Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
09-Oct-2022, 04:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Oct-2022, 06:16 PM door GerDilven.)
Ik las onlangs van iemand dat er als vervanging van de orginele velomobiel.nl demper, en in plaats van de lucht dempers van Risse, nu een oliedemper kan worden toegepast in de strada of Quest.
Heb jij zo'n uitvoering in je ligfiets?
Wil je dan jouw bevindingen hiervan, ten opzichte van de originele veer-/demper toevoegen?
Ger, strada, Dilven
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Ik heb die setup en ben er positief door verrast. Reed vrijdag met 55 km/h een onverwachts totaal met modderpollen bezaaid stuk op en rekende eigenlijk op een slingerende achterkant, maar de Bülk bleef heerlijk rustig, achterkant verloor gewoon geen grip. Comfort is ook goed, beter dan dat van de testrijfiets die het niet had.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
10-Oct-2022, 06:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2022, 06:42 AM door PietV*.)
Voor de duidelijkheid van dit onderwerp ter informatie. Luchtdempers worden in de voertuigtechniek niet toegepast. De enige demper die op grote schaal worden toegepast is de hydraulische demper. Deze demper heeft een geringe aanvangskracht nodig om in beweging te komen en de dempingskracht neemt toe met snelheid van de dempende beweging.
Dit in tegenstelling met de frictiedemper in de veerpoten van diverse velomobielen. Die hebben in verhouding tot hun dempende werking meer aanvangskracht nodig om in beweging te komen (kleef) en dat neemt de dempende werking sterk af.
Tot zover de dempers.
De meest voorkomende vering is de schroefveer, de elastomeer- of rubberveer en de gas- of luchtveer. Afhankelijk van de windingen van de schroefveer kan de die veer een lineair of een progressief karakter hebben. De schroefveer heeft nauwelijks een inwendige demping. Actie = reactie.
De elastomeer heeft een progressief veerkarakter en een beperkte inwendinge demping.
De luchtveer heeft een progressief veerkarakter en geen inwendige demping. Door de geringe verplaatsing van massa (lucht) in de veer is het de soepelste veer van de drie.
Ook hier weer actie = reactie
Om het wegcontact te optimaliseren, het stuiteren van het wiel te voorkomen en het deinen van de afgeveerde massa tegen te gaan is demping noodzakelijk. Dat is wenselijk voor alle soorten vering. En de beste demping is hydraulische demping, waarbij de uitverende beweging van de veer wordt gedempt. Liefst instelbaar.
Risse Astro 5 is een luchtveer met instelbare hydraulisch demping.
Vering en veerdemping is een techniek op zich. De afstelling van de vering op de afgeveerde massa en de instelling van de demping op de veerkarakter is specialistische vakmanschap. Max Verstappen heeft een team van specialisten ter beschikking.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Als aanvulling op Piet z’n bericht: de setup die nu verkrijgbaar is, is een combinatie van luchtvering met een hydraulische demper.
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
Ik lees dit topic met veel interesse. Mijn Sunrider heeft traditionele schroefveren die nauwelijks iets lijken te doen. Het comfort valt me tegen. Zodanig dat ik twijfel of ik de fiets wil houden.
Dus mijn vraag zou zijn: wat is de meest comfortabele demper/veer die er bestaat?
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
11-Oct-2022, 10:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Oct-2022, 10:14 AM door Bastiaan.)
Tsja...
Bewust gekozen voor het comfort, hoog gewicht op de koop toegenomen - ook vanwege de elektrische ondersteuning.
Maar als het comfort er dan niet is...
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike