Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat ze zeggen
(01-Oct-2024, 09:37 PM)bucovaina schreef: Oh gisteren weeral: "Is dat niet gevaarlijk?" Sad 
Overkwam mij het vaakst bij school.
Standaard antwoord richtte ik altijd op een van die ouder zijn/haar kinderen: 

"Die Pietje van jou he... heb je liever dat ik hier met 40 door de straat kom terwijl hij oversteekt, of iemand in een BMW X7 van 2600 kg?"

En indien nodig: "De kans dat ik gewoon om 'm heen stuur zonder dat hij iets merkt is heel groot, vergeet dat niet."
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT
(01-Oct-2024, 10:49 PM)Lopopodium schreef: Een betere vergelijking is mensen in een rolstoel of kinderen. Als ze jou niet zien, hoeveel kindertjes hebben ze dan al bijna doodgereden...?

Ik vergelijk het vaak met mijn Handbike. Die heeft een zithoogte van 15cm en toch word ik door iedereen gezien. Ik krijg vaak zelfs voorrang, terwijl ik het niet zou moeten krijgen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
(01-Oct-2024, 10:49 PM)Lopopodium schreef: Een betere vergelijking is mensen in een rolstoel of kinderen. Als ze jou niet zien, hoeveel kindertjes hebben ze dan al bijna doodgereden...?


Helaas, dit is wat ik terugkreeg van een verkeerskundige van de provincie Gelderland die ik wees op een veel te laag (<50 cm) geplaatst bord, dat mij het zicht op het verkeer volledig ontneemt:


Hierbij heeft meegespeeld dat het aantal bestuurders van (brom)fietsen met de lengte van een (jong) volwassen mens flink groter is dan zij die nog een kinderlengte hebben, ook in de wetenschap dat kleine kinderen nagenoeg altijd onder begeleiding fietsen (of dat zouden moeten doen).


Hij geeft hier aan dat het kleine kinderen argument niet relevant is. Blijkbaar snapt hij niet dat de provincie hier een illegale en gevaarlijke situatie heeft gecreëeerd en de verantwoordelijke voor het gevolg van dit gevaar, de ouders zijn van de kinderen die gevaar lopen.

Ik hoop dat de Nationale Ombudsman dit ook ziet en de provincie wijst op haar verantwoordelijkheid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Buiten bezig, Snoek-L op de heftafel.
Komen twee werklui van de buren naar buiten. Zegt de ene 'dat is een fiets'. Zegt de andere 'nee joh een auto'.
Op de vragende gezichten geantwoord dat het een fiets is. Zegt de ene 'Ja joh, daar zit je droog en lach je iedereen uit'.
Antwoord }
Gisteren was't zonder woorden. Een oudere man wandelde op het voetpad met de hond. Ik kwam voorbij. De man lachte minzaam en stak zijn duim omhoog. Ik deed hetzelfde voor zover dat kon omdat ik de racekap erop het staan.

Wel fijn Smile
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Context is belangrijker dan oppervlakte. Met een wandelstok die een centimeter of 30-40 boven mijn hoofd uitsteekt, wordt ik totaal anders benaderd dan met een kindervlaggetje. Met de wandelstok geef ik aan dat ik niet goed voor mezelf kan zorgen, en dus trigger ik de zorgreflex bij anderen.

Met een fatbike geef ik aan dat ik wel voor mezelf kan zorgen, desnoods ten koste van anderen. Men herkent de context in een fractie van een seconde, en de reacties zijn navenant.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
"High five, high five!" Kinderen vragen nu zelfs om een high five als ze zo'n coole ligfiets aan zien komen  Cool
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , Boyd Maduro , Hoekie
Vandaag keek iemand naar de fiets en zei: "Daar ga ik nooit inkomen". Ik keek naar hem, hij had nog wat meer kilo's dan ik, en zei: "Erin gaat nog mel lukken, eruit zal het probleem zijn."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , PieterTrapt
Vandaag een paar keer commentaar gehad over mijn snelheid/zichtbaarheid/veiligheid. Eén van een dame met een hond op het bromfietspad buiten de bebouwde kom. Ik liet men snelheid zakken tot 30, ze had toch nog iets te roepen. Zelfs met 30 hoor je dan alleen de eerste 1,5 woorden Tongue
Leukste was een rijder op een VanMoof die volgens mij zo'n ~34 reed voor ik hem met laag in de 40 km/h inhaalde. Ik zag het volgende stoplicht net voor me op rood springen dus hij stopte naast me en stak direct van wal. Heb hem vriendelijk doch duidelijk gewezen op het feit dat zíjn fiets illegaal is Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Wat was z'n kritiek? Dat jij het waagde hem in te halen? Is dat verboden, volgens het Wetboek van Van Moof? Big Grin
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
Ik reed vanochtend achter zo'n VanMoof. Dat ding reed 37km/u. Geen verzekeringsplaatje. Illegaal dus.

Ik haalde hem niet in. Bij iedere kruising of scherpe bocht was dat ding weer weg en daarna haalde ik 'm weer net niet in.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Jeroen S
En wat wil je daarmee zeggen?
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(3 uren geleden)PieterTrapt schreef: Wat was z'n kritiek? Dat jij het waagde hem in te halen? Is dat verboden, volgens het Wetboek van Van Moof? Big Grin

Dat ik levensgevaarlijk reed, niemand op het fietspad rekent op dat soort snelheden en nog wat mindervriendelijkheden.
We reden op een bromfietspad, ik haalde hem niet met een waanzinnig snelheidsverschil in, en wat ik al zei; zijn fiets is illegaal.
Ik had het er met Frutsel over (buiten het forum) en die verwoordde het mooi:

Frutsel schreef:zo van 'ik rij te hard, dus als iemand me inhaalt rijdt hij veel te hard'

(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik reed vanochtend achter zo'n VanMoof. Dat ding reed 37km/u. Geen verzekeringsplaatje. Illegaal dus.

Ik haalde hem niet in. Bij iedere kruising of scherpe bocht was dat ding weer weg en daarna haalde ik 'm weer net niet in.
Als ik ooit in de buurt ben wijs 'm dan maar aan. Dan pak ik 'm wel even voor je terug Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(3 uren geleden)Tom Fekkes schreef: En wat wil je daarmee zeggen?

Wie ik?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
Ja. Ik snap je overweging om de VanMoof illegaal te verklaren. Maar ik heb me nooit gestoord aan dit soort fietsers die zich normaal en veilig gedragen.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus
(2 uren geleden)Tom Fekkes schreef: Ja. Ik snap je overweging om de VanMoof illegaal te verklaren. Maar ik heb me nooit gestoord aan dit soort fietsers die zich normaal en veilig gedragen.

Ik verklaar 'm niet illegaal. Dat doet de wet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
Je hebt gelijk, maar ik ben geen rechter. Met een beetje goed gedrag stoor ik me niet aan die figuren. Overigens rijd jij ook redelijk snel.

Weliswaar zonder motor, maar dat is wel waar sommigen zich aan ergeren.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door:
En de wet is soms natuurlijk best raar.
In Nederland is 500W ondersteuning illegaal, maar 500PK niet.

Goed, voor die laatste heb je een extra papiertje nodig, maar aan een 'neutrale observator op de maan' zou ik het niet met droge ogen kunnen uitleggen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: martinR
En zo blijf je discussiëren. Ik vraag me ook af of de regels voor het fietsen wel evenwichtig zijn. Overigens streef ik niet naar zwaardere motoren. Fietsen moet wel fietsen blijven.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door:
(2 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:
(2 uren geleden)Tom Fekkes schreef: Ja. Ik snap je overweging om de VanMoof illegaal te verklaren. Maar ik heb me nooit gestoord aan dit soort fietsers die zich normaal en veilig gedragen.
Ik verklaar 'm niet illegaal. Dat doet de wet.

(2 uren geleden)Tom Fekkes schreef: Je hebt gelijk, maar ik ben geen rechter. Met een beetje goed gedrag stoor ik me niet aan die figuren. Overigens rijd jij ook redelijk snel.
Weliswaar zonder motor, maar dat is wel waar sommigen zich aan ergeren.

Verwar je Wim niet met mij? Ik "klaagde" namelijk over de VanMoof. In feite ging het me om het commentaar van de bestuurder, niet over zijn verdere rijgedrag. Het maakt mij niet uit dat hij sneller rijdt dan toegestaan, maar het is nogal krom om een iets snellere rijder de les te gaan staan lezen vanaf een illegaal opgevoerde elektrische fiets. Als zo iemand me dan ook nog zegt dat hij wenst dat me wat overkomt word ik al gauw Rotterdams duidelijk.

Verder rijd ik snel, maar wel met enig gezond verstand. Dit fietspad is een bromfietspad buiten de bebouwde kom, alle bromfietsen mogen daar 40 km/h en in de praktijk zie je dat 45 km/h gedoogd wordt. Nu heb ik het nog eens even nagezocht op Strava, maar wat ik zie is dat ik op het stuk in de bebouwde kom strak ~51 rijd, waar de bebouwde kom voor het gevoel ophoudt de snelheid laat oplopen tot ~55 (max 50, maar het bord "60" is dan al in zicht en veel automobilisten gaan dan dringen, dus kies ik de middenweg), en vervolgens via de "invoegstrook voor brommers" het fietspad op ga en 45 ga rijden, tot het moment dat ik hem inhaal waar het tempo nog verder zakt, blijkbaar naar 38.5, om daarna weer te versnellen. 
Ik pas mijn snelheid dus aan aan het verkeer dat wél verwacht wordt op de strook waar ik rijd.

Ook heb ik eerst met een toetertje en daarna met de bel laten weten dat er iets achter hem zat, en bel+claxon = raar dus hij had genoeg kunnen weten.

(2 uren geleden)Tijanus schreef: En de wet is soms natuurlijk best raar.
In Nederland is 500W ondersteuning illegaal, maar 500PK niet.

Goed, voor die laatste heb je een extra papiertje nodig, maar aan een 'neutrale observator op de maan' zou ik het niet met droge ogen kunnen uitleggen.
Dit is ook niet helemaal waar. 500PK op twee wielen mag zelfs, maar is voorbehouden aan een motorfiets.
Op de bromfietspaden mag je met tot 4000W gewoon terecht, mits er een kenteken en typegoedkeuring op het voertuig in kwestie zit. 
Het verschil zit dus met name in de plaats op de weg en de typegoedkeuring, waarmee bepaalde eisen aan de veiligheid van het voertuig gesteld worden.

Overigens ben ik wel een groot voorstander van vermogens en snelheidsbegrenzers in motorvoertuigen. Snelheid op de maximumsnelheid ter plekke, op snelwegen en veilige provinciale wegen voor x seconden de begrenzer eraf, zodat een traag voertuig echt vlot ingehaald kan worden. Vermogen? Niemand heeft meer dan 100 watt per kilo nodig in een auto. Daarmee krijg je 5 personen en een loeizware aanhanger prima mee de Cauberg op.
Wat mensen dan op "openbare (tol-)wegen zonder snelheidsbeperking" doen moeten ze lekker zelf weten, leef je daar maar lekker uit, daar kan ik als ex-hobbysleutelaar en wannabe-coureur zelfs nog best plezier aan beleven als het op video staat.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
wat ze zeggen
Ja. Ik snap je o...365cycle — 12:01 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
We moeten plezie...Frutsel — 11:48 PM
wat ze zeggen
En zo blijf je discu...Tom Fekkes — 10:30 PM
wat ze zeggen
En de wet is soms na...Tijanus — 10:18 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, maar jij we...Tijanus — 10:08 PM
wat ze zeggen
Je hebt gelijk, maar...Tom Fekkes — 10:08 PM
wat ze zeggen
Ja. Ik snap je ove...Wim -de roetsende — 10:05 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Leverde gemiddeld ...Tijanus — 09:59 PM
wat ze zeggen
Ja. Ik snap je overw...Tom Fekkes — 09:59 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, maar jij weet...365cycle — 09:54 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik pas niet in e...Wim -de roetsende — 09:39 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
We moeten plezie...Wim -de roetsende — 09:36 PM
wat ze zeggen
En wat wil je daar...Wim -de roetsende — 09:34 PM
wat ze zeggen
Wat was z'n kritie...365cycle — 09:34 PM
Showcase fotogalerij
Goed gecomponeerd!!!Tom Fekkes — 09:32 PM
wat ze zeggen
En wat wil je daarme...Tom Fekkes — 09:30 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
We moeten plezier ...365cycle — 09:29 PM