Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Het lijkt erop dat je mogelijk regelmatig de voorbandjes blokkeert bij het remmen. Zo heb ik ooit een vergelijkbare schade aan bandjes kunnen veroorzaken. Verder inderdaad het advies om de sporing eens te checken.

Of je rijgedrag, heel sportief op het allerlaatste moment vol in de remmen voor een bocht? En dan bijna op 2 wieltjes terwijl het 3e wiel bijna los komt en wegens gebrek aan druk slipt?
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
Ik hoorde vandaag dat Johma met 8mm uitspoor heeft rondgereden. Zo was zijn DF afgeleverd.


Blijkbaar is hij een vaste LOL-rijder. 
Tja, als je met een andere naam aanmeldt, dan herken ik je uiteraard niet  Big Grin 


Hij gaat nu opeens een stuk harder  thumb
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Bacchus , Willeke_IGKT , 365cycle
(05-Feb-2023, 02:52 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik hoorde vandaag dat Johma met 8mm uitspoor heeft rondgereden. Zo was zijn DF afgeleverd.

Sad 

(05-Feb-2023, 02:52 PM)Wim -de roetsende schreef: Hij gaat nu opeens een stuk harder  thumb

Met dezelfde moeite applause
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , 365cycle
Er valt me nog iets op aan die afbeelding van JoMa; de maat van de banden. 42-406 onder een DF? Da's echt op het randje van wat past (onder een nieuwere DF dan dus). Is er misschien aan de ophanging geschroefd om dat net allemaal passend te krijgen? Zijn er misschien slijtsporen aan de carrosserie van de band?

Misschien is de sporing nog maar een deel van het probleem.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Je moet niet allemaal geloven wat er op de bandjes staat. De werkelijke breedte is 40mm.  Wink

Hoe breed de band daadwerkelijk is, hangt ook af van de breedte van je velg. 

Je moet niet allemaal geloven wat er op de bandjes staat. De werkelijke breedte is 40mm.  Wink
DF, Tuna en Thys 209
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Haha ja, dat klopt idd Big Grin Nog altijd een forse band voor een DF. De mijne staat op Contact Urban in 32-406 (die zijn ook echt 32mm). Als ik naar 40mm zou willen moet ik denk ik eerst de wielen verder naar buiten zetten, want zelfs met 38mm wordt de draaicirkel al erg beperkt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Big Grin 
Valt mee hoor, maar jij draait misschien wat vaker korte bochtjes met wat meer verkeer. Als deze versleten zijn ga ik ook naar de 32mm. Hopelijk niet zo snel als het vorige setje.  Big Grin
DF, Tuna en Thys 209
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Niet helemaal een velomobiel, om niet te moeten zeggen "helemaal niet"maar dit topic is toch wel de culminatie van bandenkennis op dit forum:

De 26/20 heeft voor een 451x13 velg met momenteel een Schwalbe Durano (Raceguard, Dual Compound) 28-451 bandje. Dat ziet er op zich nog goed uit: geen droogtescheurtjes, insnijdingen of doorschijnend canvas. Toch vallen met name de remprestaties op een natte weg tegen. Als ik online zo rondkijk kom ik eigenlijk alleen de Schwalbe One Performance tegen, grofweg de opvolger van de Durano. Zijn er echt geen andere (betere?) opties? Voorkeur voor iets dat ook lekker rolt met een beetje meer bagage mee (15 kg fiets + 15 kg bagage + 70 kg berijder) op een snelheid 25-28 km/u en toch betrouwbaar remt op nat (en droog natuurlijk) bij zacht tot warm weer.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Volgens mij maakt Panaracer nog wel 451 banden. De Minits Lite als ik me niet vergis.
ETRTO 451 is een moeilijke maat, alleen rolstoelers en de kleinste wielrennertjes rijden daarmee.

Ja en wat leden van een rariteitenkabinet uit Middelburg  Wink 

In dat opzicht is de keuze van ICB om 16" Brompton-maat wielen op de Tuna te zetten een hele slimme. 349, 406 en 622 hebben toekomst voor ons. De rest niet zo - ik verwacht dat 584 uiteindelijk ook een keer in de vergetelheid raakt, 29ers zijn nu al veel populairder dan 27.5.

