Koude voeten, wat gebruik jij hiertegen
|
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
De kou zit er komende week weer echt aan te komen.
Wat doe jij er tegen om je voeten warm te houden.
Het bloed gaat al minder goed naar je tenen die in de lucht steken.
De voetgaten zijn echt noodzakelijk, afdichten is bij mij geen optie.
Vorige winter speciale winterschoenen gekocht, maar ook hierin kreeg ik nog steeds koude voeten.
Nu heb ik verwarmde inlegzolen gekocht in de hoop dat deze me gaan helpen tegen de koude voeten komende winterperiode.
Wat doe jij om koude voeten te voorkomen?
Berichten: 877
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1484 x bedankt in 608 berichten
06-Jan-2024, 06:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Jan-2024, 06:51 PM door Niels van der Wal.)
Hier is al veel over getiept. Veel adviezen over hulpstukken, wijze van kleding etc.
Wat ik nog toevoeg:
Eelt.
In de winter is je eelt onder je voet droger en dus harder. Dit drukt (door de druk op de pedalen) tijdens het fietsen de bloedvaten in je voet dicht. Hierdoor kan (warm) bloed slechter bij koude tenen komen.
Je kan zelf met een stuk schuurpapier het eelt onder je voeten wegschuren of je gaat naar een Chinese massagesalon voor een manicure. Ze zijn hier goed in; je voeten voelen als nieuw.
Je voeten onderhoud je in de winter door er eeltverzachter op te smeren. Er zijn diverse middeltjes bij de apotheek te verkrijgen
Verder help 'rond trappen' goed. Dit is een specifieke fietstechniek, waarbij je de kracht op je voeten met de pedalen meestuurt. Kort samengevat als: duwen, naar onder trekken, trekken en naar boven duwen. Dit is niet iets simpels, het vraagt langdurig oefenen op coördinatie en een goede afstelling van de bracket. Het zorgt er wel voor dat in iedere trap je bloed door kan stromen en voorkomt zo koude voeten.
Niels, brrrrr, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.652
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2772
3107 x bedankt in 2161 berichten
Misschien ook eens proberen je tenen aanspannen en weer ontspannen?
Dit deed ik ook met schaatsen.
Misschien helpt een hogere cadans ook wel. Zodat je het meer moet werken en daardoor warmer krijgt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7351 x bedankt in 3619 berichten
Houd je torso, je hoofd en je nek lekker warm.
Dan blijven je voeten en handen ook warmer.
Ik heb nog wel een vraag: Waarom kunnen/mogen de voetengaten niet dicht bij jou?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.622
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2014
1908 x bedankt in 743 berichten
Ik trek meestal twee paar sokken aan.
Daarnaast heb ik onlangs overschoenen aangeschaft, dat fietst ook goed.
Berichten: 1.908
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28442
2782 x bedankt in 1240 berichten
Ik snap waarom de voetengaten niet dicht mogen.
Ik flintstone bijna dagelijks en vooral op onverwachte momenten heb je meestal niet veel tijd, zoals laatst toen mijn ketting eraf sprong net nadat ik begonnen was een drukke weg over te steken.
Nu was dit bij stoplichten maar het was nog steeds nodig om snel de rijbaan te verlaten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
(06-Jan-2024, 07:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Houd je torso, je hoofd en je nek lekker warm.
Dan blijven je voeten en handen ook warmer.
Ik heb nog wel een vraag: Waarom kunnen/mogen de voetengaten niet dicht bij jou?
Tijdens normaal trappen gaat mijn hiel hier altijd doorheen.
En achteruit is ook regelmatig nodig.
Bij de stoplichten is regelmatig een flintstone actie nodig.
Mogelijk zou een soort siliconen cake vorm over de lengte ingesneden een optie zijn voor gesloten voetgaten, maar dit zie ik meer als onhandig dan een direct voordeel.
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7351 x bedankt in 3619 berichten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 515
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 509
1301 x bedankt in 468 berichten
07-Jan-2024, 10:17 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jan-2024, 10:49 AM door TimSch.)
Heb ook winterschoenen maar merkte dit jaar voor het eerst dat ik die minder goed vind fietsen dan m'n stijvere zomerschoenen. Ik kreeg ook best snel al last van m'n voeten. Die winterschoenen lopen best fijn, dat zijn al alarmbellen
Dus nu fiets ik weer met de zomerschoenen maar geprepareerd voor de winter. Er ligt radiatorfolie onder de inlegzolen als barrière naar de koude spd clips, ik draag dikkere sokken (fiets normaal met m'n alledaagse sokken) en een paar overschoenen eromheen. De eerdergenoemde tip om je hoofd, nek en torso ook goed te isoleren doe ik ook.
Heb nog geen koude voeten gehad sinds de stap terug op de zomerschoenen, maar ben met het huidige, echt winterse weer ook nog niet wezen fietsen...
(07-Jan-2024, 08:56 AM)Wim -de roetsende schreef: Je zou zoiets kunnen maken/kopen.
https://www.velomobielonderdelen.nl/prod...oetengaten
Deze heb ik trouwens: dat scheelt ook best veel!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7351 x bedankt in 3619 berichten
Gewoon een vm zonder voetengaten is toch echt ideaal.
Ik wil nooit meer een vm met voetengaten.
Een Snoek-L heeft zo'n inlegstuk, dat is ook nog wel acceptabel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(07-Jan-2024, 12:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon een vm zonder voetengaten is toch echt ideaal.
Ik wil nooit meer een vm met voetengaten.
Een Snoek-L heeft zo'n inlegstuk, dat is ook nog wel acceptabel.
Alle velomobielen die ik totnogtoe heb gehad, waren voorzien van voetgaten en dat vind ik perfect. Het laat je toe om achterwaarts te kunnen manouvreren (zeker als je gesloten wielkasten hebt) maar het geeft ook een lekkere doorstroming bij warm weer. In de winter uiteraard ook maar dat is tot op heden niet echt 'n probleem voor me geweest.
Komt daarbij ook nog dat ik vooral met de hiel van mijn echtervoet naar voren en naar beneden trap, dat geeft bij voetgaten gelukkig geen probleem. Bij de (korte) proefrit met de Snoek L moest ik voor mij heel onnatuurlijk met m'n rechtervoet trappen omdat ik anders telkens tegen de onderkant zat (die had een volledig gesloten inlegstuk). Mijn QV heef een inlegstuk met voetgaten in, da's natuurlijk nóg beter.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 144
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
182 x bedankt in 107 berichten
07-Jan-2024, 08:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jan-2024, 08:45 PM door Joop99.)
Ik denk dat geen voetgaten niet gaat werken met schoenmaat 47/48, daarvoor is er te weinig ruimte. Een enkele keer kom ik met mijn hiel tot op de straat. Ik denk dat dit ook te maken heeft dat mijn voeten stand veel verticaler is dan bij rijders die minder lang zijn en kleinere voeten hebben.
Wat ik doe is met dubbele sokken in mijn schoenen stappen, ik heb overigens geen idee of ik zomer of winterschoenen heb, er was één maat en die kon ik aan, de meeste schoenen, hoe mooi die ook zijn, pas ik niet.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7351 x bedankt in 3619 berichten
(07-Jan-2024, 08:43 PM)Joop99 schreef: Ik denk dat geen voetgaten niet gaat werken met schoenmaat 47/48, daarvoor is er te weinig ruimte. Een enkele keer kom ik met mijn hiel tot op de straat.
Ligt aan de vm.
Met de XS raakte ik met mijn maat 44 ook de drempel/straat.
In de DF en de SL raak ik niet eens de 'voetenbakjes' en die zitten ook nog eens een flink stuk boven het asfalt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
07-Jan-2024, 11:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jan-2024, 11:53 PM door 365cycle.)
Ligt ook aan de positie van je plaatjes, en van je voeten als je trapt.
Ik rijd alleen velomobielen zonder voetengaten met maat 50, en sleep bij normaal trappen nooit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
(07-Jan-2024, 11:52 PM)365cycle schreef: Ligt ook aan de positie van je plaatjes, en van je voeten als je trapt.
Ik rijd alleen velomobielen zonder voetengaten met maat 50, en sleep bij normaal trappen nooit.
Moet jer er ook bij zeggen dat je (in ieder geval in je Bülk korte cranks heb zitten
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7351 x bedankt in 3619 berichten
(08-Jan-2024, 12:37 AM)Frutsel schreef: Moet jer er ook bij zeggen dat je (in ieder geval in je Bülk korte cranks heb zitten
Had ik in de XS ook al. Anders raakte ik constant de straat.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
Yup, Bülk 140, DFXL 155, in de SL kon ik rijden met 129.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.652
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2772
3107 x bedankt in 2161 berichten
Cranks van een lengte van 129mm Heb je die ook al?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7393
2524 x bedankt in 1193 berichten
Toch -2 vanmorgen. Wind mee. Nog geen goede voeten.
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
(08-Jan-2024, 11:24 AM)Hardloper schreef: Cranks van een lengte van 129mm Heb je die ook al? Als je zelf een oud setje op een andere maat boort wel Niet per se een aanrader trouwens. Tenzij jij wél weet wat je doet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 117
592 x bedankt in 303 berichten
Twee paar sokken, hele dunne sportsokken, met daarover dunne merinoswolsokken (door mijn moeder gebreid) en dat ging best aardig.
Berichten: 127
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
310 x bedankt in 127 berichten
Tot nu toe geen speciale maatregelen genomen buiten wollen sokken ipv gewone van katoen. Als het onder de -5 gaat zal ik wellicht een lange broek gebruiken (nu is het korte broek en t-shirt), bij -10 kunnen overschoenen ook wel prettig zijn. Deze morgen was het nog comfortabel.
Berichten: 2.652
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2772
3107 x bedankt in 2161 berichten
(08-Jan-2024, 12:04 PM)365cycle schreef: (08-Jan-2024, 11:24 AM)Hardloper schreef: Cranks van een lengte van 129mm Heb je die ook al? Als je zelf een oud setje op een andere maat boort wel Niet per se een aanrader trouwens. Tenzij jij wél weet wat je doet.
Geen interesse in een andere formaat cranks. Ik heb 155mm en dat bevalt me prima met fiets schoenmaat 41.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
(08-Jan-2024, 04:26 PM)Hardloper schreef: Geen interesse in een andere formaat cranks. Ik heb 155mm en dat bevalt me prima met fiets schoenmaat 41. Ik heb dat destijds alleen gedaan om te kijken of ik zelf in de SL zou kunnen rijden. Eventueel voor wedstrijden, was toen het idee, maar erg comfortabel wordt het niet.
Met mijn afmetingen moet je hier en daar wat concessies doen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.407
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 219
2682 x bedankt in 1266 berichten
In de velomobiel hoeft het niet heel nodig. Ik rijd met zomerschoenen en doe met dit weer of warme sokken aan of een paar dunne en daarover nog een paar hele dikke. Dat volstaat.
Maar ik heb dan meestal wel iets op mijn hoofd, een dunne of dikke muts of zoals vandaag met die hele koude wind een pet met van die oorflappen. Als je koude voeten hebt, moet je een muts opdoen.
Ik heb wel een lange broek aan, maar rijd dan ook relaxed. Ongeveer halverwege na zo'n 10 minuten ben ik redelijk opgewarmd, maar dan rijd ik verder gewoon iets langzamer. De tijdwinst van hard rijden, verlies ik met de dan noodzakelijke was/douchebeurt. Gewoon in de no sweat modus rijden, maar warm wordt ik dan niet.
Berichten: 1.908
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28442
2782 x bedankt in 1240 berichten
Op korte ritjes worden mijn voeten in fiets sandalen en dikke sokken niet koud. Ik denk dat de sokken een stuk dunner zouden kunnen zijn maar ik heb ze de rest van de dag nodig.
Ik heb op langere ritten in de Quest gemerkt dat mijn voeten dan wel koud worden, ook als ik wel mijn wandelschoenen draag waarin ik normaal nooit koude fouten heb.
Ik geef het niet genoeg bewegen van de tenen/voorvoet de schuld.
Mijn oplossing is om mijn tenen zoveel mogelijk te wapperen, wat in de sandalen makkelijker gaat dan in dichte schoenen dus als ik nog eens een winter VM tocht ga maken plan ik weer op sandalen maar misschien met plastic zakjes over mijn tenen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|