Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reïncarnatie M5 City Cruiser
#1
Binnenkort, na onze eerste fietsvakantie, wil ik echt aan de slag met de reïncarnatie van een oude, vermoeide M5 City Cruiser. Gewoon omdat het leuk is, voor de kosten kun je beter op Marktplaats een complete fiets kopen.

Omdat ik al een M5 Shockproof heb die helemaal is klaargemaakt in sportieve stijl (smalle racebandjes, geen drager en spatborden en redelijk laag) wil ik deze fiets juist opbouwen als toerfiets. Het idee is nu de CC te voorzien van 2x26 inch wielen met brede Big Apples. De fiets wordt ook voorzien van onderstuur (dat vond ik heerlijk rijden bij het testrijden toen ik op zoek was naar mijn eerste ligger) en schijfremmen.

Met andere woorden, een heel andere fiets dan de Shockproof. Over een aantal dingen ben ik nog niet helemaal uit. Zoals de versnellingen. Ik twijfel nog tussen een Alfine 11, een Sram dual drive of een 1x9/10 setup. Op de Shockproof gebruik ik tot dusver alleen het middelste blad. Dus ik vraag me af of ik meer nodig ga hebben.

Maar goed, ik ga me eerst richten op een nieuwe voorvork en het onderstuur. Zodat ik de nieuwe frame geometrie kan testen.

Zodra ik echt begin zal ik in dit topic foto's plaatsen en verslag uitbrengen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Leuk om te horen. Ben net midden in een project "reïncarnatie oude Hurricane". In mijn geval wordt het een stadsfiets met dikke bandjes met een matzwarte kleur. Heb het spuitwerk net af. Nu de opbouw nog. Leuk maar tijdrovend project.

Ben benieuwd naar je vorderingen.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Opknappen van oude / wat oudere fietsen is altijd leuk.
Ben benieuwd naar de foto's van je project!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
(26-May-2017, 10:56 AM)ErikvanD schreef: Binnenkort, na onze eerste fietsvakantie, wil ik echt aan de slag met de reïncarnatie van een oude, vermoeide M5 City Cruiser.

De fiets wordt ook voorzien van onderstuur (dat vond ik heerlijk rijden bij het testrijden toen ik op zoek was naar mijn eerste ligger) en schijfremmen.

Met andere woorden, een heel andere fiets dan de Shockproof.

Maar goed, ik ga me eerst richten op een nieuwe voorvork en het onderstuur. Zodat ik de nieuwe frame geometrie kan testen.

Een uitdagende klus. Ik zie met belangstelling uit naar het eindresultaat. De vermoeidheid van de CC zal wel meevallen. Staal is erg taai.

Ik ben vooral benieuwd hoe jij het probleem met het onderstuur gaat oplossen. De huidige CC is een echt bovenstuurframe met een lage zit en een wielbasis van 120 cm. Dat zal waarschijnlijk lassen worden met een stuurhuis door het frame. Op een plaats waar ik niet door het frame durft te gaan.

Het eindresultaat zal met 559 wielen weinig verschillen met het karakter van de Shockproof 559.

Succes met de ombouw,

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
ik heb op mijn m5 20/20 een upgrade gedaan naar een shimano xt 786 2 x 10 speed groep met een 11-34 cassette achter. schakeld snel en direct en door de instelbare veer heb je genoeg spanning zodat de ketting niet klappert. Anders zag ik bij mantel nog een ombouw set naar 1 x 11 speed met een 11-46 cassette daar kom je dus overal mee boven. denk zelf dat ik de laatste ga gebruiken op mijn lowracer.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
@Pieter: Ik heb zelf onlangs een nieuwe 9 speed Shimano Deore M592 Shadow derailleur op mijn Shockproof gezet. Helaas geen Shadow plus zoals jouw XT 786, die zijn er niet in 9 speed. De veer is bij mijn derailleur helaas toch nog behoorlijk slap en achteraf had ik misschien toch beter voor de 10 speed conversie kunnen gaan, de ketting klappert nog steeds als een gek op klinker wegdek. Maar dan moet ik ook de shifter vervangen en 10 speed Shimano compatible twist shifters zijn er volgens mij niet..? Hoe heb jij dat gedaan?

Mijn Kona racefiets heb ik omgebouwd naar 1x10 en dat bevalt me uitstekend, lekker licht en in NL heb je niet meer nodig.

Hieronder wat fotootjes van het uitgaanspunt voor mijn projectje.

Een M5 City Cruiser uit ongeveer 2006. Gekocht in een opwelling, eigenlijk alleen maar omdat de fiets op 1,5 km van onze camping te koop stond, niet duur was en er een aantal onderdelen op zitten die kunnen dienen als reserve voor mijn Shockproof. O.a. de standaard wilde ik graag hebben (niet meer leverbaar bij M5) en er zaten ook twee M5 tassen bij (die dus niet passen zonder drager). De fiets was enorm geroest, hetgeen ik vreemd vond omdat M5 fietsen gepoedercoat zijn en dat meestal erg vast erop zit. Bij deze fiets was blijkbaar wat mis gegaan. 

De fiets was niet rijdend maar met wat kunst en vliegwerk hebben we hem toch zover aan de gang gekregen dat ik ermee naar de camping kon rijden. Onderweg heeft het carbon achterspatbord aangelopen en een diepe groef in de achterband gesneden. Ook is het achterwiel twee keer uit het frame gesprongen doordat de snelspanner defect was. Maar ik ben desondanks goed aangekomen. Daar de fiets deels gedemonteerd en op de dak fietsendrager meegekregen naar huis.

[Afbeelding: CC_as_bought1.png]

[Afbeelding: CC_as_bought2.png]

Na demontage bleek, zoals gehoopt, de roest alleen oppervlakkig te zijn. Dat staal kan wel wat hebben Smile. Na stralen en opnieuw coaten zal het weer als nieuw zijn. Hieronder een plaatje van het frame dat ik gemaakt had om prijsopgaves op te vragen voor het stralen en coaten.

[Afbeelding: Frame.jpg]

Gaandeweg ontstond het idee om de fiets toch weer op te gaan bouwen... Als long time steutelaar (ik heb een kleine 20 jaar enthousiast gesleuteld aan o.a. oude Vespa scooters en motoren uit de jaren 20 van de vorige eeuw) begon het weer te kriebelen. Dus nu ben ik vooral veel research aan het doen naar onderdelen en (on)mogelijkheden. Bedoeling is om de fiets eerst helemaal op te bouwen zonder het frame te laten coaten. Als alles dan in orde is en de fiets goed rijdt, gaat hij naar de coater.

Het eerste wat besteld gaat worden is een 26 inch vork zodat ik de geometrie kan gaan beoordelen. Ik kan er dan zolang de wielen van de fiets van mijn dochter in zetten (sst, niet tegen haar zeggen). Wordt vervolgd dus!
Antwoord }
Bedankt door:
#7
[Afbeelding: 13731566_10209014946146069_7308228333090...e=59A612DC]

de shifters op mijn stuur incl garmin

[Afbeelding: 13620697_10209014946466077_1804309089012...e=59AF52E0]

de achterderrailleur en 11-34 cassette.

heb nooit draaishifters gehad omdat ik de enige goede draaishifters de sram X0 vind. die optie kan je ook nemen met een X0 of XX setup. voordeel is dat je een 1:1 verhouding hebt. 

als voorderrailleur heb ik een 10 speed ultegra genomen. was een heel simpele ombouw aangezien de 8 speed body ook gebruikt kan worden voor 10 speed en 11 speed MTB.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Thx voor de foto's. Ik zat vanavond ook even te kijken en gewone shifters zouden ook net moeten passen. Naar de SRAM X0 had ik ook al zitten kijken, had beter iets langer na kunnen denken voor ik de nieuwe derailleur en cassette kocht. Nou ja, wie weet wat de toekomst brengt (ben ook wel iemand die bezig blijft aan zijn fietsen/motoren etc...)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
ik zit te denken om deze set te kopen voor op mijn lowracer, veelzijdig en ook een goede review en niet duur


https://www.mantel.com/blog/box-one-groepset/
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(29-May-2017, 08:51 AM)ErikvanD schreef: Na demontage bleek, zoals gehoopt, de roest alleen oppervlakkig te zijn. Dat staal kan wel wat hebben Smile. Na stralen en opnieuw coaten zal het weer als nieuw zijn. Hieronder een plaatje van het frame dat ik gemaakt had om prijsopgaves op te vragen voor het stralen en coaten.

Als je een keer zo ver bent zou ik wel benieuwd zijn naar de kosten daarvan - ik heb ook wel eens fietsen gehad waar ik aan zoiets dacht, maar nooit gedaan...



(29-May-2017, 08:51 AM)ErikvanD schreef: Het eerste wat besteld gaat worden is een 26 inch vork zodat ik de geometrie kan gaan beoordelen. Ik kan er dan zolang de wielen van de fiets van mijn dochter in zetten (sst, niet tegen haar zeggen). Wordt vervolgd dus!

Heeft de City Cruiser eigenlijk hetzelfde frame als de Shockproof 559? Het lijkt er wel een beetje op. Bij Optima was dat zo - de Dolphin, Lynx(x) en Orca hadden allemaal hetzelfde frame, alleen de vorken waren anders, waardoor je 20/20, 20/26 en 26/26 kreeg. Als het hetzelfde frame is moet een ombouw naar 26/26 eigenlijk goed werken.


Cheerio,

Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(30-May-2017, 11:51 PM)emgaron schreef: Bij Optima was dat zo - de Dolphin, Lynx(x) en Orca hadden allemaal hetzelfde frame, alleen de vorken waren anders, waardoor je 20/20, 20/26 en 26/26 kreeg.

Volgens mij is dit niet helemaal waar. Ik heb zelf een Orca met een kapot frame, waarvoor ik een nieuw frame zoek. Orca's zijn eigenlijk niet meer te vinden, maar Lynx nog wel. Heb al gezien dat er zeker frames van Lynx zijn die afwijken van mijn Orca-frame. Met name het achterste deel van het frame, die bij mijn Orca verder doorloopt dan het frame van veel Lynxen. Mede daarom past de bagagedragen zeer waarschijnlijk niet, omdat de contactpunten van de bagagedrager te laag zit (en de drager tegen het achterwiel aankomt).
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Volgens Bram Moens van M5 was het uitvoeren van mijn City Cruiser frame met een 26 inch vork zeker mogelijk. Als ik het frame naast mijn Shockproof hou lijkt het identiek te zijn behalve dan dat het CC frame een wat grotere diameter buis heeft.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#13
Nieuwe type Shockproof frame heeft ook een grotere buisdiameter dan het oude type. Ook de wielbasis is wat langer geworden. Ben aan het sparen voor een SP 559.
Nu nog een vork van de SP 559 erin en je kunt weer rijden. Wordt het een vork voor een schijfrem?

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(31-May-2017, 12:57 AM)Lopopodium schreef:
(30-May-2017, 11:51 PM)emgaron schreef: Bij Optima was dat zo - de Dolphin, Lynx(x) en Orca hadden allemaal hetzelfde frame, alleen de vorken waren anders, waardoor je 20/20, 20/26 en 26/26 kreeg.

Volgens mij is dit niet helemaal waar. Ik heb zelf een Orca met een kapot frame, waarvoor ik een nieuw frame zoek. Orca's zijn eigenlijk niet meer te vinden, maar Lynx nog wel. Heb al gezien dat er zeker frames van Lynx zijn die afwijken van mijn Orca-frame. Met name het achterste deel van het frame, die bij mijn Orca verder doorloopt dan het frame van veel Lynxen. Mede daarom past de bagagedragen zeer waarschijnlijk niet, omdat de contactpunten van de bagagedrager te laag zit (en de drager tegen het achterwiel aankomt).
Ik weet dat de eerste serie Lynxen aan het frame maar één bevestigingspunt voor de demper had. De latere series hadden er drie en pas daarmee werd het frame flexibel genoeg voor alle drie types (zo heb ik het me uit wat Optima mij anno 2011 vertelde bij elkaar gerijmd - dat "één frame, drie fietsen" hebben zij toen bevestigd). Mijn Orca heeft iig een Dolphin frame en is daarmee ook als Lynx rondgereden (zie hier voor een paar foto's van de fiets in verschillende staten).

En daarmee genoeg off-topic in deze thread... Big Grin

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Project City Cruiser gaat even de ijskast in... waarom? Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van de Flevoracer! In een aardige staat maar met werk. Zal i.i.g een volledige doorsmeer/schoonmaak/nakijk/afstelbeurt moeten hebben. En ik heb ook al issues gezien met de achter rem en de pedalen...nou ja ze zitten nog vast maar de lagers hebben allang afscheid genomen.

Waarom de Flevoracer dat lees je hier Wink
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#16
Dit topic kan worden afgesloten. Vandaag is de City Cruiser verkocht! Hij zal echter nog steeds uit de as herrijzen èn daarbij voorzien worden van 2x 26 inch wielen, maar dus niet door mij. Ik kan en ga me nu volledig richten op mijn Flevo-racer!
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#17
Het zal in ieder geval wat centen opgeleverd hebben voor het Flevo project neem ik aan?

En succes met de herrijzenis van de City Cruizer voor de nieuwe eigenaar!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Photo 
@Frank, bedankt :-)
                                             


                                                 M5 Carbon High Racer -  M5 M-racer - M5  SP 662 - M5 City Cruiser -> 2x 26 inch project 
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(16-Jul-2017, 11:07 AM)JarnoH schreef: @Frank, bedankt :-)

@JarnoH: hopelijk krijgen we een nieuw topic over dit project?  Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Nieuw (vervolg) topic hier te vinden:
http://ligfietsers.nl/showthread.php?tid=205

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM