Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn Milan SL MK7 060
#79
(07-Jan-2022, 11:44 AM)Wim -de roetsende schreef: Dit was de praktijk/de motor: https://m.youtube.com/watch?v=Q2Njtel-Es0&t=166s
Da's 130-140 rpm gok ik zo. Volgens Piet z'n theorie is dat veel te hoge cadans  Big Grin 

Overigens wel interessant dat ze hem op een bukfiets meten, terwijl zijn positie in de ETA totaal anders is, met een ander spiergebruik tot gevolg.
Vraag me daarnaast af of het resultaat misschien nog beter zou worden als zo iemand bijvoorbeeld een Milan SL als dagelijks vervoermiddel gaat gebruiken. Kan me zo voorstellen dat dat het gevoel voor acceleratie en misschien ook de juiste spiergroei stimuleert.
Antwoord }
Bedankt door:
#80
(07-Jan-2022, 11:44 AM)Wim -de roetsende schreef: Dit is een theorie vs praktijk verhaal geworden.
De theorie klopt, maar niet altijd in de praktijk.
De praktijk klopt ook, maar is vaak iets complexer dan de theorie.

Dit is mijn samenvatting en tevens mijn uitspraak en daar moeten jullie het mee doen  Big Grin 

Vooral wanneer de topsnelheid niet wordt gehaald, blijkt vaak dat de praktijk de theorie heeft ingehaald.
De theoretisch ingestelde mensen denken dan vaak: Hoe kan dit nou? 
Terwijl de praktisch ingestelde mensen zich realiseren dat de praktijk soms hardnekkig is.
Wim, Ben het volkomen eens met jouw betoog. Wanneer de menselijke factor wordt toegevoegd, krijg je altijd een verschillende eindresultaten. In wielertermen "De vorm van de dag". Luchtdruk, luchttemperatuur, wind. De praktijk is vaak complexer.
(07-Jan-2022, 12:12 PM)365cycle schreef:
(07-Jan-2022, 11:44 AM)Wim -de roetsende schreef: Dit was de praktijk/de motor: https://m.youtube.com/watch?v=Q2Njtel-Es0&t=166s
Da's 130-140 rpm gok ik zo. Volgens Piet z'n theorie is dat veel te hoge cadans  Big Grin 

Ben ik helemaal met je eens. Voor duursport. Niet voor een sprint. Wink
Ook zijn ademfrequentie is te hoog. Je ziet dat de geteste fietser steeds meer onnodige spieren aanspant om die prestatie te leveren en snel anaerobe gaat om zijn prestatie kunnen leveren. 
(07-Jan-2022, 12:12 PM)365cycle schreef: Overigens wel interessant dat ze hem op een bukfiets meten, terwijl zijn positie in de ETA totaal anders is, met een ander spiergebruik tot gevolg.
Vraag me daarnaast af of het resultaat misschien nog beter zou worden als zo iemand bijvoorbeeld een Milan SL als dagelijks vervoermiddel gaat gebruiken. Kan me zo voorstellen dat dat het gevoel voor acceleratie en misschien ook de juiste spiergroei stimuleert.
Heb je gelijk in. Trainen onder een gelijke zithoek geeft gewenning en vaak een beter resultaat.
Antwoord }
Bedankt door:
#81
(05-Jan-2022, 09:23 PM)365cycle schreef:  Hierbij het snelheidsprofiel van mijn laatste lange rit (100 kilometer):

[Afbeelding: speed.png]

Deze grafiek geeft op overtuigende wijze aan waarom ondersteuning tot 25 km per uur niet zinvol is voor een velomobiell. De meeste acceleraties vinden bij een hogere snelheid plaats.

(04-Jan-2022, 10:42 AM)ThijsR schreef: Dit is de eerste Milan waarbij de kniebulten me aan de welvingen van het vrouwelijk lichaam doen denken... En nu zie ik natuurlijk nooit meer anders!


Dat beeld vermag ik niet te zien. Het onderliggende beeld van een paar pompende klutsknieën is te sterk.
De bulten zijn een creatieve manier om het frontaal oppervlak te verkleinen zonder al teveel nieuwe turbulentie toe te voegen. Daarvan kan ik de functionele schoonheid wel zien. Eerst vond ik de QV ook foeilelijk, maar langzaam ga ik er aan wennen. Ik zag trouwens dat ze in de F1 het idee van de smurfenmuts ook al gejat hadden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#82
(07-Jan-2022, 01:17 PM)Bart Verbeek schreef: Deze grafiek geeft op overtuigende wijze aan waarom ondersteuning tot 25 km per uur niet zinvol is voor een velomobiell. De meeste acceleraties vinden bij een hogere snelheid plaats.
Wel sterk afhankelijk van hoeveel vermogen je zelf levert. Deze rit was snel (42.nogiets gemiddeld), maar ik had hier ook gunstige wind, de Milan is (met name in Zeeland) erg efficiënt en staat op relatief snelle ("allseason-")banden, en hoewel het met name door felle acceleraties in het laatste stuk komt was het gemiddeld vermogen over de hele rit alsnog ongeveer 200W. Dat vermogen kan ik (blijkbaar) 600 km in de week leveren (want zoveel heb ik de laatste week v/h jaar gefietst). Als je maximaal de helft daarvan of misschien zelfs iets minder op regelmatige basis kan leveren, kan het zijn dat een velomobiel met trapondersteuning voor jou uitkomst biedt. Zeker als dat niet een Milan, maar een QV of Strada is, en zeker als er ook wel aardig wat bulten in je route zitten. De Brienenoordbrug is namelijk ook lelijk zichtbaar in mijn grafiekje (het dalletje voor de laatste hoge piek)  Big Grin   

(07-Jan-2022, 01:17 PM)Bart Verbeek schreef: pompende klutsknieën
Die vergeet ik niet meer, haha

(07-Jan-2022, 01:17 PM)Bart Verbeek schreef: De bulten zijn een creatieve manier om het frontaal oppervlak te verkleinen zonder al teveel nieuwe turbulentie toe te voegen. Daarvan kan ik de functionele schoonheid wel zien. Eerst vond ik de QV ook foeilelijk, maar langzaam ga ik er aan wennen. Ik zag trouwens dat ze in de F1 het idee van de smurfenmuts ook al gejat hadden.
Dit idd, en ze voegen dus zelfs gewenste turbulentie toe (t.b.v. voorkomen "ergere" turbulentie).
En idd, ik ben zowel de QV als de Milan ook langzaam steeds mooier gaan vinden. In dat opzicht hebben ze beide dan wel weer echt wat gemeen met de mooiste mensen die ik ken  Shy
Antwoord }
Bedankt door:
#83
(07-Jan-2022, 01:17 PM)Bart Verbeek schreef: Ik zag trouwens dat ze in de F1 het idee van de smurfenmuts ook al gejat hadden.
Dat is geen smurfenmuts. Een smurfenmuts wordt gedragen door de coureur. In de autosport als stroomlijn in gebruik sinds de jaren 30 van de vorige eeuw. "Gejat" door de ligfietsers.
Thans in de autosport een meerledig doel. Hoofdsteun, stroomlijn over de rolbeugel, inlaat voor de motor en vaak ruimte voor koelradiator versnellingsbakolie. 
(07-Jan-2022, 02:31 PM)365cycle schreef:
(07-Jan-2022, 01:17 PM)Bart Verbeek schreef: De bulten zijn een creatieve manier om het frontaal oppervlak te verkleinen zonder al teveel nieuwe turbulentie toe te voegen.
Dit idd, en ze voegen dus zelfs gewenste turbulentie toe (t.b.v. voorkomen "ergere" turbulentie).
Met de eerste stelling ben ik het eens. Ook om het zicht te verbeteren voor de liggende rijder. Met de tweede stelling niet.
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
#84
Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn Piet. Het is daarvoor ontworpen, daar verandert jouw mening niets aan Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#85
Als ik een en ander goed gelezen heb gaat het vooral over door "de bulten" voorkomen van turbulentie rondom het hoofd.

De draad lezend zat ik me af te vragen of er wel paspoppen zitten in velomobielen in windtunnels. Die hoofden, of mogelijk het gebrek eraan, in een windtunnel, kunnen volgens mij flink uitkomst wijzigend zijn. Behalve bij de Milan dan waar er al rekening mee gehouden is.  Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#86
(08-Jan-2022, 06:34 PM)365cycle schreef: Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn Piet. Het is daarvoor ontworpen, daar verandert jouw mening niets aan Big Grin

Hier heb ik hartelijk om moeten lachen. Elke turbulentie in de lengte van het voertuig, tijdens het rijden veroorzaakt, is ongewenst en zeker als die hinderlijke turbulentie vóór de rijder plaats vindt. Ik weet dat die bulten een compromis is, maar geloof al jaren niet meer in sprookjes.  Big Grin  Zelfs een niet velomobielrijder weet beter.

https://fietssite.jouwweb.nl/11
Antwoord }
Bedankt door:
#87
(08-Jan-2022, 08:22 PM)PietV* schreef: https://fietssite.jouwweb.nl/11


Bedankt voor het artikel!

Is de vorm van de Milan (of de Quest) nog gebaseerd op een Naca profiel?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#88
(08-Jan-2022, 09:55 PM)Bart Verbeek schreef:
(08-Jan-2022, 08:22 PM)PietV* schreef: https://fietssite.jouwweb.nl/11
Bedankt voor het artikel!

Is de vorm van de Milan (of de Quest) nog gebaseerd op een Naca profiel?
Graag gedaan. Ik verwacht niet dat de stroomlijn van velomobielen gebaseerd is op de NACA profielen. Die profielen worden gebruikt voor vleugels van vliegtuigen. Ook wel voor de downforce in de autoracerij.  Er zijn profielen voor symmetrische vleugelvormen, maar ik hou het op de algemene wetten van de aerodynamica.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aerodynamica
Antwoord }
Bedankt door:
#89
(06-Jan-2022, 11:24 PM)PietV* schreef: .........
(06-Jan-2022, 08:29 PM)TvWijk schreef: Wellicht ook mee te nemen naar de volgende ronde:
"Wat niet meet, wat niet deert."
Je bedoeld: "Wat niet weet, wat niet deert." Dat lees ik tussen de regels door in bijna alle berichten. Men wil het niet weten. Prima. Ga zo door.

Nee PietV,
Ik bedoel exact wat ik schrijf; het is nl. een quote van een docent aerodynamica aan de HTS vliegtuigbouwkunde.

Ondanks dat ik drie jaar windtunnel-ervaring heb, voel ìk mij niet geroepen hierover de betweter uit te hangen. Wink
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#90
Bovenstaande bijdrage ga ik rapporteren.

Is beslist niet meer respectvol en fatsoenlijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: TvWijk
#91
Goed... de stroomlijn van zo'n Milan is achterwaarts ook niet heel slecht. Had net een SL achter m'n bakfiets hangen. Eenmaal rollend merkte ik er niets van dat ik iets aan het meetrekken was, ook bij 30 km/h niet Big Grin Het uitrolverschil was net zo groot als op de heenweg.
Antwoord }
Bedankt door:
#92
(09-Jan-2022, 08:59 PM)365cycle schreef: Goed... de stroomlijn van zo'n Milan is achterwaarts ook niet heel slecht. Had net een SL achter m'n bakfiets hangen. Eenmaal rollend merkte ik er niets van dat ik iets aan het meetrekken was, ook bij 30 km/h niet Big Grin Het uitrolverschil was net zo groot als op de heenweg.

Oké, ik ga het toch vragen  Huh 

Waarom hangt er een SL achter je bakfiets?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#93
(10-Jan-2022, 07:14 AM)Wim -de roetsende schreef: Waarom hangt er een SL achter je bakfiets?
Big Grin Er zit momenteel geen crankstel, ketting etc. in. Er zit dus wat werk aan, en ik moest 'm even verplaatsen zodat ik er wat makkelijker aan kan sleutelen.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#94
(09-Jan-2022, 08:59 PM)365cycle schreef: Goed... de stroomlijn van zo'n Milan is achterwaarts ook niet heel slecht. Had net een SL achter m'n bakfiets hangen. Eenmaal rollend merkte ik er niets van dat ik iets aan het meetrekken was, ook bij 30 km/h niet Big Grin Het uitrolverschil was net zo groot als op de heenweg.

SL? Je hebt een GT toch?
Antwoord }
Bedankt door:
#95
De berichten over bakfietsen heb ik afgesplitst. Die vormen het eigen draadje "Bakfietsen [split] Mijn Milan SL MK7 060"

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#96
Ben ik weer met een nieuwe bijdrage:

Als er 'vroeger' (10 jaar geleden en bijvoorbeeld vorig jaar) over de Milan werd gesproken door ligfietsers, dan kwam altijd naar voren hoe lelijk iedereen deze vm vond. Altijd ging het maar weer over die lelijke bulten. 

Zelf heb ik ooit gezegd dat ik de Milan mooi van lelijkheid vind. Er is echter iets veranderd. 


Nou is de Milan mijn 4e vm en altijd kreeg en krijg ik commentaar van mensen.

1. De Mango
Bijna nooit heeft er iemand gezegd dat ze de Mango mooi vonden. Wel grappig, leuk, gevaarlijk of raar.

2. De QuestXS
Meerdere mensen vonden deze vm mooi. Ook werden de woorden grappig, koddig, schattig, gevaarlijk en snel genoemd.

3. De DF
Nog vaker dan de XS werd deze vm mooi gevonden. Ook snel, gaaf, gevaarlijk, cool en smal.

4. De MilanSL
Sinds ik deze SL heb, krijg ik heel vaak te horen dat ze deze vm zo ontzettend mooi vinden. Zelfs van wildvreemde mensen. Ik stond laatst bij een verkeerslicht en toen vroeg een man aan mij of ik 'een nieuwe' had. Ik bevestigde dit en hij zei: "Deze is veel mooier."
Ook steeds meer ligfietsers geven aan dat ze de Milan steeds mooier gaan vinden. Ik heb nog (bijna) niemand over die lelijke bulten gehoord. Sterker nog. Ik hoor steeds vaker dat mensen de lijn (en dus de bulten) van de Milan zo mooi (zijn gaan) vinden.
De Milan bestaat sinds 2005. Best vreemd dat 'we' zo'n oud model het afgelopen jaar mooier zijn gaan vinden.
Wat hoor ik nog meer: schitterend, snel, echt vet, wow, gevaarlijk, spectaculair, cool, prachtig, enz.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#97
Ik vind de Milan alleen lelijk recht van achteren. En dan met name de GT, dan is het echt een "dikkerd". Verder heeft ie een erg mooie lijn vind ik, de efficiëntie spat er vanaf. 

Wat betreft de bulten geef ik het woord graag aan Eva Jinek Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#98
Misschien komt het omdat auto's steeds lelijker worden, waardoor de constante stijl van de Milan door de jaren heen beter gewaardeerd wordt?
Het is in ieder geval een wat meer uitgesproken design dan een generieke ovale schaal op wielen Tongue
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#99
Ik denk dat Corona-tijd en een aanzwellende energiecrisis mensen toch met een andere blik naar zaken doet kijken. Voor mijn gevoel krijg ik steeds regelmatiger waarderende blikken en opmerkingen (en dat in een Mango!)

Mijn vaste repliek is dan ook "en dan is dit nog een oud, langzaam modelletje!"
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
De Mango is wat mij betreft nog steeds 1 van de mooiste velomobielen: de compacte vorm en de reliëflijn zijn wat mij betreft nog steeds onovertroffen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , 365cycle
(08-Apr-2022, 09:10 AM)Wim -de roetsende schreef: 1. De Mango: [...] gevaarlijk
2. De QuestXS: [...] gevaarlijk
3. De DF: [...] gevaarlijk
4. De MilanSL: [...] gevaarlijk
Wat ervaren mensen nu precies als gevaarlijk? Zo groot, zwaar, snel, onopvallend of onoverzichtelijk zijn velomobielen toch niet. En ik denk niet dat er voertuigen met minder uitstekende delen zijn.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
(08-Apr-2022, 11:03 AM)Bacchus schreef: Wat ervaren mensen nu precies als gevaarlijk? Zo groot, zwaar, snel, onopvallend of onoverzichtelijk zijn velomobielen toch niet. En ik denk niet dat er voertuigen met minder uitstekende delen zijn.
Mensen noemen het "gevaarlijk" als het sneller gaat dan ze verwachten, en ze er op basis van boerenklompenlogica slechte zichtbaarheid aan kunnen toekennen (LAAG!). Hoewel ik vanochtend bijna een aanrijding had (met iemand die al spookrijdend op z'n telefoon aan het staren was), word ik eigenlijk zelden letterlijk over het hoofd gezien. Zo'n felgekleurde torpedo op wielen blijkt telkens juist een echte nekkendraaier.
Bij dat commentaar "gevaarlijk" vraag ik overigens consequent of ze liever hebben dat hun zoon of dochter door een velomobiel of door een Toyota Land Cruiser aangereden wordt.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(08-Apr-2022, 11:03 AM)Bacchus schreef: Wat ervaren mensen nu precies als gevaarlijk? Zo groot, zwaar, snel, onopvallend of onoverzichtelijk zijn velomobielen toch niet. En ik denk niet dat er voertuigen met minder uitstekende delen zijn.

Volgens mij bestaat het antwoord uit twee delen:

  1. gevaarlijk = onverwacht
  2. minder overzicht dan op een rechtopfiets
Ad 1: op mijn trike ben ik minder zichtbaar voor auto's dan op mijn rechtopfiets bij dezelfde kruisingen, heb ik gemerkt. Dat is niet iets natuurkundigs, want mijn zichtbaar oppervlak op de trike is groter dan op mijn rechtopfiets. Maar de ooghoeken van de automobilist worden kennelijk wel getriggerd door een bekend silhouet, maar niet door iets onbekends. De onverwacht hoge snelheid (met name van een vm) draagt ook nog bij aan het onverwachte. Ik merk ook dat tegenliggers op de fiets mij veel later in de gaten hebben als ik op de trike rijd dan als ik op de rechtopfiets zit.

Ad 2: Ik heb minder zicht rondom dan op een rechtopfiets. Feitelijk zit ik in dezelfde houding en op ongeveer dezelfde hoogte als in mijn vorige auto. Maar daar kon ik op mijn eigen zichtbaarheid vertrouwen. Maar dat kan ik nu niet, zie ad 1. Waarbij een auto nog een veel groter zichtbaar oppervlak heeft.

Daar moet ik aan toevoegen dat áls ik eenmaal gezien wordt, men ook in een soort gefascineerde staarmodus terecht komt, waardoor ik overal voorrang krijg, ook waar ik dat niet heb.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Lig-hen
(08-Apr-2022, 11:42 AM)Bart Verbeek schreef: Maar de ooghoeken van de automobilist 
Daar gaat het inderdaad mis. Als ik fiets vertrouw ik niet op m'n ooghoeken. Daarnaast: Het is meer dan 20 jaar geleden, maar ik kan me de dwingende woorden van m'n rij-instructeur nog prima herinneren: "Draai je hoofd, als je alleen met je ogen draait kijk je niet!". Ik vond het toen irritant en dacht dat het er vooral om ging dat híj mij niet zag kijken, maar in hindsight had ie wel gelijk. 

Automobilisten rijden vaak op hun ooghoeken, maar zo werkt het verkeer niet; ik zag er vanochtend nog bewijs van.. aanrijding tussen 2 niet kijkende automobilisten. Ik laat ze met plezier schrikken (desnoods met de claxon, maar zonder het risico te lopen er tegenaan te knallen uiteraard), hoop dat het een investering in de toekomst mag zijn.

Ik denk niet dat het silhouet er toe doet; Ook op m'n fixie werd ik stelselmatig over het hoofd gezien, zeker vanuit zijstraten. Ongeveer vanaf 25 km/h kruissnelheid zien automobilisten je laat en vanaf 33 km/h zien ze je niet.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM