Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Dank. Volgens mij heb ik redelijk brede buitenbanden, 1.50 inch, van die Schwalbe Marathon-banden. Of de velgen enkelwandig of dubbelwandig zijn, geen idee. Na even op te hebben gezocht hoe dat eruit zou moeten zien, denk ik enkelwandig. Dus dan kan ik deze te kleine binnenband beter niet gebruiken en 'gewoon' voor mijn normale maat gaan.

Dan komt de volgende vraag: is hier iemand die een Schwalbe 26" SV12A-binnenband kan gebruiken? Helemaal nieuw en slechts eenmaal opgepompt. Ook helemaal gratis. Op te halen in Didam of Den Haag, of kan het komende week brengen in de avond in Amsterdam.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(07-May-2023, 12:11 PM)Frutsel schreef: Zijn de 'A' varianten niet ook van dunner rubber dan de niet-A versies?

Soms wel en soms niet. Schwalbe's codering is verre van consequent in dit opzicht, maar gelukkig hebben ze wel een goede binnenband-zoekfunctie op hun site. Druk je op "zoek binnenbanden" dan zie je ze allemaal met hun codering, maat, dikte.  https://www.schwalbe.com/nl/schlaeuche
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Die ultralight biba’s zijn fijn, maar de SV6A (tot 40mm) was in de 38-406 buba’s icm een AlexRims DA16 echt onbetrouwbaar. De SV7C deed het veel beter… maar in 32-406 en 35-406 is de SV6A weer echt prima.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
Ze zijn er weer: CCU


https://www.bike-components.de/en/Contin...reflective
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
Ik ben hartstikke tevreden over de 42-406 als achterband, die zijn alleen weer niet verkrijgbaar
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(13-May-2023, 09:16 AM)ThijsR schreef: Ik ben hartstikke tevreden over de 42-406 als achterband, die zijn alleen weer niet verkrijgbaar

Een paar weken geleden waren die er juist wel. Deze 32mm is maanden lang "out of stock" geweest.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Bestel er maar niet teveel. Eerst ff kijken of ie nog wel hetzelfde rijdt Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
(13-May-2023, 03:07 PM)365cycle schreef: Bestel er maar niet teveel. Eerst ff kijken of ie nog wel hetzelfde rijdt Big Grin

Ik heb er 2 besteld + een aantal biba's.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Ik heb de 32 nog in drievoud in de schuur - die Kojaks gaan nou eenmaal niet zo snel lek als je amper rijdt ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Hoeveel invloed heeft dit op je draaicirkel in vergelijking met 28mm banden? Zouden de urbans überhaupt gaan passen in een Snoek?

Ik ben op zoek naar iets meer comfort (en snelheid) op slecht asfalt, klinkers, etc.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(16-May-2023, 11:38 PM)Tegelfanaat schreef: Hoeveel invloed heeft dit op je draaicirkel in vergelijking met 28mm banden? Zouden de urbans überhaupt gaan passen in een Snoek?

Ik ben op zoek naar iets meer comfort (en snelheid) op slecht asfalt, klinkers, etc.
Welkom op het forum Tegelfanaat! Volgens mij "kennen" we elkaar al, zo ja dan zal ik zo even op je Strava duiken met de vraag of het klopt Wink  
De invloed in draaicirkel verschilt per model fiets, en soms zelfs per exemplaar. In mijn Bülk is de diameter van de band echt op het randje.

Volgens mij gaat 32mm onder een Snoek echt voor geen meter, maar ga je nog brevetten rijden in het Zuidwesten? Dan kunnen we wel even een keer afspreken en passen. Kunnen we meteen even een route maken om je vakjes aan te vullen in mijn regio Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(16-May-2023, 11:38 PM)Tegelfanaat schreef: Hoeveel invloed heeft dit op je draaicirkel in vergelijking met 28mm banden? Zouden de urbans überhaupt gaan passen in een Snoek?

Ik ben op zoek naar iets meer comfort (en snelheid) op slecht asfalt, klinkers, etc.

Welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Ik zou deze vraag ook aan Eva stellen. Als 32mm kan, dan heeft zij het vast wel geprobeerd.

Ik heb proefgereden in de Snoek. Prachtige vm. Ik paste er alleen net niet in.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik vind het comfort van de Urbans duidelijk beter. Ook de grip is erg goed. Ze zijn wel aan de royale kant voor een 32er vind ik. Nauwelijks verschil met de 35er Kojak. In hoogte en breedte op dezelfde velg. Duidelijk hoger en breder dan Schwalbe One en Conti Speedcontact.

Kijk even in de wielkast terwijl je de fiets schuin houdt. Of de voorkant of achterkant van het wiel het eerst de kast raakt. Of beide, maar dan aan de andere kant. Ze zijn ongeveer 2mm breder aan iedere kant. en zo'n 5-8mm hoger.

Andersom bekeken, zit je vaak aan je maximale stuuruitslag in bochten die je dagelijks moet nemen? Zo ja, dan redt je die met deze band mogelijk net niet.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Ik zit me zo nu en dan te verwonderen over Fatbikes en vraag me nu af, hoe ver kun je gaan?

Het is heden ten dage behoorlijk ingeburgerd in de fietsliteratuur dat een bredere band, onder dezelfde druk, een lagere rolweerstand oplevert. Diezelfde bredere band kan, voor meer comfort, met een lagere druk gereden worden (wat dan wel weer een verhoging van de rolweerstand tot gevolg heeft).

Maar waar zit 'm de sweet spot? En dan vraag ik mij vooral af: waar zit de sweet spot voor gebruik op verharde ondergrond?

De 50mm brede GoCycle (F-Lite) is ooit al uitgeroepen tot een lichtlopend summum voor de 20-inch rijder, maar houdt het daar op? Of zou een 55-60mm brede Big Apple of Big Ben een nóg comfortabeler rit geven? En als dat zo is... Kun je dan nóg beter af zijn met 100mm Fatbike band? Schijnbaar kun je die dan al onder de 1 bar rijden, al zou ik liever uit vastgeroeste overtuigingen een barretje of 1,5-2 aan willen houden.

(Wél even ervanuit gaande dat het redelijk soepele banden voor verhard gebruik zijn. Noppenbanden hebben weer heel andere gebruiksdoeleinden en daar houd ik me niet mee bezig.)


De zwaarste ritten die ik heb gehad waren de ritten waar ik het meest door elkaar gerammeld werd... Ja, soms zit er een zompige of stroperige rit tussen die verholpen kan worden door de banden weer boven de minimumspanning te krijgen, maar dat zijn niet de ritten waar ik een dag later eigenlijk nog last van heb. Gebrek aan comfort is een stiekeme sloper!


Om een kort verhaal lang te maken: zou een extreem brede (achter-)band het comfort van een velomobiel flink kunnen verhogen zonder extreem in te leveren op rolweerstand?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik moest gelijk hier aan denken: https://www.atomiczombie.com/overkill-ca...-diy-plan/

Maar als je een extreem brede band in een velomobiel wil stoppen betekent dat dat er weinig ruimte naast het achterwiel overblijft voor bagage, en dat de kettinglijn behoorlijk 'uit het lood' komt te liggen.

Daarnaast hebben veel velomobielen achtervering, waardoor je niet alle comfort uit de band hoeft te halen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik denk ook niet dat het heel praktisch zal zijn qua bagage... De kettinglijn-issues zijn interessant, maar misschien in mijn geval juist goed op te lossen doordat ik een een tussenas heb (net als die chopper eigenlijk!)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Hoe breed de band is, maakt maar een klein deel uit van de rolweerstand. Bij een identieke opbouw kan een bredere band sneller zijn, dan de smalle versie van dezelfde band. Een bredere band wordt echter ook zwaarder. Het verschil tussen 500 gram of 1000 gram op gang brengen merk je echt wel. Verder speelt de rubber compound een grote rol, hoe hard of flexibel dat is. Ook de vezels die het rubber in model houden zijn van belang. Soepeler is beter.

https://www.bicyclerollingresistance.com...comparison

Je zult op die site niet veel bandjes terugvinden die er in 406 zijn.

Kijk maar es op de bovengenoemde site naar de verschillende banden die er zijn, en dan de snelste in hun categorie.

Racefietsbandjes met 7 watt per band 170-200 gram, snelle Gravel/Mtb/Tour banden zitten zo rond de 15 watt. 400-600 gram. De Urban zit in die groep. Fatbike zit je met de allerbeste aan 30 watt. 1000gram. En dat is de positieve uitschieter. Dik 40 watt is goed mogelijk. In 406 vind je volgens mij geen hoge kwaliteit Fatbike band, maar ik heb er ook niet naar gezocht.

In 406 zou ik zeggen ga voor een 2.0 zoals de Go cycle of de breedste Contact Urban. Beide vlotte soepele en zeer comfortabele banden, zonder onbenullig veel gewicht.

Hier een test van Wim Schermer met de 26er van de Big Apple en dan nog een soepele Lite skin versie, die er in 406 niet is. http://1.bp.blogspot.com/_cFao0zH2oMg/S7...rafiek.png

Inmiddels is zijn testmethode wat veranderd maar de band is duidelijk de traagste van alles wat ie op dat moment getest heeft. De Big Apple en Big Ben doen het vooral in de marketing van Schwalbe goed met hun rolweerstand. Op basis van de testresultaten van Wim en andere vergelijkbare Schwalbe banden vermoed ik dat ze ergens richting de 25 watt uitkomen. Doordat ze gebruik maken van goedkoop en hard, slijtvast rubber zijn ze niet zo soepel, en ze zijn ook duidelijk zwaarder dan de beide anderen.

Ik heb al es een stel Schwalbe Marathons in 37 mm weg gegeven omdat ik het oncomfortabele trage harde banden vond. Echt een miskoop. Bij hoge druk keihard en oncomfortabel, bij lage druk komt er enig comfort, maar de rolweerstand neemt dramatische vormen aan. Ze vervingen 28mm Vittoria rubino's, ultra goedkope racebandjes. Die waren duidelijk comfortabeler want veel soepeler.

Net als een goede maaltijd is een goede band samengesteld uit diverse goede componenten. Met 1 factor alleen ben je er niet. Kijk dus naar alle eigenschappen breder betekend niet automatisch comfortabeler, als de andere ingredienten niet deugen. 10 watt extra lijkt niet zo veel, maar het is meer dan 30% extra.
Antwoord }
(22-May-2023, 10:48 PM)Jeroen S schreef: 10 watt extra lijkt niet zo veel, maar het is meer dan 30% extra.

Spannender dan "30% extra" vind ik eerlijk gezegd de verhouding van de 10 W met de input die de fietser kan leveren - en dan kom je toch snel op significante percentages. Ik denk dat er een reden is waarom verreweg de meeste fatbikes die ik zie een motor hebben...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(22-May-2023, 02:25 PM)ThijsR schreef: Om een kort verhaal lang te maken: zou een extreem brede (achter-)band het comfort van een velomobiel flink kunnen verhogen zonder extreem in te leveren op rolweerstand?

Als je het bij ETRTO 406 over extremen wilt hebben qua rolweerstand en comfort, met als randvoorwaarden verkrijgbaarheid en dat je nog wel enigszins kunt sturen, dan is dit je band: Michelin Blue Flange in 44-406. Beslist mijn eerste keuze voor een 24uurs op een gesloten parcours, zolang het niet regent. Als het regent gaat ie waarschijnlijk lek. En in zeer snel genomen bochten gaat ie nogal wobbelig door de bocht door de zeer lage maximale druk van 3,5bar.
Stop er een latex binnenband in en hij rolt haast vanzelf. Door de hele lage druk en brede profiel is dit een heerlijk rijdende band, nog afgezien van dat dit de lichtst rollende band is. Zomers rij ik er weleens mee, gewoon voor de kick die het geeft om zonder moeite heel snel en comfy te rijden :-) Uiteraard neem ik dan extra buba's mee, want de kans op lekrijden is vrij groot.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , ThijsR
(22-May-2023, 10:48 PM)Jeroen S schreef: Hoe breed de band is, maakt maar een klein deel uit van de rolweerstand. Bij een identieke opbouw kan een bredere band sneller zijn, dan de smalle versie van dezelfde band. Een bredere band wordt echter ook zwaarder. Het verschil tussen 500 gram of 1000 gram op gang brengen merk je echt wel. Verder speelt de rubber compound een grote rol, hoe hard of flexibel dat is. Ook de vezels die het rubber in model houden zijn van belang. Soepeler is beter.

https://www.bicyclerollingresistance.com...comparison
Een zwaardere band merk je onder een velomobiel inderdaad vooral bij het accelereren, verder helemaal niet. Die GP5000 test laat overigens wel iets grappigs zien; iedereen vroeg zich af waarom ik met een 32-622 GP5000 rijd onder hoge druk. Ik ben echter vrij zwaar en rijd vaak met veel bagage; er moet daardoor ook een vrij hoge druk in m'n achterband. De 32mm GP5000 blijft dan comfortabel en ook ontzettend snel. Als laatste heeft ie meer grip dan een 28mm band.


(22-May-2023, 10:48 PM)Jeroen S schreef: Racefietsbandjes met 7 watt per band 170-200 gram, snelle Gravel/Mtb/Tour banden zitten zo rond de 15 watt. 400-600 gram. De Urban zit in die groep. Fatbike zit je met de allerbeste aan 30 watt. 1000gram. En dat is de positieve uitschieter. Dik 40 watt is goed mogelijk. In 406 vind je volgens mij geen hoge kwaliteit Fatbike band, maar ik heb er ook niet naar gezocht.
Klopt, maar even voor degenen die niet goed lezen; die wattjes kan je niet letterlijk vertalen naar jouw situatie. De rolweerstand loopt recht evenredig op met de snelheid; als je langzaam rijdt is er ook minder rolweerstand. In tegenstelling tot wat veel mensen vinden, vind ik langzaam rijden echter júist een reden om voor snelle banden te kijken. Als je snelheid verdubbelt in een velomobiel, verdubbelt ook je rolweerstand, maar mag je het vermogen dat je moet leveren om de luchtweerstand te overwinnen met 8 vermenigvuldigen. De luchtweerstand is bij een velomobiel tot bij zeer hoge snelheden zó klein dat snellere banden direct winst opleveren. Mijn motto: Als je niet boven de 40 km/h kruissnelheid kan rijden, zijn banden voor je snelheid de beste investering (tenzij je altijd tegenwind hebt ofzo).

(22-May-2023, 10:48 PM)Jeroen S schreef: In 406 zou ik zeggen ga voor een 2.0 zoals de Go cycle of de breedste Contact Urban. Beide vlotte soepele en zeer comfortabele banden, zonder onbenullig veel gewicht. 

Hier een test van Wim Schermer met de 26er van de Big Apple en dan nog een soepele Lite skin versie, die er in 406 niet is.  http://1.bp.blogspot.com/_cFao0zH2oMg/S7...rafiek.png

Inmiddels is zijn testmethode wat veranderd maar de band is duidelijk de traagste van alles wat ie op dat moment getest heeft. De Big Apple en Big Ben doen het vooral in de marketing van Schwalbe goed met hun rolweerstand. Op basis van de testresultaten van Wim en andere vergelijkbare Schwalbe banden vermoed ik dat ze ergens richting de 25 watt uitkomen. Doordat ze gebruik maken van goedkoop en hard, slijtvast rubber zijn ze niet zo soepel, en ze zijn ook duidelijk zwaarder dan de beide anderen.
Schwalbe is mijns inziens de weg behoorlijk kwijt als het om lekker lopende banden gaat. De Marathon Almotion was een kneiterbrede, zware band die ontzettend lekker liep, maar die is er niet meer in 559 (schijnbaar nog wel in 584 en 622, maar dat past niet onder een Quest). De Marathon Racer is niet echt traag, maar ook niet uitzonderlijk betrouwbaar.
De hele One en G-One serie vind ik eerlijk gezegd een tikkeltje "meh". Niet écht snel, niet écht betrouwbaar, de grip is wel oké. Ik heb een G-One Speed in 40-584 onder m'n DF en dat loopt niet meer dan redelijk. Tubeless redelijk tot goed.
M'n Pro One setje is wél echt snel (en de TT Record Edition is nog sneller), maar ook écht onbetrouwbaar. Als je dan toch een onbetrouwbare band neemt en je kan 40mm kwijt, kan je beter een Scorcher pakken. Ik heb dus nog 2 setjes Pro One in 406 (TT's en gewone); de 28-622 heb ik inmiddels weggegeven, want m'n GP5000 loopt net zo hard én blijft beter heel.

(23-May-2023, 11:50 AM)twilwel schreef: Als je het bij ETRTO 406 over extremen wilt hebben qua rolweerstand en comfort, met als randvoorwaarden verkrijgbaarheid en dat je nog wel enigszins kunt sturen, dan is dit je band: Michelin Blue Flange in 44-406.  Beslist mijn eerste keuze voor een 24uurs op een gesloten parcours, zolang het niet regent. Als het regent gaat ie waarschijnlijk lek. En in zeer snel genomen bochten gaat ie nogal wobbelig door de bocht door de zeer lage maximale druk van 3,5bar.
Stop er een latex binnenband in en hij rolt haast vanzelf. Door de hele lage druk en brede profiel is dit een heerlijk rijdende band, nog afgezien van dat dit de lichtst rollende band is. Zomers rij ik er weleens mee, gewoon voor de kick die het geeft om zonder moeite heel snel en comfy te rijden :-) Uiteraard neem ik dan extra buba's mee, want de kans op lekrijden is vrij groot.
Zelf geen ervaring mee maar als ik de Strava-resultaten van bekenden met een powermeter er meer zie lijkt het me echt waanzinnig om er eens mee te rijden......in een wedstrijd ofzo. Als je ook gewoon ergens heen moet is zoiets als je het mij vraagt niet echt bruikbaar. Korte levensduur, enorm gevoelig (niet alleen voor "gewoon" lek rijden, maar ook voor een noodstop met een blokkerend wiel), en kneiterduur als je ze überhaupt al kan vinden.
Volgens mij heeft een bekende overigens een smallere versie liggen, 35-406 ofzo, kan dat? Zolang je de bocht niet om hoeft schijnt het onder een Milan SL te passen, en dan zit je ongeveer op die maat Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
(23-May-2023, 02:31 PM)365cycle schreef: Zelf geen ervaring mee maar als ik de Strava-resultaten van bekenden met een powermeter er meer zie lijkt het me echt waanzinnig om er eens mee te rijden......in een wedstrijd ofzo. Als je ook gewoon ergens heen moet is zoiets als je het mij vraagt niet echt bruikbaar. Korte levensduur, enorm gevoelig (niet alleen voor "gewoon" lek rijden, maar ook voor een noodstop met een blokkerend wiel), en kneiterduur als je ze überhaupt al kan vinden.
Volgens mij heeft een bekende overigens een smallere versie liggen, 35-406 ofzo, kan dat? Zolang je de bocht niet om hoeft schijnt het onder een Milan SL te passen, en dan zit je ongeveer op die maat Big Grin

Klopt, de 35-406 maat Blue Flange is wat bruikbaarder vooral bij velomobielen met gesloten wielkasten, maar bij een noodstop met blokkerend gaat ie subiet aan flarden. Het is echt iets voor bijzondere evenementen. De 44-406 versie liet iemand me onlangs zien waar ze voor een behapbare prijs te krijgen zijn: https://mileage-challenge.com/mileage-pa...rance.html
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(23-May-2023, 02:31 PM)365cycle schreef: Een zwaardere band merk je onder een velomobiel inderdaad vooral bij het accelereren, verder helemaal niet.

Interessante waarneming en ik denk nog wel een stukje algemener dan enkel "onder een velomobiel." Maar betekent dat dat Wim Schermer's pendeltesten deze eigenschap onrealistisch zwaar meetellen? Ik heb ze nooit live gezien maar ik kan me voorstellen dat elke keer dat de band van richting wisselt op de goot deze zijn snelheid moet omkeren, dus tot stilstand moet remmen en volledig de andere kant op moet accelereren.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(23-May-2023, 03:46 PM)Bacchus schreef: Interessante waarneming en ik denk nog wel een stukje algemener dan enkel "onder een velomobiel." Maar betekent dat dat Wim Schermer's pendeltesten deze eigenschap onrealistisch zwaar meetellen? Ik heb ze nooit live gezien maar ik kan me voorstellen dat elke keer dat de band van richting wisselt op de goot deze zijn snelheid moet omkeren, dus tot stilstand moet remmen en volledig de andere kant op moet accelereren.
Goeie vraag. Moet ik echt even over nadenken. M'n gevoel zegt dat de lage snelheid en het hoge gewicht van de pendel ervoor zorgen dat het meevalt, maar ik zou er geen €100 op durven zetten dat dat ook echt waar is.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
De Pendeltest van Wim is bij erg lage snelheid. Mensen die ook de rolweerstand bij verschillende snelheden onderzocht hebben, vinden nog wel eens wat verschillen in de manier waarop een band zich bij verschillende snelheden gedraagt. Zijn test is steeds reproduceerbaar en zorgvuldig gedaan, maar ik hecht er toch wat minder waarde aan dan aan die van Bicyclerolling resistance (Jarno Bierman heet die meneer geloof ik). Juist omdat die laatste wel op een relevante snelheid test.

Overigens scheelt het wegdek ook erg veel, en ook daarin reageert niet iedere band hetzelfde.

Het gewicht merk je inderdaad vooral bij het optrekken, maar dat doe ik nogal eens en met niet zo heel erg veel vermogen. 100gram extra per bandje voel ik toch wel. Of het is Placebo, dat kan ook.

De Wildrunner zit aan 420 gram, de Pasela aan 460 gram, heb ik ook gereden met een zware Protek max binnenband van 300 gram. dat merk je dan toch wel. Antilek garantie, maar wel zwaar. Meer dan dat zou ik toch liever niet willen hebben. Ik heb het idee dat ik het gewichtsverschil 32er urbans met de lichte vouwbare ones ook wel voel. Een Maraton plus van een kilo ga ik echt niet doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(23-May-2023, 08:33 PM)Jeroen S schreef: De Pendeltest van Wim is bij erg lage snelheid. Mensen die ook de rolweerstand bij verschillende snelheden onderzocht hebben, vinden nog wel eens wat verschillen in de manier waarop een band zich bij verschillende snelheden gedraagt. Zijn test is steeds reproduceerbaar en zorgvuldig gedaan, maar ik hecht er toch wat minder waarde aan dan aan die van Bicyclerolling resistance (Jarno Bierman heet die meneer geloof ik). Juist omdat die laatste wel op een relevante snelheid test.
Klopt. Mogelijk ook placebo, maar ik heb nog geen band ontdekt die zich anders gedraagt dan hij voorspelt. Da's ook andersom getest: Ik vond m'n "Duitse dikkerds" (KHE MAC 1) erg hard lopen onder de Milan GT, en inmiddels is ie nipt verslagen door de CCU, maar destijds was het de snelste nog verkrijgbare band die onder een Milan GT paste en die niet lek ging door er eens boos naar te kijken.


(23-May-2023, 08:33 PM)Jeroen S schreef: De Wildrunner zit aan 420 gram, de Pasela aan 460 gram, heb ik ook gereden met een zware Protek max binnenband van 300 gram. dat merk je dan toch wel. Antilek garantie, maar wel zwaar. Meer dan dat zou ik toch liever niet willen hebben. Ik heb het idee dat ik het gewichtsverschil 32er urbans met de lichte vouwbare ones ook wel voel. Een Maraton plus van een kilo ga ik echt niet doen.

Volgens mij heb ik een deja vu en kwam de Protek Max hier eerder ook al voorbij, maar voor de zekerheid: Is het niet zo dat die alleen gegarandeerd antilek is in combinatie met de protek max buitenband? Daar staat me nl. iets van bij.

De Wild Run'R is inderdaad een hele fijne band Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(23-May-2023, 08:33 PM)Jeroen S schreef:  Een Maraton plus van een kilo ga ik echt niet doen.


Heb met een Marathon plus een kilometrage van 20.000 km gehaald en dat zonder ook maar 1 lekke band. Helemaal super.  Maar ik ben dan ook niet van de optrekkerige. Rustig opgang komen, daar ben ik wel van.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
Oei Bennie, meestal ...voodoo — 04:34 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dat ziet er gelikt u...Fietsbennie — 04:15 PM
Bülk 4 more
Het kan zijn dat de ...Jeroen S — 01:51 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Vandaag in het AD: ...De tovenaar — 12:02 PM
Bülk 4 more
De Milan GT en Bül...hansBattenberg — 11:02 AM
Schade gereden? Na hoeveel km of tijd?
Ik merk dat ik met z...Jeroen S — 10:29 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Voor mij is dat dage...Jeroen S — 10:17 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Gisteren had ik onve...AndredeBoer — 10:06 AM
M5 M-racer opbouw
Wat betreft de verli...Jeroen S — 10:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-wer...Hardloper — 09:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-werel...Wim -de roetsende — 08:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM