Flevo racer bouwen
|
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Naar aanleiding van een vraag van Hugo in het draadje DHZ vermogens meter: “is een Flevo racer iets voor woon werk?”
Flevo racer is voor mijn een geweldige fiets, als je er eenmaal op thuis bent. Dat heeft bij mij 1500 km geduurd. Maar daarna heb ik er ook echt alles mee gedaan, tot en met fietsvakanties aan toe. Alleen als het echt glad is (ijs), is het niks: zodra je dan kracht zet om op te trekken slipt het voorwielaandrijving en ben je ook de besturing kwijt.
De enige niet- bevroren situatie waarin ik problemen heb gehad was in zuid Griekenland. Het regende voor het eerst die zomer en dan krijg je een heel glad laagje olie en banden smurrie op de weg. Dat was oppassen met klimmen, vooral omdat het daar goed stijl kan zijn.
Ik heb er een staartstroomlijn op gemaakt, veel bagageruimte en zeker 10% sneller vergeleken met tassen.
Ik rij wel de 559 versie, want voor vakanties heb ik een vrij dikke slof voor liggen. Eindeloze kinderkopjes in noord-Portugal konden daarmee op een veel lagere druk, dat scheelt een hoop tandengeklapper.
Ik zal eens een plaatje maken van mijn fiets.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
17-Mar-2024, 01:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Mar-2024, 01:30 PM door 365cycle.)
(17-Mar-2024, 01:21 PM)Merijn schreef: Ik rij wel de 559 versie, want voor vakanties heb ik een vrij dikke slof voor liggen. Is er te weinig ruimte voor een brede 622? En is dat niet redelijk makkelijk aan te passen als je toch gaat zelfbouwen?
Bijvoorbeeld de Conti Contact Urban is gewoon in 50-622 en zelfs 62-622 te krijgen.
Als je iets snellers wil zijn er varianten van de GP5000 in 35-622.
Mijn voorkeur voor 622 komt voort uit het feit dat je - als je een redelijk brede 622 band kwijt kan - je echt nooit zonder banden zit. Iedere fietsenzaak heeft wel iets in die maat, en met een beetje mazzel koop je ze ook bij een supermarkt. Voor zowel 559 als 584 wordt het nog weleens moeilijk; ik heb m'n DF ooit moeten laten staan omdat ik geen passende 584 kon vinden in een (Nederlandse!) stad met 6 fietsenwinkels.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
17-Mar-2024, 01:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Mar-2024, 02:28 PM door Merijn.)
Bij zelf bouwen heb je wel een puntje, die van mij komt uit een frameset van Flevobike en is daar te krap. 559 banden verdwijnen hier als sneeuw voor de zon.
Vroeger was het anders om: 25 jaar geleden kon je echt geen brede 622 banden krijgen, en ook op vakantie in Verweggistan was (is?) 559 een stuk beter verkrijgbaar.
In Nederland kan je trouwens ook prima op wat smallere banden. Maar de Flevo heeft voorwieldruk nodig en is voor ongeveerd. Daardoor heeft hij wat meer last van slecht wegdek met harde banden dan veel andere tweewielers.
Bij zelfbouw zou ik wel het rubber achter vervangen door een echte demper, vooral op drempels gaat dat een slok schelen. Staat bij mij ook op het lijstje, als ik een keer zin heb een nieuwe achtervork te bouwen.
Bij zelf bouwen heb je wel een puntje, die van mij komt uit een frameset van Flevobike en is daar te krap. 559 banden verdwijnen hier als sneeuw voor de zon.
Vroeger was het anders om: 25 jaar geleden kon je echt geen brede 622 banden krijgen, en ook op vakantie in Verweggistan was (is?) 559 een stuk beter verkrijgbaar.
In Nederland kan je trouwens ook prima op wat smallere banden. Maar de Flevo heeft voorwieldruk nodig en is voor ongeveerd. Daardoor heeft hij wat meer last van slecht wegdek met harde banden dan veel andere tweewielers.
Bij zelfbouw zou ik wel het rubber achter vervangen door een echte demper, vooral op drempels gaat dat een slok schelen. Staat bij mij ook op het lijstje, als ik een keer zin heb een nieuwe achtervork te bouwen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 71
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 7
148 x bedankt in 70 berichten
17-Mar-2024, 06:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Mar-2024, 06:05 PM door HugoW1975.)
Dank voor de info! Ik ben de tekeningen van de FlevoRacer, die je gratis van hun site kan downloaden, aan het omzetten naar 3D tekening. En misschien wel naar carbon frame. Wie weet. Lang project. Misschien met een carbon achterbrug beginnen, meteen ook eentje voor Merijn?
Fotootje (ook van het staartstuk) wordt gewaardeerd.
Hugo
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Foto’s zal ik deze week maken.
Mocht je een step file hebben van de achtervork dan hou ik me aanbevolen, is een leuke basis om op verder te werken. Als ik ga bouwen wordt het in carbon, tenzij ik inderdaad een lascursus gedaan krijg dit voorjaar.
Mijn huidige achtervork is onvoldoende torsiestijf. Daardoor loopt in krappe bochten het wiel aan in de stroomlijn. Het is niet de originele, er ontbreekt een plaat die bij het veer rubber de “doos” sluit. Wellicht voeg ik die uit Carbon toe, dan is het probleem ook opgelost.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 30
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 28
74 x bedankt in 27 berichten
Ik kan beamen dat de Racer een prima woon-werk fiets is. Ik heb eerder lang op een flevobike gefietst, deze is ook voor geveerd en rijd nog comfortabeler. Maar de flevobike springt met de voorkant nogal bij drempeltjes.
Nu een paar jaar fiets ik op de Racer en het rijdt weer heerlijk. Ik vind ook dat de achtervork niet heel stijf is; als ik bijvoorbeeld een erg krappe bocht neem hoor ik dat de het achterwiel tegen de remblok aanloopt. Daar had ik met de flevobike geen last van (veel kortere vork met zijn 20inch wielen)
Nog een tip voor een zelfbouwer:
Ik vind het ontwerp van de racer erg geslaagd met zijn rechte lijnen maar de fiets is wel erg zwaar.
Het zou tof zijn als een racer van aluminium al is dat weer minder stijf.
Heel veel succes met de bouw, ik ben erg benieuwd hoe het gaat verlopen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
Korte cranks
|
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM |
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
|
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM |
Voorvork Raptobike
|
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM |
|