Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met een oliedemper/vering achter?
#1
Ik las onlangs van iemand dat er als vervanging van de orginele velomobiel.nl demper, en in plaats van de lucht dempers van Risse, nu een oliedemper kan worden toegepast in de strada of Quest.
Heb jij zo'n uitvoering in je ligfiets?
Wil je dan jouw bevindingen hiervan, ten opzichte van de originele veer-/demper toevoegen?

Ger, strada, Dilven
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Een alternatief, mijn persoonlijk beste met de Strada, is die van Peter de Rond
http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik heb die setup en ben er positief door verrast. Reed vrijdag met 55 km/h een onverwachts totaal met modderpollen bezaaid stuk op en rekende eigenlijk op een slingerende achterkant, maar de Bülk bleef heerlijk rustig, achterkant verloor gewoon geen grip. Comfort is ook goed, beter dan dat van de testrijfiets die het niet had.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(10-Oct-2022, 12:05 AM)365cycle schreef: Ik heb die setup en ben er positief door verrast. Reed vrijdag met 55 km/h een onverwachts totaal met modderpollen bezaaid stuk op en rekende eigenlijk op een slingerende achterkant, maar de Bülk bleef heerlijk rustig, achterkant verloor gewoon geen grip. Comfort is ook goed, beter dan dat van de testrijfiets die het niet had.


Dat vraagt om foto's Smile
Antwoord }
#5
Voor de duidelijkheid van dit onderwerp ter informatie. Luchtdempers worden in de voertuigtechniek niet toegepast. De enige demper die op grote schaal worden toegepast is de hydraulische demper. Deze demper heeft een geringe aanvangskracht nodig om in beweging te komen en de dempingskracht neemt toe met snelheid van de dempende beweging.
Dit in tegenstelling met de frictiedemper in de veerpoten van diverse velomobielen. Die hebben in verhouding tot hun dempende werking meer aanvangskracht nodig om in beweging te komen (kleef) en dat neemt de dempende werking sterk af.
Tot zover de dempers.

De meest voorkomende vering is de schroefveer, de elastomeer- of rubberveer en de gas- of luchtveer. Afhankelijk van de windingen van de schroefveer kan de die veer een lineair of een progressief karakter hebben. De schroefveer heeft nauwelijks een inwendige demping. Actie = reactie.
De elastomeer heeft een progressief veerkarakter en een beperkte inwendinge demping.
De luchtveer heeft een progressief veerkarakter en geen inwendige demping. Door de geringe verplaatsing van massa (lucht) in de veer is het de soepelste veer van de drie.
Ook hier weer actie = reactie
Om het wegcontact te optimaliseren, het stuiteren van het wiel te voorkomen en het deinen van de afgeveerde massa tegen te gaan is demping noodzakelijk. Dat is wenselijk voor alle soorten vering. En de beste demping is hydraulische demping, waarbij de uitverende beweging van de veer wordt gedempt. Liefst instelbaar.

Risse Astro 5 is een luchtveer met instelbare hydraulisch demping.

Vering en veerdemping is een techniek op zich. De afstelling van de vering op de afgeveerde massa en de instelling van de demping op de veerkarakter is specialistische vakmanschap. Max Verstappen heeft een team van specialisten ter beschikking.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Bastiaan
#6
Als aanvulling op Piet z’n bericht: de setup die nu verkrijgbaar is, is een combinatie van luchtvering met een hydraulische demper.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#7
Ik lees dit topic met veel interesse. Mijn Sunrider heeft traditionele schroefveren die nauwelijks iets lijken te doen. Het comfort valt me tegen. Zodanig dat ik twijfel of ik de fiets wil houden.

Dus mijn vraag zou zijn: wat is de meest comfortabele demper/veer die er bestaat? Blush
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(11-Oct-2022, 09:13 AM)Bastiaan schreef: Dus mijn vraag zou zijn: wat is de meest comfortabele demper/veer die er bestaat? Blush
Hydropneumatisch. Maar daarvan wordt je Sunrider wel héél erg zwaar Big Grin 

Antwoord }
Bedankt door: Bastiaan , berth9999
#9
Tsja...

Bewust gekozen voor het comfort, hoog gewicht op de koop toegenomen - ook vanwege de elektrische ondersteuning.

Maar als het comfort er dan niet is...   Dodgy
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
(10-Oct-2022, 12:05 AM)365cycle schreef: Ik heb die setup en ben er positief door verrast. Reed vrijdag met 55 km/h een onverwachts totaal met modderpollen bezaaid stuk op en rekende eigenlijk op een slingerende achterkant, maar de Bülk bleef heerlijk rustig, achterkant verloor gewoon geen grip. Comfort is ook goed, beter dan dat van de testrijfiets die het niet had.
Indrukwekkend maar niet helemaal verrassend natuurlijk aangezien een (ok: schroef- ipv lucht) veer-demper-combinatie al tientallen jaren vrij standaard is voor lichte auto's.

(11-Oct-2022, 09:13 AM)Bastiaan schreef: Ik lees dit topic met veel interesse. Mijn Sunrider heeft traditionele schroefveren die nauwelijks iets lijken te doen. Het comfort valt me tegen. Zodanig dat ik twijfel of ik de fiets wil houden.
Ik denk dus dat je vooral een combinatie wil hebben: Een veer die past bij het gewicht (op dat wiel) en comfortwens en een demper die past bij die veer.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM