Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comfortabel rijden?
#1
Question 
Er is een enorm topic over banden en hun rolweerstand.
Maar wat is nu de juiste bandenspanning voor vlot en comfortabel rijden over het gemiddelde wegdek?

Één van de varianten van mijn woon werk-route gaat over een erg rustige 60-km weg.
Een "landbouwsluis" weert (vracht)auto's van deze route.

Helaas is deze asfalt weg al op leeftijd; het split ontbreekt op heel wat plekken.
Hierdoor stuiter en rammel ik behoorlijk in mijn  Strada.
Omrijden over een bijna nieuw betonnen fietspad lijkt, ondanks het viaduct, minder energie te kosten.

Mijn banden zijn 1.5" (38 mm) breed en opgepompt tot 5 bar.

(Helaas geen algemeen techniek topic gevonden voor alle ligfietsen)
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ideale druk is erg afhankelijk van je gewicht en dus ook wegdek. Volgens mij heeft de CTO van Silca daar ooit op youtube over gepubliceerd (JeroenS, volg jij hem niet?)

Misschien toch tijd om eens GoCycles te proberen Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
De extra-korte-samenvatting van dat vrij lange verhaal van Josh-van-Silca (Youtube: Marginal Gains TV ep0002) is: Zo hard mogelijk zonder te stuiteren. Oftewel, als je stuitert, zijn ze voor dat wegdek te hard. Probeer het eens met een halve bar minder...

Als je er een random tabelletje van het machtige internet bij pakt, zoals deze:

https://flocycling.com/pages/tire-pressure-chart

Lijk je ook iets aan de hoge kant te zitten (OK, 37 mm staat er niet op, een beetje extrapoleren vanaf de 32-35mm, en 70 psi is 4,8 bar. Je systeemgewicht ook corrigeren voor je derde wiel natuurlijk...).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Marginal gains inderdaad. Non lineair resistance ook van diezelfde meneer is ook erg interessant. Daarin legt hij uit dat 1 bar te weinig veel minder weerstand oplevert als 1 bar teveel. Het grafiekje knalt omhoog. Je ziet duidelijk de scherpe knik. Bij de grafiek in de film is het nog wat sterker.

Zie ook hier, zonder filmpje;
https://silca.cc/blogs/silca/asymmetric-...e-pressure

Silca heeft ook een calculator. Maar die kan geen 20 inch of driewielers.
https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure...yMEALw_wcB

Hij heeft er ook veel over gekletst op het youtube kanaal van Dylan Johnson. https://www.youtube.com/watch?v=ZuxUWFzi...uT&index=6

Ik kom tot de conclusie dat er niet 1 ideale druk is en dat je eigenlijk per wegdek zou moeten aanpassen. dat gaat natuurlijk niemand doen. Maar als je gaat stuiteren is het inderdaad te hard. Het hangt ook erg af van de gekozen banden die je rijdt. De ene band is met 5 bar nog best comfortabel, de andere voelt als een houten hoepel.

Als het een kort stukje is op je route, met zulk slecht wegdek, kun je je afvragen of het de moeite is om daar alles op aan te passen.

Het omrijden kan inderdaad minder energie kosten. Ik rijd op mijn woonwerkroute ook om. Jaren om een stukje vreselijke betonklinkers te vermijden. Daar liggen nu betere in. Soms pak ik nu dan wel dat korte stukje klinkers omdat ik dan langer rechtuit kan knallen op een goed fietspad, waar het geasfalteerde alternatief een lappendeken is met aan het eind of begin een krappe 90 graden bocht waar de snelheid fors terug moet. Ik ben er nog niet uit wat met de Milan nu precies de snelste optie is.

Ik zou inderdaad eens met een halve bar minder proberen, of gewoon een maandje ofzo de druk langzaam later teruglopen en kijken of je dan een moment bereikt waarop het beter dragelijk wordt.

Rijdt je op Schwalbe banden, dan is er waarschijnlijk ook wel winst te halen door om te schakelen naar Conti Contact Urbans. Die rollen beter en ik vind ze veel comfortabeler.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Tijanus , Willeke_IGKT
#5
(16-Mar-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Ik kom tot de conclusie dat er niet 1 ideale druk is en dat je eigenlijk per wegdek zou moeten aanpassen. dat gaat natuurlijk niemand doen.
Normale stervelingen idd (nog) niet, maar volgens mij werd dat bij de laatste Parijs-Roubaix juist wél gedaan door een paar teams; ze hadden apparatuur ingebouwd waardoor ze on the fly the banddruk konden wijzigen. Op de kasseien flink zachter, op strak asfalt veel harder.

(16-Mar-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Ik ben er nog niet uit wat met de Milan nu precies de snelste optie is. 
Waarschijnlijk het stuk met de minste rempunten en de beste strakke stukken waar je zo lang mogelijk kan vlammen Big Grin 

(16-Mar-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Ik zou inderdaad eens met een halve bar minder proberen, of gewoon een maandje ofzo de druk langzaam later teruglopen en kijken of je dan een moment bereikt waarop het beter dragelijk wordt.
...maar laat de druk niet te ver zakken. Als de band stug is, is ie dat ook nog wanneer het zo zacht wordt dat je de velg gaat beschadigen...

(16-Mar-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Rijdt je op Schwalbe banden, dan is er waarschijnlijk ook wel winst te halen door om te schakelen naar Conti Contact Urbans. Die rollen beter en ik vind ze veel comfortabeler.
...en een goed voorbeeld van zo'n ellendig stuk rubber vind ik de Continental Contact Speed. Niet echt snel, weinig grip (zeker op nat), en zo stug dat ie niet lekker rijdt én moeilijk te (de-)monteren is. Dat ze ook een topbandje als de Urban kunnen maken was voor mij dé verrassing van vorig jaar.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Jeroen S , Willeke_IGKT
#6
Ja bij het tikken zat ik al te denken of ik nu moest zeggen dat je die vooral niet moet hebben... Maar de speed is er alleen in 32mm. Die is inderdaad beter te mijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Nee, de Speed is er alleen in 28mm, maar dat bedoelde je waarschijnlijk Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(16-Mar-2024, 11:56 PM)365cycle schreef: ...en een goed voorbeeld van zo'n ellendig stuk rubber vind ik de Continental Contact Speed. Niet echt snel, weinig grip (zeker op nat), en zo stug dat ie niet lekker rijdt én moeilijk te (de-)monteren is. Dat ze ook een topbandje als de Urban kunnen maken was voor mij dé verrassing van vorig jaar.

Grappig, ik vond de Speed juist heel makkelijk op en af de velg gaan. Ik rijd nu met Urban.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(17-Mar-2024, 10:28 AM)Wim -de roetsende schreef: Grappig, ik vond de Speed juist heel makkelijk op en af de velg gaan. Ik rijd nu met Urban.
Andere batch, of andere velg?
De Contact Speed heeft samen met de Pro One de twijfelachtige eer om de enige band te zijn waar ik ooit zo mee gevochten heb ik dat ik nog een paar dagen pijnlijke vingers had.
En ik denk dat mvdriel het ook wel met me eens is Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel
#10
Systeemgewicht; een carbon Strada + rijder + laptop(workstation) + (kantoorkleding + handdoek + shampoo) + .....
28 + 82 + 5 + 5 + ..... = ~125kg

Huidige banden: de o zo degelijke maar helaas stugge Schwalbe Marathons
(Ze zaten er op en zullen ongetwijfeld heel lang meegaan, maar dat is niet mijn selectiecriterium.)

Valt er hier comfort te winnen door de druk te verlagen, zonder te veel toename aan rolweerstand?

Als een set vlotte, comfortabele, lekbestendige banden het één jaar uithouden ben ik al helemaal tevreden.
(Elk jaar na de zomer verse banden zodat de kans op lekrijden in het koude deel van het jaar laag is.)
Andere banden koop ik niet eerder dan in augustus.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(18-Mar-2024, 11:13 PM)TvWijk schreef: Huidige banden: de o zo degelijke maar helaas stugge Schwalbe Marathons
(Ze zaten er op en zullen ongetwijfeld heel lang meegaan, maar dat is niet mijn selectiecriterium.)



Valt er hier comfort te winnen door de druk te verlagen, zonder te veel toename aan rolweerstand?



Als een set vlotte, comfortabele, lekbestendige banden het één jaar uithouden ben ik al helemaal tevreden.

(Elk jaar na de zomer verse banden zodat de kans op lekrijden in het koude deel van het jaar laag is.)

Andere banden koop ik niet eerder dan in augustus.


Ik zou er een setje CCU's (Continental Contact Urban) onder leggen. Die zijn een heel stuk vlotter en comfortabeler dan Marathons, en met de lekbestendigheid zit het ook wel goed.
's Winters zijn ze traag, maar nog steeds sneller dan Marathons.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#12
[/quote]


Ik zou er een setje CCU's (Continental Contact Urban) onder leggen. Die zijn een heel stuk vlotter en comfortabeler dan Marathons, en met de lekbestendigheid zit het ook wel goed.

's Winters zijn ze traag, maar nog steeds sneller dan Marathons.

[/quote]


De lek bestendigheid van deze urbans's is zelfs fantastisch; het rubber slijt weg tot op het canvas maar dit canvas houdt bijna alles tegen wat scherp is.
Omdat de voorwielen van een velomobiel schuin staan kun je de buitenbanden een halve slag draaien op de velg, zodat je weer op rubber rijdt. Ik kan er op deze manier zo'n 10.000 km mee rijden. (Veel, maar geen jaar)


Niels, puf, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#13
(19-Mar-2024, 10:41 AM)Niels van der Wal schreef: De lek bestendigheid van deze urbans's is zelfs fantastisch; het rubber slijt weg tot op het canvas maar dit canvas houdt bijna alles tegen wat scherp is.

Omdat de voorwielen van een velomobiel schuin staan kun je de buitenbanden een halve slag draaien op de velg, zodat je weer op rubber rijdt. Ik kan er op deze manier zo'n 10.000 km mee rijden. (Veel, maar geen jaar)


Ik heb begin vorig jaar twee nieuwe Marathon Plus op de voorwielen gelegd en had binnen 1500 km het profiel eraf gereden. Als beginnend velonaut nam ik te enthousiast de bochten. En het profiel eraf houdt in dat er een blauwe streep ontstaat. Met die streep het hele jaar gereden en dan is ook de Marathon plus een snelle band. Ze hebben het tot december gehouden. Nu zit er nog steeds profiel op, omdat ik niet meer zo onstuimig rijd.

Ik heb vorig jaar ongeveer 8500 gereden, dus klinkt het dat de Marathons zonder profiel ongeveer gelijk zijn aan Urbans zonder profiel. Dit is mijn ervaring, maar ik weet dat veel leden erg afgeven op Marathons. En misschien wel terecht, maar ik heb nog nooit iets anders gereden en ben wel zeer tevreden met de lekbestendigheid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(19-Mar-2024, 10:41 AM)Niels van der Wal schreef: …ik kan er op deze manier zo'n 10.000 km mee rijden…

Ik heb jl. zondag mijn CCU-voorbanden voor het eerst na 17.000 km gewisseld vanwege een slijtage lek in de wang van een van de banden door het nemen van (te) krappe bochten. Niet eerder een lek gehad, ze zaten er op toen ik de fiets 2ehands kocht… Het loopvlak was nog in orde. Mijn wielen (Quest) staan recht.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#15
Wat druk aangaat: Ik rij met 6 bar in de CCU's (32-406), al was het alleen maar om me wat te beschermen tegen snakebites. (Zo hier en daar zitten er soms gemene gaten in de weg op mijn route, en zeker in het donker kunnen die verraderlijk plotseling opduiken).
Het grootste gedeelte van mijn route is asfalt, die paar stukjes waar ik op tegels/klinkers rij ben ik dan maar wat minder efficient (Dat zijn toch stukjes binnen de bebouwde kom waar 30+ niet echt slim is).
Comfort: Tja, met maximaal 32-406 voor valt er weinig te winnen met de bandenspanning, daarnaast hou ik niet zo van slap afgeveerde apparaten (mijn DF XL heet niet voor niets Schuddebeest Big Grin)
Antwoord }
#16
Volgens mij begrijp je het goed, maar to be sure: Op tegels/klinkers ben je efficiënter met een zachtere band. Op strak asfalt is een harde band sneller
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(19-Mar-2024, 02:21 PM)365cycle schreef: Volgens mij begrijp je het goed, maar to be sure: Op tegels/klinkers ben je efficiënter met een zachtere band. Op strak asfalt is een harde band sneller

Jup. 95% asfalt, 5% klinkers. Daar ga ik mijn banden niet zachter voor maken Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Die marathon plus zijn echt wel wat langzamer dan de Urbans, zelfs als het profiel eraf is. Hier is het netjes gemeten. In nieuw toestand, dat dan wel. https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews

De urban's 15,2 watt en de marathon plus 23,6 watt. Bijna 10 watt per bandje, ten opzichte van de Urban ruim 50% meer rolweerstand. Ik kan me niet voorstellen dat ze met alleen de dikke antileklaag ineens zoveel beter zouden worden.

Naast de simpele rolweerstand speelt ook de hysteresse van de band mee. Hoe soepeler de band, hoe minder energie er nodig is om te vervormen. Hoe sneller de impulsen van de weg elkaar opvolgen, hoe meer de band te verwerken krijgt. Met een bepaalde combinatie van bandendruk, snelheid en bobbels, kan de band het niet meer verwerken, je gaat dan stuiteren. De frequentie van impulsen is zodanig dat het uitveren het inveren gaat tegenwerken. Daarmee neemt ook de rolweerstand in de band extreem toe.

Afhankelijk van je situatie kan 6 bar dus een beter alternatief zijn dan7 bar, wat de Urbans in 32 mm ook mogen hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#19
Als de blauwe laag zichtbaar is, dan is de lekbestendigheid ook wel flink afgenomen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Bij de Marathons valt dat mee. Je kan dan nog steeds door glas rijden zonder dat ze lek worden, is mijn ervaring van vorig jaar toen ik met versleten banden door een laag knersend glas reed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(19-Mar-2024, 07:33 PM)Jeroen S schreef: Afhankelijk van je situatie kan 6 bar dus een beter alternatief zijn dan7 bar, wat de Urbans in 32 mm ook mogen hebben.


Klopt, met 7 bar merk je ook elk steentje in het asfalt, vandaar dat ik het op 6 bar hou. 5 bar is het absolute minimum, nog lagere druk maakt dat de band zwaar gaat voelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(18-Mar-2024, 11:13 PM)TvWijk schreef: Systeemgewicht; een carbon Strada + rijder + laptop(workstation) + (kantoorkleding + handdoek + shampoo) + .....

28 + 82 + 5 + 5 + ..... = ~125kg



Huidige banden: de o zo degelijke maar helaas stugge Schwalbe Marathons

(Ze zaten er op en zullen ongetwijfeld heel lang meegaan, maar dat is niet mijn selectiecriterium.)



Valt er hier comfort te winnen door de druk te verlagen, zonder te veel toename aan rolweerstand?
Begin eens met 4.3bar, als dat te zacht is ga je naar 4.4bar en zo verder. Echt met 0.1 bar verhogen of verlagen. De  sweetspot is maar iets van 0.2bar "breed". Achter zou nog minder kunnen zijn, maar een beetje harder kan daar geen kwaad. Het gaat om de voorbanden. Ik heb 35kg meer en zit op 4.6 tot 4.7.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Ik pomp alles tot maximale druk.

Slecht wegdek is extra training. 

Op mooi glad asfalt (95% van mijn route) is het goed toeven met maximale druk.


Systeemgewicht: 100kg
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ook ik heb 95% glad asfalt op mijn woon-werk route. Ik ben 110 kg, ik heb ergens tussen de 5 en 10 kg bagage en 14 kg fiets? Ga eens uit van 130 kg systeemgewicht. Ik heb mijn 28mm bandjes altijd op 8 bar. Zelfs met slecht wegdek vind ik het niet vervelend rijden, tenzij je een strook kinderkopjes tegenkomt, maar die zijn gelukkig erg zeldzaam.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#25
(20-Mar-2024, 02:01 AM)Joop99 schreef: Begin eens met 4.3bar, als dat te zacht is ga je naar 4.4bar en zo verder. Echt met 0.1 bar verhogen of verlagen. De  sweetspot is maar iets van 0.2bar "breed". Achter zou nog minder kunnen zijn, maar een beetje harder kan daar geen kwaad. Het gaat om de voorbanden. Ik heb 35kg meer en zit op 4.6 tot 4.7.


Hoe krijg je de druk zo precies? Ik heb een analoge drukmeter op mijn fietspomp, en met het loskoppelen van de pomp ontsnapt er ook altijd wat. Ik kan hooguit op 'ergens tussen 5,8 en 6,2 bar' zeggen na oppompen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#26
Goed om dit te lezen. Het viel me op dat ik de laatste dagen wel erg veel last had van een gedegradeerd stukje wegdek in mijn w-w-verkeer. Dat valt volgens mij samen met het oppompen van mijn bandjes, waarschijnlijk dus te hard. 

Deze 42-559 Schwalbe Marathon Supremes zet ik eigenlijk standaard op 5 bar (het maximum), ongeacht waar ik fiets en of ik licht lig, of met volle vakantiebepakking. Misschien moet ik toch eens wat bewuster pompen, om te beginnen met ca. 3 bar die er volgens het tabelletje van Flo cycling in moet met mijn rijklaar gewicht voor w-w-verkeer en dan eens wat variëren.

De bandjes gaan al 18.000 km mee met minimale slijtage en zonder ooit een lek te hebben gereden. Inmiddels lijkt het erop dat ze niet meer te koop zijn (omdat niemand ooit nog nieuwe kocht Confused). Daarom is het fijn om hier te lezen dat Conti Contact Urban ook goede resultaten oplevert wat betreft de combinatie rolweerstand/lekbestendigheid, dan weet ik wat ik moet kopen als de Supremes helemaal op zijn. De overstap van 42-559 naar 47-559 die dan noodzakelijk is past denk ik wel op mijn Chamsin.

Edit: Ik lees op Continental Contact Urban Rolling Resistance Review (bicyclerollingresistance.com) dat deze lichter lopen dan de Supremes, betere grip bij natte condities en vergelijkbare lekdichtheid hebben. En ze zijn ook nog eens slechts €25 per stuk. Heeft er iemand ervaring met de levensduur op een tweewieler met voldoende wind in de banden? Oh dat lees ik hier:
(19-Mar-2024, 12:24 PM)GertBr schreef: Ik heb jl. zondag mijn CCU-voorbanden voor het eerst na 17.000 km gewisseld vanwege een slijtage lek in de wang [...]  Mijn wielen (Quest) staan recht.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM