Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Quest "opbokken"
#27
Met Martin eens, meten is weten en gissen is missen, er wordt veel gegist in deze discussie, opmeten van de ketting is weten of hij versleten is.
Als hij 2 % opgerekt is, dan zijn ze aan vervanging toe.
Er zijn mooie kastjes te koop met borsteltjes te koop met schoonmaak middel, waardoor de ketting aan de buitenkant weer mooi netjes schoon wordt.
Niet met doekjes werken, dan wrijf je het vuil de ketting in, en om de 1000km wat druppels olie op de hele ketting.
Ken mensen die 100.000 km met een ketting rijden, goed onderhoud doet het.

Is de ketting echt versleten, dan is vaak het voorblad ook aan vervanging toe, laat je hem zitten dan slijt de ketting weer veel sneller, cassette gaat als je veel schakelt vaak langer mee dan 1 ketting, maar dat is afhankelijk van waar woon je, vlak of heuvelachtig.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#28
hoe krijg je de "trapkruk" (hoe heet zo'n ding) waar de Rtrapper en de tandwielen aan zitten er af? poelietrekker?
laat maar; ik laat die kleinste zitten, die gebruik ik toch haast nooit

ohw, ik heb wat antwoorden gemist...
Dank allemaal!
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
Hallo Onno,

Bezint eer ge begint. Dat je niet weet dat je een cranktrekker nodig hebt om de crank te verwijderen is voor mij een indicatie dat je niet heel erg ervaren bent in het sleutelen met fietsen. Het is echt wel een complexe klus waar je aan begint, en het kan her en der echt tegenvallen. Helaas ben je dan waarschijnlijk ook op het punt aangeland dat er niet meer mee gefietst kan worden. Wees je daar van bewust. Er kan een moment komen dat je overweegt om grof geweld in te zetten. Dan is het tijd voor een pauze. Ik spreek uit ervaring.

Kijk eens goed op de Site van Velomobiel.nl daar staan een boel handleidingen, bij onderhoud. Ik denk dat je voor de alu achterbrug de handleiding Quest Oud moet hebben.

De handleiding is duidelijk. "Maak de 6 mm inbus los". Dat is voor mij meestal het lastige punt. Bij het achterwiel moet je die inbus in de wielkast los maken, terwijl je niet kan zien wat je moet doen. Er zijn zes hoekjes waarin de inbussleutel wel in de bout past. En heel erg veel waarin dat niet lukt. En dan kun je die inbus een heel klein beetje draaien en valt de sleutel uit je hand, en kun je weer puzzelen enzovoorts. Met een beetje pech zit ie ook nog eens heel vast. Dan kun je de andere kant tegenhouden met sleutel 13. Volgend ramp scenario is dat de inbus stug blijft zitten en de verkeerde kant, dus de borgmoeren bij de cassette los komen. Die zitten op een holle stelmoer die met Loctite vast zit in de as. Die loctite kan los raken, en de stelmoer kun je kapot draaien met sleutel 13. Mogelijk had ik een bijzonder eigenwijs exemplaar van de Alu achterbrug. Maar het is me gebeurd. Met een nieuwe stelmoer, opnieuw vastgeplakt, en de boel weer geborgd, en toen ging ie dan uiteindelijk. Gevoelsmatig helpt het als je tijdens het draaien van de inbus, het achterwiel blokkeert. Weet niet waarom, maar het lijkt erop dat dan de inbus makkelijker loslaat.

Het astrekken kan ook wat moeizaam verlopen, maar uiteindelijk gaat ie wel. De lange moer van de astrekker moet op die m8 stelschroef, dat holle dingetje.

Maak ook even een foto van onderen, door het wiel naar de cassette. Het is mogelijk om de boel in elkaar te zetten terwijl de holle ster van de cassettebody niet goed grijpt op het bolle ster tegendeel wat op de naaf zit. Die moeten echt zo ver mogelijk in elkaar vallen. Probeer dat desnoods even droog, terwijl je boel uit elkaar hebt. Kijk goed naar de afstand tussen cassette en wiel, zodat je weet wanneer ie goed zit, en wanneer bijna goed. Bijna goed erop is de ideale manier om je naaf te verknallen.

Je hebt ook nog een cassette lockring losmaak dingetje nodig, voor shimano cassette's en een kettingzweep om de cassette los te krijgen van de body. Mogelijk wil de fietsenmaker dat wel even voor je doen, dat is niet heel veel werk. Even voor het plaatje; https://www.amazon.nl/Sternstunde-Fietsk...OHSVCZ9V7E

Bij het monteren dus goed letten op de afstand tussen naaf en cassette en even met je vinger voelen of de as netjes aansluit, niet te diep in de naaf verstopt blijft zitten. Dat is het geval, als cassette en naaf net niet lekker aansluit.

Ik ben zo vrij geweest om die inbus in de wielkast te vervangen voor een gewone m8 zeskant. Met een ringsleutel met 12 inkepinkjes dubbel zo veel kans dat je hem goed erop hebt, en bij het weer in elkaar zetten doe ik even een klein stukje afplakband over de bout en de steek-sleutel zodat alles netjes bij elkaar blijft. Met het zichtbare deel van de as bij de achterbrug draai ik dan de eerste paar keer rond tot ie goed pakt. Dan even het plakbandje eraf scheuren. (dat laatste gaat moeilijker als je de ring zijde gebruikt hebt) En de boel echt vast maken.

Dat plakbandje en gewone bout idee heb ik bedacht nadat ook poging 10 om de inbus in de wielkast in het onzichtbare gat in de as te draaien eindigde met het plink plink geluidje van een bout die tussen de spaken nog iets dieper in de wielkast verdween.

Misschien zijn er mensen voor wie dit een zeer eenvoudig klusje is, maar mijn favoriete fietsreparatieklus is het niet.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , =oNNo= , Willeke_IGKT , Tijanus
#30
Ik heb geen quest dus weet niet wat daar aan complicaties bij komen. Mijn ervaring is dat je met goed gereedschap, YouTube, fietsreparatieboeken en heel veel geduld heel ver komt. Maar je moet wel het geduld hebben. Als het tegenvalt koffie drinken en een half uurtje later verder gaan. Als je niet een dag met je fiets bezig wil zijn als het tegenzit, dan misschien beter niet doen.
Als je zelf handig bent (geworden) met reparaties vergeet je soms wat je tegen kan komen. Goede tips van Jeroen!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
Smile  ondertussen ketting en 2 voorbladen verwijderd...
(en de klepjes van m'n bootdieseltje gesteld, maar dat hoort niet op dIT forum Wink )


(14-May-2024, 07:00 PM)Jeroen S schreef: Ik ben zo vrij geweest om die inbus in de wielkast te vervangen voor een gewone m8 zeskant.
Big Grin  ge-wel-dig, bij mij hetzelfde; binnenzeskantschroeven gaan bij mij standaard linea-rectaal Wink de oud-metaalemmer in.
Zeskantbouten ftw!

Dank voor jouw aanwijzingen!
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
...die handleiding heb ik trouwens, maar ik vind hem erg sumier.
Ik zie net dat nu een nieuwe op de site er staat.

http://www.velomobiel.nl/handleidingen/G...ng2013.pdf

"Demonteer de 6mm bout die de naaf op de as vasthoud" is verdwenen
"Zet de derailleur in de 9e versnelling" en "Demonteer nu ook de M8 bout met dikke ring aan de wielkant.
Houd zonodig de as aan de derailleurkant vast met imbus 4" zijn nieuw

Is er geen constructietekening van?
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
'khebbeen bokje gemaakt.
Nu die fiets er nog op...  Cry
[Afbeelding: bok.jpg]

(14-May-2024, 07:00 PM)Jeroen S schreef: handleiding is duidelijk. "Maak de 6 mm inbus los". Dat is voor mij meestal het lastige punt. Bij het achterwiel moet je die inbus in de wielkast los maken,
ik vind het niet zo duidelijk; een 6mm cylinderkopschroef met binnenzeskant vind ik niet, wel een M8 (13mm zeskant)boutkop. Wordt die bedoeld, en is die "imbus" al eens vervangen? En indien ja, ik zie het probleem niet; daar kun je toch gewoon bij met de veerpoot los.
(14-May-2024, 07:00 PM)Jeroen S schreef: cassette lockring losmaak dingetje
kettingzweep
Daar staat niets over in de handleiding...
Alvast dank! groeten van oNNo
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(12-Oct-2023, 05:07 PM)=oNNo= schreef: Ik ben benieuwd of er tips zijn om de fiets op te tillen zodat je van de onderkant de pedalen kunt draaien en tegelijkertijd met het kapje eraf de derailleur kunt bekijken.

Schragen ofzo en waar plaats je die dan?

(15-Oct-2023, 09:37 PM)Jeroen S schreef: Je kunt bij de bouwmarkt ofzo een paar van die klapschragen kopen, die kosten niet heel veel. Voordeel is dat de velomobiel dan een stuk hoger komt, nadeel is dat de velomobiel dan een stuk hoger komt en het allemaal niet heel stabiel is. Je zou niet de eerste zijn, bij wie het zaakje omkiept met schade tot gevolg. 

Die schragen van de bouwmarkt heb je inderdaad weinig aan. Ze zijn al bij aankoop instabiel, en dat wordt snel slechter als je er iets zwaars oplegt en je gaat daar ook nog aan duwen of trekken. Dat probleem had ik vanuit een heel ander perspectief, een houten schommel en straks nog een schuur bouwen. Toen ben ik op zoek gegaan naar iets anders.

Als je een afkapzaag hebt, en weet hoe die werkt, heb je hier een goed plan voor superstevige schragen. En dat voor slechts €15 à 20 per schraag.
[Afbeelding: 8258280.jpg?363][Afbeelding: 1333417601.png]
Woodshopdude - Shopdog
De bovenbalk is een los onderdeel dat geklemd wordt door het schaarmechanisme. Daardoor kun je ook een specifieke bak klemmen die voorgevormd is zodat de Quest goed blijft liggen. Kijk vooral ook even verder op de website van Woodshopdude voor meer ideeën voor de bovenbalk.
De handleiding kost $5, en is zijn geld waard vanwege de duidelijke instructies en zaagsjablonen.

Ik was alleen een beetje verward door de genoemde maten van het gebruikte hout, 2" x 4". Inmiddels snap ik dat het nominale maten betreft, de ruwe maat zonder dat het geschaafd is. De netto maat is 38 x 89 mm. Dat krijg je niet in iedere bouwmarkt, het wordt SLS of CLS vuren genoemd (geen idee waar SLS en CLS voor staat).

Ik had inmiddels al 44 x 96 mm vuren gekocht, dus ze worden extra stevig. Alleen de sjablonen uit de handleiding zijn niet meer bruikbaar. Dat is wel aan te passen, maar dan moet je wel even het ontwerp doorgronden om te snappen wát je moet aanpassen.

Ik heb zelf het idee om, op termijn als ook de schuur klaar is, een bovenbalk te maken waarom mijn Challenge Chamsin precies past en waarbij alleen het frame ondersteund wordt zodat alles bereikbaar is. Maar eerst maar eens de schuur bouwen  Cool.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#35
CLS betekent 'Canadian Lumber Standard' en ik geloof dat SLS 'Scandinavian Lumber Standard' betekent, maar dat laatste weet ik niet zeker. Ik zou ook niet weten wat de verschillen tussen beide zijn, bij de hout- en bouwmaterialenhandel waar ik altijd kom gebruiken ze de termen vrolijk door elkaar.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
dankjewel maar ik heb schragen
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
(28-May-2024, 11:41 AM)=oNNo= schreef: dankjewel maar ik heb schragen

Oei, ik had niet goed opgelet en dus niet gezien dat dit topic al van vorig jaar was. Waarschijnlijk triggerde ik bij "Nieuwe berichten" op dit topic omdat ik net zelf bezig ben met schragen  Smile. Nu is het in ieder geval voor de ligfietsers gedocumenteerd dat dit ook stevige schragen zijn...

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , =oNNo=
#38
Onno, ik was even vergeten dat mijn eigenbouw velomobiel op dat punt wat afwijkt van de Questen. Ik heb geen gat in de bodem waar de derailleur doorheen gaat. Bij mij loopt de hele body een stuk lager, waardoor die as een heel stuk dieper in de wielkast zit. Ik moet ongeveer een handlengte diep in de kast frummelen.

De binnenmaat van de M8 inbus is waarschijnlijk 6mm. Om het verwarrend te maken. Er zit daar bij de as geen m6 (6mm ) boutje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , =oNNo=
#39
'khebbet eruit Smile
Viel allemaal erg goed mee. De bok heb ik niet eens nodig gehad; alleen de achterkant van de fiets even op de tuinbank gesteund.

Dus nu moet de "casettebody", met behulp van eerdergenoemd speciaalgereedschap, nog uit de cassette?
(14-May-2024, 07:00 PM)Jeroen S schreef: cassette lockring losmaak dingetje
kettingzweep

dank! groeten van oNNo
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Video 
Heb je misschien iets aan:

of

of
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT , =oNNo=
#41
Hallo Hardloper, daar heeft ie nu net niks aan want Onno heeft nog een oude Quest en daar zit het allemaal net wat anders in elkaar.

Maar goed de grootste horde is wel genomen. Bij het losmaken van de cassette vindt ik het prettig de body weer op de naaf te drukken en de as er weer even in te steken om de boel bij elkaar te houden. met het wiel tegen je been geleund, 1 hand aan de ketting zweep en 1 hand voor het losmaakgereedschap en de flinke sleutel of Bahco die je daar voor nodig hebt. Zonder de as heb je nog 1 hand nodig om de body op de naaf te houden, en er is best wel brute kracht nodig.

succes Onno.
Antwoord }
#42
Er schijnen aardige alternatieven te zijn voor een kettingzweep, volgens mij van Decathlon. Ik kan alleen niet snel een linkje vinden.
Je kan die cassettesleutel dacht ik ook met een handvat krijgen, ongetwijfeld tegen meerprijs. Dat kan geklungel met een bahco schelen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
(28-Jun-2024, 08:30 AM)Bacchus schreef: Je kan die cassettesleutel dacht ik ook met een handvat krijgen, ongetwijfeld tegen meerprijs. Dat kan geklungel met een bahco schelen.

Ik heb een dopsleutel variant, die vind ik persoonlijk ideaal. Kan je veel beter kracht mee zetten, en met een momentsleutel kan je de cassette op de juiste kracht vastzetten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#44
(27-Jun-2024, 11:24 PM)Jeroen S schreef: Hallo Hardloper, daar heeft ie nu net niks aan want Onno heeft nog een oude Quest en daar zit het allemaal net wat anders in elkaar.

Maar goed de grootste horde is wel genomen. Bij het losmaken van de cassette vindt ik het prettig de body weer op de naaf te drukken en de as er weer even in te steken om de boel bij elkaar te houden. met het wiel tegen je been geleund, 1 hand aan de ketting zweep en 1 hand voor het losmaakgereedschap en de flinke sleutel of Bahco die je daar voor nodig hebt. Zonder de as heb je nog 1 hand nodig om de body op de naaf te houden, en er is best wel brute kracht nodig.

succes Onno.

Wat voor oplossingen voor de cassettes worden daar dan gebruikt? Meer eigen fabricaat?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Bij de nieuwe versies, alle VM met 19mm as, wordt de boel gesplitst op het mechanisme van de cassette. De vertanding zit in de naafhuls, de palletjes in de cassettebody. Die twee trek je uit elkaar. Dit sluit aan bij moderne systemen, met aparte lagers in de cassettebody.

Bij de oude versie zit er op de naafhuls een soort ster, in mannelijke versie. In de cassettebody zit daarvan de vrouwelijke versie. De vertandingsring en palletjes zitten daar beide in het deel dat je eraf haalt. Dat lijkt nog heel erg veel op het systeem zoals Shimano dat al decenia gebruikt. Bij Shimano worden dan 2 lagers gebruikt, bij de oude Quest zitten de lagers in de achtervork, en niet in de naaf.
Antwoord }
#46
...'kheb nieuwe spulletjes besteld bij Theo Smile

(28-May-2024, 06:30 PM)Jeroen S schreef: Bij mij loopt de hele body een stuk lager
Heb je jouw Quest verlaagd? Heb je daar wat meer info over?
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
(05-Jul-2024, 01:53 PM)=oNNo= schreef:
(28-May-2024, 06:30 PM)Jeroen S schreef: Bij mij loopt de hele body een stuk lager
Heb je jouw Quest verlaagd? Heb je daar wat meer info over?

JeroenS heeft geen Quest.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , =oNNo=
#48
Ik heb geen quest, ik heb een houten zelfbouw velomobiel. Het achterwiel, de achteras en 10cm van de achterbrug waar de as inzit zijn wel Quest. de achterwielkast en de veerpootjes voor. De achterbrug staat hier op de foto in post #29. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...038/page-2

Daar vindt je ook nog meer foto's en zelfs een interview met Velo Adds.

Technisch lijkt ie her en der veel op de Quest, maar hij is ook heel anders, ook in de vorm. Daarom ook de misser, ik was even vergeten waar ie afwijkt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , =oNNo=
#49
Big Grin 
Smile ah tof! ik begrijp het.
Gaaf project, zit een hoop tijd in lijkt me...
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#50
...nou, bij dezen de stand;
Ik heb bij Het Mannetje op hun nieuwe adres de achterkettingwielen laten wisselen. En daarna heb ik alles rond het achterwiel weer in elkaar gezet. Ik voelde de nokjes op de naaf in de vrijloop grijpen, kun je nog op een manier controleren of dat goed zit?
Nu moet alles dus nog vastgedraaid. Is dit de goede volgorde?
-eerst aan de "achtervork"kant de dikke ring erop en dan de dikke moer handvast draaien dan de "halve"moer daar tegenin vast draaien(hoe vast nM?)
-als laatst de M8 bout aan de wielkant in de as vast draaien(hoe vast nM?)

Nu de voorkant; ik heb met de crancktrekker (dank jeroen s) de kruk van de as en de kettingwielen los.
Maar hoe moet nu het kleinste kettingwiel? en waarom?
Het "tandkuiltje" zit niet symmetrisch tov. het nokje, dus het maakt uit voor het passen van de ketting tijdens het schakelen, lijkt me.
[Afbeelding: 20240714_125828.jpg]

[Afbeelding: 20240714_125846.jpg]
Moet het ingeslagen 30T aan de trapperkant zichtbaar net als de opdruk op de grotere, of juist niet?
Dankjewel!
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
(15-Jul-2024, 11:33 AM)=oNNo= schreef: Moet het ingeslagen 30T aan de trapperkant zichtbaar net als de opdruk op de grotere, of juist niet?
...bij vm wisten ze het ook niet. Ik heb het gepast en vond dat het met 30t aan de trapperkant beter past.
Kettingwielen aan de trapkant zijn nu ook gemonteerd.

'kheb parafine besteld; binnenkort meer in dIT theater...
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#52
...alles zit er in; proefrondje gemaakt Smile
Misschien nog wat aan de deraiilleur afstellen, maar alles doet het.
Ik ben een tevreden man.
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM