Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een linksliggend fietspad (2 richtingen) zou verboden moeten worden
#27
(01-Dec-2022, 08:02 PM)Bacchus schreef: Van de ene kant snap ik het (on)veilgheidsgevoel, van de andere kant denk ik dat het objectief gezien best eens kan meevallen. Utrechtse serieverkrachters spreken tot de verbeelding maar ik ben bang dat de praktijk eerder is dat je in een volle kroeg wordt aangerand dan op een verlaten fietspad.
Klopt, dat onveiligheidsgevoel komt door het nieuws. De kans dat iemand op je werk je wat aandoet is veel groter.
En toch voelt het heel oneerlijk. Ik heb eigenlijk nooit wat te vrezen, een hele grote groep mensen gewoon tijdens de dagelijkse beslommeringen wel.
Antwoord }
#28
(01-Dec-2022, 08:02 PM)Bacchus schreef: Van de ene kant snap ik het (on)veilgheidsgevoel, van de andere kant denk ik dat het objectief gezien best eens kan meevallen. Utrechtse serieverkrachters spreken tot de verbeelding maar ik ben bang dat de praktijk eerder is dat je in een volle kroeg wordt aangerand dan op een verlaten fietspad.

Ik vroeg mij ook al af of de kans op een ongeluk niet groter is
Antwoord }
#29
(01-Dec-2022, 09:33 PM)365cycle schreef: En toch voelt het heel oneerlijk. Ik heb eigenlijk nooit wat te vrezen, een hele grote groep mensen gewoon tijdens de dagelijkse beslommeringen wel.

Daar had ik het laatst nog met een collega over.
Zoals sommigen misschien weten werk ik in het Primair Onderwijs. Dus veel vrouwelijke collega's.

Vaak ga ik aan het eind van de dag als laatste naar huis. Dat is meestal tussen 17.15 en 18.15 uur.
Mocht ik iets eerder gaan dan check ik dus altijd of er nog collega's zijn en dan wacht ik even tot zij ook gaan, omdat ik van hen weet dat ze het heel vervelend vinden om als laatste in het gebouw te zijn.

Het maakt mij echt niets uit of ik daar alleen ben en dat zij dat dus wel naar vinden is dus eigenlijk ongelooflijk triest.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#30
Sommigen voelen zich gewoon niet op hun gemak in een donker groot gebouw, waar het stil is, maar je af en toe wel wat hoort. Als ik laat in het gebouw ben, of na 17,30 ofzo nog binnenkom laat ik de schoonmaaksters ook altijd even luid en duidelijk weten dat ik er ben. Anders horen ze alleen de schuifdeur.

In de corona periode hebben we ook twee keer de spooktocht voor groep 8 in de school moeten doen, in plaats van in een donker bos. Ook daar was het redelijk eenvoudig eng te maken, ook voor grote jongens uit groep 8.

Qua fietspaden heb je inderdaad iets meer andere verkeersdeelnemers op bepaalde trajecten. Niet iedereen voet zich even gemakkelijk op een afgelegen stil en donker fietspad, of op een verlopen industrieterrein ofzo.

Ik had laatst een momentje van schrik toen ik ergens achteraf langs het bos fietste. Geen enkel verkeer te verwachten daar. Doodstil buitengebied. Ik was al diverse reeen tegen gekomen die avond. Vervolgens ergens net buiten de rand van het voorlicht een groot grijs bruin beest in het veld. Ik zag alleen een flits van schuin achter, eventjes leek het een wolf op een paar meter naast de weg. Het was maar een ree, maar toch even een schrik seconde.

Ik vrees dat we banger moeten zijn voor onoplettende andere weggebruikers, dan allerlei gevaren die we vrezen maar nooit ontmoeten.
Antwoord }
#31
Dat laatste is zo ongelooflijk waar.

Hoe was het ook alweer: De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.

Die dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#32
Ik kom in het donker maar heel weinig fietsers tegen in het dorp en het buitengebied. Toch zijn er best wel mensen onderweg. Ze zitten allemaal in de auto. Als ik 's avonds op de ligfiets ben gekomen, dan is dat reden tot enige verbazing. Naast regen en wind is duisternis een reden om de auto te nemen.
In het donker is het gevaarlijk, zo is het gevoel.
Ik denk dat het samenhangt met wat Jeroen beschrijft.

Groet,

Marco
Antwoord }
#33
Vroeger had je alleen ome Joop, de dronken buurman die op feestjes liep te klagen hoe het wereldbestel hem uit de hand was gelopen. Door internet weet ik nu dat er hier zo'n drie miljoen van die enge buurmannen zijn. Het was eenvoudiger toen ik dat niet wist.

Door mijn ziekte ben ik me de kwetsbaarheid van mijn lichaam gaan realiseren. In eerste instantie werd ik daar wel bang van. Maar inmiddels ben ik daar wel aan gewend, en voel ik normaal gesproken geen angst meer.

Grootmeester Donner formuleerde het ooit heel mooi: ik ben niet laf maar bangelijk.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#34
Ik schreef op mijn weblog op http://quest284.blogspot.com/2024/12/ een stukje over verblinding door koplampen en o.a. linksliggende fietspaden. Ook een interessant link in dit kader: https://www.lightmare.org
Antwoord }
#35
Tja het is weer het donkere jaargetijde. Ik ben altijd blij als we dat gehad hebben. Vooral vanwege de verblindende koplampen op het links liggende fietspad. dat heb ik 8 van de 10 km naar het werk. Op de terugweg ligt het fietspad wel aan de goede kant. Ik heb ook geen alternatief, waar dit probleem niet optreed.

En als er dan 1 van die hele stroom last heeft van mijn koplamp, tja dan heeft ie pech.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#36
De grootste verblinders die ik ken zijn sommige schepen op de Zuid-Willemsvaart, daar varen er enkele rond, daar kan geen enkele vrachtwagen of zo tegenop. Zelfs op 2 km van die boot zie je al niet meer of er een tegenligger is of niet. Ik begrijp dat een schip op een relatief smal kanaal wat verder vooruit moet zien om op tijd zijn manoeuvre te maken, maar op 2 km al tegenliggers verblinden is lichtelijk overdreven. Een stuk verderop kwam ik een andere boot tegen die het met een gewone niet verblindende schijnwerper ook gedaan kreeg.

Een andere ergernis zijn geparkeerde auto's (vooral busjes) naast de weg of het fietspad met het groot licht op, eigenlijk zouden ze de groot-licht-functie pas beschikbaar moeten maken vanaf een bepaalde snelheid, 75 km/h of zo. Zie je het niet goed bij lokale wegen? Snelheid aanpassen aan wat je ziet Wink

Minder gerelateerd aan dit onderwerp: vandaag ook 2x bijna een zwerm eenden in mijn gezicht gehad. Die domme beesten zijn zo gefixeerd op naar het water vluchten bij "gevaar" dat ze gewoon tegen dat gevaar opvliegen als dat tussen hen en het water zit... In het donker zie ik die nogal laat, dan is het remmen en ontwijken (jaagpaden bij ons zijn onverlicht, mede daardoor zijn die schepen zo verblindend)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#37
(, 01:31 AM)qv-tester schreef: Minder gerelateerd aan dit onderwerp: vandaag ook 2x bijna een zwerm eenden in mijn gezicht gehad. Die domme beesten zijn zo gefixeerd op naar het water vluchten bij "gevaar" dat ze gewoon tegen dat gevaar opvliegen als dat tussen hen en het water zit... In het donker zie ik die nogal laat, dan is het remmen en ontwijken (jaagpaden bij ons zijn onverlicht, mede daardoor zijn die schepen zo verblindend)

Lees dan ook vooral één van de mooiste verhalen van Paul van Roekel, die hij schreef op zijn weblog: MooiGeelisNietLelijk:

https://mooigeelisnietlelijk.blogspot.co...joerd.html


Ik mocht dit verhaal over Sjoerd de Woerd voorlezen toen we het leven van Paul gingen vieren na zijn plotselinge overlijden.


Het afscheid: https://roeifietsen.blogspot.com/2019/12...mginl.html

Het In Memoriam: https://roeifietsen.blogspot.com/2019/12...homas.html


Voor de mensen die Paul niet gekend hebben. Een foto van zijn hand prijkt nog altijd bovenaan deze website.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#38
Paul was in zijn werkzame leven communicatiemedewerker. Een goede communicatie medewerker verplaatst zich in zijn doelgroep en is in staat een situatie te zien vanuit het perspectief van die doelgroep. Ook in diverse andere stukjes van Paul kwam dit talent van hem naar voren. Hij was daar zo goed in, dat je je helemaal voor kon stellen dat het echt zo zou zijn.

Soms zou je willen dat andere verkeersdeelnemers zich een heel klein beetje konden verplaatsen in anderen. Zoals die automobilist gisteren die vroegtijdig zijn richtingaanwijzer aan deed en vertraagde, zodat ik kon zien dat hij me ging kruisen en met een klein beetje aanzetten er nog mooi voor langs kon.
Antwoord }
#39
Ik ben in een ver verleden een keer over een eend heen gefietst omdat ze het een goed idee vond om van de 2 sloten de sloot te kiezen waarvoor ze het pad over moest steken. Ze dook tussen voor- en achterwiel, en ik hobbelde er dus overheen.
Arme dier een dwarslaesie, maar wel in het water, dus met een kano er achteraan om haar te vangen. Onder water zwemmen doen ze met hun vleugels, dus dat was nog een hele opgave.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#40
Terug naar verlichting, ik hoorde van de week op de radio het verzoek om grootlicht automaten uit te zetten. En aan autofabrikanten om ze niet standaard in te bouwen.

Zelf heb ik vaker last van mistlicht op dagen dat je tussen de bebouwing meer dan 200 meter kan kijken. En dat ik op het open stukje waar ik lang kom wel wat nevel zie maar zeker geen dichte mist.

Twee richtingen fietspaden hoeven niet slecht te zijn, ik heb er een die een onprettige kruising en twee zijstraten van rechts vermijd en mij via een voorrangs rotonde rechtsaf laat slaan, wat zelfs nog beter werkt dan de eerdere verkeerslichten op dat punt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hardloper
#41
(, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik mocht dit verhaal over Sjoerd de Woerd voorlezen toen we het leven van Paul gingen vieren na zijn plotselinge overlijden.
Wat een bijzondere eer.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#42
Slecht afgestelde fietslampen zijn ook een probleem. Ik schat dat minstens 1 op de 10 fietsers zijn felle LED-lamp schuin omhoog heeft staan.

Op éénrichting fietspaden hen je trouwens weer het probleem van de spookrijders. Dus fietsers die aan de verkeerde kant fietsen, die dus tegen de stroom in fietsen. Valt me op dat die juist vaak zonder licht rijden. Ook niet fijn!

En nu we toch aan het verwonderen zijn: wat is toch die behoefte bij sommige hardlopers om op drukke fietspaden te willen rennen, bij voorkeur (zo lijkt het) tijdens de avondspits? Je kunt op zoveel plaatsen en tijden rennen, waarom toch uitgerekend dáár, op dát tijdstip?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
(9 uren geleden)PieterTrapt schreef: Slecht afgestelde fietslampen zijn ook een probleem. Ik schat dat minstens 1 op de 10 fietsers zijn felle LED-lamp schuin omhoog heeft staan.
Ik fietste gisteravond terug uit Hilversum, en heb heel wat tegenligger geknipperd dat hun lampen te fel waren. Zowel fietsers
(9 uren geleden)PieterTrapt schreef: Op éénrichting fietspaden hen je trouwens weer het probleem van de spookrijders. Dus fietsers die aan de verkeerde kant fietsen, die dus tegen de stroom in fietsen. Valt me op dat die juist vaak zonder licht rijden. Ook niet fijn!
Die vielen gisteravond wel mee.. Te koud te veel wind denk ik.
(9 uren geleden)PieterTrapt schreef: En nu we toch aan het verwonderen zijn: wat is toch die behoefte bij sommige hardlopers om op drukke fietspaden te willen rennen, bij voorkeur (zo lijkt het) tijdens de avondspits? Je kunt op zoveel plaatsen en tijden rennen, waarom toch uitgerekend dáár, op dát tijdstip?
Molenbrug Kampen:
Steeds groepjes van 2 of 3, keurig verlicht, maar wel om en om links en rechts, dus was flink laveren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#44
(9 uren geleden)PieterTrapt schreef: Op éénrichting fietspaden hen je trouwens weer het probleem van de spookrijders. Dus fietsers die aan de verkeerde kant fietsen, die dus tegen de stroom in fietsen. Valt me op dat die juist vaak zonder licht rijden. Ook niet fijn!
Hier niet alleen fietsers, ook (snor-)scooterrijders, en ouders met kinderen bij de dichtstbijzijnde school. Ze kijken vrijwel zonder uitzondering HEEL chagrijnig als ik dan niet achter m'n uk ga fietsen. Sinds hij aangetikt werd door een vader en bijna onderuit ging doe ik dat gewoon niet meer, als je kan spookfietsen zal je het zelf op moeten lossen.

(9 uren geleden)PieterTrapt schreef: En nu we toch aan het verwonderen zijn: wat is toch die behoefte bij sommige hardlopers om op drukke fietspaden te willen rennen, bij voorkeur (zo lijkt het) tijdens de avondspits? Je kunt op zoveel plaatsen en tijden rennen, waarom toch uitgerekend dáár, op dát tijdstip?
Vraag ik me idd ook weleens af. Ook zij zijn vaak geirriteerd als je ze dan niet alle ruimte biedt, ten koste van jezelf.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , TvWijk
#45
(9 uren geleden)PieterTrapt schreef: En nu we toch aan het verwonderen zijn: wat is toch die behoefte bij sommige hardlopers om op drukke fietspaden te willen rennen, bij voorkeur (zo lijkt het) tijdens de avondspits? Je kunt op zoveel plaatsen en tijden rennen, waarom toch uitgerekend dáár, op dát tijdstip?

Als er geen stoep is, dan mag je op het fietspad lopen; bij voorkeur tegen het fietsverkeer in. (Voor de wet was deze looprichting voorheen verplicht.)

Als we toch aan het verwonderen zijn: wat maakt dat je vindt dat hardlopers niet op het fietspad thuis horen? Het heeft iets van automobilisten die zich verwonderen over fietsers op een drukke weg.

Niels, tikkie terug, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#46
(6 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Als er geen stoep is, dan mag je op het fietspad lopen; bij voorkeur tegen het fietsverkeer in. (Voor de wet was deze looprichting voorheen verplicht.)

Een witte kenteken kwam hiermee mij tegemoet en achter mij kwam een landbouw voertuig aangereden. Op een weg met bomen, nou die auto had mij bijna aangereden. Die stopte niet en we konden niet alle 3 op hetzelfde hoogte van de weg bevinden. Dus tegen het verkeer in (hard)lopen is niet altijd een zegen. Dit was afgelopen week.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#47
Als er geen stoep is lopen en rennen mensen natuurlijk op het fietspad, maar heel veel mensen rennen op het asfalt fietspad of fietsstrook terwijl er wel een breede stoep is, soms ook asfalt.

Waarschijnlijk is het zachter voor de voetjes maar zeer zeker niet goed voor de veiligheid van een druk fietspad en de fietsstrook van een drukke weg.

Ik geef altijd ruimte aan mensen die lopen op een fietspad waar geen voetpad of stoep is, maar niet aan mensen die naast de stoep op het fietspad of de fietsstrook rennen.

Ik geef evenmin ruimte aan fietsers tegen de richting waar dat niet nodig is. En als je spookfietst.oet je heel goed rechts houden en niet verwachten dat je voorrang krijgt op dat smalle stukje.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , PieterTrapt , 365cycle
#48
(6 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Als we toch aan het verwonderen zijn: wat maakt dat je vindt dat hardlopers niet op het fietspad thuis horen? Het heeft iets van automobilisten die zich verwonderen over fietsers op een drukke weg.



Niels, tikkie terug, van der Wal


Hoi Niels, allereerst: ik ben zelf ook hardloper. En met hardlopers op het fietspad heb ik meestal geen probleem, het mag ook allemaal, mijn verwondering is waarom je dat zou doen tijdens de avondspits, in het donker, op een superdruk fietspad? Terwijl er zoveel alternatieven zijn!

(6 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Als er geen stoep is lopen en rennen mensen natuurlijk op het fietspad, maar heel veel mensen rennen op het asfalt fietspad of fietsstrook terwijl er wel een breede stoep is, soms ook asfalt.



Waarschijnlijk is het zachter voor de voetjes maar zeer zeker niet goed voor de veiligheid van een druk fietspad en de fietsstrook van een drukke weg.



Ik geef altijd ruimte aan mensen die lopen op een fietspad waar geen voetpad of stoep is, maar niet aan mensen die naast de stoep op het fietspad of de fietsstrook rennen.



Ik geef evenmin ruimte aan fietsers tegen de richting waar dat niet nodig is. En als je spookfietst.oet je heel goed rechts houden en niet verwachten dat je voorrang krijgt op dat smalle stukje.

Precies! Helemaal eens, Willeke.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
#49
(4 uren geleden)PieterTrapt schreef: [quote="Niels van der Wal" pid='57630' dateline='1733934815']

Als we toch aan het verwonderen zijn: wat maakt dat je vindt dat hardlopers niet op het fietspad thuis horen? Het heeft iets van automobilisten die zich verwonderen over fietsers op een drukke weg.



Niels, tikkie terug, van der Wal


Hoi Niels, allereerst: ik ben zelf ook hardloper. En met hardlopers op het fietspad heb ik meestal geen probleem, het mag ook allemaal, mijn verwondering is waarom je dat zou doen tijdens de avondspits, in het donker, op een superdruk fietspad? Terwijl er zoveel alternatieven zijn!

Hebben hardlopers een vreemde soort van hersenverweking? Of vallen die alternatieven eigenlijk tegen?
Net als de fietsers op een drukke weg: hebben die dan geen alternatieven?

Waarvoor fiets is door het centrum van het dorp hier vlakbij? Er is veel verkeer; ik moet vaak remmen maar er is heerlijk glad asfalt en al dat verkeer rijdt niet hard.
De weg om het centrum heen is niet veel langer, rustig, ik hoef bijna nooit te remmen, maar er liggen klinkers en soms heb je een hard rijdende auto.

Niels, veiligheid, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#50
Ik kan het niet laten om "Niet spookfietsen!" te roepen als ik zo'n spookfietser tegenkom. Opvoeden tegen beter weten in...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
(4 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Hebben hardlopers een vreemde soort van hersenverweking? Of vallen die alternatieven eigenlijk tegen?
Ik denk dat het mis gaat zodra we beginnen voor elkaar in te vullen wat een betere oplossing is.
Veel automobilisten wensen mij ook naar het fietspad, ook al rijd ik vaak net zo snel of zelfs iets sneller dan zij mogen, en ook al trek ik net zo snel op (ja, echt). Desgevraagd vullen ze dan voor mij in dat het voor mij veel veiliger is op het fietspad, en dat ik daar niemand lastig val (tot ze daar zelf op een E-bike rijden en ik met 50 km/h voorbij ros, want dan ben ik OOK asociaal natuurlijk).

(3 uren geleden)Lopopodium schreef: Ik kan het niet laten om "Niet spookfietsen!" te roepen als ik zo'n spookfietser tegenkom. Opvoeden tegen beter weten in...
Ik doe dat eigenlijk alleen bij (snor-)scooteraars. Daarbij vind ik het gevaar echt niet opwegen tegen welk voordeel zij dan ook halen uit vlak voor een school (waar ik ze het vaakst zie) spookrijden. Voor een ouder met kind die in de ochtendspits vlak voor de school niet 2x extra wil oversteken heb ik alle begrip (ik heb de gemeente ook al meermaals gevraagd om het fietspad daar te verbreden en voorzien van een middenstreep). Maar als je dan de regels overtreedt, dan - wat Willeke al zegt - zorg je zelf toch dat je degenen die daar wel horen zo min mogelijk in de weg zit?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
blij dat ik weer sne...Piet K — 11:10 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Hebben hardlopers ...365cycle — 10:19 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Ik kan het niet late...Lopopodium — 09:50 PM
Flevobike Versatile, vanaf 1000 euro.
Ik heb al een Versat...Gideonaut — 09:32 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Als we toch aa...Niels van der Wal — 09:12 PM
Flevobike Versatile, vanaf 1000 euro.
Versatile is een ge...ZoefZoef — 09:07 PM
Flevobike Versatile, vanaf 1000 euro.
Versatile is een gew...Gideonaut — 08:58 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Als we toch aan ...PieterTrapt — 08:33 PM
Flevobike Versatile, vanaf 1000 euro.
Niet van mij, ook n...ZoefZoef — 08:03 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Als er geen stoep is...Willeke_IGKT — 07:19 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Als er geen stoep ...Hardloper — 06:37 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
En nu we toch aan ...Niels van der Wal — 06:33 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Op éénrichting fie...365cycle — 05:10 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Slecht afgestelde ...LigfietsWilsum — 04:45 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Slecht afgestelde fi...PieterTrapt — 04:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat speelt ook altij...melle z — 02:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
25 km/u halen is w...365cycle — 01:01 PM