Maaf Bikes
|
Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 5
3 x bedankt in 3 berichten
Goedemorgen allemaal,
Even een vraagje, heeft iemand van jullie wel eens gehoord van het merk Maaf Bikes? Deze fietsen hebben een gesloten kettingsysteem, maar er is niets meer van te vinden?
Waarom had zo'n fiets niet populair kunnen worden? hieronder een citaat uit ligfiets.net:
Citaat:Maaf Bikes
| Producent |
De complete ligfiets, met ketting in frame, slot en standaard.
Website:http://www.maafbikes.com/E-mail:info@maafbikes.nlAdres:Persephonestraat 19
5047TT Tilburg
Telefoon:013 - 7115160
Maaf fietsen behoren tot de nieuwe generatie ligfietsen waarbij de ketting in het frame is geintregeerd. Daarom ziet een Maaf ligfiets er veel strakker en mooier uit dan veel andere ligfietsen. Ook de uitzonderlijk goede rijeigenschappen nodigen uit tot de keuze voor een Maaf ligfiets. Door de gunstige lucht-weerstandwaarde behaal je op een Maaf ligfiets bijvoorbeeld snelheden die op een zitfiets veel meer energie zouden vergen. Met elke Maaf fiets kan je overal rijden, maar de drie verschillende modellen hebben ieder hun eigen specialisatie. Zo is de Maaf Viper super geschikt als city-bike, de Cruiser kan als echte forensenfiets dienen en de Sporting is de snelste van de drie.
Je hoort of ziet er niets meer van. Het zag er ook niet onaardig uit. Waarom zou het niet meer bestaan? Wie weet er meer van?
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
Ja, ken ik. Ik heb er zelfs een keer een stukje mee gefietst.
Ik was niet onder de indruk.
Fiets was zwaar, dat herinner ik mij nog.
Die weggewerkte ketting was wel slim.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Ik vermoed dat MAAF bikes in de verkeerde tijd is gepresenteerd. Toen ik mijn Demon kocht in 2008 was de belangstelling voor tweewielige ligfietsen tanende. Het velomobiel was hot onder ligfietsers en door de opkomst van de elektrische fiets waren er weinig nieuwkomers. Ook ligfietsers begonnen wat af te haken. Mogelijk heeft dit MAAF-bikes geen goed gedaan.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Misschien ook geen succes geworden omdat de Greenmachine er ook al was? Die ziet er net nog wat gelikter uit dan deze (ws ook een stuk duurder)
Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 5
3 x bedankt in 3 berichten
Wim, weet je nog waarom je niet onder de indruk was van deze fiets? Was dat alleen omdat hij zwaar was of was er nog meer?
Mij lijkt het wel een ideale fiets voor woon-werkverkeer, geen vieze broek van de ketting en je kunt een regenbroek aan zonder dat je bang hoeft te zijn dat de broek tussen het voortandwiel vliegt, alhoewel daar weer broekklemmen voor bestaan.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
Ik houd van lichte fietsen. Dat verklaart al wel veel.
Ik houd ook van een strak sturende fiets. Vandaar dat ik een Taifun en een 209 heb.
De Maaf was gewoon erg braaf, niet zo bijzonder. Ik denk dat dit trouwens wel een zeer geschikte fiets is om mee te forenzen.
Mijn open liggers moeten vooral niet braaf zijn.
Forenzen doe ik met de DF, die is ook niet braaf maar voor dat werk wel extreem geschikt :-)
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 18
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 9
33 x bedankt in 12 berichten
Maaf bestaat inderdaad niet meer. Het bedrijf heeft me altijd wat verbaasd, aangezien ze er nogal out of the blue opeens waren met een behoorlijke line-up van fietsen. Zaten ook leuke details aan, zoals die kettinglijn en veel elektriek. Net zo plots als ze verschenen op opstapdagen waren ze ook weer verdwenen.
Naar ik meen was 1 van de Maaf mannen ook eens bij het beste idee geweest met een fiets die je al rijdende kon omzetten van lig naar zit. Verder hadden ze een ballonvaart business die meer omzet opleverde, dus ik vermoed dat de focus terug is geschoven naar die business.
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 0
1 x bedankt in 1 berichten
(28-Feb-2018, 03:26 PM)mrdigitalis schreef: Wim, weet je nog waarom je niet onder de indruk was van deze fiets? Was dat alleen omdat hij zwaar was of was er nog meer?
Mij lijkt het wel een ideale fiets voor woon-werkverkeer, geen vieze broek van de ketting en je kunt een regenbroek aan zonder dat je bang hoeft te zijn dat de broek tussen het voortandwiel vliegt, alhoewel daar weer broekklemmen voor bestaan.
Ik heb zelf een aantal jaren op een Maaf fiets gereden en ik ben er altijd heel tevreden over geweest. Zoals je zegt, geen vieze broeken, amper onderhoud omdat de ketting bijna volledig beschermd ligt, dus goed te gebruiken in woon-werkverkeer. Voor echt lange stukken is hij misschien wat aan de zware kant, maar daar heb ik weinig ervaring mee. Ik weet wel dat iets van 40-50 km fietsen voor mij geen probleem was, ongetraind
Het bedrijf is gestopt omdat de technische man achter het bedrijf ernstig ziek werd en geen fietsen meer kan maken of service kon verlenen. Mocht je nog interesse in een Maaf fiets, de mijne ga ik weg doen omdat het niet makkelijk is om met een ligfiets met de kinderen mee te fietsen.
Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 5
3 x bedankt in 3 berichten
Hoi JorisB, nee ik heb geen interesse in een Maafbike, maar bedankt voor het delen van dit verhaal!
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Nov 2018
Bedankt: 0
1 x bedankt in 1 berichten
05-Nov-2018, 01:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Nov-2018, 01:55 AM door Sjaak de Jongen.)
(24-Oct-2018, 08:55 AM)JorisB schreef: (28-Feb-2018, 03:26 PM)mrdigitalis schreef: Wim, weet je nog waarom je niet onder de indruk was van deze fiets? Was dat alleen omdat hij zwaar was of was er nog meer?
Mij lijkt het wel een ideale fiets voor woon-werkverkeer, geen vieze broek van de ketting en je kunt een regenbroek aan zonder dat je bang hoeft te zijn dat de broek tussen het voortandwiel vliegt, alhoewel daar weer broekklemmen voor bestaan.
Ik heb zelf een aantal jaren op een Maaf fiets gereden en ik ben er altijd heel tevreden over geweest. Zoals je zegt, geen vieze broeken, amper onderhoud omdat de ketting bijna volledig beschermd ligt, dus goed te gebruiken in woon-werkverkeer. Voor echt lange stukken is hij misschien wat aan de zware kant, maar daar heb ik weinig ervaring mee. Ik weet wel dat iets van 40-50 km fietsen voor mij geen probleem was, ongetraind
Het bedrijf is gestopt omdat de technische man achter het bedrijf ernstig ziek werd en geen fietsen meer kan maken of service kon verlenen. Mocht je nog interesse in een Maaf fiets, de mijne ga ik weg doen omdat het niet makkelijk is om met een ligfiets met de kinderen mee te fietsen.
Hallo JorisB,
Maar ik heb wel interesse in je ligfiets.
MVG,
Sjaak
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
(24-Oct-2018, 08:55 AM)JorisB schreef: Mocht je nog interesse in een Maaf fiets, de mijne ga ik weg doen omdat het niet makkelijk is om met een ligfiets met de kinderen mee te fietsen.
Op zich gaat met een ligfiets kinderen vervoeren prima:
(18-Oct-2018, 04:20 PM)Atrike schreef: Ik vond in de archieven nog een paar foto's van de ligfiets die ik tot een paar jaar geleden had. Deze fiets is door mijn schoonvader gebouwd, die ooit als hobby had om verschillende typen ligfietsen te bouwen.
Ik vraag mij af of op de Maaf Bike een bagagedrager te installeren is. Zelfs als dat niet kan is wellicht een kinderfietskar een optie. Ikzelf zag een fietszitje op mijn eerste ligfiets Bowi niet zitten en daarom hebben we onze kinderen met Burley fietskarren vervoerd.
(21-Apr-2017, 08:31 AM)Roepers schreef: Begrijp ik goed dat de fiets hierboven (met opvallend rood crankstel en witte trappers) een showmodel van Nazca is en dus van niemand hier op het forum?
Mijn eerste ligfiets was ook zwart/wit. De spatbordjes waren zwart, maar het achterspatbord begaf het behoorlijk snel omdat het blijkbaar in aanraking kwam met het achterwiel. Het was Bowi, die gebouwd werden door Hans Bowier in Rotterdam:
Zo zag de fiets in 1998 eruit.
Het kindje in de fietskar is vandaag 21 geworden. Waar blijft de tijd?
Groet,
Marco
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
27-Apr-2023, 12:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Apr-2023, 12:58 PM door GerDilven.)
Er staat sinds pas een Maaf ligfiets te koop aangeboden.
Gisteren had ik afgesproken met de eigenaar.
Dit bleek tevens één van de oorspronkelijke eigenaren van het bedrijf te zijn.
De fiets is een heel goed en doordacht ontwerp.
Heel mooi afgewerkt.
Strak ontwerp.
Licht van gewicht.
Zonder accu.
Een 11 versnellingsnaaf naaf achter !!!!
De kleinere fiets had een 8 versnellingsnaaf meen ik.
Veel mogelijkheden om de stoel naar wens te kunnen instellen op lengte en schuinte.
Mogelijkheid om een pakkendrager te monteren (daar is bij het ontwerp al goed over nagedacht)
Al met al een fijne fiets, die kwalitatief hoger is dan de Flevobike greenmachine, naar mijn beleving.
De fiets fietst licht en relaxed. Het is geen racer, maar wel een goede fiets om langdurige tochten mee te cruisen.
Er stond ook nog een kleiner formaat waar dus de pakkendrager aan zat.
Zelf ben ik meer gecharmeerd van snelle fietsen, dus was het niet wat ik zoek in ligfietsen.
Ben je een mindere snelheidsduivel en zoek je een mooie, kwalitatief hoge fiets, dan adviseer ik je om contact met de verkoper op te nemen.
De prijs vond ik zeer netjes. Maar daar moet je altijd samen aan uit komen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|