Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AZUB TRICON 26
#1
Sinds eergisteren ben ik eigenaar van de Azub trike die te koop stond op Ligfiets.net Ik was niet écht op zoek naar een andere trike, maar onze oudste Kettwiesel vergde de laatste tijd méér en méér gesleutel om die rijdend te kunnen houden, zodat we toch al min of meer hadden uitgemaakt dat-ie na bijna 20 jaar wel met pensioen mocht. En toen las ik die advertentie op Ligfiets.net  ....

Ik had wel wat twijfels : maar 'n half jaar oud en nu al verkopen ? Met de verkoper dan een paar keer heen -en weer gebericht en eergister dan met de aanhangwagen naar Riijnsburg gereden. Bij aankomst stond de trike al voor de deur en die zag er (van ver) best goed uit. Eigenaar was een vriendelijke man, en de reden dat hij de trike alweer verkocht, bleek tweeledig te zijn : niet alleen had hij een rugblessure gekregen nadat hij de trike had gekocht, de trike bleek ook te breed te zijn om door de deur van zijn stalling te kunnen en met zijn blessure was het niet zo eenvoudig om de trike elke keer te kantelen om die binnen -en buiten te zetten.  Ook bleek dat hij er 'n keer mee omgeslagen was toen hij té hard door de bocht ging, waarbij de trike toch wel wat schade had opgelopen (stond niks van vermeld in de advertentie, maar verklaarde m.i. wel de relatief "lage" vraagprijs voor een fiets van amper 'n half jaar oud). Spatbord, overtrek zit, handvat stuur, buitenkant naaf rechts voor en derailleur achter vertonen duidelijk schaafschade. Maar de schade blijkt alleen maar optisch te zijn, met de fiets zelf was/is niks aan de hand. Ter plaatse nog een proefrit gemaakt en toen was wat mij betrof de zaak rond, trike op de aanhangwagen geladen en terug naar huis. 

En nu volop bezig met de trike "te tunen  Big Grin 

Al gedaan :  kopsteun er af (zat meer in de weg dan dat ik er plezier van had), zithoek afgesteld (kan nog wel veranderen); trapboom ingekort (je kan bij Azub ook de zit verschuiven, maar die zat al bijna helemaal vooraan); pedalen vervangen door exemplaren mét reflectoren (verplicht hier); het Spanninga achterlicht vervangen door ééntje van B&M (dat 'n pak meer licht geeft) en de ventisit die bovenop het gaas van de zit was bevestigd, verwijderd. 

Nog te doen : bandenwissel. De trike is nu op alle wielen voorzien van BIG BEN + banden van Schwalbe en da's wat overkill. Achteraan okee, daarmee drijf je te tenslotte de fiets aan, maar vooraan heb je voor niks zo'n zware banden met zo'n profiel nodig (nieuwe bandjes zijn besteld en onderweg). 
Aandrijving : nu zit er een 3 x 9 Shimano Acera groep op, die wil ik ook mettertijd vervangen door een naafversnelling (wss een Alfine 11). Ook een korter crankstel (155mm ipv 175mm) staat nog op het verlanglijstje ....

Intussen zijn we 2 dagen en 100km verder. Besturing is even wennen, want vergeleken met de Kettwiesel stuurt de Tricon redelijk zenuwachtig. Maar dat went vast wel. De trike rijdt ook iets vlotter en trekt voor mijn gevoel ook wat sneller op. Zéker geen spijt van mijn aankoop !

Wordt vervolgd ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
#2
Proficiat met je aankoop, ik heb de zelfde trike en fiets daar ook met veel plezier mee.
Ik vond de besturing erg snel wennen.
Grappig dat ik juist een ventisit matje geplaatst heb en jij het er juist af haalt.
M5 shockproof 451, Azub tricon 26
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#3
(14-Jul-2023, 08:48 AM)Keeshond schreef: Grappig dat ik juist een ventisit matje geplaatst heb en jij het er juist af haalt.

Ik had nog nooit gezien dat iemand een ventisit op een gaaszit legt, snap ook niet goed waarom, want een gaaszit ademt toch al ? In elk geval : ventisit is niks voor mij, weg ermee   Big Grin

Wat ik op termijn wel zou overwegen, is die Dreamseat Seat van Azub, dat ziet er mega comfortabel uit ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Mijn vrouw heeft een ICE-SprintX en daar lag ook een ventisit op. Nu niet meer.

De zitting wordt er namelijk ook kleiner van. 
Nou ja, de ruimte waar je op kunt plaatsnemen wordt kleiner  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Fijn om te lezen dat de trike je bevalt en ik hoop dat de aanpassingen je het fietsplezier zullen geven die je hoopt te krijgen. Ik was inderdaad vergeten het in de advertentie te benoemen dat de fiets één keer op zijn kant was gegaan. Bij Abeona de reparaties laten uitvoeren om de fiets weer veilig en in orde te krijgen.

Henri
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Fietsbennie
#6
(14-Jul-2023, 08:06 PM)Henri492 schreef: Fijn om te lezen dat de trike je bevalt en ik hoop dat de aanpassingen je het fietsplezier zullen geven die je hoopt te krijgen. Ik was inderdaad vergeten het in de advertentie te benoemen dat de fiets één keer op zijn kant was gegaan. Bij Abeona de reparaties laten uitvoeren om de fiets weer veilig en in orde te krijgen.

Henri

Wat grappig om hier nu ook een berichtje van de verkoper te lezen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(14-Jul-2023, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Mijn vrouw heeft een ICE-SprintX en daar lag ook een ventisit op. Nu niet meer.

De zitting wordt er namelijk ook kleiner van. 
Nou ja, de ruimte waar je op kunt plaatsnemen wordt kleiner  Big Grin

Ik wist niet of een ventisit handig zou zijn of niet maar de banden die het kussen op zijn plek houden schuren wat op de kleding en ik merkte dat ik met kussen minder goed op mijn plek bleef zitten. Dus het verwijderen van de ventisit kan ik me goed voorstellen
M5 CHR
Antwoord }
#8
Ik had ventisit kussens op twee fietsen met schuim zitting en gaas rug.
In een geval omdat het schuim hard werd met vorst, en het een koude winter was. En op de andere omdat de span banden van het gaas niet erg strak meer waren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Henri492
#9

Vandaag werden de bestelde bandjes al geleverd en natuurlijk heb ik ze meteen gemonteerd en uitgetest. Ik had nog nooit van het merk en type gehoord, maar ze stonden vermeld op de site van AZUB zelf, die gebruiken ze om sommige van hun trikes mee uit te rusten. 

Bandjes wegen en rijden merkbaar lichter (er zit geen anti-leklaag in), maar ook geluidlozer. De BIG BEN X-en maakten een zoemend geluid op het asfalt, vooral de voorwielen in de bochten. Niet dat zoiets mij stoort, het viel me gewoon op. Nu rolt alles veel stiller. Ik ben wel benieuwd wat ze op de langere termijn zullen doen ....

Hier waren de bandjes het goedkoopst : 

https://www.bike-components.de/en/VEE-Ti...re-p85761/
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Henri492
#10
(14-Jul-2023, 07:02 PM)quattrovelootje schreef:
(14-Jul-2023, 08:48 AM)Keeshond schreef: Grappig dat ik juist een ventisit matje geplaatst heb en jij het er juist af haalt.

Ik had nog nooit gezien dat iemand een ventisit op een gaaszit legt, snap ook niet goed waarom, want een gaaszit ademt toch al ? In elk geval : ventisit is niks voor mij, weg ermee   Big Grin

Ik ging voor die ventisit omdat ik er hele goede ervaring mee heb op mijn m5.
Omdat ik toch niet 100% lekker lag op de azub heb ik voor de ventisit mat gekozen.
Bij mij helpt het wel iets.
M5 shockproof 451, Azub tricon 26
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Henri492
#11
Op mijn Handbike heb ik ook een Ventisit zitkussen.

Sommige roeifietsers rijden ook met Ventisit. Dat vind ik dus echt verschrikkelijk. Dan rol ik als het ware over mijn kussen. Echt naar dus. 
Op de Roeifiets ligt standaard van dat dichte schuim. Ibiliet of zoiets  Huh 


De naam had ik goed onthouden dus: https://v2.ligfiets.net/product/accessor...iliet.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Intussen een kleine 500km op de teller en nog het één en ander veranderd : alle velgstickers verwijderd (daar het nodige werk mee gehad, pfffft !), de VEE TIRE CO SPEEDSTER bandjes liggen er intussen ook op en ik heb de zit toch nog wat platter gelegd (had ik wel een ijzerzaagje voor nodig omdat de ondersteuntjes anders tegen het frame kwamen). En Keeshond had gelijk : besturing ben ik intussen al gewend  Smile. Wat meer tijd nodig zal hebben, is de beperkte stuuruitslag, na jaren met een deltatrike te hebben gereden ....

Aandrijving blijft voorlopig zoals die is, het omzetten naar een versnellingsnaaf zal iets voor de winter worden als het te koud is om met de trike te rijden. 

Héél tevreden met mijn aankoop   Cool
  
[Afbeelding: 1690347791179.jpg]
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
#13
Intussen staat de eerste 1000km op de teller. mijn "ideale" positie heb ik intussen gevonden, maar de handvaten blijven een zwak punt. Ik begrijp ook niet goed waarom ze bij AZUB dergelijke goedkope rommelhandvaten monteren, maar soit. 

Bij andere fietsen kun je vrij eenvoudig een handvat vervangen, maar AZUB laat de rem -en versnellingskabels doorheen het stuur naar boven lopen waar ze met een lus weer terug naar beneden komen naar resp. de remhendel en de shifter. Zonder die kabels los te maken, kan je er geen handvat overheenschuiven. Anders had ik dat al lang gedaan. 

Wat ik intussen wél heb gedaan, is AZUB gemaild over die handvaten. Ik heb ze ook meteen de link doorgemaild van die ATC BIO GRIPS van TERRATRIKE. 
Ik kreeg al vrij snel antwoord. Blijkbaar ben ik niet de enige die de handvaten op hun trikes minderwaardig vind, want ze zijn bezig met "betere" te maken. 
Ik ben benieuwd ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Over die handvatten, ik heb de moeite al genomen om ze te vervangen.
Het is even werk maar na een goed uur had ik het toch al voor elkaar.
Ik kan zeggen dat het een behoorlijke verbetering is.
M5 shockproof 451, Azub tricon 26
Antwoord }
#15
(14-Aug-2023, 07:47 PM)Keeshond schreef: Over die handvatten, ik heb de moeite al genomen om ze te vervangen.
Het is even werk maar na een goed uur had ik het toch al voor elkaar.
Ik kan zeggen dat het een behoorlijke verbetering is.

Welke heb je er dan op gezet ? Evt foto ?
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
van die handvatten met schuim die je met een inbus vast kan zetten.
Foto's volgen nog.
Ik moet eerst eens de moeite nemen om uit te zoeken hoe je die hier plaatst.
M5 shockproof 451, Azub tricon 26
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Gisterochtend had ik de voorbanden van de trike wat bijgepompt (iets boven de 4 bar, de bandjes mogen max 5 bar hebben). Daarna zo'n kleine 3 u wezen rijden en iets na de middag toen ik terug was, de trike op z'n plaats in de garage gezet. 

's Avonds zaten we aan het avondeten toen ik ineens een luide knal hoorde, alsof er iets zwaars op de alu platen van de garage was gevallen. Buiten gaan kijken, maar op het dak was niks te bespeuren. In de garage echter trof ik de trike zó aan : 

[Afbeelding: IMG-20230829-204957.jpg]

Nou moe ! Heel vreemd dat de binnenband na al die uren nog is ontploft, want ik had onder het fietsen niks bijzonders opgemerkt of gevoeld. Band lag zeker goed in de velg, want dat controleer ik altijd voordat ik de band hard zet, buitenband vertoonde nergens schade of iets dergelijks, .... Band is een vouwband en gaat mits enige moeite redelijk vlot op de velg, maar toch ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
#18
Ik heb dat een keer onderweg gehad, 's ochtends met kouder weer de band opgepompt, paar uur gefietst, en met de pauze de fiets vol in de brandende zon. Gaf ook een klapband. Heb je misschien een raam in de garage waardoor de zon net binnenviel? Of sowieso een warme garage?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Maar op 4 bar opgepompt, met een maximum van 5, is toch wel vreemd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(30-Aug-2023, 09:53 PM)quattrovelootje schreef: 's Avonds zaten we aan het avondeten toen ik ineens een luide knal hoorde, alsof er iets zwaars op de alu platen van de garage was gevallen.

Dat is schrikken
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Even los van die klapband, wat een vet mooi bandje is die VEE TIRE CO SPEEDSTER trouwens  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
De buitenband is, wat inhoud betreft, vrij groot. Als de breedte van de binnenband daarmee niet overeen komt, knalt hij ook. Ik spreek uit ervaring met een Gocycle als buitenband…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(31-Aug-2023, 02:45 PM)GertBr schreef: De buitenband is, wat inhoud betreft, vrij groot. Als de breedte van de binnenband daarmee niet overeen komt, knalt hij ook. Ik spreek uit ervaring met een Gocycle als buitenband…

Binnenband van Schwalbe gaat tot 60mm dik, buitenband is maar 50mm, dus daar kan het ook niet aan gelegen hebben. 

De band heeft de hele nacht op 5 bar gestaan en ik heb niks gehoord  Big Grin 

Deze namiddag de band terug op 4 bar gezet en een rondje gaan rijden, niks bijzonders kunnen opmerken. 
Wat me tijdens het fietsen wel opviel, is dat de velg niet overdreven breed is voor zo'n "dikke" band. Band ligt nog steeds mooi op de velg, daar niet van, en het verklaart mi. ook niet waarom de binnenband eergister zo laattijdig ontplofte ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(30-Aug-2023, 09:59 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik heb dat een keer onderweg gehad, 's ochtends met kouder weer de band opgepompt, paar uur gefietst, en met de pauze de fiets vol in de brandende zon. Gaf ook een klapband. Heb je misschien een raam in de garage waardoor de zon net binnenviel? Of sowieso een warme garage?

Nee, helemaal niet. Geen ramen en helaas ook geen geïsoleerde garage (dus koud in de winter en heet in de zomer). De temperatuur was dus zeker geen factor. 

(31-Aug-2023, 06:12 AM)Wim -de roetsende schreef: Even los van die klapband, wat een vet mooi bandje is die VEE TIRE CO SPEEDSTER trouwens  Big Grin

Dan moet je de 3 x 26" versie op de beginsite van AZUB eens bekijken, die ga je zeker ook mooi vinden : https://azub.eu/
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
De teller staat inmiddels op 2.600km. Afgelopen week heb ik voor de eerste keer de spanriemen van de zit moeten aantrekken, omdat ze wat uitgeloterd waren.
Intussen blijk ik ook al een onderdeeltje kwijt te zijn : de spatlap van het achterspatbord. Ik had enkele weken geleden al gemerkt dat het ding langs beide kanten los aan het scheuren was, begin deze week kwam ik thuis zonder. Ik vermoed dat de trillingen aan het achterwiel er teveel aan waren ....

[Afbeelding: 20230920-154153-01.jpg]

De cockpit heb ik intussen ook aangepast : de spiegels heb ik nu net onder de handvatten gemonteerd. Kwa zicht scheelt het zo goed als niks, maar nu heb ik wel steun aan mijn handen om te voorkomen dat ze er af glijden.

[Afbeelding: 20230920-154140-01.jpg]
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(20-Sep-2023, 06:58 PM)quattrovelootje schreef: Intussen blijk ik ook al een onderdeeltje kwijt te zijn : de spatlap van het achterspatbord

En dat met zo'n beetje de slechtste tijd van het jaar voor de deur. Van de positieve kant: alle reden om er een upgrade voor te bedenken.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM