.

Bij een WAW blijkt dat dus niet te zijn. Hoe zit dit bij andere modellen. Hoe denken jullie over mijn redenering. En misschien nog wel het meest interessant hebben de zelfbouwers hier over nagedacht en een mening.

Ik ben benieuwd.

Dat kan ook te maken hebben met het verschil in de lengte van je benen. ik zit ook 'scheef' omdat mijn benen in lengte verschillen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik begrijp niet helemaal waarom de ketting gecentreerd zou moeten zijn.

Die gaat toch uiteindelijk naar de rechterkant van het achterwiel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(03-Sep-2023, 05:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik begrijp niet helemaal waarom de ketting gecentreerd zou moeten zijn.

Die gaat toch uiteindelijk naar de rechterkant van het achterwiel.

Ik verwacht de berijder gecentreerd is. Vanwege gewichtsverdeling. Dan zijn de voeten ook gecentreerd. Maar omdat de ketting rechts loopt is er ruimte nodig voor de kettingbladen, waardoor het rechterpedaal verder naar buiten staat dan het linker. Dus moet de ophanging (bevestiging aan de boom) niet geventreerd zijn en daarmee ook de boom niet gecentreerd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik ben van mijn rechtop fiets gewend dat de crank zonder kettingblad iets meer ruimte heeft bij de naaf en daarmee de fietser gewoon gecentreerd zit.
In mijn VM is dat minder makkelijk te zien.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#7
(03-Sep-2023, 05:33 PM)datakneder schreef: Ik verwacht de berijder gecentreerd is. Vanwege gewichtsverdeling. Dan zijn de voeten ook gecentreerd. Maar omdat de ketting rechts loopt is er ruimte nodig voor de kettingbladen, waardoor het rechterpedaal verder naar buiten staat dan het linker. Dus moet de ophanging (bevestiging aan de boom) niet geventreerd zijn en daarmee ook de boom niet gecentreerd.

Ik kan er niets aan doen, maar ik begrijp hier gewoon niets van.

Is het naar aanleiding van een meting of is het een aanname dat het rechterpedaal verder naar buiten staat dan het linker?

Bij mijn Milan bevindt het linkerpedaal zich namelijk op dezelfde afstand van de trapboom als het rechterpedaal. Heb ik gemeten. En de ketting loopt uiteraard rechts van de trapboom, zoals bij iedere ligfiets en vm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(03-Sep-2023, 08:13 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik kan er niets aan doen, maar ik begrijp hier gewoon niets van.


Is het naar aanleiding van een meting of is het een aanname dat het rechterpedaal verder naar buiten staat dan het linker?


Ik begrijp dat jij en Willeke het een warrig verhaal vinden. Ik ging er van uit dat het rechterpedaal verder van de boom afzat dan het linker. Dat is gebaseerd op het feit dat ik mijn rechterbeen niet zo lekker kwijt kan in de fiets als mijn linker. En dan heb ik natuurlijk de foute aanname gemaakt dat dat lag aan het verschil in afstand van het midden tot de trappers. Mijn excuses voor de onduidelijkheid en de verkeerde aannames.

Blijft wel dat ik merk dat ik prettiger zit als ik meer naar rechts toe zit. Dat kan natuurlijk liggen aan mijn bouw. Maar ik denk dat ik me stoor aan de kettingbuis die tegen mijn been aankomt. Dat is al grotendeels opgelost door de bladen verder naar binnen te zetten. Maar blijkbaar fiets ik prettiger als mijn rechterbeen zo vrij mogelijk is. Hier en daar een keer iets aanraken is in mijn fiets in ieder geval onmogelijk.

Ik ga in ieder geval eens meten of op mijn fiets die trappers even ver van de boom afstaan. Maar gezien jullie verbaasde reacties zal dat dus wel zo zijn.
Antwoord }
#9
(03-Sep-2023, 04:00 PM)Fietsbennie schreef: Toen ik deze titel zag, dacht ik eerder dat je in je tuin aan de gang wilde. En rees mij de vraagtekens al op of het hier wel op het forum hoorde, en diepzinnige vragen moest stellen met welke schep je ging graven. Bedankt voor het om de tuin leiden Cool .

Ik dacht eigenlijk meteen zou de gemeente een boom geplaatst hebben en hij nu de draaicirckel niet meer kan maken. Dus wie kan er een boom omzagen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(03-Sep-2023, 08:42 PM)datakneder schreef: Ik ga in ieder geval eens meten of op mijn fiets die trappers even ver van de boom afstaan. Maar gezien jullie verbaasde reacties zal dat dus wel zo zijn.





Meten is weten...



[Afbeelding: IMG-2151.jpg]

[Afbeelding: IMG-2152.jpg]

Duidelijk een verschil in de ruimte tussen de boom en de binnenkant van de cranks.

[Afbeelding: IMG-2154.jpg]
[Afbeelding: IMG-2155.jpg]

Dus even meten naar het contactpunt met de schoen. Weer een verschil.

En dan blijkt dat de boom ook nog eens niet recht in de fiets staat. Een schoffel op de muts naar voren gelegd om te laten zien dat de boom naar het tandwiel afbuigt.

[Afbeelding: IMG-2158.jpg]
[Afbeelding: IMG-2160.jpg]

Dit is ook te zien aan de verlenging die ik aan de boom gemaakt heb. Die is duidelijk krom t.o.v. de boom. Maar het puntje komt dus in het midden uit van de ombouw.

Er is dus duidelijk iets niet goed aan de fiets zelf. Gelukkig is het een WAW en moet het mogelijk zijn om de boom weer goed in de fiets te krijgen. Ik kan overal goed bij. Maar wat wel raar is, is dat de cranks niet even ver van de boom staan. Is dit bij andere WAWs ook?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Die boom staat inderdaad flink scheef.

Nou is geen enkele vm exact symmetrisch, maar dit lijkt mij wel een grote afwijking.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Tja daar zit wel heel veel scheef. Even terug naar de basis, kijk even bij de brackethouder die op dat stuk 40x40 alu zit. Is die links-rechts symetrisch? Als dat buisje precies in het midden zit, ligt het niet aan de fiets, maar aan het chrankstel.

Het komt wel vaker voor dat crankstellen wat a symetrisch zijn opgebouwd, meestal met rechts iets verder naar buiten, dat heeft ook met de kettinglijn te maken.

Controleer ook de trapas, vierkante assen en isis trapassen zijn niet altijd aan beide kanten even lang. Of de combi trapas-crank. Bij Hollowtech, met alleen links een gat en boutjes, kunnen er spacer ringetjes op de trapas, waarmee je het geheel wat verschuift.

Naast een schoffel is een strak gespannen touwtje soms ook een erg handig hulpmiddel.

Het lastige bij een Velomobiel is dat je eigenlijk niet weet waar je moet beginnen met meten. Bij een rechtop frame weet je dat die buizen netjes in het midden moeten zitten. Controleer je metingen vanuit de trapbuis ook met links rechts metingen naar de buitenzijde van de carroserie. Je zou aan de voorzijde met 3 latjes ook een lange U kunnen maken die langs je fiets loopt, zodat je een basis hebt om vanuit te meten, of een lange rechte lat/balk precies midden onder je fiets.

Zorg dat je iets hebt, waarvan je 100% zeker weet dat de maat klopt, dat het recht is. Bij het meten van dit ten opzichte van dat, heb je wel afmetingen, maar weet je nog niet of het klopt. Ongeveer het probleem wat je een in oud huis ontdekt als je naast het meetlint ook een waterpas en winkelhaak mee brengt.



Ik kan de getallen niet heel scherp zien, ik vermoed dat je aan 4-6mm verschil zit tussen links en rechts. Dat vind ik nog niet heel schrikbarend.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(08-Sep-2023, 11:17 PM)Jeroen S schreef: Tja daar zit wel heel veel scheef. Even terug naar de basis, kijk even bij de brackethouder die op dat stuk 40x40 alu zit. Is die links-rechts symetrisch? Als dat buisje precies in het midden zit, ligt het niet aan de fiets, maar aan het chrankstel.


Ik kan de getallen niet heel scherp zien, ik vermoed dat je aan 4-6mm verschil zit tussen links en rechts. Dat vind ik nog niet heel schrikbarend.


Ongeveer 5mm inderdaad. Maar dat is ook nog wel te corrigeren via de plaatjes onder mijn schoenen denk ik. Voor mij is het grootste probleem (Ik geef toe hij fietst prima, maar ik denk dat het beter kan) is de boom zelf. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik daar weet wat ik moet doen en ik dan ook aankan en durf.

(08-Sep-2023, 11:17 PM)Jeroen S schreef: Naast een schoffel is een strak gespannen touwtje soms ook een erg handig hulpmiddel.

Dat ik daar niet aan gedacht heb. Maar dat heb ik wel vaker.

(08-Sep-2023, 11:17 PM)Jeroen S schreef: Het lastige bij een Velomobiel is dat je eigenlijk niet weet waar je moet beginnen met meten. Bij een rechtop frame weet je dat die buizen netjes in het midden moeten zitten. Controleer je metingen vanuit de trapbuis ook met links rechts metingen naar de buitenzijde van de carroserie. Je zou aan de voorzijde met 3 latjes ook een lange U kunnen maken die langs je fiets loopt, zodat je een basis hebt om vanuit te meten, of een lange rechte lat/balk precies midden onder je fiets.

Zorg dat je iets hebt, waarvan je 100% zeker weet dat de maat klopt, dat het recht is. Bij het meten van dit ten opzichte van dat, heb je wel afmetingen, maar weet je nog niet of het klopt. Ongeveer het probleem wat je een in oud huis ontdekt als je naast het meetlint ook een waterpas en winkelhaak mee brengt.

Bij nader bekijken van het probleem zie ik duidelijk dat de onderkant van de boom niet recht op de uitsparing in de ombouw zit. Dat scheelt ongeveer 1cm. Foto volgt nog. De bevestiging boven heb ik nog niet gecontroleerd, maar op het oog zie ik er niets vreemds aan. Ook de boom zelf zit er recht uit. Dus waarschijnlijk twee nieuwe gaatjes in de voet van de boom en het probleem zal een stuk minder zijn.

Dat een fiets niet tot op de millimeter symmetrisch is weet ik wel. Het probleem zit 'm in het feit dat ik merk dat ik met mijn rechterbeen meer moeite heb om niets te raken (zijkant en kettingbuis). Dat wil ik graag oplossen. Ik verwacht dat de al heel lekker fietsende fiets dan nog lekkerder gaat fietsen. Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Is dit nog een Belgische Waw? Ik heb namelijk ook symmetrie problemen met mijn waw015 en op facebook had een ex-bouwer van de BE waw conformatie gegeven dat de oudjes die met de hand gemaakt zijn idd heel van van elkaar afwijken, en de leeftijd/materiaal vermoeidheid speelt daar natuurlijk ook een rol in.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(09-Sep-2023, 12:54 AM)Gideonaut schreef: Is dit nog een Belgische Waw? Ik heb namelijk ook symmetrie problemen met mijn waw015 en op facebook had een ex-bouwer van de BE waw conformatie gegeven dat de oudjes die met de hand gemaakt zijn idd heel van van elkaar afwijken, en de leeftijd/materiaal vermoeidheid speelt daar natuurlijk ook een rol in.

Ja dit is nog een Belgische WAW. Wel één van de laatste. Het is gewoon één klein foutje in het complexe fabricageprocess. Dat is wel te verwachten bij een met de hand gemaakt product. Het materiaal lijkt me allemaal nog prima in orde (voor de leeftijd). Eigenlijk verbaas ik me er over hoe stevig alles in elkaar zit gezien wat een fiets te verduren krijgt gedurende een rit. Het zijn altijd mijn toevoegingen die als eerste kapot gaan omdat het niet goed doordacht blijkt te zijn of van het verkeerde materiaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Zoals ik het nu begrijp staat de onderste bevestiging van de boom niet precies in het midden, de bovenste wel. Deze is dus verticaal scheef. Naast de verticale fout, lijkt de boom ook niet helemaal parallel met de lengteas van de fiets te lopen. Beide zou je moeten corrigeren.

Ook als je de onderste verplaatst naar de correcte positie, zal de rechtercrank nog steeds die 5mm verder van de boom staan. Daar kun je dan mogelijk met de schoenplaatjes iets doen, maar 5 mm is wel veel. Je zou dan naar binnen moeten schuiven, 5 mm dichter naar het midden en dus ook weer dichter bij de ketting. Of links naar buiten, dat kan ook nog.

Je zit hier dicht in de buurt, we kunnen er ook een keer samen naar kijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(09-Sep-2023, 10:09 AM)Jeroen S schreef: Zoals ik het nu begrijp staat de onderste bevestiging van de boom niet precies in het midden, de bovenste wel.  Deze is dus verticaal scheef. Naast de verticale fout, lijkt de boom ook niet helemaal parallel met de lengteas van de fiets te lopen. Beide zou je moeten corrigeren.

Ook als je de onderste verplaatst naar de correcte positie, zal de rechtercrank nog steeds die 5mm verder van de boom staan. Daar kun je dan mogelijk met de schoenplaatjes iets doen, maar 5 mm is wel veel. Je zou dan naar binnen moeten schuiven, 5 mm dichter naar het midden en dus ook weer dichter bij de ketting. Of links naar buiten, dat kan ook nog.

Je zit hier dicht in de buurt, we kunnen er ook een keer samen naar kijken.

5mm in totaal zou met 2,5mm per plaatje op te lossen zijn. Dat lijkt me best redelijk.

Zo'n aanbod sla ik zeker niet af. Ik stuur je komende week wel even een DM. Alvast bedankt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#18
Vandaag is JeroenS langsgeweest. Nog bedankt Jeroen!

We waren het erover eens dat de boom echt uit het midden stond. Losgeschroefd, gaatjes geboord en nu zit hij behoorlijk goed. Maar.... het probleem is gebleven. Ik heb er nog niet in gereden, maar gewoon gezeten en dan blijft mijn rechterbeen de wielkast raken. En toen bleek dat mijn rechteronderbeen een grotere omtrek heeft dan mijn linker. Ik verwacht dat het wel minder is geworden, maar dat ga ik de komende dagen wel merken.
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT , Fietsbennie
#19
Graag gedaan, de boom zit nu redelijk netjes in het midden. Mogelijk kun je met andere zaken, zoals het stellen van de pedaalplaatjes nog iets doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , martinus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM