Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiel Testdag
#27
1.92m, maat 48, vrij smal in de schouders en toch in de MilanSL passen
Mijn geheim:
-zo smal mogelijke q-faktor van de cranks, zodat ik meer ruimte tussen de wielkasten heb. Ik heb daarvoor 102mm vierkant JIS cranks voor gebruikt, maar inmiddels heb je met de Rotor cranks en met de standaard Roemeense cranks een nog kleinere q-faktor.
-130mm cranklengte, BOX5 BMX cranks, een van de weinige zonder een verzetje in de crank (In de Bülk uiteraard de standaard 140mm cranks)
-schoenplaatjes exact zo ver naar beneden verplaatst (1,5cm verder richting hak dan standaard mogelijk) dat ik net niet de bovenkant en net niet de onderkant raak. Dit aspect wordt vaak vergeten. Het vergt ook wel wat moed om de fietsschoenen zo te bewerken dat de schoenplaatjes verder richting hak komen en het is niet gemakkelljk uit te vinden hoeveel cm je moet verplaatsen. Nu, met het Bülk serviceluik voorin is dat veel gemakkelijker.
-geen zitmatje, is niet nodig.
-ik heb een keuze gemaakt voor een bij de schouders smal stoeltje die qua kromming iets meer ruimte verschafte dan de standaard Milan stoel. In de Bülk past de standaard stoel me wel en dat is fijn, want die blijkt comfortabeler.
-ik heb wat materiaal weggehaald achter de nek want dat drukte tegen een wervel. Dit is niet zo dramatisch als het klinkt, want de body is ter plekke zeer stabiel.
-een dunnere hoofdsteun van isolatieschuim uit de bouwmarkt. (bij de Bülk wel de gewone dikte)

Ik heb, kortom, alles uit de kast gehaald om in de SL te passen. Het was een beetje een gok destijds, want de MilanSL waar ik mee proef heb gereden paste het allemaal net niet. De cranks waren te breed en te lang en de wielkasten waren nog niet aangepast zodat mijn benen steeds ertegen schuurden. Maar ik zag veel onbenutte mogelijkheden om meer ruimte te maken en dat heeft goed uitgepakt. Uiteindelijk heb ik 'm toch verkocht omdat de ontbrekende achterwielvering me niet het comfort gaf die ik, oude man, zo langzaamaan echt nodig had. Ik heb daarom in de Bülk voor de luchtvering gekozen en dat was een goede zet!
De Bülk is heel ruim bij de schouders, maar dat heb ik niet nodig. Overal hebben ze in de Bülk gewoekerd met de ruimte. De benen wat hogerop, de zitting wat lager enzovoorts, met als resultaat dat ik zonder bijzondere aanpassingen goed in de Bülk pas.
-
Antwoord }
#28
(15-Jan-2024, 07:24 PM)365cycle schreef:
(15-Jan-2024, 06:28 PM)twilwel schreef: …De grote instap heeft bij storm wel nadelen…
Klopt inderdaad, en ik heb daar helaas ervaring mee. Rijd alweer zo lang Milan/Bülk dat ik er altijd goed op let, maar toen ik ooit lek reed op de Zeelandbrug deed ik alleen de haakjes los en toen vloog de klep meteen met een knal open. Stukje carbon en lak uit het scharnier Sad

Gebeurde mij met een “steamer” toen ik bij een oversteek wachtte en er een grote vrachtwagencombinatie passeerde…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#29
(15-Jan-2024, 06:28 PM)twilwel schreef: ..
Wat betreft voetengaten: bij zeer lage velomobielen zoals MilanSL en Bülk is het mogelijk om met de hand achteruit te duwen. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je armlengte, die bij mij nogal ruimbemeten is ;-)

Ik heb nu een dichte bodemplaat in mijn QVLimo, en kan die prima achteruit duwen, zoals ik gewend was van in de GT. 
Misschien is mijn aap-factor bovengemiddeld  Big Grin

(15-Jan-2024, 10:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Twilwel had volgens mij zelfs een gat gezaagd in de body/smurfenmuts achter zijn hoofd.

Dat vind ik wel echt een hele serieuze aanpassing.

Ik heb gewoon te brede schouders... Qua lengte kan het nog wel (1.82)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#30
Of het nu nuttige is of niet. Doet er maar mij niet toe.

Maar ik zou graag opperen om wat te splitsen. Het gaat nu meer over schoenplaatjes, dan over de 4 geteste modellen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#31
(17-Jan-2024, 05:45 PM)Hardloper schreef: Maar ik zou graag opperen om wat te splitsen. Het gaat nu meer over schoenplaatjes, dan over de 4 geteste modellen.

Hier ben ik het mee eens. 

Berichten #30 t/m 38 mogen van mij ook naar het topic over schoenplaatjes. Daar horen ze thuis.

Ik bedoel deze:

https://ligfietsers.nl/thread-620-post-4...l#pid42250
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle
#32
(17-Jan-2024, 06:58 PM)Wim -de roetsende schreef:
(17-Jan-2024, 05:45 PM)Hardloper schreef: Maar ik zou graag opperen om wat te splitsen. Het gaat nu meer over schoenplaatjes, dan over de 4 geteste modellen.

Hier ben ik het mee eens. 

Berichten #30 t/m 38 mogen van mij ook naar het topic over schoenplaatjes. Daar horen ze thuis.

Ik bedoel deze:

https://ligfietsers.nl/thread-620-post-4...l#pid42250

Dank voor de hulp, ik heb ze nu verplaatst.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle , twilwel , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Niels van der Wal — 10:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM