Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wegafsluiting Amsterdam tegen niet noodzakelijk autoverkeer
#1
Ik zag onderstaand filmpje over een doorgaande weg in Amsterdam die wordt afgesloten omdat die specifieke weg volgens onderzoek voor 50% wordt gebruikt voor ritjes onder 2,5km. Hiermee willen ze onderzoeken wat op korte en lange termijn de invloed is op omliggende wegen, de luchtkwaliteit etc. 

Linkje

Het lijkt mij een interessante ontwikkeling en ben benieuwd naar de gevolgen. Is iemand bekend met de situatie daar?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
(17-Jun-2023, 08:24 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik zag onderstaand filmpje over een doorgaande weg in Amsterdam die wordt afgesloten omdat die specifieke weg volgens onderzoek voor 50% wordt gebruikt voor ritjes onder 2,5km. Hiermee willen ze onderzoeken wat op korte en lange termijn de invloed is op omliggende wegen, de luchtkwaliteit etc. 

Linkje

Het lijkt mij een interessante ontwikkeling en ben benieuwd naar de gevolgen. Is iemand bekend met de situatie daar?

Normaal is het daar een totale chaos. Had men veel eerder moeten doen. Tot nu toe was de autolobby altijd sterker. Onder precies diezelfde straat loopt sinds 1980 een prima metro.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#3
Een stad is primair om in te kunnen; niet om auto in te kunnen rijden.

Niels, mens, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Een stad is primair om uit te kunnen vluchten. Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(17-Jun-2023, 10:38 AM)datakneder schreef: Een stad is primair om uit te kunnen vluchten. Smile

Steden waren toevluchtsoorden in tijden van oorlog, watersnood en ander ongemak. Wat maakt nu dat je er weg wilt?

Niels, landdier, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(17-Jun-2023, 12:01 PM)Niels van der Wal schreef:
(17-Jun-2023, 10:38 AM)datakneder schreef: Een stad is primair om uit te kunnen vluchten. Smile

Steden waren toevluchtsoorden in tijden van oorlog, watersnood en ander ongemak. Wat maakt nu dat je er weg wilt?

Niels, landdier, van der Wal

In mijn dorpje is geen oorlog, watersnood en ander ongemak. Maar met Oekraïne en klimaatverandering in het achterhoofd...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(17-Jun-2023, 10:38 AM)datakneder schreef: Een stad is primair om uit te kunnen vluchten. Smile
Verreweg de meeste mensen denken daar anders over  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(17-Jun-2023, 03:19 PM)365cycle schreef:
(17-Jun-2023, 10:38 AM)datakneder schreef: Een stad is primair om uit te kunnen vluchten. Smile
Verreweg de meeste mensen denken daar anders over  Wink

Gelukkig maar. Er komen wat mij betreft al veel te veel stedelingen in het buitengebied wonen.

Iedereen die wil integreren is welkom, maar vaak kopen ze met heel veel geld een stuk grond met een huis en daar wonen ze dan, maar zo werkt dat eigenlijk niet hier in de Achterhoek. 

Om te kunnen overleven is hier al heel lang sprake van een sterke gemeenschapszin. Het woord 'Noaberschap' kennen ook steeds meer niet-Achterhoekers. Noabers dat zijn je buren.

De gebruiken toepassen (bijvoorbeeld 'buurt maken') en de taal proberen te leren of in ieder geval een poging doen om het te verstaan doen trouwens de meesten ook niet.
Op die manier verdwijnt er gewoon een manier van leven die al heel lang zeer essentieel was in dit gebied.

Ik vind dat jammer. Maar goed, ik word iets ouder en dus misschien iets sentimenteler.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , Hoekie
#9
Dat geldt gelukkig niet voor elke westerling. Maar je hebt gelijk, de oude dorpsgemeenschap wordt steeds minder.

Voor een mooie beschrijving raad ik je het boek "Hoe God verdween uit Jorwert" van Geert Mak aan. Hoe de komst van winkelketens en andere veranderingen de dorpen uithollen. En uiteraard het verdwijnen van de gemeenschapszin. Die er volgens mij nog wel is.
Antwoord }
#10
(17-Jun-2023, 09:48 AM)Bart Verbeek schreef:
(17-Jun-2023, 08:24 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik zag onderstaand filmpje over een doorgaande weg in Amsterdam die wordt afgesloten omdat die specifieke weg volgens onderzoek voor 50% wordt gebruikt voor ritjes onder 2,5km. Hiermee willen ze onderzoeken wat op korte en lange termijn de invloed is op omliggende wegen, de luchtkwaliteit etc. 

Linkje

Het lijkt mij een interessante ontwikkeling en ben benieuwd naar de gevolgen. Is iemand bekend met de situatie daar?

Normaal is het daar een totale chaos. Had men veel eerder moeten doen. Tot nu toe was de autolobby altijd sterker. Onder precies diezelfde straat loopt sinds 1980 een prima metro.

Op het Weesperplein is het wel lekker, maar de alternatieve uitvalsroutes staan volgens mij volledig vast, want die zijn al helemaal niet berekend op zoveel auto's.

https://www.at5.nl/artikelen/221049/stad...-even-open

Wat de metro aangaat: Als je het leuk vindt om menselijke sardine te spelen is het een optie...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(17-Jun-2023, 07:03 PM)Frutsel schreef: Op het Weesperplein is het wel lekker, maar de alternatieve uitvalsroutes staan volgens mij volledig vast, want die zijn al helemaal niet berekend op zoveel auto's.

Het is natuurlijk wel een cold turkey effect als je denkt dat je voor een ritje van tweeëneenhalve kilometer een auto nodig hebt.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#12
(17-Jun-2023, 06:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Iedereen die wil integreren is welkom
Dit is volgens mij precies het probleem. Wat mij betreft is iedereen in principe onvoorwaardelijk welkom om bij mij in de buurt te komen wonen.

(17-Jun-2023, 06:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Op die manier verdwijnt er gewoon een manier van leven die al heel lang zeer essentieel was in dit gebied.
Die manier van leven blijkt ondertussen niet meer zo essentieel te zijn. Wellicht wordt het tijd dat de plaatselijke noabers zich langzamerhand eens proberen te verzoenen met het feit dat sommige nieuwkomers niet zo veel ophebben met lokale tradities? Ik had het toen ik in een dorp woonde in ieder geval fijn gewonden om met rust gelaten te worden, ik kan erg slecht tegen de constante bemoeienis met mijn doen en laten. De ergste was trouwens een import-buurman die ons als een ware plattelandsbekeerling onvermoeibaar op de plaatselijke gebruiken wees.

Eerlijk gezegd heb ik in de steden waar ik gewoond heb tot nu toe altijd meer en beter contact met mijn buren gehad dan in dorpen, wellicht omdat er niet van die benepen onderlinge verhoudingen zijn. Ik zou graag weer 'buiten' wonen, maar dan wel graag een flink eind buiten de bebouwde kom.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#13
Misschien moeten we met z'n allen de maatschappij iets meer nemen zoals we die samen maken.
Dat geldt voor noabers die moeten wennen aan de wat stadsere manier van leven, maar ook voor stedelingen die in een authentiek dorp wat meer bemoeienis tegenkomen, en ook voor automobilisten in Amsterdam die stelselmatig klagen over de drukte die ze zelf maken: You're not ín traffic, you are traffic  Wink 

Accepteren betekent overigens niet dat we er genoegen mee moeten nemen, integendeel. Positieve invloed is óók welkom Big Grin
Antwoord }
#14
Citaat:wellicht omdat er niet van die benepen onderlinge verhoudingen zijn. Ik zou graag weer 'buiten' wonen, maar dan wel graag een flink eind buiten de bebouwde kom.

Overal waar mensen wonen zijn benepen verhoudingen. Die komen echter wel van twee kanten.

Buiten de bebouwde kom? Dan is het juist extra belangrijk om een goed contact met je buren te hebben.
Op het platteland wonen die buren trouwens soms wel een kilometer verderop. Dat is dus heerlijk rustig.

Mijn moeder is nu 82 jaar en woont ook buitenaf. Als haar gordijnen om 9 uur nog niet open zijn, dan belt de buurman, die 50 meter verderop woont, even aan om te checken hoe het gaat. Dat noem ik nou zorgen voor elkaar en dat komt niet in de buurt van bemoeienis of welke negatieve term dan ook.

Die gordijnen moeten namelijk sowieso om 9 uur open zijn, want dan gaat haar winkel open. Mijn moeder werkt namelijk nog 20 uur per week in haar eigen zaak, gaat naar de groothandel om de voorraad aan te vullen en houdt haar eigen boekhouding bij. En de buurt houdt haar in de gaten. Gelukkig wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , 365cycle
#15
Zo ken ik een 90 jarige die op 88 jarige leeftijd zoiets ook deed er met de buurman op een flatje. Na eindelijk kon ze naar het bejaardentehuis wat ze zelf graag wou. Ze kookt trouwens nog zoveel mogelijk zelf. Ze heeft niks met het al bereide eten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#16
En nu weer terug naar de stad Amsterdam wasr ze een weg hebben afgesloten  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , emgaron
#17
(18-Jun-2023, 09:13 AM)Wim -de roetsende schreef: En nu weer terug naar de stad Amsterdam wasr ze een weg hebben afgesloten  Cool

Die cirkel is snel rond: nu het autoverkeer op stukken is verdwenen zie je er plekken ontstaan waarin mensen met elkaar bezig zijn. Het is net een dorp. (in dorpen zie je dit overigens bijna niet meer, omdat overal auto's rijden).

Niels, bewoner, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#18
(18-Jun-2023, 09:29 AM)Niels van der Wal schreef:
(18-Jun-2023, 09:13 AM)Wim -de roetsende schreef: En nu weer terug naar de stad Amsterdam wasr ze een weg hebben afgesloten  Cool

Die cirkel is snel rond: nu het autoverkeer op stukken is verdwenen zie je er plekken ontstaan waarin mensen met elkaar bezig zijn. Het is net een dorp. (in dorpen zie je dit overigens bijna niet meer, omdat overal auto's rijden).

Niels, bewoner, van der Wal

Hier in de Acherhoek wordt de hoofdweg gewoon afgesloten om middenin het dorp een grote tent te kunnen zetten om 4 dagen lang feest te kunnen vieren. Fuck de automobilist, rijd maar een eind om. Ik vind dit echt hilarisch.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#19
(18-Jun-2023, 09:53 AM)Wim -de roetsende schreef: Hier in de Acherhoek wordt de hoofdweg gewoon afgesloten om middenin het dorp een grote tent te kunnen zetten om 4 dagen lang feest te kunnen vieren. Fuck de automobilist, rijd maar een eind om. Ik vind dit echt hilarisch.

Vanuit mijn behoorlijk stads (maar ook daar niet heel gemiddeld Wink ) oogpunt vind ik het eigenlijk eerder een beetje eng dat we dit niet als normaal zien: Huizen zijn om in te slapen en te schuilen, de ruimte tussen de huizen is om te leven en te ontmoeten.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#20
(19-Jun-2023, 08:19 AM)Bacchus schreef:
(18-Jun-2023, 09:53 AM)Wim -de roetsende schreef: Hier in de Acherhoek wordt de hoofdweg gewoon afgesloten om middenin het dorp een grote tent te kunnen zetten om 4 dagen lang feest te kunnen vieren. Fuck de automobilist, rijd maar een eind om. Ik vind dit echt hilarisch.

Vanuit mijn behoorlijk stads (maar ook daar niet heel gemiddeld Wink ) oogpunt vind ik het eigenlijk eerder een beetje eng dat we dit niet als normaal zien: Huizen zijn om in te slapen en te schuilen, de ruimte tussen de huizen is om te leven en te ontmoeten.

Ik vermaak mezelf wel binnenshuis en desnoods buitenshuis, zonder 'ontmoeten', dank je vriendelijk.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#21
(19-Jun-2023, 10:14 AM)Frutsel schreef: Ik vermaak mezelf wel binnenshuis en desnoods buitenshuis, zonder 'ontmoeten', dank je vriendelijk.

Volgens mij bedoelde hij ont-moeten. Iets dat ik in een vrije maatschappij erg op prijs stel. Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(19-Jun-2023, 10:14 AM)Frutsel schreef:
(19-Jun-2023, 08:19 AM)Bacchus schreef:
(18-Jun-2023, 09:53 AM)Wim -de roetsende schreef: Hier in de Acherhoek wordt de hoofdweg gewoon afgesloten om middenin het dorp een grote tent te kunnen zetten om 4 dagen lang feest te kunnen vieren. Fuck de automobilist, rijd maar een eind om. Ik vind dit echt hilarisch.

Vanuit mijn behoorlijk stads (maar ook daar niet heel gemiddeld Wink ) oogpunt vind ik het eigenlijk eerder een beetje eng dat we dit niet als normaal zien: Huizen zijn om in te slapen en te schuilen, de ruimte tussen de huizen is om te leven en te ontmoeten.

Ik vermaak mezelf wel binnenshuis en desnoods buitenshuis, zonder 'ontmoeten', dank je vriendelijk.

Neem zo veel als mogelijk de auto; het enige stuk waar je nog met ontmoeten geconfronteerd wordt is op het stuk tussen voordeur en parkeerplek.

Niels, sociaal, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , martinR
#23
Ik onderbreek heel geregeld een fietstocht voor een gesprek met een passant.

Soms doen automobilisten dat ook: portierraam omlaag en dan met met elkaar zitten te kletsen. Dikke duim omhoog!

Toch denk ik dat een fiets hiervoor geschikter is. Dan belemmer je het overige verkeer wat minder.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#24
(19-Jun-2023, 12:30 PM)Roepers schreef: Toch denk ik dat een fiets hiervoor geschikter is. Dan belemmer je het overige verkeer wat minder.

Met dat argument kun je de auto morgen volledig afschaffen: als er een vervoersmodus is die ander verkeer hindert, is het de personenauto.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#25
(19-Jun-2023, 12:30 PM)Roepers schreef: Ik onderbreek heel geregeld een fietstocht voor een gesprek met een passant.

Soms doen automobilisten dat ook: portierraam omlaag en dan met met elkaar zitten te kletsen. Dikke duim omhoog!

Toch denk ik dat een fiets hiervoor geschikter is. Dan belemmer je het overige verkeer wat minder.
Groet,

Marco

Dat doe ik ook regelmatig. En ik kan er bij blijven liggen!!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#26
Update: die straat blijft toch open voor auto's

Tja, Amsterdam loopt wel vaker zwáár achter. Dit hele debat (wie krijgt ruim baan in de stad: de auto of de fiets?) is in veel andere gemeenten al járen, decénnia geleden beslecht.

Zoals in mijn eigen Groningen, waar in 1977 het Verkeerscirculatieplan werd ingevoerd. Dat is 47 jaar geleden. Vanaf toen konden auto's niet meer dwars door het centrum rijden. Ja, dat was even wennen. Er waren aanloopprobleempjes. En over details kun je altijd van mening verschillen. Maar al met al bevalt het prima. Er is meer ruimte voor de fiets en de wandelaar; de auto moet maar een stukje omrijden. Prima. 

Teleurstellend dat onze hoofdstad het niet aandurft!  

Op de foto geheel links: een jonge Jacques Wallage. Geheel rechts, met baard: Max van den Berg. 


[Afbeelding: 2437_1236college1972.jpg]
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM