Mijn Milan SL MK7 060
|
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
10-Dec-2021, 11:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Dec-2021, 11:27 PM door Wim -de roetsende.)
Eén van de eerste SL's MK7 in Nederland. Misschien wel de eerste
Mijn Milan SL MK7 060
Het verhaal + een serie foto's. Geen interesse in het verhaal, scroll dan naar beneden voor de foto's
https://roeifietsen.blogspot.com/2021/12...vs-sl.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 820
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 307
821 x bedankt in 356 berichten
Een hele mooie fiets Wim! Ik merk dat ik de Milan steeds mooier ga vinden en dat de DF mij steeds minder kan bekoren. Ik weet dat je niet van een kap houdt. Ik ben blij dat bij mijn 2e hands Quest wél een kap zat. Ik voel me er prettig onder in de regen en met de koudere wind van de laatste dagen. Heb ook niet een claustrofobisch gevoel dat ik wel heb in een lift of in een vol restaurant wanneer ik erg ingesloten zit. Jij kunt hem altijd nog aanschaffen . Veel veilige kilometers gewenst!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
12-Dec-2021, 07:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Dec-2021, 07:20 PM door Wim -de roetsende.)
Veiligheid gaat boven alles. Dus veel reflectie. Had ik op mijn Mango al, ook op de XS en de DF. Nu dus ook op de SL.
Het zijn de blokjes die ook op de dekzeilen van vrachtwagens worden gebruikt. Aan de zijkant hoort bij vrachtwagens uiteraard het amberkleurige blokje.
Iedere vm wordt echter verkocht met 'zilveren' reflectie aan de zijkant. Dus deze SL heeft ook zilverkleurige reflectie gekregen.
Verbijsterend genoeg wordt de Milan zonder reflectie afgeleverd. Vind ik echt een gemiste kans van velomobileworld.com
Bij velomobil.net verkopen ze ook de 'oude' smalle reflectiestreepjes. Dit zag ik echter pas na de aanschaf van de blokjes
Deze dus 2x3m voor €60,-: https://velomobil.net/en/detail/1a925b68...99b3ce4fbc
Deze was echter minder dan €35,- voor 12,5m: https://rayonics.nl/gesegmenteerde-refle...meter.html
Waarom zoveel meters? Dan kan er nog eens iets misgaan en op veel blokjes is tekst gedrukt en die heb ik dus niet gebruikt. Vind ik toch niet zo mooi.
11 foto's weinig tekst: https://roeifietsen.blogspot.com/2021/12/reflectie.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Vreemd inderdaad dat een Milan standaard geen reflectie heeft. Bij Intercitybike is reflectie van de DF op voorraad en het is mogelijk dat aan te laten brengen. Ik laat dat dan door ICB doen, zij kunnen het beter dan ik
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
Wat voor steunen zijn dat voor je lampen?
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(14-Dec-2021, 11:44 PM)berth9999 schreef: Wat voor steunen zijn dat voor je lampen?
Ik heb gewoon een POM C staf Ø 30 mm van 1m lengte gekocht. Is helaas de minimale afname.
Eén kant schuin afgezaagd. Draad erin getapt. Gaatje in de body geboord en vastgezet.
Ik heb er wel 2 die ik op kan sturen als je dit ook wilt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
Dank voor het aanbod! Ik ben me nu al aan het oriënteren voor opties op de Milan die ik nog moet bestellen. Duurt nog wel een half jaar voordat ik het nodig heb dus.
Ik denk dat ik licht achter me vervelend ga vinden. Ik vond auto's achter me ook altijd al lastig met licht weerkaatsing in mijn bril van achteren. Licht op de muts gaat hem denk ik niet worden dus. En deze oplossing naast de spiegels zou een goed alternatief kunnen zijn om het licht toch wat hoger te krijgen.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
15-Dec-2021, 03:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Dec-2021, 03:29 PM door 365cycle.)
(15-Dec-2021, 02:12 PM)berth9999 schreef: Ik denk dat ik licht achter me vervelend ga vinden. Ik vond auto's achter me ook altijd al lastig met licht weerkaatsing in mijn bril van achteren. Licht op de muts gaat hem denk ik niet worden dus. En deze oplossing naast de spiegels zou een goed alternatief kunnen zijn om het licht toch wat hoger te krijgen. Mits juist geplaatst heb je geen last van licht op de muts. Zeker met een racekap
Zou het even proberen met een LEDje zodat je de plaatsing goed kan krijgen.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
15-Dec-2021, 07:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Dec-2021, 07:30 PM door Wim -de roetsende.)
(15-Dec-2021, 02:12 PM)berth9999 schreef: Dank voor het aanbod! Ik ben me nu al aan het oriënteren voor opties op de Milan die ik nog moet bestellen. Duurt nog wel een half jaar voordat ik het nodig heb dus.
Ik denk dat ik licht achter me vervelend ga vinden. Ik vond auto's achter me ook altijd al lastig met licht weerkaatsing in mijn bril van achteren. Licht op de muts gaat hem denk ik niet worden dus. En deze oplossing naast de spiegels zou een goed alternatief kunnen zijn om het licht toch wat hoger te krijgen.
Licht achter mij is rood licht dat naar achteren schijnt.
Daar zie ik niets van. Ik kan alleen in de spiegels een rode vlek zien op het wegdek achter mij.
Er is ook zo'n systeem op de smurfenmuts met wit licht naar voren. Die zou ik ook niet willen.
Die Milans hebben namelijk geen koplamp, dan heb je aan de voorkant van de vm dus geen licht.
Lijkt mij niet fijn als je een bocht neemt en het andere verkeer nog geen licht van jou ziet.
Een koplamp moet wat mij betreft zover mogelijk vooraan op/in een fiets zitten. Mijn extra verlichting bij de spiegels is vooral om de breedte van de vm aan te geven voor het overige verkeer en om de overgang asfalt-berm of fietspad-trottoir goed te kunnen zien.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
15-Dec-2021, 09:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Dec-2021, 09:47 PM door berth9999.)
(15-Dec-2021, 03:29 PM)365cycle schreef: plaatst heb je geen last van licht op de muts. Zeker met een racekap
Zou het even proberen met een LEDje zodat je de plaatsing goed kan krijgen.
Net even getest met een lezyne macro drive 1300 xxl achter me vasthouden op de muts van mijn Quest. Als ik hem plat bovenop de muts houd geen last. Zodra ik het licht wat hoger houd zodat het bruikbaar op de weg zou schijnen weerspiegelt het in het ruitje, mijn bril, enzovoort.
Dat licht dat ik bij jou ergens zag langskomen voor bovenop zou ook voor mij wel bruikbaar zijn om beter op te vallen denk ik. Maar een extra koplamp op die plek gaat het niet worden vrees ik.
(15-Dec-2021, 07:28 PM)Wim -de roetsende schreef: Licht achter mij is rood licht dat naar achteren schijnt.
Daar zie ik niets van. Ik kan alleen in de spiegels een rode vlek zien op het wegdek achter mij.
Ik was hardop een optie voor mezelf aan het overdenken. Het was geen reactie op jouw fiets. ;-)
Citaat:Er is ook zo'n systeem op de smurfenmuts met wit licht naar voren. Die zou ik ook niet willen.
Die Milans hebben namelijk geen koplamp, dan heb je aan de voorkant van de vm dus geen licht.
Daarvan heb ik op het duitse forum gelezen dat dat storend licht van achteren geeft.
Citaat: Lijkt mij niet fijn als je een bocht neemt en het andere verkeer nog geen licht van jou ziet.
Die snap ik niet. Je ziet het licht toch?
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
15-Dec-2021, 10:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Dec-2021, 10:08 PM door Wim -de roetsende.)
De koplamp zit aan de voorkant en die is dus eerder zichtbaar. Als er bijvoorbeeld een huis op de hoek van een straat staat.
Nu ik er nog eens over nadenk zal het waarschijnlijk niet echt veel uitmaken.
Het is waarschijnlijk ook gewoon mijn idee dat een koplamp zover mogelijk aan de voorkant moet zitten.
Citaat:Daarvan heb ik op het duitse forum gelezen dat dat storend licht van achteren geeft.
Weet je toevallig nog waar je dit gelezen hebt?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(15-Dec-2021, 10:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:[een koplamp op de muts]
Daarvan heb ik op het duitse forum gelezen dat dat storend licht van achteren geeft.
Weet je toevallig nog waar je dit gelezen hebt?
Eehh, in ieder geval het Duitse forum en de meest logische plek zou dan dit topic zijn. Maar waar precies weet ik niet.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(15-Dec-2021, 07:28 PM)Wim -de roetsende schreef: Die Milans hebben namelijk geen koplamp, dan heb je aan de voorkant van de vm dus geen licht. Weet je dat zeker/heb je een bron? Bij mijn weten hebben die Milans namelijk nog steeds de standaard IQ-X of Lupine SL AF in de neus, maar dan als optie ipv standaard. Als je dat teveel/te duur vindt zou je er natuurlijk ook gewoon een klein goedkoop lampje in kunnen prutsen. Met het reparatieluik in de Mk7 is het niet moeilijk om er een draadje in te lijmen.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(15-Dec-2021, 10:07 PM)Wim -de roetsende schreef: De koplamp zit aan de voorkant en die is dus eerder zichtbaar. Als er bijvoorbeeld een huis op de hoek van een straat staat.
Nu ik er nog eens over nadenk zal het waarschijnlijk niet echt veel uitmaken.
Het is waarschijnlijk ook gewoon mijn idee dat een koplamp zover mogelijk aan de voorkant moet zitten.
Het helpt andere weggebruikers ook om in te schatten hoe lang je bent.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
16-Dec-2021, 01:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Dec-2021, 01:31 PM door 365cycle.)
(16-Dec-2021, 01:17 PM)Bacchus schreef: Het helpt andere weggebruikers ook om in te schatten hoe lang je bent. Niet echt bij de Milan. Ik denk dat het verlichten van de neus (vanaf de muts) dan nog effectiever is.
De koplampen zijn van opzij nauwelijks zichtbaar. Sterker nog: M'n koplampen schijnen eigenlijk breder dan ze in de Milan doen, de neus houdt wat licht tegen Henning z'n Special Edition vond ik om die reden wel vet (als je weinig tijd hebt: 0:55) :
De afwerking kon nog wat beter, maar dit is echt prachtige dagrijverlichting.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(16-Dec-2021, 10:56 AM)365cycle schreef: (15-Dec-2021, 07:28 PM)Wim -de roetsende schreef: Die Milans hebben namelijk geen koplamp, dan heb je aan de voorkant van de vm dus geen licht. Weet je dat zeker/heb je een bron? Bij mijn weten hebben die Milans namelijk nog steeds de standaard IQ-X of Lupine SL AF in de neus, maar dan als optie ipv standaard.
De lichtmodule is 14,4V en de lampjes 7,2V.
Volgens mij matcht dat niet echt.
Op foto's van Milans met die lichtmodule zie ik nooit een koplamp voorin de vm.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(16-Dec-2021, 10:53 PM)Wim -de roetsende schreef:
Op foto's van Milans met die lichtmodule zie ik nooit een koplamp voorin de vm.
De afwezigheid van een koplamp bij de Milans met de module erbovenop was mij ook opgevallen. Hieronder zie je daar ook een voorbeeld van.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
17-Dec-2021, 12:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Dec-2021, 01:02 AM door 365cycle.)
(16-Dec-2021, 10:53 PM)Wim -de roetsende schreef: (16-Dec-2021, 10:56 AM)365cycle schreef: (15-Dec-2021, 07:28 PM)Wim -de roetsende schreef: Die Milans hebben namelijk geen koplamp, dan heb je aan de voorkant van de vm dus geen licht. Weet je dat zeker/heb je een bron? Bij mijn weten hebben die Milans namelijk nog steeds de standaard IQ-X of Lupine SL AF in de neus, maar dan als optie ipv standaard.
De lichtmodule is 14,4V en de lampjes 7,2V.
Volgens mij matcht dat niet echt. De Lupine ken ik niet zo goed, maar de IQ-X E mag je voeden met een spanning tussen de 6 en 60V. Volgens mij is dat de standaard lamp.
Verder: Niets wat een step-down of step-up converter niet kan oplossen. Ik heb één koplamp tussen de 9 en 12,6V (dus direct op m'n accu) en één koplamp die altijd 7,5V (met een step-down converter) krijgt. De verdere electronica in de fiets allemaal achter die step-down converter, ik heb alleen aparte aansluitingen voor m'n telefoonoplader en de dashcam (achter een andere step-down converter).
(16-Dec-2021, 11:38 PM)berth9999 schreef: De afwezigheid van een koplamp bij de Milans met de module erbovenop was mij ook opgevallen. Hieronder zie je daar ook een voorbeeld van. Die fiets heeft ook geen achterlichten, behalve aan de zijkant van de safety module. Ik weet niet waarom, maar het geeft mij een nogal onbehaaglijk gevoel.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
17-Dec-2021, 08:51 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Dec-2021, 08:54 AM door Wim -de roetsende.)
Piet A. heeft ook een Milan met zo'n lichtmodule gekocht.
Misschien kan hij ons duidelijkheid verschaffen?
Ik ben sowieso van de extra verlichting.
1 achterlicht extra op de smurfenmuts en 2 extra koplampen bij de spiegels.
Dat geeft mij wel een gevoel van zichtbaarheid en dus ook wel van veiligheid.
Vandaar ook altijd de behoorlijk nadrukkelijke extra reflectie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
17-Dec-2021, 09:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Dec-2021, 10:34 AM door pietandringa.)
(17-Dec-2021, 08:51 AM)Wim -de roetsende schreef: Piet A. heeft ook een Milan met zo'n lichtmodule gekocht.
Misschien kan hij ons duidelijkheid verschaffen?
Mijn Milan GT krijgt inderdaad de lichtmodule bovenop de muts. Nu heb ik er nog geen ervaring mee en eigenlijk rijd ik nooit in het donker. Nadelen van de lichtmodule kunnen zijn een slechter zicht bij mist en sommige mensen vinden het strooilicht niet prettig.
Mijn overweging is geweest om te kiezen voor de beste zichtbaarheid overdag en dan heb ik de verlichting liever op de muts dan laag in de neus. Bovenop de muts is een acceptabele hoogte, hoger dan de meeste autolampen, ook een mooi argument tegen het eindeloze vlaggetjesgezeur.
De lichtmodule bevat inderdaad alle verlichting, ik zie dat niet als problematisch. Juist als voordeel vanwege de hoogte.
De discussie op het Duitse Velomobilforum is hier te volgen: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1268995
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
17-Dec-2021, 11:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Dec-2021, 11:34 AM door 365cycle.)
(17-Dec-2021, 09:48 AM)pietandringa schreef: Mijn Milan GT krijgt inderdaad de lichtmodule bovenop de muts. Nu heb ik er nog geen ervaring mee en eigenlijk rijd ik nooit in het donker. Nadelen van de lichtmodule kunnen zijn een slechter zicht bij mist en sommige mensen vinden het strooilicht niet prettig. Ik rijd juist echt veel in het donker, want veel woon-werkverkeer. Licht vanuit de neus is dan fijn, maar bij de Milan Mk6 zit het wel zo laag dat je drempels eigenlijk pas ziet als je er bent, met een binnenlandse vlucht tot gevolg.
(17-Dec-2021, 09:48 AM)pietandringa schreef: Mijn overweging is geweest om te kiezen voor de beste zichtbaarheid overdag en dan heb ik de verlichting liever op de muts dan laag in de neus. Bovenop de muts is een acceptabele hoogte, hoger dan de meeste autolampen, ook een mooi argument tegen het eindeloze vlaggetjesgezeur. Klopt. Ik ga dit weekend m'n Da Cannon Femto monteren op die plek. Niet als verlichting, maar dus wel voor de zichtbaarheid. Zeker met mist, zoals gisteren, is dat denk ik fijn.
(17-Dec-2021, 09:48 AM)pietandringa schreef: De lichtmodule bevat inderdaad alle verlichting, ik zie dat niet als problematisch. Juist als voordeel vanwege de hoogte.
De discussie op het Duitse Velomobilforum is hier te volgen: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1268995 Ah, die ga ik eens op m'n gemakje doorbladeren.
Zat vanochtend overigens nog eens in m'n spiegels te turen, maar ik kan echt niet bovenop de muts kijken. Misschien dat het zonder racekap en met een bril (die ik binnenkort ook heb) wel irritant is omdat er dan net reflectie ontstaat, maar dat ga ik nog wel ervaren. Zo ja, dan maak ik een klein U-profieltje met een paar gaatjes in de zijkant onder de LED aan de voorkant zodat ie niet meer omlaag schijnt (maar alleen nog naar voren en opzij).
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Da Cannon Femto --> wow, dat vind ik echt zo'n ongelooflijk mooi lampje.
Ik wil echter geen licht naar voren vanaf de smurfenmuts.
Ik rijd altijd open en dan wil ik gaan koplamp achter mij.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
17-Dec-2021, 04:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Dec-2021, 04:49 PM door 365cycle.)
(17-Dec-2021, 04:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Da Cannon Femto --> wow, dat vind ik echt zo'n ongelooflijk mooi lampje.
Ik wil echter geen licht naar voren vanaf de smurfenmuts.
Ik rijd altijd open en dan wil ik gaan koplamp achter mij. Vanwege het strooilicht?
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Ongeacht of jij het lampje ziet, het licht komt sowieso op de voorkant van de vm.
Ik heb de lampjes bij de spiegels zo gemonteerd dat er alleen maar licht aan de zijkant van de body komt en niet erbovenop.
Vind ik storend en daardoor zie je minder goed wat er voor je gebeurt.
Ik vind het met de Milan ook vervelend dat ik weer licht binnen in de body heb van de koplamp. Had ik met de XS ook, maar in de DF is het echt stikdonker. Heerlijk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
17-Dec-2021, 07:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Dec-2021, 07:15 PM door Wim -de roetsende.)
-
Update: https://roeifietsen.blogspot.com/2021/12...rkeer.html
Waarom is mijn Milan eigenlijk een Wouw?
Foto's bij daglicht van de reflectie-blokjes.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.212
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2065 x bedankt in 752 berichten
(17-Dec-2021, 07:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Waarom is mijn Milan eigenlijk een Wouw?
Wouw (de vogel)= milan (in het Frans)
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|