Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Is sporten wel zo gezond? [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#27
(14-Jan-2022, 12:15 AM)berth9999 schreef: Afgeven op een makkelijkere manier van fietsen door mensen die een makkelijkere manier van fietsen verkiezen. Ik ben het wel met Piet eens dat je dat niet zou moeten doen. :-)
Met "makkelijker" is zeker niets mis, al zouden veel scholieren het stukje extra beweging inderdaad goed kunnen gebruiken. Met onnodig zware metalen uit de grond halen en verwerken in een product dat we op dit moment nog niet goed kunnen recyclen wel.

(14-Jan-2022, 12:36 AM)Bart Verbeek schreef: Schaken is beslist niet ongezond. De wereldtop is gemiddeld jonger dan een wielerpeloton. Je kunt echt alleen maar meedraaien in de top als je een uitstekende fysieke conditie hebt. Zeven uur denken achtereen is beslist geen sinecure.
Dat geldt ook voor autoracen. Ergens een goede fysieke conditie voor nodig hebben betekent niet dat het je ook helpt om een goede conditie te krijgen. Hersenen zijn overigens inderdaad wel energievreters, flink en lang nadenken belast je cardiovasculaire systeem ook wel, maar dan ook alléén dat.

(14-Jan-2022, 12:36 AM)Bart Verbeek schreef: Natuurlijk zijn er schakers met een dikke pens. Zoals je ook fietsers hebt met een dikke pens. Om even wat vooroordelen weg te nemen.
Professionele sportfietsers met een dikke pens? Ik kan er zo geen bedenken. De meesten zijn ergens tussen graatmager en zwaar gespierd (sprinters).
Schakers met een vette pens daarentegen... ik denk zo al aan drie namen die in landelijke en internationale kampioenschappen serieus meededen.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(14-Jan-2022, 01:09 AM)365cycle schreef: Met "makkelijker" is zeker niets mis, al zouden veel scholieren het stukje extra beweging inderdaad goed kunnen gebruiken. Met onnodig zware metalen uit de grond halen en verwerken in een product dat we op dit moment nog niet goed kunnen recyclen wel.

Wie weet of die jongelui niet een voorliefde voor fietsen ontwikkelen dankzij de e-bike. In tegenstelling tot de hekel aan fietsen die ik zelf ontwikkeld heb door het fietsen zonder ondersteuning. Waardoor ik 30 jaar niet gefietst heb.

Alles wat de mensen uit de auto haalt en op de fiets doet plaatsnemen juich ik toe. Dat grondstoffenprobleem is van tijdelijke aard. Hoe meer accu's we gaan gebruiken, hoe eerder er milieuvriendelijke versies op de markt komen. In de tussentijd zou ik niemand van de fiets de auto in willen jagen. Of op de brommer, in het geval van de jeugd.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(14-Jan-2022, 01:29 AM)Bart Verbeek schreef: Wie weet of die jongelui niet een voorliefde voor fietsen ontwikkelen dankzij de e-bike. In tegenstelling tot de hekel aan fietsen die ik zelf ontwikkeld heb door het fietsen zonder ondersteuning. Waardoor ik 30 jaar niet gefietst heb.
Technisch mogelijk maar wel heel vergezocht. Ongeveer net zo ver als gokken dat mensen fietsen leuker gaan vinden wanneer ze meer in de spits rijden, omdat ze dan meer in de file staan.

(14-Jan-2022, 01:29 AM)Bart Verbeek schreef: Alles wat de mensen uit de auto haalt en op de fiets doet plaatsnemen juich ik toe. Dat grondstoffenprobleem is van tijdelijke aard. Hoe meer accu's we gaan gebruiken, hoe eerder er milieuvriendelijke versies op de markt komen. In de tussentijd zou ik niemand van de fiets de auto in willen jagen.
Het probleem is dat mensen zelden uit de auto komen door een E-bike. Het blijft een fiets. Ik vind het nu te laat om het onderzoek erbij te zoeken, maar mensen met een E-bike komen vooral van een gewone fiets, niet uit een auto. 
En als je 14 bent en met de fiets naar school gaat, is er meestal geen auto om ingejaagd te worden.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#30
(13-Jan-2022, 11:50 AM)365cycle schreef:
(13-Jan-2022, 11:24 AM)PietV* schreef: Een mens is Ik ben van nature lui en houdt ervan om met zo weinig mogelijke inspanning een leuk leven te leiden. 
Die eerste zin heb ik even voor je gecorrigeerd. Je zei het eerder al: Jij houdt niet van sport.
Verder zijn niet alleen diverse forumleden het niet met je eens, maar ook diverse instanties zijn van mening dat de gemiddelde Nederlander niet alleen te weinig beweegt, maar ook te weinig aan sport doet. Vanochtend haalde ik een groepje obesitaskinderen op E-bikes in en dacht ik toevallig nog aan dit gesprek. Ook dat strookt niet met jouw idee hierover.

Ook wat betreft energie klopt je stelling niet: Een lichaam valt prima te conditioneren op dat gebied. Ik heb nu veel meer energie dan in 2012-2018, slaap minder uit, ben actiever, kom makkelijker uit m'n bed. En dat is dan met een woon-werkritme van ~105 km per dag (3-4x per week), alle boodschappenritjes tussendoor en sindskort een liefde die 100 km verderop woont (al rijd ik daar soms ook vanaf m'n werk naartoe, dan is het 160 km).

Ik zou het graag willen, maar ben op het gebied van duursport niet fysiek begaafd, en hoewel ik jonger ben dan jij bekijk ik de tijd van 2x trainen = 3x zo sterk ook wel via de achteruitkijkspiegel. Het is een kwestie van doen. Als dit één ding is wat ik moet doen om te zorgen dat er voor mij minder lithium uit de grond gehaald moet worden, dan doe ik het graag, en zo nog wel meer: 2022 staat in het teken van de auto die toch al stilstaat écht weg doen, en stapje voor stapje verder richting vegan (want ik vind die omschakeling echt moeilijk; op dat gebied kan ik zéker nog wat van je leren).
                                                                                                                                                                                                                     Lithium is er voor E Bikes  genoeg,   in Duitsland gaan ze lithium uit water filteren, dat voor woningverwarming naar boven wordt gepompt,  een e biker hoeft zich niet schuldig de voelen,  voor opslag van stroom, elektrische vrachtwagens, e auto's zijn hoeveelheden nodig van een  van een heel andere orde, daarbij vallen fiets accu 's in het niet.
Probleem is eerder kobalt, dit kan men omgaan door ijzer fosfaat accu's te gaan gebruiken, dan zijn er nog verschillende zeldzame metalen nodig, voor het maken van een goede elektromotor, die metalen zijn er wel, alleen lastig te winnen, ook hier geld, hoe kleiner het motortje, des te minder is er nodig, in telefoons zitten die metalen ook, dan zou je die ook niet moeten kopen?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#31
(14-Jan-2022, 01:29 AM)Bart Verbeek schreef: Alles wat de mensen uit de auto haalt en op de fiets doet plaatsnemen juich ik toe. Dat grondstoffenprobleem is van tijdelijke aard. Hoe meer accu's we gaan gebruiken, hoe eerder er milieuvriendelijke versies op de markt komen. In de tussentijd zou ik niemand van de fiets de auto in willen jagen. Of op de brommer, in het geval van de jeugd.
Je eerste zin ben ik het helemaal mee eens: Elke voorstelbare fiets is op alle mogelijke manieren een kleinere belasting voor ons en onze omgeving dan elke auto die ik ken: elke autorit die niet gemaakt wordt is winst.
Dat het netto een positief effect (kleinere totale milieubelasting) is als we in totaal meer (zeg 10x zoveel) voertuigen rijden die daardoor een lagere (20% efficiënter) milieubelasting kunnen hebben, klinkt mij twijfelachtig.



(14-Jan-2022, 04:45 AM)PlantageBohémien schreef: Probleem is eerder kobalt, dit kan men omgaan door ijzer fosfaat accu's te gaan gebruiken, dan zijn er nog verschillende zeldzame metalen nodig, voor het maken van een goede elektromotor,

(mijn nadruk)
Je doelt op "zeldzame aardmetalen", dat is een klasse elementen die ondanks de naam op zich niet bijzonder zeldzaam zijn. Ze zijn allemaal algemener dan goud en sommige zelfs dan lood. Ze zijn wel lastig te winnen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#32
(14-Jan-2022, 01:06 AM)berth9999 schreef: Nee, maar ik heb wel een elektrische fiets, een gewone fiets en en had tot voor kort een velomobiel. Op de elektrische fiets trap ik per uur de meeste calorieën weg, gevolgd door de gewone fiets en als hekkensluiter de velomobiel waarin ik de minste calorieën per uur verbrande.  Smile

Huh? Dat vraagt toch wat om een nadere toelichting. Hoe bepaalde je  je calorieënverbruik? Ik heb op een e-bike gezeten en ik hoefde alleen maar  de trappers rond te draaien om vooruit te komen zonder dat ik daarbij de fiets ook maar iets aandreef met spierkracht. Met wind mee verbruik ik echt veel minder suikers dan met wind tegen of van opzij.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#33
(13-Jan-2022, 11:50 AM)365cycle schreef:
(13-Jan-2022, 11:24 AM)PietV* schreef: Een mens is Ik ben van nature lui en houdt ervan om met zo weinig mogelijke inspanning een leuk leven te leiden. 
Die eerste zin heb ik even voor je gecorrigeerd. Je zei het eerder al: Jij houdt niet van sport.
Verder zijn niet alleen diverse forumleden het niet met je eens, maar ook diverse instanties zijn van mening dat de gemiddelde Nederlander niet alleen te weinig beweegt, maar ook te weinig aan sport doet. Vanochtend haalde ik een groepje obesitaskinderen op E-bikes in en dacht ik toevallig nog aan dit gesprek. Ook dat strookt niet met jouw idee hierover.
                                                                          In Nederland leven we met de waan van de dag. Aangevoerd door de commercie en de sociale media. De enige die (financieel) wijzer is geworden van het sonjabakkeren is Sonja zelf.
Al jaren weten we dat gezond oud worden helemaal niet moeilijk is. In het verleden zijn 5 gebieden in de wereld onderzocht over het gezond oud worden, waarin mensen vaak 100 jaar of meer oud worden en zoveel mogelijk nog zelfstandig leven. Ze hebben 1 ding gemeen. Ze sporten nooit. 
Sport geeft sport stress en stress versnelt de veroudering van het lijf. Sporten in je beste jaren levert minder leefjaren op. Sporten maakt hongerig en leidt tot overeten. Bovendien wordt ik meestal 2 kg zwaarder door extra spiermassa, die ik niet nodig heb, maar wel moet onderhouden.
https://www.youtube.com/watch?v=ff40YiMm...nel=TED-Ed
Mijn leefwijze loopt in grote lijnen met die van de mensen in de Blue Zones. Een verschil. Ik drink al meer dan 8 jaar geen alcohol. Alleen water of thee.
Ben nooit ziek, ken geen hoofdpijn.
Gewoon goede (plantaardige) voeding, voldoende (nacht)rust, geen (sport)stress, gezonde beweging en een rijk sociaal leven. Mijn vrouw en ik komen uit grote gezinnen.
Antwoord }
Bedankt door:
#34
PietV, bovenstaand verhaal heb je al heel vaak verteld. Dat mag ondertussen als bekend beschouwd worden.

Je zegt heel veel, maar komt niet of nauwelijks terug op reacties daarop. In plaats daarvan zeg je wederom heel veel.


Ik geef het op. Ik ga weer op een bepaalde knop drukken, zodat ik minder berichten zie. Als anderen nou niet gaan quoten, dan heb ik ook rust en minder stress  Cool (Dit is ironie.)

Oh ja, ik sport trouwens nooit. Ik fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PietV* , PlantageBohémien
#35
Maar Piet,

Je hebt toch een stevige bacteriële infectie gehad?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#36
Blijven bewegen is belangrijker dan sport. De beste beweging is de volgende beweging of de beste houding is de volgende houding. Variatie, regelmaat en rust. En op een E-bike kan je prima veel inspanning leveren, maar het nodigt er minder toe uit denk ik. Ik heb enkele jaren een speed pedelec gehad en het kostte mij weinig moeite om met dezelfde hartslag te fietsen als in mijn Quest. Als je een E-biker beschuldigt van luiheid, dan geldt dat misschien net zo goed voor iemand in een velomobiel of zelfs op een racefiets. Echte bikkels fietsen op een "Hollandrad" met de kop in de wind Smile
Antwoord }
Bedankt door: PietV* , Hoekie
#37
(14-Jan-2022, 11:02 AM)Roepers schreef: Maar Piet,

Je hebt toch een stevige bacteriële infectie gehad?
Klopt. Ik heb in 2009 een zwaar verkeersongeval gehad en mijn rechteronderbeen plus enkel op 5 plaatsen gebroken gehad. In dat onderbeen zitten nog 5 botschroeven en blijft een punt van zorg. Ook m.b.t. lymfe- en bloedbanen. Met een kleine wondje heb ik al een verhoogd risico op wondroos. Een bacteriële infectie door streptokokken of stafylokokken, die op je huid leven. Alleen in dat gekwetste onderbeen. Nu al jaren geen last meer van.

(14-Jan-2022, 11:00 AM)Wim -de roetsende schreef: PietV, bovenstaand verhaal heb je al heel vaak verteld. Dat mag ondertussen als bekend beschouwd worden.
Niet iedereen kent het geheim van gezond oud worden. Zeker de nieuwkomers niet.

(14-Jan-2022, 11:00 AM)Wim -de roetsende schreef: Je zegt heel veel, maar komt niet of nauwelijks terug op reacties daarop. In plaats daarvan zeg je wederom heel veel.
Herhaling is de beste reclame. Ik ben niet de enige die heel veel schrijf. Wink
(14-Jan-2022, 11:00 AM)Wim -de roetsende schreef: Oh ja, ik sport trouwens nooit. Ik fiets.

Dat is een pluspunt. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(14-Jan-2022, 12:09 PM)pietandringa schreef: Als je een E-biker beschuldigt van luiheid, dan geldt dat misschien net zo goed voor iemand in een velomobiel of zelfs op een racefiets. Echte bikkels fietsen op een "Hollandrad" met de kop in de wind Smile
Ik riep het eerder al: daar ben ik het dus pertinent niet mee eens. Een velonaut moet behoorlijk wat kracht leveren om tempo in het voertuig te krijgen. Als dat tempo er eenmaal is, dan wordt het inderdaad makkelijker, maar de meeste velonauten houden ook wel van een beetje doortrappen en rijden dan alsnog behoorlijk hard. Daarnaast zie ik er meerdere die een woon-werkrit hebben van 20 km daar onderweg naar huis even 20-40 km tussen plakken, voor de lol  Smile

De velomobiel is in Nederland/Duitsland vooral een heel erg capabel vervoermiddel, veel meer dan welke gewone fiets dan ook. Vorig jaar reed ik tijdens een gewone werkweek naar kantoor met 6 bft. Noordenwind + rukwinden. Ik rijd van Rotterdam tot Nieuw-Vennep vrijwel volledig recht naar het Noorden. M'n gemiddelde snelheid was 36,1 km/h (waar ik wel weer stevig voor moest trappen). Op de terugweg deed ik rustig aan met een puist rugwind en haalde ik 38,2 km/h.

Rijd ik op een wielrenfiets (die ik die dag geen enkele gezien heb, terwijl ik met redelijk weer toch nog wel regelmatig een wielrenner met rugzak passeer) met diezelfde 6 bft. tegenwind en hetzelfde gemiddelde vermogen, dan is m'n kruissnelheid ongeveer 13 km/h. Het gemiddelde zal daar dan dicht bij zitten, maar met 13 km/h duurt mijn woon-werkrit 4 uur en 7 minuten. 

Rijd ik lek? dan kost me dat 4 minuten als ik me een beetje kwaad maak. Het aantal gewone fietsen met enkelzijdige wielophanging is echt zéér beperkt.
Mijn reistijd is veel betrouwbaarder dan die van mijn autorijdende collega die 2 km verderop woont. 

En nat word ik wel, maar koud nooit.

My 2 cents: Velonauten zijn geen luie fietsers, maar slimme fietsers.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#39
(14-Jan-2022, 12:09 PM)pietandringa schreef: Ik heb enkele jaren een speed pedelec gehad en het kostte mij weinig moeite om met dezelfde hartslag te fietsen als in mijn Quest. 

Grappig, ik heb vaker dit gesprek gehad met iemand die op een SP reed.

Zo'n ding is niet te vergelijken met een e-bike. 
Een SP is namelijk niet begrensd. Als de motor stopt met ondersteunen, dan kun je nog gewoon vermogen leveren en steeds harder gaan. Dat nodigt dus ook uit om inspanning te leveren, want dat zie je terug op de snelheidsmeter. Mijn buurman rijdt er dik boven de 50km/u mee en daarvoor levert hij echt een serieuze inspanning.

Bij een e-bike lijkt het wel of het ding gaat remmen, als je boven de 27km/u komt. Je moet dan echt buitensporig veel vermogen leveren om bijvoorbeeld 30km/u te rijden, als het ding tenminste netjes begrensd is op 25km/u zoals het hoort. Dit nodigt niet uit tot een extra inspanning met als gevolg dat de meeste e-bikers die ik zie op vol vermogen rijden met een extreem lage cadans en rond de 25km/u rijden. De 250Watt motor doet dan dus al het werk.

Conclusie: ze leveren zelf nauwelijks vermogen en dus een minimale inspanning. Dat sommigen vervolgens toch erg moe zijn, heeft meer te maken met hun slechte conditie.

Voor de volledigheid: ik heb het nog steeds over gezonde en vooral jonge mensen die op een e-bike naar school gaan. Vaak rijden ze afstanden <10km.

Ik heb het uiteraard niet over mensen met een beperking, een ziektebeeld (ooit was ik er daar dus zelf één van), oude mensen, met een zwak gestel, enz. enz.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#40
(14-Jan-2022, 01:09 PM)365cycle schreef: My 2 cents: Velonauten zijn geen luie fietsers, maar slimme fietsers.


Mee eens. Misschien dat ze ooit lui begonnen zijn, maar wat ik zo lees is dat de velomobiel activiteit stimuleert.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(14-Jan-2022, 01:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Zo'n ding is niet te vergelijken met een e-bike. 
Een SP is namelijk niet begrensd. Als de motor stopt met ondersteunen, dan kun je nog gewoon vermogen leveren en steeds harder gaan. Dat nodigt dus ook uit om inspanning te leveren, want dat zie je terug op de snelheidsmeter. Mijn buurman rijdt er dik boven de 50km/u mee en daarvoor levert hij echt een serieuze inspanning.
Een SP hoort wel degelijk te begrenzen hoor. Vanaf maximaal 49,4999 km/h mag die motor niet meer aandrijven (45 km/h +10% marge).
Ik kom ook weleens iemand tegen met een SP die 70+ loopt, maar legaal is dat niet Big Grin 

Verschil is wel dat je bij een SP minimaal 1/4e van het vermogen zelf moet trappen. Harder trappen loont dan dus wél.
Alleen is zo'n rechtopfiets bij 49 km/h dusdanig inefficiënt dat het zelf geleverde vermogen vergelijkbaar is met wat ik in m'n velomobiel trap voor dat tempo. Maar dan met een actieradius van onbeperkt zo'n 400 km, ipv de op een SP gebruikelijke 100.
Met optrekken en heuvels wint de SP uiteraard wel.

(14-Jan-2022, 01:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij een e-bike lijkt het wel of het ding gaat remmen, als je boven de 27km/u komt. Je moet dan echt buitensporig veel vermogen leveren om bijvoorbeeld 30km/u te rijden, als het ding tenminste netjes begrensd is op 25km/u zoals het hoort. Dit nodigt niet uit tot een extra inspanning met als gevolg dat de meeste e-bikers die ik zie op vol vermogen rijden met een extreem lage cadans en rond de 25km/u rijden. De 250Watt motor doet dan dus al het werk.

Conclusie: ze leveren zelf nauwelijks vermogen en dus een minimale inspanning. Dat sommigen vervolgens toch erg moe zijn, heeft meer te maken met hun slechte conditie.
Klopt. Komt volgens mij meer omdat de meeste E-bikes gewoon aan/uit zijn op standje haas.

(14-Jan-2022, 01:52 PM)Bart Verbeek schreef: Mee eens. Misschien dat ze ooit lui begonnen zijn, maar wat ik zo lees is dat de velomobiel activiteit stimuleert.
Bij mij zeker! De auto gaat eruit...
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(14-Jan-2022, 01:24 PM)Wim -de roetsende schreef: ... rijdt er dik boven de 50km/u mee

Op de teller. En is 48W ipv 36W ie verschil in toerental en assist.

PS Voor mij zijn dat soort SP's spoken. Zie hier blijkbaar alleen trage SP's. Max iets van 40...echte km/u. Zie ik scooters >50 km/u? Jazeker.
Antwoord }
Bedankt door:
#43
(14-Jan-2022, 02:49 PM)Hoekie schreef:
(14-Jan-2022, 01:24 PM)Wim -de roetsende schreef: ... rijdt er dik boven de 50km/u mee

Op de teller. En is 48W ipv 36W ie verschil in toerental en assist.
Dat kan ook wel schelen ja. 48V en 36V overigens. Anders gaan ze niet zo lekker Big Grin 

(14-Jan-2022, 02:49 PM)Hoekie schreef: PS Voor mij zijn dat soort SP's spoken. Zie hier blijkbaar alleen trage SP's. Max iets van 40...echte km/u. Zie ik scooters >50 km/u? Jazeker.
Stromers, zeker de ST3 en ST5, zijn rap. Kom hier wel vaker iemand tegen op een ST5 en daar heb ik een hele zware dobber aan, tenzij ik een mooi lang recht stuk heb en het weer mooi genoeg is om 60 te rijden kom ik niet echt van 'm weg. Hij rijdt dan wel in minder dan 40 km z'n accu leeg  Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Citaat:Een SP hoort wel degelijk te begrenzen hoor. Vanaf maximaal 49,4999 km/h mag die motor niet meer aandrijven (45 km/h +10% marge).

Klopt, die van de buurman stopt ook met aandrijven bij 45km/u, maar daarna kun je gewoon doorgaan met versnellen op eigen kracht. 

Een e-bike lijkt te remmen boven de 27km/u. Net of er iets is dat het ding blokkeert om harder te gaan. Voor mij was het bijna onmogelijk om boven de 30km/u uit te komen, terwijl ik een enorme inspanning leverde.

Als er mensen zijn met andere ervaringen dan hoor/lees ik het graag. Ik heb het op een stuk of 8 verschillende e-bikes en van verschillende leeftijden geprobeerd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#45
(14-Jan-2022, 03:13 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Een SP hoort wel degelijk te begrenzen hoor. Vanaf maximaal 49,4999 km/h mag die motor niet meer aandrijven (45 km/h +10% marge).

Klopt, die van de buurman stopt ook met aandrijven bij 45km/u, maar daarna kun je gewoon doorgaan met versnellen op eigen kracht. 

Een e-bike lijkt te remmen boven de 27km/u. Net of er iets is dat het ding blokkeert om harder te gaan. Voor mij was het bijna onmogelijk om boven de 30km/u uit te komen, terwijl ik een enorme inspanning leverde.
Hij remt echt niet, de motor werkt alleen niet meer. Datzelfde geldt voor een speed pedelec, maar op een goede speed pedelec is de "cut-off" wat subtieler.
Wil je echter 49 km/h halen, dan zal je op een speed pedelec met het model van een wielrenfiets (enorm "slank" en met smalle bandjes dus) zeker 700 watt moeten trappen en langer dan 10 seconden. Het vermogen om dat tempo vol te houden (zonder tegenwind) is namelijk 562 watt.

Hier berekend: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
Antwoord }
Bedankt door:
#46
(14-Jan-2022, 01:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij een e-bike lijkt het wel of het ding gaat remmen, als je boven de 27km/u komt. Je moet dan echt buitensporig veel vermogen leveren om bijvoorbeeld 30km/u te rijden, als het ding tenminste netjes begrensd is op 25km/u zoals het hoort. Dit nodigt niet uit tot een extra inspanning met als gevolg dat de meeste e-bikers die ik zie op vol vermogen rijden met een extreem lage cadans en rond de 25km/u rijden. De 250Watt motor doet dan dus al het werk.

Conclusie: ze leveren zelf nauwelijks vermogen en dus een minimale inspanning. Dat sommigen vervolgens toch erg moe zijn, heeft meer te maken met hun slechte conditie.

Voor de volledigheid: ik heb het nog steeds over gezonde en vooral jonge mensen die op een e-bike naar school gaan. Vaak rijden ze afstanden <10km.

Ik heb het uiteraard niet over mensen met een beperking, een ziektebeeld (ooit was ik er daar dus zelf één van), oude mensen, met een zwak gestel, enz. enz.
Wim, Ben het in grote lijnen met jou eens. Gezonde en gezonde jonge mensen die minder dan 10 km/h van school wonen kunnen beter de stadsfiets nemen.
Maar het comfort telt mee. Groepen scholieren rijden vaak allemaal een e-bike. Jonge meiden en jongens in groepjes langs de dijk. Gemiddeld 12 km naar school. Harderwijk of Nijkerk. Vaak de lichtste stand ondersteuning hooguit 20 km/h en kletsend richting huis. Sociaal fietstochtje. Comfortabel uitwaaien en bewegen.

Het industrieterrein, waar o.a. Meta het grootste datacentrum van Nederland wilt bouwen, fietsen dagelijks honderden inwoners naar het industrieterrein Trekkersveld. Gemiddeld 5 km van de woning. Zeker de helft op een e-bike. Komen fris op het werk aan en waaien rustig uit na het werk. Comfort fietsen i.p.v de auto.

De kinderen van de agrariërs in Zuidelijk Flevoland wonen gemiddeld tussen de 15 en 20 km van middelbare school. Vaak is fiets i.c.m. bus geen optie. De e-bike is ideaal. Jonge kinderen gaan op een e-bike naar middelbare school. Ze hebben meer beweging en zijn langer in de buitenlucht dan de combinatie fiets/bus/fiets.
De kinderen zonder e-bike nemen het fietsveer Zeewolde-Ermelo. Voor het onderwijs in Ermelo en Harderwijk. dan is de afstand maar 8 km.

De fietsenverkoop in Zeewolde draait om e-bikes. Alle type en soorten ligfietsen kom je steeds minder tegen. De plaatselijke fietsclubs van mijn leeftijd en jonger allemaal e-bikes. Niemand uitgezonderd. Ik kan ze op mijn stadsfiets bijhouden. Op of in de ligfiets laat ik het achterlicht zien. 

En je hebt de die harts in de polder. Boerenzonen op een stadsfiets met ligstuur en die zijn met een e-bike niet bij te houden. Maar die zijn op één hand te tellen.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Een die-hard was ik vroeger niet écht op de fiets, wel gewoon sportief. Wij fietsten ook gewoon 12 km naar school, in de tijd dat de mountainbike nog hip was en er nog geen E-bike was. Toen ik 16 was kocht ik (naast m'n brommer, die had ik niet nodig maar vond ik wel hip) een oude Peugeot wielrenfiets, omdat dat toch wat vlotter rijdt dan een MTB. Grootste oorzaak van nattigheid was de regen, niet het zweet. Tenzij ik weer eens lekker laat was en die 12 km ruim binnen een half uur af wilde leggen.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Ben op m'n 13e jaar gaan werken in het tuinbouw familiebedrijf. Particieël leerplichtig. In de zomervakanties 60 tot 65 uur in de week zwaar werk met oogsten. Ging dan als 15 jarige op zondagen ook nog 80 km rijden op mijn Peugeot racefiets. Ben mezelf weleens tegengekomen met elke dag inspanning. Op een zondag bijna van m'n fiets gevallen van vermoeidheid en dorst. De fiets tegen een boom en plat op m'n buik in het gras. Meer dan een uur diep geslapen en toen kon ik de laatste 15 km naar huis volmaken. Die waarschuwingen blijven je bij. 

Later zelfs 6,5 dag in de week gewerkt. Op zondagen tomaten plukken en de varkens voeren op het gemengd bedrijf en een keer in de week karatetraining. 
Na die tijd minimaal 1 dag in de week rust genomen. Nu werk ik hoogstens 3 dagen in de week en beweeg gemiddeld 2 a 3 uur daags in de buitenlucht. Maar na een lange fietstocht boven de 150 km neem ik nu 2 dagen rust. Dat geeft meer plezier. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#49
Er zit een wereld van ruimte tussen jezelf bijna dood werken (en sporten) en je huidige levensstijl. Werk en sport zijn prima op een gezonde manier te combineren.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Hoekie , 365cycle
#50
(15-Jan-2022, 09:57 AM)ThijsR schreef: Er zit een wereld van ruimte tussen jezelf bijna dood werken (en sporten) en je huidige levensstijl. Werk en sport zijn prima op een gezonde manier te combineren.
Het verschil tussen werken en sporten en nu gezonde levensstijl en gezond bewegen is erg groot en ook erg plezierig.
Vroeger was naast het werken alles een uitdaging. Omdat mensen weinig leren van hun fouten, maar uitsluitend leren van hun successen.
Na het wielrennen, karate, boksen, judo en jiu jitsu. Daarna hardlopen, zwemmen en wandelen. Hardlopen met elke 14 dagen een halve marathon in circa 1,5 uur. 11 kg er afgetraind. Maar die liefde ging ook over. Op m'n 52 ste een 4 daagse Nijmegen. Was het ook niet. Mede door mijn ziekte pernicieuze anemie of ziekelijke bloedarmoede.
Toen was de liefde voor de sport helemaal weg en is nooit meer teruggekomen. Hardlopen kan ik niet meer, door het zware letsel in mijn onderbeen, maar ik mis het hardlopen niet. Blij dat sporten over is. In sport ligt een dwang van presteren voor een beter resultaat. Zinloos.
Overgestapt op gezond bewegen en dat ik de hele dag kan volhouden. Ik weet nu dat sporten zeker niet gezonder is dan gezond bewegen. Lange fietstochten, bijna dagelijkse wandeltochten en ijszwemmen. Gewoon uit je bed gaan zwemmen of een gat hakken in het ijs. Of gaan fietsen zonder ontbijt. 60 km fietsen zonder eten of drinken mee te nemen. Gaat me goed af. Zolang je maar niet gaat sporten. Sporten is een dwangmatigheid. Daar ben ik van losgekomen.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
De medische wereld ontdekt de afgelopen jaren stap voor stap dat vrouwen eigenlijk toch niet gewoon mannen zonder penis, teelballen en met een vagina, baarmoeder, eierstokken en borsten zijn. Zelfde geldt voor je roots: een lichaam van een negroïde mens werkt niet 100% hetzelfde als jouw lichaam of dat van een Aziaat. Natuurlijk er zijn bepaalde basiswaarden, bijvoorbeeld die waaruit blijkt dat een mensenlichaam prima geconditioneerd kan worden om dagelijks urenlang een noemenswaardige dot arbeid te leveren; daarvan hebben we zowel hier op het forum als ver erbuiten veelvuldig bewijs gezien. Sterker nog: Ons bestaan is erop gebaseerd.
Maar toch: De meest voorkomende symptomen voor een hartinfarct wijken bijvoorbeeld af van de "bekende standaard" zodra je vrouw bent, een flinke lading pigment hebt of allebei, en dat geldt ook voor hoe je lijf reageert op medicijnen.
Dit gegeven wordt alleen maar complexer omdat er steeds meer gemixte kinderen geboren worden: mijn kind heeft kenmerken uit Finland, Rusland, Nederland/Duitsland, de Antillen (dus ook Afrika), en niet zichtbaar maar wel noemenswaardig: wat Indianenbloed.

Maar hier, goed verstopt in de krochten van ligfietsers.nl, hebben we PietV, die gebaseerd op eigen ervaring weet wat het beste is voor al die groepen.

Ik zou het 100% met je eens zijn Piet, als je het gewoon op jezelf zou betrekken. Wat goed is voor jou is niet zomaar toepasbaar op alle anderen op de hele wereld.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , ThijsR
#52
Omdat het voorgaande betoog niet over het onderwerp "is sporten wel zo gezond? ", hou ik het kort.
Er is geen bewijs dat je van sporten ouder wordt of gezonder blijft dan bij gezond bewegen. In de Blue Zones wordt niet gesport en blijven de mensen gezond tot op zeer hoge leeftijd.
Dat binnen mijn grote familie, vrienden en kennissenkring de sporters niet fitter zijn dan de gezonde bewegers.
Dat sportstress de veroudering van het lijf bevordert. Gezond bewegen houdt het lijf in conditie.

Met de kennis van nu had ik het anders aangepakt en nooit gesport. Ik mis het sporten totaal niet. Ik ga wel meer rechtop bewegen op de fiets. Lui liggen in of op de ligfiets is minder gezond bewegen. Of voor anderen minder gezond sporten. Je gebruikt ook liggend minder spieren. Wink
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM