Ervaringen met een oliedemper/vering achter?
|
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
09-Oct-2022, 04:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Oct-2022, 06:16 PM door GerDilven.)
Ik las onlangs van iemand dat er als vervanging van de orginele velomobiel.nl demper, en in plaats van de lucht dempers van Risse, nu een oliedemper kan worden toegepast in de strada of Quest.
Heb jij zo'n uitvoering in je ligfiets?
Wil je dan jouw bevindingen hiervan, ten opzichte van de originele veer-/demper toevoegen?
Ger, strada, Dilven
Berichten: 2.082
Topics: 120
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8154
3233 x bedankt in 1514 berichten
Een alternatief, mijn persoonlijk beste met de Strada, is die van Peter de Rond
http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html
Berichten: 6.447
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13433
10382 x bedankt in 5041 berichten
Ik heb die setup en ben er positief door verrast. Reed vrijdag met 55 km/h een onverwachts totaal met modderpollen bezaaid stuk op en rekende eigenlijk op een slingerende achterkant, maar de Bülk bleef heerlijk rustig, achterkant verloor gewoon geen grip. Comfort is ook goed, beter dan dat van de testrijfiets die het niet had.
Berichten: 2.556
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3882 x bedankt in 2151 berichten
(10-Oct-2022, 12:05 AM)365cycle schreef: Ik heb die setup en ben er positief door verrast. Reed vrijdag met 55 km/h een onverwachts totaal met modderpollen bezaaid stuk op en rekende eigenlijk op een slingerende achterkant, maar de Bülk bleef heerlijk rustig, achterkant verloor gewoon geen grip. Comfort is ook goed, beter dan dat van de testrijfiets die het niet had.
Dat vraagt om foto's
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
505 x bedankt in 350 berichten
10-Oct-2022, 06:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2022, 06:42 AM door PietV*.)
Voor de duidelijkheid van dit onderwerp ter informatie. Luchtdempers worden in de voertuigtechniek niet toegepast. De enige demper die op grote schaal worden toegepast is de hydraulische demper. Deze demper heeft een geringe aanvangskracht nodig om in beweging te komen en de dempingskracht neemt toe met snelheid van de dempende beweging.
Dit in tegenstelling met de frictiedemper in de veerpoten van diverse velomobielen. Die hebben in verhouding tot hun dempende werking meer aanvangskracht nodig om in beweging te komen (kleef) en dat neemt de dempende werking sterk af.
Tot zover de dempers.
De meest voorkomende vering is de schroefveer, de elastomeer- of rubberveer en de gas- of luchtveer. Afhankelijk van de windingen van de schroefveer kan de die veer een lineair of een progressief karakter hebben. De schroefveer heeft nauwelijks een inwendige demping. Actie = reactie.
De elastomeer heeft een progressief veerkarakter en een beperkte inwendinge demping.
De luchtveer heeft een progressief veerkarakter en geen inwendige demping. Door de geringe verplaatsing van massa (lucht) in de veer is het de soepelste veer van de drie.
Ook hier weer actie = reactie
Om het wegcontact te optimaliseren, het stuiteren van het wiel te voorkomen en het deinen van de afgeveerde massa tegen te gaan is demping noodzakelijk. Dat is wenselijk voor alle soorten vering. En de beste demping is hydraulische demping, waarbij de uitverende beweging van de veer wordt gedempt. Liefst instelbaar.
Risse Astro 5 is een luchtveer met instelbare hydraulisch demping.
Vering en veerdemping is een techniek op zich. De afstelling van de vering op de afgeveerde massa en de instelling van de demping op de veerkarakter is specialistische vakmanschap. Max Verstappen heeft een team van specialisten ter beschikking.
Berichten: 6.447
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13433
10382 x bedankt in 5041 berichten
Als aanvulling op Piet z’n bericht: de setup die nu verkrijgbaar is, is een combinatie van luchtvering met een hydraulische demper.
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
Ik lees dit topic met veel interesse. Mijn Sunrider heeft traditionele schroefveren die nauwelijks iets lijken te doen. Het comfort valt me tegen. Zodanig dat ik twijfel of ik de fiets wil houden.
Dus mijn vraag zou zijn: wat is de meest comfortabele demper/veer die er bestaat?
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 6.447
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13433
10382 x bedankt in 5041 berichten
(11-Oct-2022, 09:13 AM)Bastiaan schreef: Dus mijn vraag zou zijn: wat is de meest comfortabele demper/veer die er bestaat?  Hydropneumatisch. Maar daarvan wordt je Sunrider wel héél erg zwaar
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
11-Oct-2022, 10:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Oct-2022, 10:14 AM door Bastiaan.)
Tsja...
Bewust gekozen voor het comfort, hoog gewicht op de koop toegenomen - ook vanwege de elektrische ondersteuning.
Maar als het comfort er dan niet is...
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1776 x bedankt in 890 berichten
(10-Oct-2022, 12:05 AM)365cycle schreef: Ik heb die setup en ben er positief door verrast. Reed vrijdag met 55 km/h een onverwachts totaal met modderpollen bezaaid stuk op en rekende eigenlijk op een slingerende achterkant, maar de Bülk bleef heerlijk rustig, achterkant verloor gewoon geen grip. Comfort is ook goed, beter dan dat van de testrijfiets die het niet had. Indrukwekkend maar niet helemaal verrassend natuurlijk aangezien een (ok: schroef- ipv lucht) veer-demper-combinatie al tientallen jaren vrij standaard is voor lichte auto's.
(11-Oct-2022, 09:13 AM)Bastiaan schreef: Ik lees dit topic met veel interesse. Mijn Sunrider heeft traditionele schroefveren die nauwelijks iets lijken te doen. Het comfort valt me tegen. Zodanig dat ik twijfel of ik de fiets wil houden. Ik denk dus dat je vooral een combinatie wil hebben: Een veer die past bij het gewicht (op dat wiel) en comfortwens en een demper die past bij die veer.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Trisled's nieuwste
|
Hoogte hoofd is inde...Jeroen S — 10:36 AM |
Trisled's nieuwste
|
Nu ook een "sem...SnoekL#35 — 10:08 AM |
Alpen 2025
|
Alpen 2025
Deel 2:...De tovenaar — 10:01 AM |
LEL 2025
|
De Milan mk3 heeft g...Jeroen S — 10:00 AM |
Kilometer topic
|
Voor mij in septembe...Boyd Maduro — 09:45 AM |
Kilometer topic
|
Vanaf 10 september (...gideon — 08:05 AM |
Kilometer topic
|
September 2025 was v...Josligfiets — 07:23 AM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Totdat je rap de b...SnoekL#35 — 09:12 PM |
M5 minimalbike, ervaringen?
|
400 euro voor aand...ZoefZoef — 08:47 PM |
M5 minimalbike, ervaringen?
|
400 euro voor aandri...Bob Hagendijk — 06:48 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
De GT is nog min...Raptobrikker — 06:31 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Hoi Toerder, ik heb ...Dharm2004 — 05:35 PM |
LEL 2025
|
Ik weet wel dat het ...Arend-Jan — 04:26 PM |
LEL 2025
|
Ik denk zelf dat d...LigfietsWilsum — 02:27 PM |
LEL 2025
|
Voor mijn Milan GT h...Arend-Jan — 02:07 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Hi, heb zo'n syste...ekleiberg — 09:58 AM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Daar ik door ander...Kapitein Bosui — 08:50 AM |
|