Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 5.821
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
7346 x bedankt in 3616 berichten
(27-Oct-2024, 08:08 AM)Arend-Jan schreef: Ze hebben in Dronten mijn fiets wel gecontroleerd (gelukkig! want er zat ook een carbon versteviging op de verkeerde plek gelamineerd dus dat hebben ze zelf opnieuw gedaan), maar niet op dit punt, blijkbaar. Ik wilde hem ook zo snel mogelijk ophalen, dat kan hierin ook een rol gespeeld hebben natuurlijk.
De service van vm.nl is zeer goed. Daar hoor je mij en vele anderen alleen maar lovend over.
De aflevering (en dan vooral de controle) zou iets beter kunnen. Ik hoor wel eens verhalen zoals die van jou (en mij).
Gelukkig hoor ik veel meer verhalen waarbij het allemaal is goed gegaan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 100
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
140 x bedankt in 60 berichten
Een kleine up-date, mijnerzijds, na 5000km Snoeken.
In mei heb ik mijn Snoek-L nr. 007 afgehaald in Dronten, altijd een spannend iets als je een nieuwe velomobiel afhaalt. Er was net een lading Snoeken afgeleverd, dus de mannen waren druk met afleveren.
Heb Allert en Theo eerst wat uitgehoord waar ik op moest letten en de Snoek-L op het dak gezet.
Het heeft wat jaren geduurd voor dat hij er is, al in 2020 aangegeven dat ik een grote Snoek wou hebben, maar de mannen hadden daar nog geen oren naar, vanwege de Quest 3.0 waar de mallen voor klaar waren.
Maar tijden en gedachten kunnen veranderen, en nadat de info kwam, dat er een grotere zou komen, gelijk eentje besteld met de melding dat nr. 007 voor mij zou zijn, doen we, was de reactie.
Besteld met witte stroomlijnkapjes, maar ondertussen zijn het rode geworden, vind rood wit blaauw wel leuk staan :-)
Dan de vraag hoe voelt het rijden, na alle aanpassingen met deze Snoek-L.
Ik heb al meerdere velomobielen gehad, Alleweder, Quest, Alpha7 en Milan SL.
Ik kan nu veel beter mijn kracht kwijt in de Snoek-L, of anders gezegd, alles wat je erin stopt komt er als snelheid eruit.
Het wordt nu wat kouder en vaak ga ik na 6 uur s'avonds nog 1 tot 2 uur fietsen, maar 50km op het vlakke is meer regel dan uitzondering, en dat heb ik nog met geen enkele velomobiel gehad.
Waar ik met vooral over verbaas is dat het klimmen zo makkelijk gaat met de Snoek-L. In deze omgeving kun je regelmatig klimmen naar 80mtr, dus genoeg oefenterrein.
De loop van de ketting zorgt hier voor, de trekkende ketting gaat namelijk over de stuurtunnel en er niet doorheen zoals bij DF, Milan, Bulk en Alpha.
Elke knik in de ketting zorgt voor energieverlies en juist bij het klimmen komt er veel kracht op de ketting te staan. Eigenlijk wil je een ketting die recht blijft tijdens het fietsen, zodat het geleverde vermogen omgezet wordt in snelheid.
Nog wat data van de afgelopen week.
Gereden: 197,8 km
Gemiddeld snelheid: 28,53km
Tijd: 6:56:13
Gem. hartslag: 118
Hoogte meters: 699mtr
Gem. vermogen: 65 watt
Max vermogen 424 watt
Gereden: 45,57km
Gemiddelde snelheid: 42,2km
Tijd: 1:04:41
Gem. hartslag: 147
Hoogte meters 109 mtr
Gem. vermogen 137 watt
Max vermogen: 328 watt
Mijn vermogens meter is een Powrlink Zero van Wahoo, en gemonteerd links.
Doordat ik linkshandig ben, is mijn linkerbeen niet het sterkste been, dat geeft jammer genoeg een vertekend beeld. Eerder nam ik aan dat het mijn sterkste been is, maar de fysio bevestigde laatst na tests dat rechts sterker is.
Mooiste zou zijn om zowel links als rechts een vermogensmeter te hebben, maar verhouding info en kosten, zijn me te gek.
Ondanks verschillende meningen op dit forum, lukt het hier ook niet om met 1 kilometer verschil tussen kruissnelheid en gem. snelheid een mooi gemiddelde neer te zetten, ook hier geldt de vuistregel, om je gemiddelde hoger te krijgen moet je kruissnelheid meer dan 5 km hoger zijn. Ook al beweert wc eend anders.
Voor mij hebben Allert, Eva en Theo een geweldige prestatie geleverd door zo'n uitgebalanceerde velomobiel te maken als de Snoek.
Ga er dan ook met veel plezier ermee rijden, en ben ze dankbaar voor zo'n mooi product.
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7388
2523 x bedankt in 1193 berichten
28-Oct-2024, 01:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Oct-2024, 01:28 PM door Hoekie.
Edit Reason: Spelling
)
(27-Oct-2024, 11:04 PM)Peter de Rond schreef: Een kleine up-date, mijnerzijds, na 5000km Snoeken.
Bedankt het 5000km verslag.
Is dit zonder of met racekap?
Conti Ultra Sport achter en CCS voor?
(26-Oct-2024, 09:56 PM)Arend-Jan schreef: Misschien wel verstandig om je achterwiel te laten checken door een fatsoenlijke fietsenmaker / vm.nl
Ga ik meenemen bij een volgend bezoek aan vm.nl. Binnenkort. Bedankt voor de tip.
Berichten: 5.306
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10337
8002 x bedankt in 3956 berichten
28-Oct-2024, 03:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Oct-2024, 03:21 PM door 365cycle.)
(27-Oct-2024, 11:04 PM)Peter de Rond schreef: Nog wat data van de afgelopen week.
Gereden: 197,8 km
Gemiddeld snelheid: 28,53km
Tijd: 6:56:13
Gem. hartslag: 118
Hoogte meters: 699mtr
Gem. vermogen: 65 watt
Max vermogen 424 watt
Gereden: 45,57km
Gemiddelde snelheid: 42,2km
Tijd: 1:04:41
Gem. hartslag: 147
Hoogte meters 109 mtr
Gem. vermogen 137 watt
Max vermogen: 328 watt
Mijn vermogens meter is een Powrlink Zero van Wahoo, en gemonteerd links. Deze gegevens zijn leuk om te lezen, maar niet meer dan dat. Achter de dubbele punt de onderbouwing.
Gemiddelde bewogen snelheid is sterk afhankelijk van de route.
Gemiddeld vermogen is sterk afhankelijk van gewicht en rijstijl.
Als je één keer tot stilstand komt, en weer op moet trekken, kost dat niet alleen veel vermogen waardoor je gemiddeld vermogen oploopt, maar het remmen en optrekken drukt ook zwaar op je gemiddelde. Zeker in de eerste rit, met die 65 watt en een gemiddelde snelheid van 28,5, ben je - mits de snelheid relatief constant was - vooral je rolweerstand aan het meten. Je fiets spoort blijkbaar prima
Daarnaast heb ik - omdat ik je leeftijd ongeveer ken, en weet dat je een zeer ervaren fietser bent die ook behoorlijk hard kan rijden - lichte twijfels bij je vermogensdata. Je schrijft over een gemiddelde hartslag van 118 bpm bij 65W gemiddeld vermogen, maar wat is je maximale hartslag dan? Waarschijnlijk minder dan mijn 193?
>> Ik ben niet zo fit als ik was toen we elkaar zagen in Limburg, maar op een goeie dag trap ik nog altijd 177W bij een gemiddelde hartslag van 118 bpm. Ben ik dan letterlijk iets meer dan 3x zo sterk als jij?
137W @ 147 bpm vind ik geloofwaardiger, maar ook aan de lage kant. 137W @ 42,2 km/h gemiddeld vind ik ook aan de lage kant, maar acht ik in jouw regio wel mogelijk als het een beetje rustig is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 100
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
140 x bedankt in 60 berichten
28-Oct-2024, 03:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Oct-2024, 03:56 PM door Peter de Rond.)
Banden die er momenteel erop liggen,
Voor Continantal Contact 406x32, gebruik ik nu vanaf vorig jaar juli, ongeveer 10.000 mee gereden geen lek.
Achter, Continantal Ultra 28"28mm, ligt er standaard op als je de Snoek afneemt, in mijn geval.
1 kolom data is van een Brevet in Duitsland.
2 kolom is van een rondje rond Lattrop.
Ik kom niet meer aan een hartslag van 193, maar ondanks leeftijd toch nog net bij volvermogen 170.
En ja, de Snoek spoort prima, de voorbanden kunnen nog wel even mee, ik ben daar erg precies in vinden sommige mensen
De stroomlijnkap gebruik ik alleen in de winter, tot nu toe alles nog zonder kap, en sinds kort weer met het inspectiedeksel onder de Snoek.
Berichten: 154
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 417
377 x bedankt in 154 berichten
https://www.velomobileshop.de/p/sonnenbl...rradvisier
ik zat er ivm lage zon aan te denken om deze in mijn snoek te zetten maar in de kap zitten schuimblokken (erg fijn, al meerdere keren gebruik van gemaakt)
nu denk ik dat ik het wel werkend kan krijgen maar ik vroeg me af of anderen hier al ervaring mee hebben (vooral het inbouwen in de Snoek maar ook überhaupt ervaring ermee is interessant)
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7388
2523 x bedankt in 1193 berichten
29-Oct-2024, 01:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Oct-2024, 04:21 PM door Hoekie.)
Gisteravond laat een rondje met de racekap omdat het net begon te spetteren toen ik wegreed. Terug na visite.
Een controle achterwiel gaat zeker gebeuren. Het lijkt of mijn Snoek-L steeds weker in de kont wordt.
Hoorde bij thuiskomt ook iets van een spaak klinken.
Het lijkt of de racekap flink bijdraagt. Veel meer dan bij een kapwisseling QV.
Kijk ik achteraf naar de cijfers dan zie ik,
Deltaweg Goes-Zandkreeksluis vv = rechtdoor met één kruising.
Wind 4/5 ( https://www.windfinder.com/report/kats-z...2024-10-28 )
CCU voor, GP5000 S achter
Nagenoeg wind tegen ~45
Nagenoeg wind mee ~50
En dat bij lichte regen/nat wegdek en maar 13 graden.
Edit: Voor een goed beeld:
De snelheid is cruise snelheid. Bij wind tegen behoorlijke inspanning, bij wind mee ben ik expres rond de 50 gebleven, om door stukken < 150W power te trappen, power terug in de benen te krijgen.
Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2021
Bedankt: 5
38 x bedankt in 19 berichten
ik rijd altijd/vanzelf harder bij regen/nat wegdek: lagere rolweerstand. Daarom fietst zwart ijs ook zo lekker licht...
Berichten: 5.821
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
7346 x bedankt in 3616 berichten
(29-Oct-2024, 06:03 PM)AndredeBoer schreef: ik rijd altijd/vanzelf harder bij regen/nat wegdek: lagere rolweerstand. Daarom fietst zwart ijs ook zo lekker licht...
Ben ik de enige die dit betwijfelt?
Ik vind dat een nat wegdek vaak een soort zuigende werking lijkt te hebben op mijn banden.
Zwart ijs kan ook droog zijn.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.902
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28397
2776 x bedankt in 1236 berichten
(29-Oct-2024, 06:03 PM)AndredeBoer schreef: ik rijd altijd/vanzelf harder bij regen/nat wegdek: lagere rolweerstand. Daarom fietst zwart ijs ook zo lekker licht...
Je fietst vast harder bij regen om sneller thuis te zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.916
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2834 x bedankt in 1563 berichten
(29-Oct-2024, 06:06 PM)Wim -de roetsende schreef: (29-Oct-2024, 06:03 PM)AndredeBoer schreef: ik rijd altijd/vanzelf harder bij regen/nat wegdek: lagere rolweerstand. Daarom fietst zwart ijs ook zo lekker licht...
Ben ik de enige die dit betwijfelt?
Ik vind dat een nat wegdek vaak een soort zuigende werking lijkt te hebben op mijn banden.
Zwart ijs kan ook droog zijn.
Heb meermaals het idee gehad dat ik bij een nat wegdek wat harder reed eigenlijk. Kan aan de banden en fiets liggen, maar op de roets heb ik dat echt meermalen gedacht. Mogelijk ook stiller zelfs.
Berichten: 5.306
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10337
8002 x bedankt in 3956 berichten
29-Oct-2024, 07:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Oct-2024, 07:16 PM door 365cycle.)
(29-Oct-2024, 06:03 PM)AndredeBoer schreef: ik rijd altijd/vanzelf harder bij regen/nat wegdek: lagere rolweerstand. Daarom fietst zwart ijs ook zo lekker licht...
(29-Oct-2024, 06:06 PM)Wim -de roetsende schreef: Ben ik de enige die dit betwijfelt?
Ik heb het betwijfeld, maar doe dat inmiddels niet meer. Ietwat vochtig wegdek is sneller, zolang het niet meer regent (druppels = luchtweerstand) en het wegdek niet ook veel kouder is bij dezelfde buitentemperatuur (want we meten de lucht, niet de grond). Iemand die er meer verstand van heeft dan ik heeft me hiervoor twee redenen uitgelegd:
1. Bovenstaand is een extreme close-up van wat wij "glad asfalt" noemen. Het is dus helemaal niet zo glad! Eigenlijk rijd je continu tegen miniscule "stoeprandjes" op, die je vertragen. Laat je hier nu een vloeistof tussenlopen, dan zorgt dat voor een gladder geheel, met als gevolg dat je band minder hoeft te vervormen (ja, je drukt het water er tussenuit als je blijft staan, maar water heeft ook tijd nodig om zich te verplaatsen, en de tijd dat je erop drukt is maar heel kort als je rijdt).
2. De band blijft niet perfect rond, maar krijgt een soort "platte kant" op de plek die op de weg staat. Om die band plat te krijgen vervormt de band dus ook, en die vervorming stopt niet direct wanneer het contact gemaakt wordt. Twee punten op je band moeten zich dus ten opzichte van elkaar verplaatsen terwijl er al contact is met het asfalt. Als daar een minimale hoeveelheid slip kan optreden verlaagt dat de rolweerstand.
Bovenstaande werkt niet meer zodra het laagje water meer wordt dan een beetje, want dan ben je feitelijk "door het water aan het ploegen" (sterk vergroot zal het eruit zien als een binnenvaartschip dat met honderd kilometer per uur door je dichtstbijzijnde rivier raast - forse golven).
(29-Oct-2024, 06:27 PM)Willeke_IGKT schreef: Je fietst vast harder bij regen om sneller thuis te zijn.
Dat ook ja. Gisteren nog Maar dat is wél aan te tonen met een powermeter. Dat vochtig wegdek iets lekkerder loopt is zichtbaar in de zin dat het vermogen bij een bepaalde snelheid meetbaar lager wordt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Maar het wordt ook gladder. Beetje vermalen bladerprut en vocht ideaal om in een bocht alle grip te verliezen.
Groet,
Marco
Berichten: 324
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1049
651 x bedankt in 303 berichten
(29-Oct-2024, 07:13 PM)365cycle schreef: Ietwat vochtig wegdek is sneller, zolang het niet meer regent (druppels = luchtweerstand) en het wegdek niet ook veel kouder is bij dezelfde buitentemperatuur (want we meten de lucht, niet de grond). Iemand die er meer verstand van heeft dan ik heeft me hiervoor twee redenen uitgelegd:
Anderzijds is er ook een nadeel toch? Te weten dat de banden waterdruppels/druppeltjes opspatten. Een deel van de fiets-energie wordt dus verspilt aan het verplaatsen van water.
Lijkt me dat je dat in de totale berekening moet meenemen. Kan best zijn dat het netto dan nog steeds gunstig is om op vochtig wegdek te rijden hoor.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 333
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 175
991 x bedankt in 329 berichten
29-Oct-2024, 10:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Oct-2024, 10:23 PM door Arend-Jan.)
Bij mij is het tempo er nu wel uit hoor. Pikkedonker, miezerregen en dan de koplampen van tegemoetkomende autos: ik zie dan te weinig om dan nog hard te rijden.
M'n ruitenwisser helpt wel iets, maar het blijft behelpen.
Vooral als er dan toch ineens weer een fietser zonder licht blijkt te rijden, die zie ik dan erg laat, juist door al het felle led-licht van de autos.
(28-Oct-2024, 03:54 PM)Peter de Rond schreef: Banden die er momenteel erop liggen,
Voor Continantal Contact 406x32, gebruik ik nu vanaf vorig jaar juli, ongeveer 10.000 mee gereden geen lek.
Meer dan 10.000 met een set Urban's?
Mijne zijn met 3 a 4000 meestal wel echt kaal (zichtbaar canvas). Ook onder de QV. Ja de sporing klopt
Of zijn het andere 'Contact's? Speed contact gaat langer mee dan Urban contact geloof ik
Berichten: 5.306
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10337
8002 x bedankt in 3956 berichten
30-Oct-2024, 12:08 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Oct-2024, 12:08 AM door 365cycle.)
(29-Oct-2024, 09:46 PM)PieterTrapt schreef: Anderzijds is er ook een nadeel toch? Te weten dat de banden waterdruppels/druppeltjes opspatten. Een deel van de fiets-energie wordt dus verspilt aan het verplaatsen van water.
Lijkt me dat je dat in de totale berekening moet meenemen. Kan best zijn dat het netto dan nog steeds gunstig is om op vochtig wegdek te rijden hoor.
Als het maar net vochtig is spat er nog niet veel. Denk overigens dat je vooral het meegenomen gewicht moet tellen. Zwaardere banden dus.
(29-Oct-2024, 10:15 PM)Arend-Jan schreef: Bij mij is het tempo er nu wel uit hoor. Pikkedonker, miezerregen en dan de koplampen van tegemoetkomende autos: ik zie dan te weinig om dan nog hard te rijden.
M'n ruitenwisser helpt wel iets, maar het blijft behelpen.
Vooral als er dan toch ineens weer een fietser zonder licht blijkt te rijden, die zie ik dan erg laat, juist door al het felle led-licht van de autos.
Herkenbaar. Een perfecte oplossing heb ik nog niet gevonden
Tot op heden rijd ik toch liever zonder kap, met bril waar ik een doekje overheen kan trekken.
(29-Oct-2024, 10:15 PM)Arend-Jan schreef: Meer dan 10.000 met een set Urban's?
Mijne zijn met 3 a 4000 meestal wel echt kaal (zichtbaar canvas). Ook onder de QV. Ja de sporing klopt
Drie dingen:
- In Twente heb je geen bochten zoals bij ons;
- Er zijn maar weinig mensen die bochten nemen zoals jij;
- Peter is waarschijnlijk flink lichter dan jij.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.821
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
7346 x bedankt in 3616 berichten
(30-Oct-2024, 12:08 AM)365cycle schreef: Drie dingen:
- In Twente heb je geen bochten zoals bij ons;
- Er zijn maar weinig mensen die bochten nemen zoals jij;
- Peter is waarschijnlijk flink lichter dan jij.
1. Nou word ik toch wel heel nieuwsgierig
2. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen.
3. Dat weet alleen Peter.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.306
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10337
8002 x bedankt in 3956 berichten
(30-Oct-2024, 08:15 AM)Wim -de roetsende schreef: 1. Nou word ik toch wel heel nieuwsgierig Hier in de Randstad is het moeilijker om een soepele route aan te leggen. In Twente vond ik dat veel gemakkelijker, en had ik ook minder moeite met een hoog gemiddelde rijden.
(30-Oct-2024, 08:15 AM)Wim -de roetsende schreef: 3. Dat weet alleen Peter. We weten inmiddels dat zware botten een fabel zijn. Het vet moet ergens zitten. Bij Peter heeft het weinig plek.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 100
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
140 x bedankt in 60 berichten
Nog even gecontroleerd maar gemonteerd zijn Continantal Contact 406x32.
Mag graag op 2 wielen door de bocht, misschien daardoor minder slijtage.
9 november 200km brevet vanuit Dronten, waarom rijden jullie niet mee uit het westen, kunnen we mooi verschillen dingen vergelijken?
Berichten: 5.306
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10337
8002 x bedankt in 3956 berichten
(30-Oct-2024, 10:55 PM)Peter de Rond schreef: Nog even gecontroleerd maar gemonteerd zijn Continantal Contact 406x32. Continental Contact Urban dan waarschijnlijk; De gewone Continental Contact is er volgens mij alleen in 37-406, de Contact Plus helemaal niet in 406, en de Contact Speed is er alleen in 28-406.
(30-Oct-2024, 10:55 PM)Peter de Rond schreef: Mag graag op 2 wielen door de bocht, misschien daardoor minder slijtage.
9 november 200km brevet vanuit Dronten, waarom rijden jullie niet mee uit het westen, kunnen we mooi verschillen dingen vergelijken? Ik kan volgende week helaas niet, maar we zien je wel bij de OBT, toch?
Daarnaast is het altijd interessant om eens theoretisch op de meetgegevens in te gaan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 333
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 175
991 x bedankt in 329 berichten
31-Oct-2024, 12:22 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Oct-2024, 12:23 AM door Arend-Jan.)
9 November kan ik niet, helaas (ben dan op pad met mn dochtertje)
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7388
2523 x bedankt in 1193 berichten
31-Oct-2024, 03:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Oct-2024, 05:16 PM door Hoekie.)
Gisteren de vanaf fabriek Conti Ultra Sport (CUS) er weer onder gedaan om de GP5000 S te sparen voor schonere jaargetijden.
Door de slapte is de CUS als enige van de drie 28-622 moeilijk te plaatsen.
Berichten: 100
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
140 x bedankt in 60 berichten
zal nog eens een normaal rond voorblad monteren, kijken wat het verschil is in gem. vermogen.
Berichten: 5.306
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10337
8002 x bedankt in 3956 berichten
31-Oct-2024, 11:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Oct-2024, 11:46 PM door 365cycle.)
(31-Oct-2024, 10:50 PM)Peter de Rond schreef: zal nog eens een normaal rond voorblad monteren, kijken wat het verschil is in gem. vermogen. Dan bedoel je met die afkorting waarschijnlijk gemeten, en niet gemiddeld.
Een ander type blad maakt je trapbeweging prettiger, maar niet je fiets ineens efficiënter. Als dat wel zo zou zijn zou iedere velonaut altijd hele warme voeten hebben. Wel lekker in de winter.
Wat ik me voor kan stellen is dat de cadans niet op één punt gemeten wordt, maar op basis van de rotatiesnelheid over een bepaald deel van je slag.
Als dat telkens is op het punt waar je juist geen kracht zet (en het toerental dus toeneemt om je over het dode punt heen te helpen) wordt je cadans hoger ingeschat dan die daadwerkelijk is.
Wat het helemaal lastig maakt om dit te duiden is dat je met meerdere partijen te maken hebt:
- Je powermeter stuurt data naar je headunit
- Je headunit (Garmin 1030+ toch?) stuurt een .FIT naar Garmin Connect
- Garmin Connect stuurt dat naar je Strava
Vaak zal je zien dat vermogensdata niet eens overeenkomt tussen Garmin Connect en Strava, terwijl die toch echt direct data uitwisselen.
Wat verder gemeen is aan powermeters is dat ze iedere seconde een harde waarde in watts communiceren (algemene vermogensdata, in de powermeter zelf berekend uit koppel * toerental), maar ook meerdere keren per seconde het toerental en de "Crank Torque" (dus het koppel op de crank). Garmin Connect en Strava interpreteren dat dus beide anders, en wie wat hoe interpreteert en welke data gebruikt....? Joost Gary mag het weten. Oh nee, die ook niet meer. Min misschien.
Nu ontstond er over dit onderwerp ook een gesprek buiten het forum, en kreeg ik linkjes naar twee van je Strava-ritten doorgestuurd.
Het feit dat je binnen 2 dagen ineens zo'n 40% minder sterk wordt, maar de Snoek ook dik 35% efficiënter gaat lopen terwijl je precies in dat weekend de ovale bladen hebt gemonteerd, doet mij echt vermoeden dat we met een data-issue te maken hebben.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.821
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
7346 x bedankt in 3616 berichten
Data is leuk. Het gaat echter om de interpretatie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.645
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2755
3098 x bedankt in 2158 berichten
(01-Nov-2024, 09:02 AM)Wim -de roetsende schreef: Data is leuk. Het gaat echter om de interpretatie.
Klopt. Hier staat dat als goed is in beschreven : https://www.afstudeergoeroes.nl/onderzoe...-wijsheid/
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|