Mountaindrive, wat is dat en hoe werkt dit?
|
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
07-Sep-2023, 03:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2023, 06:12 AM door GerDilven.)
Onlangs las ik dat iemand een mountaindrive in zijn VM had, waardoor de mogelijkheid ontstond dat deze 1 mtr vooruit ging bij 1 rotatie van de trapas, bij een 26 inch achterwiel.
Hierdoor kon deze praktisch iedere berg op fietsen.
Kan iemand mij uitleggen wat een mountaindrive trapas inhoud?
Hoe dit werkt, in gebruik?
Hoe eenvoudig dit toe te passen is in een VM?
Wie heeft hier ervaring mee in de VM?
Of het verschil met een speed drive?
Ook hiermee zijn ervaringen welkom.
Hoe eenvoudig/lastig is overschakelen?
Berichten: 3.501
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3989
4418 x bedankt in 2935 berichten
Vraag het me over een maand en ik heb er ervaring mee. Het komt in mijn QV. Door de hak van de schoenen schakel je het in/uit. Eenvoudige hè??
Maar door verschil in tandwiel grote verander je de verhoudingen van overbrenging. De Speed Drive is het tegenovergestelde. De een gaat van groot naar klein en de andere van klein naar groot. Je hebt speciaal gereedschap beschikbaar om het inbouwen. Dus tja hoe simpel is het.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 331
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 139
439 x bedankt in 199 berichten
07-Sep-2023, 09:22 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2023, 09:29 AM door TvWijk.)
Het is een reductie o.b.v. een planetair tandwielstelsel.
Schlumpf mountaindrive
Zelf heb ik 3 voorbladen waar ik nauwelijks tussen schakel. (omg. Eindhoven)
Tot nu toe enkel tijdens een tocht met Grensrijder.com door Limburg en Duitsland.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 3.501
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3989
4418 x bedankt in 2935 berichten
07-Sep-2023, 09:27 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2023, 09:39 AM door Hardloper.)
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 877
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1594 x bedankt in 851 berichten
Totdat het ding kapot gaat en je in de middle of nowhere staat en je met de velomobiel op je schouder 15km naar huis mag lopen. Reparatie is me ook nooit gelukt en nu heb ik een mountaindrive van 500 euro in een doos ergens wat de prullenbak in kan :p
Berichten: 3.501
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3989
4418 x bedankt in 2935 berichten
(07-Sep-2023, 12:44 PM)Gideonaut schreef: Totdat het ding kapot gaat en je in de middle of nowhere staat en je met de velomobiel op je schouder 15km naar huis mag lopen. Reparatie is me ook nooit gelukt en nu heb ik een mountaindrive van 500 euro in een doos ergens wat de prullenbak in kan :p
Maar wat heb je er dan mee gedaan dat hij kapot ging ?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 877
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1594 x bedankt in 851 berichten
niets specifiek, het begon met een soort van doortrappen tijdens klimmen, alsof je door sneeuw aan het fietsen was en je achterwiel slipt een beetje over de gladde weg, en uiteindelijk kwam ik helemaal niet meer vooruit. En ik heb nooit uit kunnen vinden wat het was, er leek niets gebroken te zijn in de mountaindrive. Ik heb hem ook helemaal schoongemaakt en opnieuw ingevet en de normale stand werkt een soort van met een hoop gekraak en de lichte stand trapt door en doet na een tijdje niks meer.
Berichten: 3.501
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3989
4418 x bedankt in 2935 berichten
Ai, dat klinkt niet zo goed.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.915
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3001
9678 x bedankt in 4676 berichten
Ik heb ook ooit gelezen dat het ding best zwaar is.
Gewoon een derailleur versnelling. Weinig onderhoud, weinig weerstand. En lekker licht.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.543
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38746
3860 x bedankt in 1675 berichten
(07-Sep-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon een derailleur versnelling. Weinig onderhoud, weinig weerstand. En lekker licht. Maar alleen schakelen als je rijdt.
Ik heb op andere fietsen versnellingsnaven en dat is veel prettiger bij onverwacht stoppen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 6.915
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3001
9678 x bedankt in 4676 berichten
(07-Sep-2023, 10:22 PM)Willeke_IGKT schreef: (07-Sep-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon een derailleur versnelling. Weinig onderhoud, weinig weerstand. En lekker licht. Maar alleen schakelen als je rijdt.
Ik heb op andere fietsen versnellingsnaven en dat is veel prettiger bij onverwacht stoppen.
Ik lees dit altijd als argument. In 22 jaar is mij dit misschien 3x overkomen. In een vm kom ik trouwens zelfs in de 8e versnelling nog wel weg.
Als ik onverwachts moet stoppen, dan schakel ik dus ook gewoon heel snel terug. Dat gaat gewoon gelijk op.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.187
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 756
2422 x bedankt in 1113 berichten
(07-Sep-2023, 10:27 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik lees dit altijd als argument. In 22 jaar is mij dit misschien 3x overkomen. In een vm kom ik trouwens zelfs in de 8e versnelling nog wel weg.
Als ik onverwachts moet stoppen, dan schakel ik dus ook gewoon heel snel terug. Dat gaat gewoon gelijk op.
Dat jij ook in een grote versnelling weg kunt rijden maakt Willeke's argument niet minder relevant (behalve dan voor jou persoonlijk). En het overkomt mij nog regelmatig dat ik in een grotere versnelling dan ik wens, stil sta. Maar gelukkig kom ik ook in een grotere versnelling wel weg.
Het kunnen schakelen bij stilstand is in mijn ogen wel een valide voordeel, maar gezien de frequentie van het probleem lijkt het me stug dat het een hoofdreden zou zijn om voor een versnellingsnaaf te kiezen.
Berichten: 2.053
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 853
4028 x bedankt in 1899 berichten
07-Sep-2023, 11:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2023, 11:09 PM door Jeroen S.)
Bij de Mountaindrive is je kettingwiel de grootste en levert een druk op de knop via het planetaire mechanisme een veel lichtere versnelling, bij de Speeddrive is het andersom. Die doet kettingwiel en veel zwaarder.
Bij beide is het een erg grote stap, veel meer dan de 10 tandjes bij een normaal chrankstel. Ik weet niet of ze ook compatibel zijn met 2 voorbladen. Mogelijk mis je dan wat fijn afstemming in de versnellingen, als je nu de middelste en de grootste gebruikt. Het zou me niet verbazen als de stap voor jou gebruik onpraktisch groot is.
Bij alle planetaire versnellingen is er sprake van een groter efficiëntie verlies dan bij een derailleur versnelling. dat gaat om waarschijnlijk om minder dan 5%, maar 10% zou ook kunnen in een erg ongunstig geval. Maar dat heb je alleen op de niet rechtstreekse overbrenging.
Naast de Mountaindrive is er ook nog de Efneo die drie versnellingen biedt.
Berichten: 1.724
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 904
3011 x bedankt in 1386 berichten
(07-Sep-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb ook ooit gelezen dat het ding best zwaar is.
Gewoon een derailleur versnelling. Weinig onderhoud, weinig weerstand. En lekker licht.
Je krijgt alleen problemen met de lengte van je ketting als je een (te) groot bereik wil hebben.
Dan houdt de spanner van je derailleur de ketting niet meer strak.
Berichten: 6.915
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3001
9678 x bedankt in 4676 berichten
Om het verhaal niet te negatief aan te vliegen ook nog het volgende: ik ken 2 liggers die ook flink lange afstanden fietsen en die zijn heel tevreden over hun mountaindrive. Éen van de twee is ook nog eens verschrikkelijk sterk.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 3.501
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3989
4418 x bedankt in 2935 berichten
Volgens mij wist ik ook wel met goed duwen weg te rijden in een te hoge versnelling. Maar heel comfortabel was een andere paar mouwen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 263
1672 x bedankt in 528 berichten
24-Sep-2023, 08:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Sep-2023, 08:22 AM door Arend-Jan.)
(07-Sep-2023, 01:38 PM)Gideonaut schreef: niets specifiek, het begon met een soort van doortrappen tijdens klimmen, alsof je door sneeuw aan het fietsen was en je achterwiel slipt een beetje over de gladde weg, en uiteindelijk kwam ik helemaal niet meer vooruit. En ik heb nooit uit kunnen vinden wat het was, er leek niets gebroken te zijn in de mountaindrive. Ik heb hem ook helemaal schoongemaakt en opnieuw ingevet en de normale stand werkt een soort van met een hoop gekraak en de lichte stand trapt door en doet na een tijdje niks meer. Dat klinkt alsof hij kon draaien in de bracket. Volgens mij hoort dat geborgd te worden met een schroefje. Deed hij het in 1:1 (direct verzet) nog wel? Want dan heb je geen reactiekracht en zou dat dus geen probleem zijn, als die borging los is.
Ik ben best blij met mijn MD, in de QV (met 70t kettingblad)
Deze zomer ermee Frankrijk in geweest. Ik ben behoorlijk sterk, maar als de fiets 160 kilo weegt (incl dochtertje en complete kampeeruitrusting!) dan wordt iedere helling ineens een serieuze klim. Dankzij de MD kon ik zelfs 10% nog rijdend (zij het traaaaaaaaag) omhoog.
Ja, het weegt wel wat ja. En de aandrijving voelt heel zompig als je hem inschakelt, maar dat ligt niet aan de MD maar dat is gewoon het veren van de fiets, de spanning in de ketting neemt dan namelijk ook een factor 2,5 toe
Maar als je niet in Zuid-Limburg of op de Utrechtse Heuvelrug woont en niet buiten NL fietst is dat ding imho overbodig. Heb hem zelf in NL pas 1x gebruikt, om onverhard een steile berm op te crossen haha. Maar ik rij in de GT ook alleen op het 65 blad.
Berichten: 3.501
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3989
4418 x bedankt in 2935 berichten
Op mijn QV zal het gecombineerd worden met de 75t kettingblad.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
Ben eigenlijk wel be...ZoefZoef — 01:04 AM |
LEL 2025
|
Het was weer een fan...NielsKo — 10:11 PM |
LEL 2025
|
Ik had vandaag de ma...Arend-Jan — 10:10 PM |
Gestroomlijnde tweewieler
|
Dat een driewielige ...365cycle — 09:58 PM |
LEL 2025
|
Laten we dan ook p...Hardloper — 09:52 PM |
LEL 2025
|
Op een open ligger...TimSch — 09:35 PM |
LEL 2025
|
In de velomobiel w...Wim -de roetsende — 09:31 PM |
LEL 2025
|
Dat vind ik oprech...Frutsel — 09:31 PM |
LEL 2025
|
Maar als we naar d...365cycle — 09:29 PM |
LEL 2025
|
61.453 km/h!!...TimSch — 09:24 PM |
LEL 2025
|
61.453 km/h!! ...Hardloper — 09:07 PM |
Kilometer topic
|
Mijn topsnelheid...Hardloper — 08:57 PM |
Vlechtje hoe en wat.
|
Die punt bovenop h...Gideonaut — 08:51 PM |
Medeliggers onderweg
|
En dan met 60 km/u m...TimSch — 08:45 PM |
Medeliggers onderweg
|
Enige jammere was ...Wim -de roetsende — 08:41 PM |
LEL 2025
|
In de velomobiel was...Tijanus — 08:39 PM |
Medeliggers onderweg
|
Ging als de brandwee...TimSch — 08:29 PM |
|