Wegafsluiting Amsterdam tegen niet noodzakelijk autoverkeer
|
Berichten: 621
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1320 x bedankt in 586 berichten
Ik zag onderstaand filmpje over een doorgaande weg in Amsterdam die wordt afgesloten omdat die specifieke weg volgens onderzoek voor 50% wordt gebruikt voor ritjes onder 2,5km. Hiermee willen ze onderzoeken wat op korte en lange termijn de invloed is op omliggende wegen, de luchtkwaliteit etc.
Linkje
Het lijkt mij een interessante ontwikkeling en ben benieuwd naar de gevolgen. Is iemand bekend met de situatie daar?
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(17-Jun-2023, 08:24 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik zag onderstaand filmpje over een doorgaande weg in Amsterdam die wordt afgesloten omdat die specifieke weg volgens onderzoek voor 50% wordt gebruikt voor ritjes onder 2,5km. Hiermee willen ze onderzoeken wat op korte en lange termijn de invloed is op omliggende wegen, de luchtkwaliteit etc.
Linkje
Het lijkt mij een interessante ontwikkeling en ben benieuwd naar de gevolgen. Is iemand bekend met de situatie daar?
Normaal is het daar een totale chaos. Had men veel eerder moeten doen. Tot nu toe was de autolobby altijd sterker. Onder precies diezelfde straat loopt sinds 1980 een prima metro.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
Een stad is primair om in te kunnen; niet om auto in te kunnen rijden.
Niels, mens, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
Een stad is primair om uit te kunnen vluchten.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(17-Jun-2023, 10:38 AM)datakneder schreef: Een stad is primair om uit te kunnen vluchten.
Steden waren toevluchtsoorden in tijden van oorlog, watersnood en ander ongemak. Wat maakt nu dat je er weg wilt?
Niels, landdier, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
(17-Jun-2023, 12:01 PM)Niels van der Wal schreef: (17-Jun-2023, 10:38 AM)datakneder schreef: Een stad is primair om uit te kunnen vluchten.
Steden waren toevluchtsoorden in tijden van oorlog, watersnood en ander ongemak. Wat maakt nu dat je er weg wilt?
Niels, landdier, van der Wal
In mijn dorpje is geen oorlog, watersnood en ander ongemak. Maar met Oekraïne en klimaatverandering in het achterhoofd...
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(17-Jun-2023, 10:38 AM)datakneder schreef: Een stad is primair om uit te kunnen vluchten. Verreweg de meeste mensen denken daar anders over
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(17-Jun-2023, 03:19 PM)365cycle schreef: (17-Jun-2023, 10:38 AM)datakneder schreef: Een stad is primair om uit te kunnen vluchten. Verreweg de meeste mensen denken daar anders over
Gelukkig maar. Er komen wat mij betreft al veel te veel stedelingen in het buitengebied wonen.
Iedereen die wil integreren is welkom, maar vaak kopen ze met heel veel geld een stuk grond met een huis en daar wonen ze dan, maar zo werkt dat eigenlijk niet hier in de Achterhoek.
Om te kunnen overleven is hier al heel lang sprake van een sterke gemeenschapszin. Het woord 'Noaberschap' kennen ook steeds meer niet-Achterhoekers. Noabers dat zijn je buren.
De gebruiken toepassen (bijvoorbeeld 'buurt maken') en de taal proberen te leren of in ieder geval een poging doen om het te verstaan doen trouwens de meesten ook niet.
Op die manier verdwijnt er gewoon een manier van leven die al heel lang zeer essentieel was in dit gebied.
Ik vind dat jammer. Maar goed, ik word iets ouder en dus misschien iets sentimenteler.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 519
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
837 x bedankt in 462 berichten
17-Jun-2023, 06:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Jun-2023, 06:49 PM door Tom Fekkes.)
Dat geldt gelukkig niet voor elke westerling. Maar je hebt gelijk, de oude dorpsgemeenschap wordt steeds minder.
Voor een mooie beschrijving raad ik je het boek "Hoe God verdween uit Jorwert" van Geert Mak aan. Hoe de komst van winkelketens en andere veranderingen de dorpen uithollen. En uiteraard het verdwijnen van de gemeenschapszin. Die er volgens mij nog wel is.
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(17-Jun-2023, 09:48 AM)Bart Verbeek schreef: (17-Jun-2023, 08:24 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik zag onderstaand filmpje over een doorgaande weg in Amsterdam die wordt afgesloten omdat die specifieke weg volgens onderzoek voor 50% wordt gebruikt voor ritjes onder 2,5km. Hiermee willen ze onderzoeken wat op korte en lange termijn de invloed is op omliggende wegen, de luchtkwaliteit etc.
Linkje
Het lijkt mij een interessante ontwikkeling en ben benieuwd naar de gevolgen. Is iemand bekend met de situatie daar?
Normaal is het daar een totale chaos. Had men veel eerder moeten doen. Tot nu toe was de autolobby altijd sterker. Onder precies diezelfde straat loopt sinds 1980 een prima metro.
Op het Weesperplein is het wel lekker, maar de alternatieve uitvalsroutes staan volgens mij volledig vast, want die zijn al helemaal niet berekend op zoveel auto's.
https://www.at5.nl/artikelen/221049/stad...-even-open
Wat de metro aangaat: Als je het leuk vindt om menselijke sardine te spelen is het een optie...
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(17-Jun-2023, 07:03 PM)Frutsel schreef: Op het Weesperplein is het wel lekker, maar de alternatieve uitvalsroutes staan volgens mij volledig vast, want die zijn al helemaal niet berekend op zoveel auto's.
Het is natuurlijk wel een cold turkey effect als je denkt dat je voor een ritje van tweeëneenhalve kilometer een auto nodig hebt.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
(17-Jun-2023, 06:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Iedereen die wil integreren is welkom Dit is volgens mij precies het probleem. Wat mij betreft is iedereen in principe onvoorwaardelijk welkom om bij mij in de buurt te komen wonen.
(17-Jun-2023, 06:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Op die manier verdwijnt er gewoon een manier van leven die al heel lang zeer essentieel was in dit gebied. Die manier van leven blijkt ondertussen niet meer zo essentieel te zijn. Wellicht wordt het tijd dat de plaatselijke noabers zich langzamerhand eens proberen te verzoenen met het feit dat sommige nieuwkomers niet zo veel ophebben met lokale tradities? Ik had het toen ik in een dorp woonde in ieder geval fijn gewonden om met rust gelaten te worden, ik kan erg slecht tegen de constante bemoeienis met mijn doen en laten. De ergste was trouwens een import-buurman die ons als een ware plattelandsbekeerling onvermoeibaar op de plaatselijke gebruiken wees.
Eerlijk gezegd heb ik in de steden waar ik gewoond heb tot nu toe altijd meer en beter contact met mijn buren gehad dan in dorpen, wellicht omdat er niet van die benepen onderlinge verhoudingen zijn. Ik zou graag weer 'buiten' wonen, maar dan wel graag een flink eind buiten de bebouwde kom.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
18-Jun-2023, 07:27 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Jun-2023, 07:28 AM door 365cycle.)
Misschien moeten we met z'n allen de maatschappij iets meer nemen zoals we die samen maken.
Dat geldt voor noabers die moeten wennen aan de wat stadsere manier van leven, maar ook voor stedelingen die in een authentiek dorp wat meer bemoeienis tegenkomen, en ook voor automobilisten in Amsterdam die stelselmatig klagen over de drukte die ze zelf maken: You're not ín traffic, you are traffic
Accepteren betekent overigens niet dat we er genoegen mee moeten nemen, integendeel. Positieve invloed is óók welkom
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Citaat:wellicht omdat er niet van die benepen onderlinge verhoudingen zijn. Ik zou graag weer 'buiten' wonen, maar dan wel graag een flink eind buiten de bebouwde kom.
Overal waar mensen wonen zijn benepen verhoudingen. Die komen echter wel van twee kanten.
Buiten de bebouwde kom? Dan is het juist extra belangrijk om een goed contact met je buren te hebben.
Op het platteland wonen die buren trouwens soms wel een kilometer verderop. Dat is dus heerlijk rustig.
Mijn moeder is nu 82 jaar en woont ook buitenaf. Als haar gordijnen om 9 uur nog niet open zijn, dan belt de buurman, die 50 meter verderop woont, even aan om te checken hoe het gaat. Dat noem ik nou zorgen voor elkaar en dat komt niet in de buurt van bemoeienis of welke negatieve term dan ook.
Die gordijnen moeten namelijk sowieso om 9 uur open zijn, want dan gaat haar winkel open. Mijn moeder werkt namelijk nog 20 uur per week in haar eigen zaak, gaat naar de groothandel om de voorraad aan te vullen en houdt haar eigen boekhouding bij. En de buurt houdt haar in de gaten. Gelukkig wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
Zo ken ik een 90 jarige die op 88 jarige leeftijd zoiets ook deed er met de buurman op een flatje. Na eindelijk kon ze naar het bejaardentehuis wat ze zelf graag wou. Ze kookt trouwens nog zoveel mogelijk zelf. Ze heeft niks met het al bereide eten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
En nu weer terug naar de stad Amsterdam wasr ze een weg hebben afgesloten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(18-Jun-2023, 09:13 AM)Wim -de roetsende schreef: En nu weer terug naar de stad Amsterdam wasr ze een weg hebben afgesloten
Die cirkel is snel rond: nu het autoverkeer op stukken is verdwenen zie je er plekken ontstaan waarin mensen met elkaar bezig zijn. Het is net een dorp. (in dorpen zie je dit overigens bijna niet meer, omdat overal auto's rijden).
Niels, bewoner, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(18-Jun-2023, 09:29 AM)Niels van der Wal schreef: (18-Jun-2023, 09:13 AM)Wim -de roetsende schreef: En nu weer terug naar de stad Amsterdam wasr ze een weg hebben afgesloten
Die cirkel is snel rond: nu het autoverkeer op stukken is verdwenen zie je er plekken ontstaan waarin mensen met elkaar bezig zijn. Het is net een dorp. (in dorpen zie je dit overigens bijna niet meer, omdat overal auto's rijden).
Niels, bewoner, van der Wal
Hier in de Acherhoek wordt de hoofdweg gewoon afgesloten om middenin het dorp een grote tent te kunnen zetten om 4 dagen lang feest te kunnen vieren. Fuck de automobilist, rijd maar een eind om. Ik vind dit echt hilarisch.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(18-Jun-2023, 09:53 AM)Wim -de roetsende schreef: Hier in de Acherhoek wordt de hoofdweg gewoon afgesloten om middenin het dorp een grote tent te kunnen zetten om 4 dagen lang feest te kunnen vieren. Fuck de automobilist, rijd maar een eind om. Ik vind dit echt hilarisch.
Vanuit mijn behoorlijk stads (maar ook daar niet heel gemiddeld ) oogpunt vind ik het eigenlijk eerder een beetje eng dat we dit niet als normaal zien: Huizen zijn om in te slapen en te schuilen, de ruimte tussen de huizen is om te leven en te ontmoeten.
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(19-Jun-2023, 08:19 AM)Bacchus schreef: (18-Jun-2023, 09:53 AM)Wim -de roetsende schreef: Hier in de Acherhoek wordt de hoofdweg gewoon afgesloten om middenin het dorp een grote tent te kunnen zetten om 4 dagen lang feest te kunnen vieren. Fuck de automobilist, rijd maar een eind om. Ik vind dit echt hilarisch.
Vanuit mijn behoorlijk stads (maar ook daar niet heel gemiddeld ) oogpunt vind ik het eigenlijk eerder een beetje eng dat we dit niet als normaal zien: Huizen zijn om in te slapen en te schuilen, de ruimte tussen de huizen is om te leven en te ontmoeten.
Ik vermaak mezelf wel binnenshuis en desnoods buitenshuis, zonder 'ontmoeten', dank je vriendelijk.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
(19-Jun-2023, 10:14 AM)Frutsel schreef: Ik vermaak mezelf wel binnenshuis en desnoods buitenshuis, zonder 'ontmoeten', dank je vriendelijk.
Volgens mij bedoelde hij ont-moeten. Iets dat ik in een vrije maatschappij erg op prijs stel.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(19-Jun-2023, 10:14 AM)Frutsel schreef: (19-Jun-2023, 08:19 AM)Bacchus schreef: (18-Jun-2023, 09:53 AM)Wim -de roetsende schreef: Hier in de Acherhoek wordt de hoofdweg gewoon afgesloten om middenin het dorp een grote tent te kunnen zetten om 4 dagen lang feest te kunnen vieren. Fuck de automobilist, rijd maar een eind om. Ik vind dit echt hilarisch.
Vanuit mijn behoorlijk stads (maar ook daar niet heel gemiddeld ) oogpunt vind ik het eigenlijk eerder een beetje eng dat we dit niet als normaal zien: Huizen zijn om in te slapen en te schuilen, de ruimte tussen de huizen is om te leven en te ontmoeten.
Ik vermaak mezelf wel binnenshuis en desnoods buitenshuis, zonder 'ontmoeten', dank je vriendelijk.
Neem zo veel als mogelijk de auto; het enige stuk waar je nog met ontmoeten geconfronteerd wordt is op het stuk tussen voordeur en parkeerplek.
Niels, sociaal, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
19-Jun-2023, 12:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Jun-2023, 02:19 PM door Roepers.)
Ik onderbreek heel geregeld een fietstocht voor een gesprek met een passant.
Soms doen automobilisten dat ook: portierraam omlaag en dan met met elkaar zitten te kletsen. Dikke duim omhoog!
Toch denk ik dat een fiets hiervoor geschikter is. Dan belemmer je het overige verkeer wat minder.
Groet,
Marco
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(19-Jun-2023, 12:30 PM)Roepers schreef: Toch denk ik dat een fiets hiervoor geschikter is. Dan belemmer je het overige verkeer wat minder.
Met dat argument kun je de auto morgen volledig afschaffen: als er een vervoersmodus is die ander verkeer hindert, is het de personenauto.
Berichten: 519
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
837 x bedankt in 462 berichten
(19-Jun-2023, 12:30 PM)Roepers schreef: Ik onderbreek heel geregeld een fietstocht voor een gesprek met een passant.
Soms doen automobilisten dat ook: portierraam omlaag en dan met met elkaar zitten te kletsen. Dikke duim omhoog!
Toch denk ik dat een fiets hiervoor geschikter is. Dan belemmer je het overige verkeer wat minder.
Groet,
Marco
Dat doe ik ook regelmatig. En ik kan er bij blijven liggen!!
Berichten: 330
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1074
673 x bedankt in 309 berichten
Update: die straat blijft toch open voor auto's.
Tja, Amsterdam loopt wel vaker zwáár achter. Dit hele debat (wie krijgt ruim baan in de stad: de auto of de fiets?) is in veel andere gemeenten al járen, decénnia geleden beslecht.
Zoals in mijn eigen Groningen, waar in 1977 het Verkeerscirculatieplan werd ingevoerd. Dat is 47 jaar geleden. Vanaf toen konden auto's niet meer dwars door het centrum rijden. Ja, dat was even wennen. Er waren aanloopprobleempjes. En over details kun je altijd van mening verschillen. Maar al met al bevalt het prima. Er is meer ruimte voor de fiets en de wandelaar; de auto moet maar een stukje omrijden. Prima.
Teleurstellend dat onze hoofdstad het niet aandurft!
Op de foto geheel links: een jonge Jacques Wallage. Geheel rechts, met baard: Max van den Berg.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
|
Gebruikers die dit topic lezen: 15 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|