Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat ze zeggen
Voor mij is gemotoriseerd versus niet-gemotoriseerd een wezenlijk verschil. Ik zie een verschil in het gedrag:

Gemotoriseerd verkeer (e-bikes, e-fatbikes, scooters): gedragen zich relatief vaak asociaal
Zelf trappen (fiets, racefiets, ligfiets, velomobiel): rijden netter, passen hun gedrag meer aan.

Eigenlijk is dit heel raar, want het gemotoriseerde verkeer kan veel sneller optrekken na een stop. Toch hebben e-bikes veel meer de neiging om "dom door te jakkeren".

Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.

De e-biker zit in zijn eigen cocon, leunt achterover op zijn fiets alsof die op de bank "hangt", vaak nog druk bezig met de smartphone, en andere verkeersdeelnemers boeien hem/haar nauwelijks. Er wordt dus dom door gereden.

Daarom slaat het Groninger gemeentebestuur in mijn ogen de plank mis: een ebiker rijdt even asociaal als een scooteraar. Ik trek de lijn dus niet tussen elektro- versus benzinemotor, maar tussen wel- en niet gemotoriseerd verkeer.

En daarom is het ook terecht dat velomobielen wél sneller mogen rijden dan 25 op het fietspad, maar Van Moofs niet. Ik ben #team365 :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.

Klopt. Als ik op spierkracht bv 50km/u ga, dan voelt dit veel sneller aan. Dan als passagier met 110 over de snelweg gaan. Ik vind je verklaring meer dan logisch.

Gemotoriseerd (/ ondersteuning) maakt de mens ergens ook een beetje lui. En dus minder alert en hoffelijk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PieterTrapt , Willeke_IGKT
De honden lusten geen brood val alle stereotyperingen die hier voorbijkomen...
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Tijanus , PieterTrapt , Frutsel
(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.


En die adrenaline maakt ons misschien ook wel wat agressiever... Undecided

(17-Oct-2024, 12:55 PM)melle z schreef: De honden lusten geen brood val alle stereotyperingen die hier voorbijkomen...

Ik houd ook niet van honden op het fietspad. Big Grin
Antwoord }
(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Gemotoriseerd verkeer (e-bikes, e-fatbikes, scooters): gedragen zich relatief vaak asociaal

Zelf trappen (fiets, racefiets, ligfiets, velomobiel): rijden netter, passen hun gedrag meer aan. 
Hm, ik denk dat als je de gemiddelde Nederlander hier naar vraagt dat dit eerder andersom gezien wordt.
Je kan dit alleen beschouwen vanuit je eigen perspectief (ook het mijne); racefietsers zijn vaak netter tegen mij als snellere spierkrachtfietser.
Tegen automobilisten vind ik ze niet altijd even netjes (maar dat ben ik zelf ook niet altijd, zeker niet als ze geen voorrang verlenen).

(17-Oct-2024, 12:47 PM)PieterTrapt schreef: Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.
Ook dit is niet mijn ervaring. Als ik echt hard rijd ben ik in m'n hoofd continu aan het blauwhelmen om mezelf in het gareel te houden. Daarom ga ik ook bijna nooit echt voluit. 
Als de Garmin ver in het oranje staat maakt het niet echt uit of je voor me nét iets harder rijdt dan ik, of voor me nét iets langzamer rijdt dan ik wil, of achter me rijdt en er het liefst voorbij wil, of zelfs me een berichtje stuurt waardoor m'n datascherm verstopt wordt achter een pop-up. Ik vind dan gewoon iedereen een lul.

De rust/(endorfine-)rush achteraf is daarna echt een zalvende ervaring.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(17-Oct-2024, 12:55 PM)melle z schreef: De honden lusten geen brood val alle stereotyperingen die hier voorbijkomen...
 Ha ha, ja soms is dat heerlijk. Maar ik sla vaak de plank mis, dus corrigeer me gerust :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
(17-Oct-2024, 02:23 PM)PieterTrapt schreef:  Ha ha, ja soms is dat heerlijk. Maar ik sla vaak de plank mis, dus corrigeer me gerust :-)

Wat maakt het uit dat jij, ik, X, Q weleens de plank volledige mis slaan. Als we het maar van elkaar dit kunnen verdragen en ook de correcties. En dat we met zijn alle een aangenaam gevoel hebben bij elkaars bijdragen in het algemeen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Ik sprak met iemand voor de supermarkt die echt interesse had in het soort voertuig. Lang lopen praten over de voordelen, de opbouw, gedrag inhet verkeer enz.

Deze week kwam ik hem weer tegen, nu met mijn nieuwe fiets. Ik zeg, ja die heb ik van marktplaats. Zegt hij: "Ja die heb ik zien staan... Voor die prijs zou ik hem ook wel willen hebben." Tja, dan had hij maar moeten bieden. Smile
Antwoord }
Gelukkig is alles in Flevoland heel anders. Iedereen houdt zich aan de snelheid en is uiterst voorkomend. Hondenbezitters zijn super alert en houden hun hond op 100 meter afstand al vast. Treintjes met racefietsen hebben een duidelijke leider, die waarschuwt als ik voor hen opdoem. De laatste zegt altijd netjes "ik ben de laatste". Ook wandelaars horen het altijd als ik aan kom rijden. Een keertje schakelen is al voldoende om ze in de berm te doen springen.

Alleen auto's rijden vaak op het fietspad. Meestal in opdracht van de gemeente, om iets te snoeien of te maaien, of om ergens een lamp te vervangen. Gelukkig kun je met een trike door de berm rijden. De vooroordelen over elektrische ondersteuning herken ik niet.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Ik reed vanmiddag op de Roeifiets bij de Fysio weg en 50 meter verderop zitten 3 jongens van een jaar of 10/11 op hun skelters naar mij te kijken met open mond en ogen vol verbazing.

Als ik linksaf sla en ze daarbij passeer, zegt er eentje: "Kun jij dat?"

Deze had ik echt nog nooit gehoord.

Dus ik zeg: "Ja, blijkbaar." 

"Wow", zeggen de andere twee.



Ruim 2 uur later passeer ik 2 jongens van een jaar of 16. Zegt de ene: "Mooi fietsje meneer." "Dankjewel", roep ik terug.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Na de jubileumrit terug in woonplaats, twee meiden op 1 fiets. 'Zo'n fiets wil ik ook!' riep er één. Ik hoop dat meer mensen dat hebben gedacht toen we met zoveel liggers door Utrecht fietsten!
Litespeed Siena, Koga FPM, Challenge Focus
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Fietsbennie
Ik kwam van de week om de hoek in zo'n onzinnig bochtje in het fietspad dat waarschijnlijk aangelegd in om de snelheid eruit te halen, ik ging daar naar rechts, in het donker met een goede koplamp (en extra lampjes bij de spiegels) zegt een tegenligger: "Levensgevaarlijk!"
Hij zal niet meer gehoord hebben dat ik zei: "Niet als jij netjes rechts houdt." (Wat wij beiden deden dus geen enkel gevaar, vanwege de bochten is mijn tempo daar gewoonlijk rond de 10 km/u.)
De begroeiing is overigens wel zo dat je ook rechtop geen tegenliggers ziet daar.

Later diezelfde dag stond ik voor een stoplicht te wachten, stopt er een man rechts naast mij, (ja, daar was ruim genoeg ruimte, de noodzakelijke bocht om netjes bij de drukknop te komen is mij te moeilijk,) zegt de man op luide toon: "Wat een mooie fiets heeft u!"

Wat een verschil in reacties.

De mooie fiets reacties zijn overigens ruim in de meerderheid, gelukkig. En in alle leeftijdsgroepen.

Ik sta op het moment weer regelmatig bij een zwembad en in de laatste week weer positieve opmerkingen van de allerkleinsten, hun ouders, grootouders (het was afzwemmen) en van dames die hun overgrootmoeders zouden kunnen zijn. Dat doet de mens goed.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Bianca F , Hardloper , 365cycle
De beheerder van de fietsenstalling in Arnhem zei over mijn velomobiel:
"Mooie auto heeft U"
Ik zei: 'Het is een fiets."
"Technisch wel" zei hij.

Niels,"Wat", van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Het is toch ook een soort trapautootje  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(17-Nov-2024, 11:51 AM)Wim -de roetsende schreef: Het is toch ook een soort trapautootje  Cool

Het is een snelle trapauto.

Niels, speed, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Dat vergelijk gebruik ik ook wel eens. Wat kost dat? Het is een dure fiets maar een heel goedkope auto. De meesten snappen dat goed.
Antwoord }
(17-Nov-2024, 12:55 PM)Jeroen S schreef: Dat vergelijk gebruik ik ook wel eens. Wat kost dat? Het is een dure fiets maar een heel goedkope auto. De meesten snappen dat goed.

Ik gebruik de vm voornamelijk als vervanging van de auto. 

Soms, zoals gisteren met de toertocht van MooiTwente, ga ik er gewoon een rondje mee rijden.

Meestal pak ik dan echter de ligfiets of de roeifiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 43 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
ze stellen immers ...Tegelfanaat — 07:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat ik het probl...ZoefZoef — 06:04 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
Ik denk dat Strava h...365cycle — 01:29 AM