Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (beginner in Sint-Oedenrode)
|
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
Wat is de reden om de bagagedrager zo hoog te bevestigen?
Past het anders niet?
Ik wil bagage altijd het liefst zo laag mogelijk op/aan de fiets hebben.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 71
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 7
148 x bedankt in 70 berichten
Dit was de snelste en simpelste oplossing. Door allerlei nare dingen thuis heb ik maar heel weinig tijd, dus een half uurtje en wat zooi van de Hornbach moest het maar even zijn. Wie weet pas ik het nog een keer aan.
Hugo
Berichten: 1.498
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 302
2903 x bedankt in 1356 berichten
Hallo Hugo,
Soms moet het effe gauw. Houd er rekening mee dat het gewicht van je bagage zo erg hoog komt. Dat is niet bevorderlijk voor de stabiliteit. Zeker als je b.v. een laptop of ander zwaar spul mee neemt merk je dat wel.
Berichten: 71
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 7
148 x bedankt in 70 berichten
Zo, al een paar keer mee heen en weer gereden. Jullie opmerkingen zijn allemaal waar, hij zit te hoog en wiebelt links-rechts, met de laptop erop zelfs zoveel dat de hele fiets begint te schudden. Was wel interessant bij de eerste rotonde... Versie 2 is al bedacht, een stukje lager en met kortere stangen. Iemand adviseerde ook om hem op de achterbrug te zetten, dus op het ongeveerde deel, maar dat vind ik niet zo'n goed plan. Wordt vervolgd...
Hugo
Berichten: 861
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 444
1645 x bedankt in 800 berichten
Goed bezig Hugo!
Ik moest direct aan regel 7 van Recumbinati denken.
7. Een ligfiets is nooit af. Is je ligfiets wel af, dan heb je de verkeerde gekocht. In dat geval, volg regel #6.
Berichten: 71
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 7
148 x bedankt in 70 berichten
Was:
Is:
Een stuk lager en stijver. Zou beter moeten zijn. Het is nog steeds verre van ideaal, maar aangezien de eerste versie niet tot ernstige ongelukken geleid heeft zal deze verbetering in de range 'goed genoeg' moeten vallen.
Hugo
Berichten: 1.652
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2106
1990 x bedankt in 773 berichten
Lukt het een beetje te wennen Hugo? Kan ik alvast koffie zetten hier in Twente voor je ?
Berichten: 71
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 7
148 x bedankt in 70 berichten
Het fietsen gaat heerlijk, Twente is nog een beetje ver. En ik houd niet van koffie, maar dank voor het aanbod. Ik had deze week bijna de 100 km woonwerk gehaald.
Ondertussen is er een volgende afstel-vraag gerezen. Zoals je hier kan lezen heb ik een klein ongelukje gehad, en ondanks dat het leek dat ik geen schade had bleek er het één en ander aan de kettinggeleiding verschoven / verbogen en schakelt het ding voor geen meter meer. Hij twijfelt tussen versnellingen, gaat niet meer netjes terug naar de eerste, etc. Er zit iets goed fout. Ik heb het even gefotografeerd:
Ik heb al even gegoogled, ik kan met die twee schroefjes de uitersten van de beweging van de derailleur afstellen, de rest van de versnellingen zouden daar netjes tussen moeten werken. Twee vragen:
1) Kan je gewoon ongestraft afstellen, of is er nog iets dat je moet weten voordat je daaraan draait?
2) Ik heb nu een roterend handvat als versnellingkiezer. Ik wil liever zo'n trigger shifter. Klikje op met de ene flipper, klikje neer met de andere. Zoiets bijvoorbeeld. Is dat universeel inzetbaar, of merkgebonden? Ik kan voor Sachs niet direct iets vinden en een Shimano derailleur kost niet zoveel. Alles op mijn fiets is uiteraard oud.
Alle advies is welkom,
Dank,
Hugo
Berichten: 998
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1678 x bedankt in 902 berichten
Ik zet m'n geld in op een verbogen derailleuroog.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.000
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29817
2922 x bedankt in 1305 berichten
(22-Mar-2024, 09:40 PM)melle z schreef: Ik zet m'n geld in op een verbogen derailleuroog.
Hoe kun je dat zien of testen en kan je dat herstellen?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 998
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1678 x bedankt in 902 berichten
Voor controleren en terugbuigen bestaat speciaal gereedschap dat elke fietsenmaker heeft, maar met een liniaal, een grote moersleutel en een beetje inventiviteit kom je zelf ook een heel eind.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
Bij m'n M5 Cmpct heb ik de derailleur ervan af geschroefd,toen de video bekeken,ook zo toegepast en hij doet het weer.
https://www.youtube.com/watch?v=uKZKkvlKrrY
Ook belangrijk,effe de ketting van het schakelmechanisme nakijken of er niet ergens een schakeltje verbogen is.
Berichten: 998
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1678 x bedankt in 902 berichten
Met die moersleutel alleen was het ook wel gelukt...
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 75
537 x bedankt in 277 berichten
(22-Mar-2024, 10:09 PM)martinus schreef: Bij m'n M5 Cmpct heb ik de derailleur ervan af geschroefd,toen de video bekeken,ook zo toegepast en hij doet het weer.
https://www.youtube.com/watch?v=uKZKkvlKrrY
ik vind die tandjes van de derailleur wel erg scherp geworden in deze video. Zelf zou ik die vervangen.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 207
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 586
393 x bedankt in 199 berichten
(22-Mar-2024, 09:35 PM)HugoW1975 schreef: Ik heb al even gegoogled, ik kan met die twee schroefjes de uitersten van de beweging van de derailleur afstellen, de rest van de versnellingen zouden daar netjes tussen moeten werken. Twee vragen:
1) Kan je gewoon ongestraft afstellen, of is er nog iets dat je moet weten voordat je daaraan draait?
2) Ik heb nu een roterend handvat als versnellingkiezer. Ik wil liever zo'n trigger shifter. Klikje op met de ene flipper, klikje neer met de andere. Zoiets bijvoorbeeld. Is dat universeel inzetbaar, of merkgebonden? Ik kan voor Sachs niet direct iets vinden en een Shimano derailleur kost niet zoveel. Alles op mijn fiets is uiteraard oud.
Alle advies is welkom,
Dank,
Hugo
Die twee schroefjes zijn alleen om de beide uitersten te kunnen bereiken. Dus als de ketting niet meer op het grootste of het kleinste tandwiel wil schakelen, dan ligt daar de oplossing. Bij 'twijfelen' of 'half' schakelen is de draaisteller daar waar de derailleurkabel de derailleur in gaat je vriend. Tikje linksom (kabelspanning verhogend) om meer naar grote cassettebladen te sturen, of rechtsom richting de kleinere blaadjes. Kan best stroef gaan als hij er al lang op zit, beginnen met de buitenkabel ietsje 'uit' de derailleur trekken wil soms helpen.
Shifters zijn niet universeel. Campagnolo en Shimano wil je eigenlijk nooit mixen, SRAM en Shimano gaat met ouder materieel vaak wel. De term waar je op wilt googelen is 'cable pull ratio' of 'attenuation ratio'. Of gewoon gaan neuzen in de grote archieven van Sheldon Brown!
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 861
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 444
1645 x bedankt in 800 berichten
Ik zou om te beginnen eens draaien aan de omcirkelde bout om te proberen de versnellingen weer een beetje synchroon te krijgen met de shifter.
Verder kan er wel het nodige verbogen of beschadigd is.
Berichten: 677
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 652
507 x bedankt in 282 berichten
Om te proberen kan je de kabel losmaken van de derailleur en dan controleren of de derailleur vrij kan bewegen.
Wellicht is de buitenkabel geknakt/verbogen, de buitenkabel vervangen kan nooit kwaad.
Dan kan je meteen controleren of de binnenkabel nog heel is. Bij mij was de binnenkabel ergens middenin deels gebroken, daardoor schakelde mijn achter derailleur heel slecht naar een kleiner tandwiel.
En de latere Sachs Centera derailleur is te bedienen met Shimano shifter
De standaard Sram shifters werken met een schakelverhouding van 1:1 (Shimano met 2:1) (de kabeltrek bij Shimano is twee keer meer dan bij Sram om te schakelen)
En Sram (heeft Sachs ooit ingelijfd) had eerst de Rocket” en daarna de “Attack” shifters, die zijn speciaal voor Shimano achterderailleurs (schakelverhouding 2:1)
Berichten: 1.652
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2106
1990 x bedankt in 773 berichten
Hugo ik heb veel geleerd van bijgaande filmpje.
Berichten: 1.498
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 302
2903 x bedankt in 1356 berichten
Allemaal goede tips. Ik zie aan de achterkant zo niet iets heel geks. Ik vermoed wel dat het stelschroefje bijna helemaal uitgedraaid is. Dan wil die gewoon niet verder mee, en valt ie uit de derailleur, wordt er dan alleen door de veerspanning tegen aangedrukt.
Ik zou even rustig aan beginnen. Eerst eens goed kijken. Is er bij de val iets beschadigd geraakt? zie je ergens nieuwe krassen, een rare knik in de kabel? Zijn je shifters nog helemaal heel? Kijk ook even voor zo'n knik waar de kabel de sprong maakt van het stuur naar het frame.
De derailleurpad is wel een waarschijnlijk onderdeel wat beschadigd kan raken. Bij deze is het allemaal staal en kun je dus wel buigen. Ik zie echter geen grove krassen op de derailleur op de foto, wel een beetje.
Ik zou met alles even terug gaan. Aan de shifter zit waarschijnlijk ook een stelschroef, die doet hetzelfde als de stelschroef achter. Het lastige is dat je bij die aan de versteller niet ziet wat er gebeurt. Even een anders gekleurd plakbandje op de kabel ofzo. Helemaal terugdraaien. Ook het stelschroefje achter helemaal indraaien.
Als de kabel er nog prima uitziet, kun je nu het klemschroefje achter, waar het eindje mee vast zit even los maken. Beetje aantrekken tot de speling eruit is en weer vastmaken. Dan de boel fijn afstellen. Daar zou ik echter even mee wachten.
De derailleurpad kun je checken met iets wat echt vlak is. Een geodriehoek, een creditcard, als het maar echt helemaal recht is. De schroefdraad van de derailleur is m10x1, een fijne draad, met de ribbeltjes dichter bij elkaar als bij een normale m10 van de bouwmarkt. Als je die er tegenaan houdt, moet er geen licht onderdoor komen. Verbuigen van het staartje waar de derailleur aan vastzit naar binnen is waarschijnlijk. Je kunt dit terugbuigen met handgereedschap. Het wiel zou ik vooral laten zitten.
Hoe groter het gereedschap wat je kunt gebruiken, hoe minder handkracht je nodig hebt. Dat is beter voor de fijngevoeligheid. De waterpomptang, een goede stalen lijmtang, een lompe Bahco. Beter dan het combinatietangetje.
Met de schroefjes in deze positie werkte alles. Ik zou zeggen, blijf daar eerst even af en beperk je tot de kabel. Deze bepalen ook de afstand van de derailleur tot de spaken. Te dicht bij is niet goed...
Succes, en meldt het hier vooral als je niet verder komt wat er loos is.
Het is allemaal 7 speed. Ik weet niet of Sachs werkt op Shimano, ben er niet 100% zeker van. Een simpele Sram MRX Comp 7 speed shifter vindt je voor erg weinig. https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/sram...lsrc=aw.ds
Die past op Shimano. Als goedkope achterderailleur zou ik de Shimano Altus M310 aanraden. Die heeft een lekker korte kooi en blijft ver van de grond.
https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/shim...lsrc=aw.ds
Probeer eerst maar eens of de pad wel recht is, en of de kabel nog goed is. Als er echt een knik of scheur in zit, dan komt het niet meer goed.
Berichten: 71
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 7
148 x bedankt in 70 berichten
24-Mar-2024, 10:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2024, 10:14 AM door HugoW1975.)
Zo, vanmorgen de hele fiets goed bekeken. Ik heb zelfs een make-shift ophanginstallatie gemaakt, moet nog verbeteren, maar de fiets hangt en ik kan eraan werken. Geen echte schade ontdekt. Toen maar eens verder gezocht, en ik denk wel de oorzaak gevonden. Heeft niet veel met het vallen te maken, gok ik. De kabel loopt heel zwaar, is natuurlijk ook best lang op zo'n fiets. Hij is denk ik ook wel heel oud, hier en daar haarscheurtjes in de buitenkabel. Zonder kabel loopt zowel de bediening op het stuur als de derailleur zelf zwaar. En de derailleur wiebelt flink, ruim een halve versnelling links-rechts in de bus waarop hij op het frame zit. Dat is ook niet goed, de derailleur op de nieuwe fiets van mijn zoon beweegt heel veel minder (niks is helemaal zonder speling, maar het verschil is groot).
Kortom, alles loopt zwaar, heeft speling en is versleten. Ik denk dat het verstandig is om wat zaken te vervangen, ik ga zo naar de Decathlon in Best voor een derailleur, bediening en nieuwe kabel. Alles vers, zonder (nou ja...) speling en dan goed afstellen. Het zullen geen topmerken worden, gewoon om weer te kunnen rijden. De gelinkte videootjes zijn duidelijk, dank.
Hugo
Berichten: 71
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 7
148 x bedankt in 70 berichten
24-Mar-2024, 04:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2024, 05:44 PM door HugoW1975.)
Zo, een paar tientjes en een paar uur later, alles is nu weer goed. Ik heb de derailleur zelf, de hele kabel (binnen en alle stukjes buiten) en de bediening vervangen. Alleen moest ik de achterrem op het stuur wat verplaatsen en t.z.t. een langere handgreep erop maken.
Ik heb voordat de kabel erop ging de uitersten van de derailleur, schroefje H en L, afgesteld. Daarna de kabel erop en met de hand strakgetrokken in de hoogste versnelling en de kabelverstelling teruggedraaid naar minimaal. Toen ging hij net niet van de zevende versnelling naar de zesde bij terugschakelen. Een paar klikjes kabelverstelling op de bediening en voilà, hij schakelt goed. Meteen een rondje gefietst, zeer bevredigende en stevige kloink van de ene naar de andere versnelling. Ik denk dat als de boel een paar kilometers ingereden / opgerekt is dat ik de kabelverstelling nog wel even moet finetunen, maar tot zover een succes. Hiermee durf ik morgen naar mijn werk. Als het droog is... Ik heb ook ontdekt dat ik met deze bediening in één keer een paar versnellingen tegelijk terug kan. Ook handig als ik hard terug moet. Ik ben weer blij. Dit was kennelijk nodig, goed en het viel me best mee voor een eerste keer.
Ohja, nog een vraag; is het handig wat teflonspray in de buitenkabel te spuiten, of iets anders? Of moet deze gewoon droog zijn?
Hugo
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 75
537 x bedankt in 277 berichten
Mooi gedaan, Hugo.
Niets is zo leuk als zelf aan je fiets werken en dat het daarna het naar tevredenheid werkt.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 998
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1678 x bedankt in 902 berichten
Goed te horen dat het gelukt is en het allemaal weer naar tevredenheid werkt. Ik was bij mijn suggestie dat het derailleuroog verbogen zou zijn uitgegaan van een verband tussen je valpartij en het slechte schakelen, dat zal me leren te snel en op afstand een diagnose te stellen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 71
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 7
148 x bedankt in 70 berichten
Ach, dat was ook wel een logisch verband geweest. Maar nu alles vers is merk ik hoe soepel het kan, en hoe slecht het eigenlijk dus al ging voordat ik omgekieperd werd. Achja, al doende leert men.
Hugo
Berichten: 71
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 7
148 x bedankt in 70 berichten
Weet iemand wat voor merk / type hoofdtandwiel dit is?
Ik heb besloten kettting en alle tandwielen eens te verversen. Achter is dat redelijk universeel, voor lijkt me iets merk specifieks. Ik weet al wel dat het 52 tanden zijn. Da's wel handig.
Dank,
Hugo
Berichten: 207
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 586
393 x bedankt in 199 berichten
(11-Apr-2024, 09:26 PM)HugoW1975 schreef: Weet iemand wat voor merk / type hoofdtandwiel dit is?
Geen idee welk merk het is, maar gelukkig heb je dat ook niet echt nodig. Wat je wilt weten is de 'BCD' (bolt circle diameter) of steekmaat. Oftewel, de diameter van de denkbeeldige cirkel die door alle vijf bladbouten loopt. Dit is eenvoudig te bepalen door de hartafstand tussen twee aangrenzende bladbouten te meten. Ik ga gokken dat wanneer je dat doet je op 76,4 mm uitkomt. Dan is het een BCD van 130, en kun je van alles van Shimano, SRAM, TA, Miche of wat dan ook erop monteren, als die ook een BCD van 130 hebben (voor bladen met 52 tanden en meer is dat vrij gebruikelijk. Bij 50 tanden en minder komt BCD 110 weer meer voor).
NB: Er is ook een wat zeldzamere BCD 135 maat (voornamelijk Campagnolo), dus als die 76,4 mm meer op 79,4 mm lijkt, heb je pech (want minder keus en wat prijziger. Maar ook prima verkrijgbaar).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|