Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (beginner in Sint-Oedenrode)
#27
(15-Feb-2024, 05:13 PM)HugoW1975 schreef: Leuk, al die input. Ik had al gelezen over naar beneden rollend beginnen, ik heb al een heuveltje in de buurt zonder veel verkeer uitgezocht.

Hugo

Niet te steil hoop ik  Big Grin Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
[Afbeelding: dw1.jpg]
Antwoord }
#29
Succes Hugo! Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#30


Tadaa....
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Dat zag er ervaren uit. Veel veilige kilometers toegewenst
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door:
#32
@HugoW1975
Als je de volgende keer weer een video toevoegt, neem dan de juiste source bij video type.
Anders gaat het niet werken.


Maar je weet er al goed mee weg te rijden.  Smile
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , HugoW1975 , GertBr
#33
Dat ziet er al heel relaxt en prima uit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , HugoW1975
#34
Aan de Tourslaan in Eindhoven-Noord zit de "Liggende Hollander".
Hij kan je zeker helpen en/of je eigen afstelling checken.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , HugoW1975
#35
Dat ziet er goed uit. Als je al genoeg vertrouwd bent met de fiets dat je kunt zwaaien, zul je er nog vele plezierige kilometers op kunnen fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , HugoW1975
#36
Dank jullie wel! Het is nog heel wiebelig en ik ben nog veel te gespannen, maar het begin is er.

@Hardloper; dank voor de tip. Gepost vanaf mijn telefoon had ik het inderdaad niet goed gedaan. Is nu aangepast.

Ik heb vanavond de fietscomputer gemonteerd, nog geen verlichting dus vanavond niet meer rijden. Ik ben al genoeg een gevaar op de weg als ze me wel zien!

Ik heb ontdekt dat ik ook versnellingen in de achternaaf heb, althans, ik kan iets verdraaien op mijn stuur. Ik lijk drie standen te hebben, de eerste twee lijken heel veel op elkaar (ik voel geen verschil) en de derde is 'leeg', ik trap in het niks. Dat lijkt me allemaal niet goed. Ik moet nog uitzoeken hoe dat werkt. Tot dan heb ik de andere versnellingen, ik heb nu alleen nog in de eerste en heel even in de tweede gereden.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#37
Goed bezig Hugo, het begin is er.
Ik zag nu ook waar je aan de gang bent.

In Sint Oedenrode kun je trouwens prima ligfietsen. 
Ik ben er ooit eens door gekomen toen ik langs de Dommel fietste.

[Afbeelding: DSCN0071.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(17-Feb-2024, 07:45 PM)HugoW1975 schreef: Ik heb ontdekt dat ik ook versnellingen in de achternaaf heb, althans, ik kan iets verdraaien op mijn stuur. Ik lijk drie standen te hebben, de eerste twee lijken heel veel op elkaar (ik voel geen verschil) en de derde is 'leeg', ik trap in het niks. Dat lijkt me allemaal niet goed. Ik moet nog uitzoeken hoe dat werkt. Tot dan heb ik de andere versnellingen, ik heb nu alleen nog in de eerste en heel even in de tweede gereden.

Hugo

Dan heb je waarschijnlijk een dualdrive en zit er op je achteras een clickbox (grijs of zwart). Afstellen in de 2e versnelling zodat het markeerstiftje tussen de lijntjes staat.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#39
Het fietsen gaat beter dan het filmen Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
(17-Feb-2024, 10:53 PM)365cycle schreef: Het fietsen gaat beter dan het filmen Big Grin

Maar we zijn ook een (lig)fiets forum en geen forum voor camera mensen. En daarbij je weet niet hoe goed hij kan filmen, aangezien hij het niet zelf filmde.  Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
Vandaag voor het eerst naar mijn werk gefietst, 10 km. Was niet verstandig, ik had sinds het filmpje niet meer gereden want het regende aldoor en ik was druk. Ik had dus welgeteld 1 kilometer ervaring. Nu dus 11. Het ging op zich wel, ik moet heel erg wennen aan het schakelen. Mijn gewone fiets schakelt precies andersom en bij deze moet ik druk houden op de pedalen, bij mijn gewone fiets juist niet. Dat ging dus ook een paar keer mis.

Nog twee puntjes; ik raak met mijn bovenbenen net mijn handen. Heel lichtjes. De trapas lijkt op de juiste plek, dus ik ga het stuur een centimetertje dichter naar me toe zetten. Daarnaast zit ik nog teveel, schouders los van de stoel. Als ik echt ga liggen wordt ik ineens een stuk instabieler. Zal wel wennen zijn.

Ik was in ieder geval best moe toe ik aan kwam. Ik rijd in de tweede versnelling, 24 km/hr cruise. Veel meer durf ik nog niet omdat ik niet lekker lig. Note to self; volgende keer goede schoenen aandoen, ik reed nu op mijn gewone nette kantoorschoenen. Ik besloot 1 seconde voordat ik op de gewone fiets stapte om toch de ligfiets te nemen, verder niet bij nagedacht...

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#42
Je stuurt een tweewielige fiets voor een groot deel met je evenwicht, dat geldt ook voor een ligfiets.
Je hoofd en schouders zijn een belangrijk deel van hoe je je evenwicht verandert tijdens het rijden.

Met je schouders steunend tegen de rug van je zitje moet je meer sturen met je stuur en dat is wennen.

Ik ben overigens best onder de indruk, van 1 naar 11 km en dan niet erger dan moe bij aankomst.
En redelijk snel!
Petje af.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#43
(22-Feb-2024, 09:33 AM)HugoW1975 schreef: Nog twee puntjes; ik raak met mijn bovenbenen net mijn handen. Heel lichtjes. De trapas lijkt op de juiste plek, dus ik ga het stuur een centimetertje dichter naar me toe zetten. Daarnaast zit ik nog teveel, schouders los van de stoel. Als ik echt ga liggen wordt ik ineens een stuk instabieler. 


Dat valt allemaal wel mee. Het is heel normaal dat je in een kort ritje niet alle afstellingen goed krijgt. Zeker voor een beginnend ligfietser die zijn houding de eerste tig kilometers ook gaat veranderen door toenemend vertrouwen.

Ik dacht dat bij de fifty-fifty het zitje niet eenvoudig in hoek te veranderen is. Bij mijn zoontje werd er in het begin een opgerolde handoek om het stoeltje gespannen. Hierdoor komt het lichaam wat rechterop, terwijl je wel ontspannen kunt liggen en contact kunt krijgen met de fiets. Het lijkt mij enorm vermoeiend om met de schouders los te rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#44
(22-Feb-2024, 11:01 AM)datakneder schreef: Het lijkt mij enorm vermoeiend om met de schouders los te rijden.

Nee hoor, doe ik ook 50% van de tijd  Big Grin Wink Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#45
Voordeel van onderstuur: Je komt niet met je benen tegen je handen tijdens het fietsen Big Grin

Als je rechtop zit is de omgekeerde pendulum groter, waardoor je meer tijd hebt om te corrigeren voordat je omvalt. Het nadeel is wel dat je contact met de fiets een stuk kleiner is, en omdat je (in vergelijking met een bukfiets) OP je fiets ligt (en niet eroverheen gedrapeerd bent) valt de fiets onder je vandaan als je te ver met je bovenlijf uit het lood gaat hangen.

Snel fietsen is stabieler dan langzaam fietsen, en een lagere cadans is in eerste instantie beter dan een hogere, want minder gewiebel geeft je meer ruimte om te wennen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , 365cycle
#46
(22-Feb-2024, 11:01 AM)datakneder schreef: Het lijkt mij enorm vermoeiend om met de schouders los te rijden.

Dat hangt enorm van de hoek van de rug af.
Op de Batavus Relax reed ik vaak met schouders en hoofd 'los'. 
In de Strada zelden.
De hoek is gewoon anders.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#47
(22-Feb-2024, 11:57 AM)Frutsel schreef: Als je rechtop zit is de omgekeerde pendulum groter, waardoor je meer tijd hebt om te corrigeren voordat je omvalt. 

Klopt.

Als ik heel langzaam (+/-5km/u) met de Roeifiets rijd, dan blijf ik ook rechtop zitten. Fietst heel comfortabel. 

Ik ken zelfs iemand die op de Roeifiets pas achterover gaat liggen boven de 25km/u. Dat vindt ze prettiger.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
(17-Feb-2024, 07:45 PM)HugoW1975 schreef: Ik heb ontdekt dat ik ook versnellingen in de achternaaf heb, althans, ik kan iets verdraaien op mijn stuur. Ik lijk drie standen te hebben, de eerste twee lijken heel veel op elkaar (ik voel geen verschil) en de derde is 'leeg', ik trap in het niks. Dat lijkt me allemaal niet goed. Ik moet nog uitzoeken hoe dat werkt. Tot dan heb ik de andere versnellingen, ik heb nu alleen nog in de eerste en heel even in de tweede gereden.
Hugo

Het naafdeel van de Dualdrive versnelling heeft in stand 2 een 1 : 1 verhouding, dat is het efficiënts voor de kruissnelheid. De 1 gebruik je dan voor bergop, de 3 voor bergaf. Mijn vorige ligfiets had ook een Dualdrive. Daar was ik een luie schakelaar, de derailleur stond meestal hetzelfde en ik schakelde de naaf in de 1 om weg te rijden uit stilstand en daarna naar de 2. Voordeel is dat je de naafversnelling in stilstand kunt schakelen.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#49
Dank voor alle input, erg nuttig.

De terugreis was leuk! Door het dorp even opletten (bij de eerste rotonde werd ik al niet gezien...) maar heuveltje af tussen de kanaalbrug en het centrum bleef ik op snelheid zonder te trappen. Met de gewone fiets moet ik daar wel iets bijtrappen. En ik ging 26 km/h, geen 20.
Langs de snelweg werd het echt leuk, met wat wind mee zo'n 31-33 km/h op de tellen. Tegen 20 op de gewone fiets. Piek 34,8. Geen idee overigens hoe accuraat de meter is.
Eenmaal terug in eigen dorp heb ik de route buitenom het centrum gekozen. Scheelt nauwelijks in afstand en ik kan lekker doortrappen met minder zijwegen, rotondes en ander verkeer. Ging erg goed. En net voor de grote regenbui thuis, dat was ook fijn.

(22-Feb-2024, 10:25 AM)Willeke_IGKT schreef: ... Met je schouders steunend tegen de rug van je zitje moet je meer sturen met je stuur en dat is wennen...

Dat was een hele nuttige opmerking. Ik moet wennen aan het feit dat ik, al liggend, echt moet sturen. Durven sturen. Dat komt nog maar langzaam, de terugrit durfde ik wel al wat meer dan op de heenrit. Vooruitgang!

Hugo
Antwoord }
#50
Als je vanuit het niks een ritje woon-werk verkeer aandurft en daarna nog steeds enthousiast bent komt het wel goed. De meesten beginnen voorzichtiger Smile
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , martinR , Willeke_IGKT
#51
[Afbeelding: zaRh9gn.jpg]

Dit weekend een bagagedrager van een oude fiets gedemonteerd en met wat aluminium strips op de ligfiets gezet. Niet superstabiel, maar werkbaar. En met achterverlichting. Voor zit inmiddels een koplamp. Onder het stoeltje, bij de standaard, zit een slothouder, dus heb ik nu ook altijd een slot bij me, niet in mijn tas (die ik dan vergeet). Alleen nog snelbinders kopen en dan is hij echt woon-werk klaar.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#52
Heb je nog zo’n strip? Maak er een driehoek van. Dit is misschien wat sterker
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM