16-Jan-2024, 01:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jan-2024, 01:03 AM door twilwel.)
1.92m, maat 48, vrij smal in de schouders en toch in de MilanSL passen
Mijn geheim:
-zo smal mogelijke q-faktor van de cranks, zodat ik meer ruimte tussen de wielkasten heb. Ik heb daarvoor 102mm vierkant JIS cranks voor gebruikt, maar inmiddels heb je met de Rotor cranks en met de standaard Roemeense cranks een nog kleinere q-faktor.
-130mm cranklengte, BOX5 BMX cranks, een van de weinige zonder een verzetje in de crank (In de Bülk uiteraard de standaard 140mm cranks)
-schoenplaatjes exact zo ver naar beneden verplaatst (1,5cm verder richting hak dan standaard mogelijk) dat ik net niet de bovenkant en net niet de onderkant raak. Dit aspect wordt vaak vergeten. Het vergt ook wel wat moed om de fietsschoenen zo te bewerken dat de schoenplaatjes verder richting hak komen en het is niet gemakkelljk uit te vinden hoeveel cm je moet verplaatsen. Nu, met het Bülk serviceluik voorin is dat veel gemakkelijker.
-geen zitmatje, is niet nodig.
-ik heb een keuze gemaakt voor een bij de schouders smal stoeltje die qua kromming iets meer ruimte verschafte dan de standaard Milan stoel. In de Bülk past de standaard stoel me wel en dat is fijn, want die blijkt comfortabeler.
-ik heb wat materiaal weggehaald achter de nek want dat drukte tegen een wervel. Dit is niet zo dramatisch als het klinkt, want de body is ter plekke zeer stabiel.
-een dunnere hoofdsteun van isolatieschuim uit de bouwmarkt. (bij de Bülk wel de gewone dikte)
Ik heb, kortom, alles uit de kast gehaald om in de SL te passen. Het was een beetje een gok destijds, want de MilanSL waar ik mee proef heb gereden paste het allemaal net niet. De cranks waren te breed en te lang en de wielkasten waren nog niet aangepast zodat mijn benen steeds ertegen schuurden. Maar ik zag veel onbenutte mogelijkheden om meer ruimte te maken en dat heeft goed uitgepakt. Uiteindelijk heb ik 'm toch verkocht omdat de ontbrekende achterwielvering me niet het comfort gaf die ik, oude man, zo langzaamaan echt nodig had. Ik heb daarom in de Bülk voor de luchtvering gekozen en dat was een goede zet!
De Bülk is heel ruim bij de schouders, maar dat heb ik niet nodig. Overal hebben ze in de Bülk gewoekerd met de ruimte. De benen wat hogerop, de zitting wat lager enzovoorts, met als resultaat dat ik zonder bijzondere aanpassingen goed in de Bülk pas.
-
Mijn geheim:
-zo smal mogelijke q-faktor van de cranks, zodat ik meer ruimte tussen de wielkasten heb. Ik heb daarvoor 102mm vierkant JIS cranks voor gebruikt, maar inmiddels heb je met de Rotor cranks en met de standaard Roemeense cranks een nog kleinere q-faktor.
-130mm cranklengte, BOX5 BMX cranks, een van de weinige zonder een verzetje in de crank (In de Bülk uiteraard de standaard 140mm cranks)
-schoenplaatjes exact zo ver naar beneden verplaatst (1,5cm verder richting hak dan standaard mogelijk) dat ik net niet de bovenkant en net niet de onderkant raak. Dit aspect wordt vaak vergeten. Het vergt ook wel wat moed om de fietsschoenen zo te bewerken dat de schoenplaatjes verder richting hak komen en het is niet gemakkelljk uit te vinden hoeveel cm je moet verplaatsen. Nu, met het Bülk serviceluik voorin is dat veel gemakkelijker.
-geen zitmatje, is niet nodig.
-ik heb een keuze gemaakt voor een bij de schouders smal stoeltje die qua kromming iets meer ruimte verschafte dan de standaard Milan stoel. In de Bülk past de standaard stoel me wel en dat is fijn, want die blijkt comfortabeler.
-ik heb wat materiaal weggehaald achter de nek want dat drukte tegen een wervel. Dit is niet zo dramatisch als het klinkt, want de body is ter plekke zeer stabiel.
-een dunnere hoofdsteun van isolatieschuim uit de bouwmarkt. (bij de Bülk wel de gewone dikte)
Ik heb, kortom, alles uit de kast gehaald om in de SL te passen. Het was een beetje een gok destijds, want de MilanSL waar ik mee proef heb gereden paste het allemaal net niet. De cranks waren te breed en te lang en de wielkasten waren nog niet aangepast zodat mijn benen steeds ertegen schuurden. Maar ik zag veel onbenutte mogelijkheden om meer ruimte te maken en dat heeft goed uitgepakt. Uiteindelijk heb ik 'm toch verkocht omdat de ontbrekende achterwielvering me niet het comfort gaf die ik, oude man, zo langzaamaan echt nodig had. Ik heb daarom in de Bülk voor de luchtvering gekozen en dat was een goede zet!
De Bülk is heel ruim bij de schouders, maar dat heb ik niet nodig. Overal hebben ze in de Bülk gewoekerd met de ruimte. De benen wat hogerop, de zitting wat lager enzovoorts, met als resultaat dat ik zonder bijzondere aanpassingen goed in de Bülk pas.
-