PS: Bedenk me net dat BMX'ers soms ook 451 gebruiken, en soms zelfs 28-451 (voor snelle routes). Tioga PowerBlock, Maxxis DTH, VeeTire etc. zullen dus ook wel wat maken. 
En dan wordt het nog veel leuker, want in BMX-land vind je allerlei kleine merken die de snelste band op de markt proberen te brengen.

Ik heb nog even voor je naar de Radio Raceline gekeken (want veel grip en rap), maar die is er alleen in 406 (vanaf 38mm).

Maar dit is er bijvoorbeeld wel: https://www.arisun-bicycletire.com/produ...xQ5Q6XXJ4U
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
Ik heb voor m'n M5 Speedliner deze Kenda K184 band van Ali gekocht (37-451):
https://a.aliexpress.com/_EGfLH2d

Kostte €10,50 en tot mijn verbazing kreeg ik er twee voor die prijs. Tot nog toe erg tevreden, rolt lekker en nog niet lek na 3500 km.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , 365cycle
Hm.. BMX-banden zijn natuurlijk ook in wat bredere maten beschikbaar, wat voor een tourfiets waarschijnlijk geen gek idee is, al is de 13mm van de velg misschien wel een beperking. Eens kijken of ik wat ervaringen over grip-op-nat en rolweerstand van die dingen kan vinden.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Het is tijd om nieuwe voorbanden te bestellen voor mijn Quest. Vandaag trof ik eén van de 2 Marathons voor geklapt en wel aan in de schuur. Tijdelijk een 3/4 versleten Marathon die ik nog had liggen eronder gelegd en nu moet ik dus een knoop gaan doorhakken wat de opvolger wordt... Smile

Ik haat, zoals zovelen waarschijnlijk, banden plakken. Dus enige lekbestendigheid is wenselijk. Maar ik wil ook wel snel gaan. Dus lage rolweerstand is ook gewenst. Ow, en ik haat ook wegslippen, dus grip is ook fijn  Big Grin  Al met al behoorlijk slecht te verenigen allemaal krijg ik de indruk, maar wat is de beste mix?

Ik ken Wim Schermer's test-Excel screenshot met al zijn tests en lees in dit topic af en toe mee. Dit alles tot mij genomen hebbende, neig ik naar ofwel die GoCycles/F-Lites of de door dit forum vooral geprezen CCU. Zijn er nog andere banden die ik zou moeten bekijken/overwegen? 

Ik rijd nu op maatje 40-406 trouwens, is de maat nog iets waar ik iets van zou moeten vinden?

Tot slot: de binnenbanden, ik heb daar ook wat extra van nodig en ben benieuwd of die Foss binnenband wat is? (afgezien van schreeuwend duur dan, want dat is ie zeker...)

Benieuwd naar de waardevolle ervaringen van de kilometervreters hier! Smile
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Met 50-406 wordt krappe bochten nemen wel iets meer een uitdaging. Zie de Rotte Rijders filmpjes, André rijdt met GoCycles.

Als je van een Marathon komt zou ik de CCU kiezen in 42-406. De GoCycle doet het niet slecht en is sneller, zeker in de winter. Maar de CCU is betrouwbaarder.

M.b.t. Foss: Ik vond het niks, anderen zijn er lyrisch over. Rijd gewoon met Schwalbe ultralights.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Hoekie
Ik sluit me aan bij de CCU's. Ik heb met ruim 5000km nog geen lek gereden (op een snakebite na door een gat in de weg), en de slijtage is ook minimaal.
Het verschil in snelheid met de Marathon is zelfs in de winter merkbaar, maar boven de 10 graden komt 'ie pas goed op gang.
Dan wel 32-406, want breder is geen goed idee voor een DF, maar ik neem aan dat de 42-406 dezelfde kwaliteiten bezit.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
Toen ik over de 2 meter grotere draaicirkel met de GoCycles las, was ik eigenlijk om voor de CCUs. 

Die zijn dus inmiddels besteld, in 42-406. Vond een mooie aanbieding online waar ze ook nog eens behoorlijk goedkoop waren  Big Grin 

Dank voor de input, ik ben benieuwd wat ik ervan ga merken!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ja, hey, deel de link naar die aanbieding dan even. Ik denk dat er wel wat mensen zijn die veel interesse hebben in die bandjes gezien de positieve verhalen die de ronde doen over die banden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Big Grin

2 tientjes per stuk. Ook de Schwalbe biba's zijn erg vriendelijk geprijsd daar trouwens...

https://www.bike24.com/p2360207.html?sea...anonymized
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , Oliver
Mooie prijs Tim. Voor de 42-406 kan het nog iets goedkoper der bij bike-components.de
De 32-406 is bij bike24.com weer iets goedkoper.
Net als de binnen banden die ik normaal gesproken heb.
Bike-components.de heeft een 1 Euro, 4.99 versus 3.99, lagere verzendkosten.
Van Bike-components.de weet ik dat ze snel verzenden. Normaal gesproken 2 dagen bezorgtijd.

Hele mooie prijzen bij beide.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , 365cycle , Oliver
Als het prijsverschil niet al te gek is koop ik toch het liefst bij ICB of velomobiel.nl. Beetje sponsoren ofzo Big Grin

Vermoed trouwens dat de 42-406 nog iets lichter lopen dan de 32-406. Maar misschien kan Hoekie daar iets over zeggen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TvWijk
(15-Feb-2023, 12:56 PM)Bacchus schreef: De 26/20 heeft voor een 451x13 velg met momenteel een Schwalbe Durano (Raceguard, Dual Compound) 28-451 bandje. Dat ziet er op zich nog goed uit: geen droogtescheurtjes, insnijdingen of doorschijnend canvas. Toch vallen met name de remprestaties op een natte weg tegen. Als ik online zo rondkijk kom ik eigenlijk alleen de Schwalbe One Performance tegen, grofweg de opvolger van de Durano. Zijn er echt geen andere (betere?) opties? Voorkeur voor iets dat ook lekker rolt met een beetje meer bagage mee (15 kg fiets + 15 kg bagage + 70 kg berijder) op een snelheid 25-28 km/u en toch betrouwbaar remt op nat (en droog natuurlijk) bij zacht tot warm weer.

Ik rijd alweer heel wat jaartjes rond met de Durano als voorwiel op mijn Roeifiets. De 28-451.

Ik ben daar heel tevreden over. Onder de vm vond ik het echter geen geschikte band.

Ik heb nog nooit problemen gehad met remkracht op de natte weg. Met ruim 60 op een natte weg vol in de remmen leverde geen problemen op.

Ik rijd er tussen de 25 en de 35km/u mee.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Bacchus
(15-Feb-2023, 11:48 PM)365cycle schreef: Als het prijsverschil niet al te gek is koop ik toch het liefst bij ICB of velomobiel.nl. Beetje sponsoren ofzo Big Grin

Heb ik ook, doe ik ook, maar voor banden is het prijsverschil te groot. Ook omdat ik dan meestal gelijk 4 koop en het verschil in prijs daarmee x4 is. 

365cycle schreef:Vermoed trouwens dat de 42-406 nog iets lichter lopen dan de 32-406. Maar misschien kan Hoekie daar iets over zeggen?

Heb niet zo veel met 42-406 rondom gereden dat ik er iets van kan zeggen, behalve dat ik tijdens die korte tijd geen verschil gemerkt heb in snelheid. Wel ietsje in comfort.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , TimSch
(16-Feb-2023, 07:25 AM)Wim -de roetsende schreef:
(15-Feb-2023, 12:56 PM)Bacchus schreef: De 26/20 heeft voor een 451x13 velg met momenteel een Schwalbe Durano (Raceguard, Dual Compound) 28-451 bandje. [...] Toch vallen met name de remprestaties op een natte weg tegen.


Ik rijd alweer heel wat jaartjes rond met de Durano als voorwiel op mijn Roeifiets. De 28-451.

Ik heb nog nooit problemen gehad met remkracht op de natte weg. Met ruim 60 op een natte weg vol in de remmen leverde geen problemen op.

Hm, interessant, zou mijn bandje dan oud/uitgedroogd (ondanks de afwezigheid van scheurtjes) zijn of een slechte batch ofzo? In ieder geval spreekt je verhaal er wel voor om "gewoon" een One te proberen, zeker ook omdat dat een voordelige keuze is.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Een band met dezelfde naam in een andere maat of uit een andere batch lijkt vaak een compleet andere band te zijn. Het steeds wisselen van typenamen en de overlap tussen namen maakt het ook niet makkelijker om de band te vinden die je de vorige keer zo goed beviel (gesteld dat die nog bestaat als je aan nieuwe banden toe bent...). Bijvoorbeeld, hoeveel subtypes Schwalbe Marathon zijn er wel niet?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(16-Feb-2023, 10:50 AM)melle z schreef: Een band met dezelfde naam in een andere maat of uit een andere batch lijkt vaak een compleet andere band te zijn. Het steeds wisselen van typenamen en de overlap tussen namen maakt het ook niet makkelijker om de band te vinden die je de vorige keer zo goed beviel (gesteld dat die nog bestaat als je aan nieuwe banden toe bent...). Bijvoorbeeld, hoeveel subtypes Schwalbe Marathon zijn er wel niet?

Dat had ik met de One. Lekker snel bandje. Beetje snel doorheen geremd.

Nieuwe versie. Wat een waardeloze band. Traag en gewoon niet goed.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(16-Feb-2023, 09:00 PM)Wim -de roetsende schreef:
(16-Feb-2023, 10:50 AM)melle z schreef: Een band met dezelfde naam in een andere maat of uit een andere batch lijkt vaak een compleet andere band te zijn.

Dat had ik met de One. Lekker snel bandje. Beetje snel doorheen geremd.


Nieuwe versie. Wat een waardeloze band. Traag en gewoon niet goed.

Ik dacht dat Schwalbe inderdaad een paar jaar geleden zijn aanbod en vooral de naamgeving ervan een beetje in elkaar heeft geschoven.
Durano Plus is gebleven.
De Durano is verdwenen.
De One van nu is een beetje de Durano van vroeger.
De Pro One van nu lijkt meer op de oude One dan de oude Pro One.
Geen idee van de One TT, nieuw in plaats van de oude Pro One?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Dit is inmiddels zo'n lange draad dat ik mogelijk iets aanroer wat al ter sprake kwam.

Ik heb op mijn tweewieler de twee 20" Marathon Racer banden vervangen door Continental Contact Urban.
Toen ik ze in Dronten kocht was er op dat moment alleen maar een 40 en een 50 mm band beschikbaar.
De 50 mm zit achter, dus de 40 mm voor.

Eerste indruk: de kruissnelheid is flink toegenomen bij de maximale druk die de fabrikant adviseert.
Ik heb dit met GPS gecontroleerd.

Is er iets bekend over de lekbestendigheid van deze banden?
Over Continental Contact Speed ben ik zeer tevreden: gemiddeld 3 lekke banden op 10.000 km met mijn QV (in totaal, dus niet 3 lekken per band).
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
MM/DID naven
Vziw zijn naven met ...Victor — 03:29 PM
MM/DID naven
MM - Michael van der...ZoefZoef — 02:39 PM
MM/DID naven
Oh, dan was ik abuis...Tijanus — 02:30 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Dag 5 Ik werd vroeg ...Martin van Mourik — 02:22 PM
MM/DID naven
Optima / MMbicycles ...ZoefZoef — 02:19 PM
MM/DID naven
Ik heb hier twee rac...melle z — 02:01 PM
MM/DID naven
DID staat waarschijn...ZoefZoef — 02:00 PM
MM/DID naven
Over DID kan ik geen...Tijanus — 01:49 PM
MM/DID naven
Ik heb bij Tempelman...melle z — 01:09 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Op wat voor banden r...365cycle — 01:01 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Ik merk overigens da...Jeroen S — 12:37 PM
Voorvork Raptobike
De geveerde versie h...Jeroen S — 12:30 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bij mij kwam ie binn...ZoefZoef — 09:32 AM
OBT 2024 Rotterdam
Route is via e-mail ...Willeke_IGKT — 08:45 AM
OBT 2024 Rotterdam
We waren de 111 alwe...365cycle — 01:17 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik ben wel overtui...ZoefZoef — 12:22 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik ben wel overtui...Wim -de roetsende — 12:05 AM