Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
licht in het donker
#79
Grootlicht is bij mij een knopje op het stuur, en twee mistlampen op de spiegels.
Heel effectief!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#80
(19-Jan-2024, 05:36 PM)Niels van der Wal schreef: Een seintje geven doe ik door de koplamp even omhoog te draaien en weer naar beneden te draaien.

En staat ie daarna te hoog of te laag en kan je nastellen. Heb al eens gehad dat iemand afstapte en me iets verwijtend ... toe riep omdat ik de lampen niet genoeg naar beneden gedraaid had. Sindsdien schakel ik, in plaats omhoog-omlaag, snel van stand I naar II of andersom. Daarmee wordt de boodschap "licht!" ook duidelijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#81
Heel vreselijk late reactie over 'welke koplamp'?
Dit is wat mij erg goed bevallen is:
twee IQ-XE (de versie voor e-bikes) hoog voorin mijn Quest gemonteerd, onder een kleine hoek.
Zo had ik geen last van de inderdaad wat smalle lichtbundel per lamp en voldeed ik meteen aan de eis 'driewielfiets-met-twee-wielen-voor - twee koplampen'. Beviel uitstekend, goed zicht en geen last meer van strijklicht, tot de Quest sneuvelde.
Voeding was uit een 20V gereedschapsaccu met een spanningsregelaar naar 12V. Dat kan energetisch efficiënter en ook lichter, weet ik, maar het werkt(e), en ik stond nooit meer zonder licht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#82
(19-Jan-2024, 06:41 PM)Hoekie schreef:
(19-Jan-2024, 05:36 PM)Niels van der Wal schreef: Een seintje geven doe ik door de koplamp even omhoog te draaien en weer naar beneden te draaien.

En staat ie daarna te hoog of te laag en kan je nastellen. Heb al eens gehad dat iemand afstapte en me iets verwijtend ... toe riep omdat ik de lampen niet genoeg naar beneden gedraaid had. Sindsdien schakel ik, in plaats omhoog-omlaag, snel van stand I naar II of andersom. Daarmee wordt de boodschap "licht!" ook duidelijk.

Ik snap je punt; toch het volgende:
De enige wegen waarop ik last heb van verblindende tegenliggers, zijn onverlichte wegen; zoals de dijk langs mijn huis. Hierop kan ik door tegenlicht het fietspad niet meer zien; bij straatverlichting wel. Op een onverlichte weg kun je goed zien tot waar de hoofdbundel uit je koplamp komt, dus na het op en neer schijnen kun je je koplamp gelijk weer goed zetten. Ik vind heen en weer gaan net iets duidelijker dan aan en uit zetten, omdat de tegenligger even merkt hoe lastig tegenlicht kan zijn.

Niels, flits, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#83
Op een van mijn laatste ritten werd ik bijna verblind door een auto achter met die felle Xenon lampen overdag aan, die in mijn ogen schenen doormiddel van mijn spiegels. Dus ik gespeelt met wat aan en uitzetten van de lichten, met als intentie. Kijk naar uw verlichting. Later met zwaar getoeter kwam hij me voorbij. Maar ik heb ook weleens gehad dat een automobilist mijn verlichting niet fijn vond afgesteld binnen in een woonerf, was mijn velo iemand tonen. Dus ik vroeg hem dood leuk, nou hoe staat hij dan wel volgens u goed. Dus samen met de bekende van mij en die bestuurder hebben we de komlampen versteld.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#84
Afgelopen weken weer meerdere lampen laten komen (en terug sturen) en weer heel wat wijzer geworden.
Mijn antwoord op de topicstarter is in principe hetzelfde gebleven, maar wel met meer nuance.
Want wat ik merkte is dat de keuze erg afhangt van de omstandigheden waarin de lamp gebruikt wordt.
Als ook aan aanvullende wensen.

Denk ik IQ-XE, dan denk ik aan rechtdoor en/of smalle en/of vlakke wegen. Met twee smalle helder oplichtende vlakken. Ook goed voor hogere snelheden zolang de weg 'recht' blijft. En ook aan fel brandende verkeersborden zodra een IQ-XE maar iets hoger staat.

Met die wetenschap zou ik eerder een andere lamp adviseren als er in moelijkere omstandigheden gereden wordt. En ja, ook aan een lamp met een hogere prijs.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#85
Ik merk dat de lamp in mijn Milan erg goed licht geeft. Ik weet alleen niet wat het er voor een is. Ik vermoed een B&M zo te zien aan de ronde behuizing en de vorm van de reflector. Hij heeft een duidelijke blauwe ring op de achterzijde, misschien dat iemand dat iets zegt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#86
(20-Jan-2024, 11:05 PM)Jeroen S schreef: Ik merk dat de lamp in mijn Milan erg goed licht geeft. Ik weet alleen niet wat het er voor een is. Ik vermoed een B&M zo te zien aan de ronde behuizing en de vorm van de reflector. Hij heeft een duidelijke blauwe ring op de achterzijde, misschien dat iemand dat iets zegt?


Iq - xe waarschijnlijk
Antwoord }
Bedankt door: Jeroen S
#87
Handig is ook goed te letten of de lamp in straatmeubilair schijnt, zodat je ook in donker juiste afslag nemen kan.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#88
(20-Jan-2024, 11:05 PM)Jeroen S schreef: Ik merk dat de lamp in mijn Milan erg goed licht geeft. Ik weet alleen niet wat het er voor een is. Ik vermoed een B&M zo te zien aan de ronde behuizing en de vorm van de reflector. Hij heeft een duidelijke blauwe ring op de achterzijde, misschien dat iemand dat iets zegt?

Dit hebben mijn 2 blauwe felle 150lux B&M ook. Dus je zal die hebben en niet de minder felle 80 lux.

(20-Jan-2024, 11:12 PM)LigfietsWilsum schreef: Iq - xe waarschijnlijk
Deze inderdaad

Het kan ook de IQ-X zijn:
IQ-X - Busch + Müller EN (bumm.de)
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#89
(20-Jan-2024, 11:05 PM)Jeroen S schreef: Ik merk dat de lamp in mijn Milan erg goed licht geeft.

Precies de lamp waarvan ik de nuance in aanbeveling geef.
Veel licht op 2 vlekken voor relatief weinig geld != erg goed licht.
Wat BUMM zelf ook laat zien https://www.bumm.de/nl/producten/e-bike-...s7-01.html?

Edit: Bij een erg goed licht denk ik anno 2024 aan bepaalde SL modellen van Lupine of een IQ-XL van BUMM.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#90
(21-Jan-2024, 12:24 PM)Hardloper schreef:
(20-Jan-2024, 11:12 PM)LigfietsWilsum schreef: Iq - xe waarschijnlijk
Deze inderdaad

Het kan ook de IQ-X zijn:
IQ-X - Busch + Müller EN (bumm.de)
De IQ-XE wordt vaak IQ-X genoemd en er staat volgens mij zelfs IQ-X op (maar dat weet ik niet meer zeker, is ff geleden dat ik 'm had). 

Lupine is leuk speelgoed, maar ik ben er niet kapot van. Zo probleemloos als alles van B+M was is Lupine lang niet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#91
(21-Jan-2024, 03:36 PM)365cycle schreef:
(21-Jan-2024, 12:24 PM)Hardloper schreef: Deze inderdaad

Het kan ook de IQ-X zijn:
IQ-X - Busch + Müller EN (bumm.de)
De IQ-XE wordt vaak IQ-X genoemd en er staat volgens mij zelfs IQ-X op (maar dat weet ik niet meer zeker, is ff geleden dat ik 'm had). 

Lupine is leuk speelgoed, maar ik ben er niet kapot van. Zo probleemloos als alles van B+M was is Lupine lang niet.
Als je op de link had geklikt, dan zie je dat dit die ene IQ-X 100 Lumen dynamo lamp was. En niet de 150 lux IQ-XE die in mijn QV zit. Ik kwam deze op het spoor doordat ik uit nieuwsgierigheid wat verder keek naar de lamp in de Alpha die VM.nl aanbied.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#92
Ik heb het neusluikje inmiddels dicht getaped. Maar een van beide zal het zijn. Bij mij doet ie alleen groot licht, maar dat is precies waar ik hem voor gebruiken wil. Er onder zit nog een wit led stripje wat als dagrij verlichting prima funktioneert.

Bij mij zit ie in een buisje, wat de uitstraling naar de zijkant nog wat beperkt. Voordeel is wel dat ik er in de GT bijna niks van zie, alleen die blauwe ring een een heel klein beetje wit eromheen. Niks zo irritant als een lamp die vooral het vooronder van de Velomobiel doet oplichten. Verkeersborden verlichten doet ie ook, reflecteert goed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#93
(19-Jan-2024, 05:36 PM)Niels van der Wal schreef: Een seintje geven doe ik door de koplamp even omhoog te draaien en weer naar beneden te draaien. Daarmee is duidelijk waarvoor ik het seintje geef en wat de bedoeling is.
Links boven de wielkast (in mijn DF) zit de handel voor het richten van het voorlicht. Hier kan je makkelijk bij. Ik neem aan dat veel velomobielen die mogelijkheid hebben en dat je dan niet naar een zaklamp hoeft te graaien.


Niels, Bim bam, van der Wal

Ja, die koplampverstelling moet ik ook nog eens naar kijken. Ik kan hem wel omlaag verstellen, maar ik denk dat de kabel gecorrodeerd is, waardoor de veer niet sterk genoeg is om hem omhoog te verstellen. Ik moet dan altijd met de hand de koplamp weer omhoog helpen, dus dat is voor mij momenteel geen optie. Ik neem aan dat er gewoon een standaard rem-/versnellingskabel voor gebruikt is, dus ik zal eens kijken of ik die een keer in een vrij weekend kan vervangen  Wink

Desondanks is wat meer licht soms best fijn. Ik merk dat ik op donkere stukken takken op het fietspad pas laat opmerk, waardoor ik ze nauwelijks nog kan ontwijken of met tegenliggers dat mijn licht volledig wegvalt tegen hun felle bundel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#94
(21-Jan-2024, 05:20 PM)Jeroen S schreef: Verkeersborden verlichten doet ie ook, reflecteert goed.

Naar mijn ervaring te goed. Niks zo irritant dan dat je een weg omhoog rijdt en het bord in de bocht staat als een bouwlamp te gloeien.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#95
(21-Jan-2024, 05:17 PM)Hardloper schreef: Als je op de link had geklikt, dan zie je dat dit die ene IQ-X 100 Lumen dynamo lamp was. En niet de 150 lux IQ-XE die in mijn QV zit. Ik kwam deze op het spoor doordat ik uit nieuwsgierigheid wat verder keek naar de lamp in de Alpha die VM.nl aanbied.
Als je m'n zin goed had gelezen, dan had je gezien dat ik niet op de link hoefde te klikken om m'n statement te kunnen maken Wink 

Het is (helaas?) zo dat de IQ-XE 150 vaak ook IQ-X genoemd wordt, zelfs door onze favoriete fabrikanten. 

[Afbeelding: iqx.png]

(21-Jan-2024, 05:44 PM)Grrrrrene schreef: Desondanks is wat meer licht soms best fijn. Ik merk dat ik op donkere stukken takken op het fietspad pas laat opmerk, waardoor ik ze nauwelijks nog kan ontwijken of met tegenliggers dat mijn licht volledig wegvalt tegen hun felle bundel.
Wil je dan meer licht, of beter licht? Wink 

Mijn huidige DF verlicht met een slechtere koplamp flink beter dan m'n vorige, omdat de koplamp niet in de luchtinlaat zit maar er ruim boven.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#96
Iets anders, in de blauw-lichtblauw Snoek-L heeft Velomobiel.nl een IQ-XS gemonteerd ipv een IQ-X E 150.
Van de IQ-XS is een high beam (grootlicht) versie.

Wellicht is dat een betere aanbeveling voor de topic starter.
Of doorpakken naar een Lupine SL.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#97
(21-Jan-2024, 08:12 PM)365cycle schreef: Wil je dan meer licht, of beter licht? Wink 

Mijn huidige DF verlicht met een slechtere koplamp flink beter dan m'n vorige, omdat de koplamp niet in de luchtinlaat zit maar er ruim boven.

Beide. Meer licht om te kunnen seinen en verder te kunnen schijnen, beter licht door de positie hoger te kiezen, bij de spiegels. Het is niet of/of, maar en/en  Big Grin

In principe zijn de B&M Cyo's al redelijke koplampen, maar wel wat gedateerd. Tegenwoordig heeft zo'n formaat koplamp een stuk meer output. Ik heb weinig zin om extra gaten te maken in de body van mijn Strada. Ik heb wel eens gedacht om er een op de "muts" te plaatsen, maar ik weet niet in hoeverre ik dan mijn hoofd verlicht of met mijn Versatile-dak in de weg zit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#98
Ik heb voor proef een lampje op de muts van mijn eigenbouw fiets gehad. Voordeel vond ik dat de bundel duidelijk breder wordt, je ziet ook nog iets naast de weg. Nadeel is inderdaad dat je eigen hoofd verlicht kan worden, hoewel ik toch duidelijk onder de muts blijf. Ook met spiegeltjes opletten dat je jezelf niet verbind.

Ik heb de onderste 2 cm afgeplakt met een stukje blauw plakband, twee laagjes tegen doorschijnen. Dat werkte. Ik rijd weinig in het donker op plekken waar me die extra lamp wat opleverde, dus het was meer een experiment dan dat ik er steeds mee rond heb gereden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#99
(21-Jan-2024, 08:29 PM)Hoekie schreef: Iets anders, in de blauw-lichtblauw Snoek-L heeft Velomobiel.nl een IQ-XS gemonteerd ipv een IQ-X E 150.
Van de IQ-XS is een high beam (grootlicht) versie.

Wellicht is dat een betere aanbeveling voor de topic starter.
Of doorpakken naar een Lupine SL.
Die zou ik dan wel eerst even willen testen. Misschien dat de hoogte in de Snoek L net genoeg doet, maar de IQ-XM was in de Milan als enige koplamp niet bruikbaar. Ik kon kiezen tussen goed groot licht en als dimlicht een blob tot ongeveer 10m voor de velo, of goed dimlicht (iets minder dan de IQ-XE) en met het groot licht herkend worden als ster vanaf andere planeten. Er zit een vaste reflector in dus dit is niet te corrigeren.

De combinatie met de Cyo Premium werkte wel goed, op donkere weggetjes had ik dan het dimlicht van de XM ook aan zodat ik naast me wat meer zag.
Maar in mijn Snoek L komt een IQ-XE + aparte "bermverlichting".

(21-Jan-2024, 09:08 PM)Grrrrrene schreef: In principe zijn de B&M Cyo's al redelijke koplampen, maar wel wat gedateerd. Tegenwoordig heeft zo'n formaat koplamp een stuk meer output. Ik heb weinig zin om extra gaten te maken in de body van mijn Strada. Ik heb wel eens gedacht om er een op de "muts" te plaatsen, maar ik weet niet in hoeverre ik dan mijn hoofd verlicht of met mijn Versatile-dak in de weg zit.
Misschien nuttig: ANALYSE VAN DE LUMOTEC IQ CYO PREMIUM
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Het gaat om de topicstarter, maar na je opmerking over je Snoek-L verlichting ook maar mijn persoonlijke keuze.
Na het testen en de inmiddels opgedane praktijkervaring krijgt mijn Snoek-L minimaal een Lupine SL F Cargo.
Is dat geen optie, dan bestel ik mijn Snoek-L zonder koplamp en koop ik een losse SL F Cargo of Minimax. Over positieverlichting moet ik nog nadenken. Kan later altijd nog.

Aanvulling:
Ik heb in mijn QV sinds een week 2x SL F Cargo (waarvan de rechter 'altijd' op dagrijverlichting)
En dat is een openbaring. Niet eens zozeer het grootlicht, dat had ik verwacht, maar vooral de rust aan de ogen; Het dimlicht kan wat hoger en toch geen gloeiende verkeersborden. het is een egale deken van licht in plaats van vlekken, geen heldere vlek dichtbij.
Bij controle van de hoogte instellingen in de garage zie ik ook dat de Lupine's duidelijk minder stroolicht naar boven hebben dan de andere lampen. Een SL nano (A)F bijvoorbeeld heeft zelfs echt helemaal geen strooilicht naar boven. Indrukwekkend.

Grootlicht behoeft eigenlijk geen aanvulling, maar daarmee kan ik bijvoorbeeld in een bocht net buiten 's Heerenhoek nemen bijna net als overdag omdat 
a. ik links met grootlicht het pijlvormige verkeersbord kan zien welke aangeeft waar de afslag is en
b. het ver-brede licht de bocht inschijnt. Zalig.
Daarbij heeft de SL F Cargo een zuininge 1.5W dagrijlverlichting. Verlichting gaat aan als ik de schakelaar omzet (niet altijd vanzelfsprekend) en start auto in de gewenste dagrijverlichting stand. Programmeer functie voor auto of handmatig schakelen tussen de lichtmodi. Geniaal. 
Met cargo bedrade afstandsbediening = direct al voldoende lang = 100% geen gezeik met eventuele garantie claim
Bedraad= zonder vertraging + geen batterij.
Met BT kunnen de lampen gekoppeld worden, leuk, maar vanwege stroomverbruik en omdat het niet nodig is schakel ik liever met één lamp.
Vanwege short BT range was dat schakelen bovendien niet altijd synchroon.  Plus vertraging = irritatie. 

Blijft er nog wat te klagen? Ja, hoewel het een bwoa/hallo! grootlicht is, kan die nog hoger en breder zodat nog scherpere bochten verlicht genomen kunnen worden. Daarom wellicht een Minimax in mijn Snoek-L. Weliswaar ook weer 2W ipv 1.5W dagrijverlichting maar een Snoek-L heeft ook weer maar één lamp ipv twee.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Nou, zojuist de IQ X-E gemonteerd. Mooi licht, tikkie vlekkerig, maar wat breder en feller dan de Cyo.
Morgen maar eens uitproberen.
Saillant detail:
Netjes de handleiding gelezen, de zwart/witte draad is plus, de zwarte de min. Dus ook even tegelijkertijd testen met de oude. Hé die oude doet het niet?
Oh wacht blijkbaar was daar dus de zwart/witte de min en de zwarte de plus.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
(21-Jan-2024, 08:29 PM)Hoekie schreef: Iets anders, in de blauw-lichtblauw Snoek-L heeft Velomobiel.nl een IQ-XS gemonteerd ipv een IQ-X E 150.
Van de IQ-XS is een high beam (grootlicht) versie.

Het is inderdaad zoals ik dacht. Een IQ-XS met grootlicht.
https://www.bumm.de/nl/producten/e-bike-...65-01.html?

Helaas ook weer zonder dagrijverlichting. Laat staan dagrijverlichting die je handmatig kan forceren.
Dat kan volgens mij bij geen enkele lamp van Busch & Müller. Dat kan wel bij veel lampen van Lupine. Zoals mijn SL F Cargo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Photo 
[Afbeelding: arryOckWCPKjy8VfEINQIoLE.jpg?f=user_large]

[Afbeelding: d2HLvbvAO9KOtcCc08W0Qzkw.jpg?f=user_large]

Mijn CBL1600 is binnen. Flinke bak licht potentieel, maar via de app heb ik dat wat teruggebracht. Dimlicht op de foto is 10% met de mogelijkheid die met een druk op de knop naar 50% of 100% te verhogen, al verwacht ik niet dat dat nodig is. Wel steeds met een netjes afgekapte bundel. Mijn vriendin heeft even getest of ze verblind werd, maar absoluut niet.

Grootlicht is wel 100%, vooral bedoeld als seintje naar auto's die denken dat fietsers geen ogen hebben. En wellicht een keer als ik op een heel donker paadje doro het bos ga, dan zie je echt ver vooruit, maar om je heen zie je dan waarschijnlijk niks meer. Je kunt het via de app ook naar lagere percentages instellen, zodat je bijvoorbeeld door het bos kunt met wat meer licht omhoog, maar dat verwacht ik eigenlijk niet te doen.

Nu hoor ik sommigen al denken: "Waarom koop je zo'n felle koplamp als je hem meestal op 10% gaat gebruiken?"

1. Omdat je zo de led gebruikt op een laag vermogen, waardoor hij efficienter is, de accu langer mee gaat, hij niet warm wordt en langer mee gaat. 
2. Omdat ik zo de mogelijkheid heb op met grootlicht terug te seinen naar auto's. Ik kan mijn Cyo's wel omhoog richten, maar dan zie ik gewoon niet eens meer waar het licht heen ging (en dus ook niks meer op het fietspad) en niemand die erop reageerde. 

Vooralsnog erg tevreden, maar nu eerst zoeken naar een betere manier om hem te monteren, liefst in de openingen waar de koplampen horen. Daar zal ik zelf wel een beugeltje voor moeten ontwikkelen.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
Grrrene, kan je iets zeggen over het stroomverbruik?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM