Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (beginner in Sint-Oedenrode)
#1
Hoi,

ik heb gisteren mijn tweedehands fiets opgehaald, zaterdag wil ik leren rijden. Ik lees dat de afstelling van de trapboom (heet dat zo?) heel belangrijk is, en ook je zit positie / stuurpositie. Er er ergens een mooie how-to over te vinden, waar let ik op, of welke ervaren ligfiets-deskundoloog wil mij, onder het genot van een bakkie en worstenbroodje, komen helpen?

[Afbeelding: xuxn6DO.jpg]

Alle tips / hulp is welkom.
Groeten,

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
De afstelling van de trapas (neusbuis?) doe ik hetzelfde als bij een rechtopfiets. Goed zitten, kont in de kom van de stoel, de hak van je voet op de pedaal. Dan moet je been net gestrekt zijn in uiterste pedaalpositie. Stel je de stoel opnieuw af, dan moet je mogelijk de neusbuis weer wat verschuiven. Om de stoel af te stellen moet je toch gaan fietsen en kijken wat je lekker vind.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Als je zelf gaat lopen rommelen met de afstand van de buis (en waarom niet, dat is geen moeilijk taakje vanuitgaande dat die twee schroeven aan de onderzijde van de buis gewoon los te draaien zijn en niet te klem zitten), is het handig de buis met een plakkertje te markeren. Dan kan je ook makkelijk zien of je de buis een millimeter minder ver of verder ingeschoven hebt. Een millimeter kan al een heel verschil maken in hoe het voelt als je stilstaand 'fietst'. En als je eenmaal denkt een goede stand te hebben gevonden, kan je het met een 'echte' tocht even bevestigen. Desnoods onderweg nog even bijstellen.

Ook is het handig om met een markering aan te geven wanneer de twee trappers precies horizontaal staan. Als je met de buis loopt te rommelen en deze wat in- of uitschuift, moet je soms wat aan de trappers trekken of duwen en een beetje draaiend wringen. Het is dan wel zo fijn dat wanneer je de lengte goed hebt afgesteld, dat je trappers dan ook horizontaal gelijk zijn en dat je buis niet ineens wat gedraaid blijkt te zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#4
Nog een tip, als je meer richting centimeters gaat met de neuspijp, dan moet je even kijken of je een schakel van de ketting moet toevoegen of eraf halen.
Aan het worstenbroodje te zien zul je wel niet in de buurt van Twente wonen, anders was ik je wel komen helpen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik weet niet of deze fiets een kettingspanner heeft, dat maakt kleine vertellingen in de lengte makkelijk. De Batavus Relax die ik heb gehad kon het verschil tussen een persoon van 1,65 en van 2 meter opvangen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(14-Feb-2024, 03:30 PM)Raymond schreef: De afstelling van de trapas (neusbuis?) doe ik hetzelfde als bij een rechtopfiets. Goed zitten, kont in de kom van de stoel, de hak van je voet op de pedaal. Dan moet je been net gestrekt zijn in uiterste pedaalpositie. Stel je de stoel opnieuw af, dan moet je mogelijk de neusbuis weer wat verschuiven. Om de stoel af te stellen moet je toch gaan fietsen en kijken wat je lekker vind.

Daar hebben we het al.. dat is voor iedereen verschillend wat ie prettig vind.

Als ik met een gestrekt been de hak tegen mn trapper probeer te zetten, lukt me dat niet. Tussen mijn trapper en de hak van mn voet zit er nog een paar cm ruimte.  

Mijn idee is dus die hak op de trapper een minimum afstand is die je aan moet houden. Daarna zul je nog een beetje met de neusbuislengte kunnen varieren om te kijken of dat je ideale afstand is op dat een paar cm erbij of misschien wat meer of minder toch prettiger is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Dat zou betekenen dat je je been ook volledig moet kunnen strekken terwijl je normaal trapt ZoefZoef, en smaken verschillen maar volledig strekken in een trapbeweging is niet gezond.

Voor mij moet ie overigens juist nog iets korter. Dus: Trapper in de verste stand, zo afstellen dat dat precies past en dan 1cm inschuiven.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Een dag later als je eigenlijk wilt. Maar is er niet iemand die je kan helpen op zondag voor de fietstocht?
https://ligfietsers.nl/thread-1680.html Daarna kun je dan gelijk mee fietsen. Of is dit een heel gekke idee?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Hardloper, hoe lang was jouw eerste rit op een ligfiets?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#10
(14-Feb-2024, 07:24 PM)melle z schreef: Hardloper, hoe lang was jouw eerste rit op een ligfiets?

Oh zo, snap hem al waar je naar toe wilt. Tongue Maar het is wel zo dat er verschillende deskundige aanwezige zijn die veel raad te bieden hebben. Maar het is misschien beetje voorbarige om te denken dat je dan gelijk zonder problemen mee weet te rijden. Voor mij zou op een tweewiel ligfiets paar uur rijden ook wat veel zijn voor het eerst.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(14-Feb-2024, 07:22 PM)Hardloper schreef: Een dag later als je eigenlijk wilt. Maar is er niet iemand die je kan helpen op zondag voor de fietstocht?
https://ligfietsers.nl/thread-1680.html Daarna kun je dan gelijk mee fietsen. Of is dit een heel gekke idee?

Nou breekt m'n klomp. Stel je nou werkelijk voor iemand die voor het eerst op een ligfiets gaat (2-wieler, dus wennen aan evenwicht), vanuit Rooi naar Bergeijk te laten fietsen (35 km), door de grote stad (Eindhoven), een ritje maken van 50 km. en dan weer 35 terug, dus 130 km. En jij rijdt je Quattro niet eens van de dealer naar huis (ongeveer 145 km). Hmm.
Antwoord }
#12
(14-Feb-2024, 07:29 PM)Hardloper schreef:  Maar het is misschien beetje voorbarige om te denken dat je dan gelijk zonder problemen mee weet te rijden. Voor mij zou op een tweewiel ligfiets paar uur rijden ook wat veel zijn voor het eerst.

Je realiseert je misschien niet dat er redelijk wat mensen zijn die echt 'opnieuw' moeten leren fietsen. 

Een eerste tocht van ongeveer 4km is dan iets realistischer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#13
(14-Feb-2024, 06:37 PM)365cycle schreef: Dat zou betekenen dat je je been ook volledig moet kunnen strekken terwijl je normaal trapt ZoefZoef, en smaken verschillen maar volledig strekken in een trapbeweging is niet gezond.

Voor mij moet ie overigens juist nog iets korter. Dus: Trapper in de verste stand, zo afstellen dat dat precies past en dan 1cm inschuiven.

Ik denk eigenlijk meer dat ik vooral mn voet verder kantel eigenlijk en dat gaat zonder problemen.
Zal het zo eens nakijken. Heb gisteren 70km gereden met een M5 cityracer en die heb ik iets qua lengte moeten aanpassen. Volgens mij staat ie ook weer een paar cm langer dan hak op de trapper.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(14-Feb-2024, 07:34 PM)datakneder schreef:
(14-Feb-2024, 07:22 PM)Hardloper schreef: Een dag later als je eigenlijk wilt. Maar is er niet iemand die je kan helpen op zondag voor de fietstocht?
https://ligfietsers.nl/thread-1680.html Daarna kun je dan gelijk mee fietsen. Of is dit een heel gekke idee?

Nou breekt m'n klomp. Stel je nou werkelijk voor iemand die voor het eerst op een ligfiets gaat (2-wieler, dus wennen aan evenwicht), vanuit Rooi naar Bergeijk te laten fietsen (35 km), door de grote stad (Eindhoven), een ritje maken van 50 km. en dan weer 35 terug, dus 130 km. En jij rijdt je Quattro niet eens van de dealer naar huis (ongeveer 145 km). Hmm.

Nou ik dacht je gaat er heen met de auto er naar toe. Met de fiets als bagage mee. Maar ik denk dat wel een van de deelnemers in de buurt woont die kan helpen. Dit was het eigenlijk vooral. Dat de afstand niet heel extreem ver is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Met 2dehandsjes moet je altijd wel even hier en daar knutselen om alles naar smaak te krijgen. Toen ik de Raptobike kocht wiebelde ik ook als een spaghettisliert over straat, ondanks dat ik al ervaring had met de Optima Baron, het was zelfs zo moeilijk fietsen dat ik maar met de trein ben teruggegaan. Nu fietst de Rapto zo fijn dat ik niet eens meer aan andere ligfietsen denk, Op de velo's na heb ik ze allemaal verkocht Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#16
(14-Feb-2024, 07:53 PM)ZoefZoef schreef: Ik denk eigenlijk meer dat ik vooral mn voet verder kantel eigenlijk en dat gaat zonder problemen.
Zal het zo eens nakijken. Heb gisteren 70km gereden met een M5 cityracer en die heb ik iets qua lengte moeten aanpassen. Volgens mij staat ie ook weer een paar cm langer dan hak op de trapper.

Ik rijd ook 'iets langer' dan de gemiddelde rijder. Is gewoon heel persoonlijk. Sommigen rijden met hun voeten heel erg verticaal. Dus met de hakken 'uitgedrukt' naar voren/beneden. Ik fiets met mijn voeten meer diagonaal. Dus schuin en met de tenen meer naar voren en de hakken meer naar achteren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ik "punt" m'n voet juist behoorlijk. Anders zou ik in de Bülk waarschijnlijk last hebben van de bodem.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Wat bedoel je precies met 'punten' van je voet?
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Volgens mij bedoeld 365Cycle:

[Afbeelding: spitzen.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#20
(14-Feb-2024, 10:29 PM)datakneder schreef: Volgens mij bedoeld 365Cycle:

[Afbeelding: spitzen.jpg]

Dat komt volgens mij niet overeen met de hak/crank-afstand die 365cycle aangeeft.  Zeker met schoenmaat cruiseschip.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder
#21
Mijn How to

Eerst maar beginnen met de beenlengte. Been helemaal strekken en dan met de hak net niet op de trapper is ook mijn uitgangspunt. Omdat je niet fietst met de hak op de trapper, maar met de bal van je voet, zit je dan meestal wel redelijk goed. Bij het trappen strek je dan je been niet volledig.

De volgende stap is je stuurtje. Dat kan omhoog en mogelijk ook in afstand versteld worden. Dat laatste kan ik niet helemaal zien. Je wilt het net ver genoeg boven je knie zodat je er bij het trappen geen last van hebt, en tegelijk net laag genoeg dat je er overheen kijkt. Probeer het ook in een positie te krijgen dat je handen op een prettige plek zitten.

Zolang je nog niet voor de topsport en lange afstanden gaat, komt het niet gelijk op een paar cm.

Voor mij zit je wat te ver uit de buurt.


(Volgens mij heeft jouw flevo een vreemde combi van Ahead en draad systeem in het balhoofd. De vork en lagerspeling gaat met de schroefdraad, de hoogte van het stuurtje met die grote klem die erop zit. Die klem is van boterzacht aluminium. De beide schroefjes volgens de 1-2,1-2 methode los en en vast draaien. Dus niet 1 er helemaal uit. De restspanning die vervolgens op de andere komt is genoeg om hem te laten vastvreten. Of de draad kapot te draaien.
Als ik het goed heb, is het stuurtje een holle buis die met die klem vastgehouden wordt in de vork, die boven de draad nog een stuk met een sleufje heeft. Ze doen het bij Flevobike graag anders)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#22
Dank, allen, voor de input. 35 km naar Bergeijk, daar een tour van 50 km, en dan weer naar huis; ik ben er in principe gek genoeg voor om het te proberen als ik zaterdag genoeg geoefend heb. Ik heb die zondag helaas andere bezigheden met het gezin gepland. Ik ga zaterdag lekker afstellen en proberen, als het weer niet al te erg is. Volgens mijn weer-app blijft het droog, dus dat zou moeten lukken. Zo te lezen zal ik zoveel mogelijk van de stuurverstelling afblijven. Ik ben meestal van aandraaien tot het stuk is en dan een halve slag terug... Het doel is om dit weekend vertrouwd genoeg te raken met de fiets (en de bestelde verlichting te monteren) zodat ik volgende week de 10 km woon-werkverkeer ermee kan rijden.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#23
Als je er een keer of wat mee hebt gereden zul je merken dat je meer ontspannen / minder gespannen op je fiets zit, doorhalen wat niet gewenst is. Waarschijnlijk kan dan de trapas iets verder weg.
Een tip voor het vastdraaien van het stuur: zorg dat je stuurtje niet helemaal muurvast zit. Dat lijkt een stomme tip, maar het stuur op dit soort fietsen werkt op z'n eigen manier.
Met een rechtopper stuur je door de handvatten in tegengestelde richting te bewegen. Als je naar rechts stuurt beweeg je het linker handvat van je af en het rechter naar je toe.
Met deze ligfiets is het meer alsof je een helmstok vast hebt; als je naar rechts stuurt beweeg je het hele stuur naar links, en andersom. En je leunt ook nog eens de bocht in, dat voelt in het begin vreemd.
Als je een snelle correctie wilt maken ga je toch weer een ruk aan het stuur geven en het gevolg is dat het scheef staat. Je zult verbaasd zijn hoe sterk je bent in paniek, en blij als het stuur niet muurvast zit want dan kan het namelijk weer terug.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Toen ik vele jaren geleden mijn Nazca Fuego kocht, heb ik hem eerst eens afgesteld op mijn beenlengte door erop te gaan zitten naast een muur en me zo tegen de muur te balanceren en dan mijn been net niet te strekken. Steeds proberen en bijhouden wat je doet, want daarna moet je de ketting weer verlengen of inkorten, afhankelijk van in welke richting je hem moet afstellen. Ik merkte dat ik mijn stuur (bovenstuur) ook dichterbij wilde hebben, maar daar zitten grenzen aan. Ik heb de telescopische buizen al eens per ongeluk uit elkaar getrokken onderweg en ik kan je zeggen: dan ben je blij dat dat bij het optrekken gebeurt en je niet met 40+ een helling af gaat. Daar is geen houden aan!

Maar goed, je begint rustig, dus dat valt wel mee. Ik ben naar een parkje gegaan achter mijn huis en daar ligt een ovalen, geasfalteerd pad in waar ik wat rondjes heb geoefend. Ik vond vooral wegfietsen vanuit stilstand moeilijk, want dan moet je je standbeen optrekken en op het pedaal zetten, terwijl je wegfietst. Dat vereiste wat oefening, maar uiteindelijk had ik dat best vlot voor elkaar. Daarna kost het wat ritten voor dat allemaal echt soepel gaat, maar die eerste meters wil je graag ergens maken waar niet zoveel verkeer is, dus een park of (bijna) lege parkeerplaats is daar prima voor geschikt.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Ik heb in het begin wat loopfietsen gedaan. Eerst een been aan de grond houden, dan afzetten en de benen even allebei de lucht in, voelen hoe het evenwicht werkt.
Dan op een heel flauwe helling naar beneden starten.

Dat was op de Batavus Relax die redelijk dezelfde verhoudingen heeft als de Flevo 50/50, maar minder opties voor het stuur.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#26
Leuk, al die input. Ik had al gelezen over naar beneden rollend beginnen, ik heb al een heuveltje in de buurt zonder veel verkeer uitgezocht.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
die kabel steekt wel...Gideonaut — 06:21 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Hoekie — 05:58 PM
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM