Nuvinci N380
|
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Zijn er hier mensen met ervaring betreffende de Nuvinci N380 naaf?
(op een normale fiets, geen e-bike).
Alle meningen, tips en ervaringen zijn welkom.
Grt,
Frank
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Toen ik me aan het oriënteren was op een ligfiets ben ik ook een middag bij LTE in Breda geweest. De eigenaar van de winkel, Boudewijn Polane, maakt veel speciale lig- en andere fietsen. En hij gebruikt daar vaak de NuVinci op. Ik heb toen meegereden op een 4 wielige fiets (een fiets voor een zorgboerderij die hij even moest testen) met een NuVinci. Dat werkte prima. Hij had intussen ook bij een aantal Nazca's de naaf ingebouwd en de berijders waren erg enthousiast vertelde hij. Volgens hem viel het ook wel mee met de trapverliezen bij deze naaf, al was dat destijds de reden dat de naaf geflopt is in gewone fietsen (van wat ik heb gelezen).
Veel heb je hier niet aan maar ik heb je net wel deelgenoot gemaakt van werkelijke ALLE NuVinci ervaring die ik heb
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Bedankt voor je reactie Erik!
Maar de ombouw naar een Nuvinci naaf is uitgesteld na een "leuke" brief van de belgische belastingdienst.
Zal volgend jaar worden vrees ik.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Frank,
Ik heb de NuVinci vanaf de introductie redelijk gevolgd. De naaf was een "ballentent" en in het begin geflopt. Te zwaar, 4 kg, en een inefficiënte overbrenging. Daar is vaak naar gevraagd. De fabrikant, Fallbrook Technologies, geeft over die efficiëntie geen commentaar.
Maar bij de elektrisch ondersteunde fietsen is de NuVinci weer in opkomst, omdat onder belasting “geschakeld” kan worden. De transmissieverliezen in de naaf zijn gebleven. Alle “ballen” in de naaf hebben contact met drie vlakken. Op het centrale aandrijfwiel, de inputschijf en de outputschijf. Tussen de ballen en genoemde contactvlakken zit een kleverige vloeistof die samengedrukt moet worden om slip te voorkomen. Dat slurpt energie. De actieradius neemt af, maar dat is te compenseren door accu’s met een grotere capaciteit.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond...or-e-bike/
Ook zijn er klachten geweest over de NuVinci Electronic Auto Shift. Ik weet niet of dat euvel al is opgelost.
https://forum.fietsersbond.nl/t/probleme...rmony/1050
Ook nog een filmpje van Fallbrook.
https://www.youtube.com/watch?v=LKqPr8I-k7w
Piet.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Interessante informatie. Wat me opvalt is dat in Nederland deze naaf voornamelijk gebruikt wordt in combinatie met trapondersteuning. In de VS is de 380 behoorlijk populair aan het worden onder trikers. Zeker nu het gewicht omlaag schijnt te zijn naar 2,4 kg en de efficiëntie is toegenomen ( volgens VS trikers dan toch).
Ik kijk volgend jaar wel wat opties en mogelijkheden zijn.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 2.508
Topics: 77
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1946
2328 x bedankt in 1038 berichten
04-Jul-2017, 06:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Jul-2017, 10:38 PM door Roepers.)
Sinner Bikes heeft geëxperimenteerd met de NuVinci-naaf: Zie dit blog van Harry Lieben
Op Google Plus heb ik contact gehad met Christian Blessing en die heeft een NuVinci 380 naaf in zijn Cruzbike en is daar heel tevreden mee: Klik
Groet,
Marco
Berichten: 1.962
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1375 x bedankt in 780 berichten
Wat brengt een naaf als deze voor meerwaarde boven de 'gewone' naaf die je bij een (lig)fiets krijgt?
Berichten: 40
Topics: 0
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 1
1 x bedankt in 1 berichten
Ik heb versnellingsnaven 15 jaar geleden afgezworen. Ook dit geval laat ik links liggen. Maar dat is alleen maar mijn mening. Ieder z'n optimum.
Berichten: 2.508
Topics: 77
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1946
2328 x bedankt in 1038 berichten
04-Jul-2017, 08:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Jul-2017, 08:08 AM door Roepers.
Edit Reason: kleine redactie
)
(04-Jul-2017, 07:15 PM)Lopopodium schreef: Wat brengt een naaf als deze voor meerwaarde boven de 'gewone' naaf die je bij een (lig)fiets krijgt?
Hij is traploos: je kan dus ongeacht de omstandigheden (van wind mee naar wind tegen, van vlak naar berg op, van asfalt naar hobbelstenen) in hetzelfde tempo blijven trappen. Toch blijft het even zwaar blijft aanvoelen doordat je geleidelijk aan de versnelling aanpast. Dat kan handmatig, maar NuVincie levert ook een elektronische schakeling (Harmony) die dat voor je verzorgt. Bovendien is hij volgens Harry Lieben geruisloos.
Nadeel zijn het gewicht en de efficiëntie. Maar Harry Lieben en Christian Blessing gebruikten al een oudere versie dan de 380 waar Frank naar vroeg. Volgens Frank scoort in ieder geval wat gewicht betreft beter.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Zo'n naaf die automatisch schakelt zodat je cadans mooi constant blijft lijkt me wel wat. Maar het haalt ook een deel van de charme weg... Een versnellingsnaaf die je bij stilstand kunt schakelen is wel erg handig bij een plotselinge stop. Moest vanochtend vol in de remmen voor een auto en dan kom je moeilijk weg als je in een zwaar verzet staat. Voor de Flevoracer twijfel ik dan ook nog steeds voor de nieuwe wielen tussen een DualDrive zoals er nu in zit of een gewone cassette naaf.
Ik denk trouwens dat als ik veel geld over had voor een versnellingsnaaf dat ik een Rohloff zou proberen. Daar hoor/lees ik nagenoeg alleen goede berichten over.
Berichten: 1.962
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1375 x bedankt in 780 berichten
Ik heb wel een naafversnelling (dualdrive). Ideaal voor als je stilstaat bij een stoplicht, zeker als een wiel in een klein kuiltje staat, of je moet na het stilstaan gelijk weer omhoog. Voor mij onbegrijpelijk dat dualdrive niet in de meeste ligfietsen zit (die ik op marktplaats te koop zie).
Verder schakel ik liever zelf met de derailleur, en zie ik niet graag iets geautomatiseerd gebeuren. Daar zou ik alleen maar jeuk van krijgen.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Over het rendement van versnellingsnaven is redelijk wat bekend. Ook over de SRAM Dualdrive. De combinatie versnellingsnaaf/derailleur geeft extra rendementsverlies van circa 10% in de 1 en 3 van de naaf. In de stand 2 schakelt de naaf "prise-direct" en treedt er geen verlies op.
De NuVinci heeft het hoogte rendement in de middenstand. Maar dat levert nog wel een verlies op van circa 11% bij 200 Watt. Bij 50 Watt loopt dat op tot circa 14%. In de lage en hoge "versnellingen" lopen die verliezen op naar circa 16% bij 200 Watt en circa 18% bij 50 Watt. Maar dat compenseer je met elektrisch motorondersteuning.
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgrad...ltungen-2/
Van alle versnellingsnaven komt de Rohloff Speedhub 14 als beste uit de groep. In rendement en betrouwbaarheid. Ik rij al jaren met Rohloff en SRAM derailleur.
Piet.
Berichten: 2.508
Topics: 77
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1946
2328 x bedankt in 1038 berichten
Opvallend in die test is dat bij 50 watt de NuVinci 360 wat betreft rendement het niet minder doet dan de Shimano Alfine. Daar lijkt dus NuVinci de betere naaf te zijn omdat traploos schakelen veel comfortabeler is. Bij 200 watt is het gat groter. Voor mensen die hechten aan hard rijden is inderdaad de Rohloff-naaf de enige optie (wat naven betreft). Voor comfortfietsers, bij wie de voorkeuren veel minder eenduidig zijn en het vooral een kwestie van gevoel is) ligt het allemaal minder duidelijk. Het betreft in deze test wel de NuVinci 360. Er is dus inmiddels een nieuwe NuVinci-naaf op de markt, de 380, waarmee klaarblijkelijk een behoorlijke vooruitgang is bereikt. Ik weet niet of die al getest is.
Toen ik mijn Record kocht zat er een Nexus 7 naaf in. Die was niet ingebouwd op de manier zoals Sinner dat deed, vertelde Jan Roelf mij. Die naaf ging stuk en ook zijn opvolger. Meest waarschijnlijke oorzaak is dat de aluminium achtervork net te veel tordeert voor een versnellingsnaaf. Daarom ben ik overgestapt op deraileur en ook daar verslijt ik er de nodige van door de vele kilometers die ik maak. Maar derailleurs zijn veel goedkoper (althans die ik op mijn fietsen heb). De prijs is natuurlijk ook een aspect. De NuVinci naaf kost 380 euro en de Rohloff tussen de 1000 en 1200 euro. Dat maakt ze wel een beetje onvergelijkbaar. Voor mijn Sinners zijn ze botweg te duur, zeker met de onzekerheid wat betreft levensduur.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
05-Jul-2017, 10:28 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Jul-2017, 10:29 AM door PietV*.)
Het enige verschil tussen de huidige NuVinci 360 en 380 is het bereik van respectievelijk 360 en 380% tussen klein en groot verzet. De acht ballen in de naaf, met elk drie kleverige contactvlakken, is gebleven. Gebreken, groot onderhoud en afstellen kan dat alleen door specialisten van Fallbrook worden verricht.
Ik heb circa 35.000 km gereden met Rohloff. Zonder haperen. Circa 40% van die tijd in de 11de versnelling of Prise-direct. Zonder vermogensverlies in de naaf. Daar wordt je elke dag blij van.
Berichten: 672
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 626
496 x bedankt in 277 berichten
mijn enige ervaring met versnellingsnaven is de SA 3 naaf in mijn Batavus Ascot uit 1978. Daarna alleen nog derailleur versnellingen. Op beide ligfietsen heb ik SRAM X-9 9-speed (€59), erg fijne derailleurs. Die op mijn lowracer gaat al ruim 25.000km mee, en schakelt nog steeds super precies & snel. Wel twee maal de derailleurwieltjes (2x €15,95) vervangen. De eerste keer constateerde ik een barst in het bovenste derailleurwieltje???
Nu het gemak, Ik schakel automatische terug voordat ik stop, in het enkele geval dat ik weg moet rijden in een (te) grote versnelling, schakel ik terug tijdens het wegrijden, en rij ik binnen 5 meter alweer in een lage versnelling.
Naast dat een (goed onderhouden) derailleur versnelling licht draait, kan er weinig aan kapot, en als er iets aan hapert is het in veel gevallen onderweg te repareren.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|