Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
#1
Ik besprak laatst met kennissen mijn plan om een VM aan te schaffen. Eerst moest ik even uitleggen wat een velomobiel eigenlijk is, en daarna kreeg ik me toch een negatief commentaar! Ze hadden een hekel aan die dingen, "je schrikt je rot", ze zijn "gevaarlijk", enzovoorts.

Had ik pech, of komen jullie deze negativiteit ook tegen?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
Dit is de grootste reden dat ik altijd met koptelefoon fiets, dan spreken ze me niet zo snel aan, ook als ik efjes stil sta. Maar 9 van de 10 keer tijdens het boodschappen doen probeert zo'n tokkie een gesprek te starten door te beginnen met hoe laag en gevaarlijk zo'n fiets wel niet is en dat er een vlaggetje op zou moeten..

Dit jaar 1x een positieve opmerking gehad van een oudere meneer die mn Velayo mooi vond, maar hij had in de jaren 80 ook velo gereden Big Grin
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#3
"Mijn velomobiel is knaloranje, en zo groot als een koelkast. Als je hem niet ziet, wordt het tijd om naar de opticien te gaan en/of je rijbewijs in te leveren"

Ik krijg over het algemeen weinig commentaar, behalve van fietsers als we bij een stoplicht staan. (kinderen voorin de bakfiets vinden het wel leuk dat ik op dezelfde hoogte zit Smile)

Oh, en middelbare scholieren die zich rotschrikken omdat ze niet op het verkeer letten, of krampachtig gaan lachen om aan te geven dat een velomobiel een belachelijk apparaat is in hun ogen.
Antwoord }
#4
(10-Apr-2024, 10:20 AM)PieterTrapt schreef: Had ik pech, of komen jullie deze negativiteit ook tegen?

Ik ben ook pas sinds kort een velonaut (begin januari/3Mm) en ik ben over het algemeen erg positief verrast over het commentaar dat ik zoal krijg. Ook collega's die eerder benoemden dat ze het 'nichterig'(!) vonden dat ik geen auto had, laten vaker horen dat ze het een gaaf ding vinden!

Ik had laatst wel een incident langs het Amsterdam-Rijnkanaal, waar een tegemoetkomende auto volledig naar links uitweek om mij te blokkeren. Dat vind ik moeilijk aan iets anders toe te wijden dan "velomobiel-haat".

Oh en wel vaker dat auto's achter mij flink toeteren, ook al rijd ik bij hen op de teller waarschijnlijk boven de limiet.

Maar al met al valt het op de weg wel mee vind ik, in ieder geval waar ik fiets.
Wat mensen zeggen, is toch wat makkelijker naast je te zetten.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#5
Ik krijg vele malen meer “duimpjes” dan negatieve reacties.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , Hoekie
#6
(10-Apr-2024, 10:20 AM)PieterTrapt schreef: Ik besprak laatst met kennissen mijn plan om een VM aan te schaffen. Eerst moest ik even uitleggen wat een velomobiel eigenlijk is, en daarna kreeg ik me toch een negatief commentaar! Ze hadden een hekel aan die dingen, "je schrikt je rot", ze zijn "gevaarlijk", enzovoorts.

Had ik pech, of komen jullie deze negativiteit ook tegen?
Topic "Wat ze zeggen" in de Hangplek is een leuke om eens door te bladeren. Maar ja, ik kom dit soort negatieve feedback ook vaak tegen, en defensief rijden is soms ook nodig omdat automobilisten gewoon gevaarlijke fratsen uithalen uit "haat"; ik hoop altijd maar dat onbegrip de lading dekt. 
Verder: Je leert je er een beetje tegen wapenen. 

Het levert ook wel weer grappige situaties op. Een paar voorbeelden daarvan:
- een vriend die mijn fiets (destijds QuattroVelo) ook laag en gevaarlijk vond. Ik ken hem uit de tijd dat ik veel op het circuit rondhing en aan auto's sleutelde, hij rijdt een Locost (Caterham Super Seven-achtig bouwpakket) en een Lotus Exige. De laatste is nauwelijks hoger dan een QV, en als hij in de Locost zit kijken we elkaar recht aan Tongue 
- een vader op school die me nogal fel aansprak over mijn fiets ("levensgevaarlijk!") vroeg ik direct op de man af of hij zijn zoon (ik noemde de naam) liever zou laten aanrijden door mij in mijn fiets, of over de Tesla waar we naast stonden. Het kwartje viel snel, én na een korte babbel over de dode hoek komt hij ook vaak op de fiets.
- een collega die het op zich wel tof vond dat ik naar m'n werk fietste, maar zelf "ik heb geen tijd voor die onzin" zei. Hij woont bij me in de buurt, ik stuurde hem 's ochtends een berichtje om te vragen hoe laat hij vertrok. Toegegeven, ik heb de hele weg naar kantoor in het rood gefietst, maar toen hij het pand in kwam lopen stapte ik net onder de douche uit Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#7
Op zich kan ik me een schrikreactie wel voorstellen, als je op een gewone fiets opeens wordt ingehaald door een laag ding.

Dat is bij een open ligfiets al zo, en ik denk bij een velomobiel nog meer, omdat je daar geen mens in ziet, dus er is minder "verbinding" en meer schrik. Maar ik ben nog steeds van plan om er één te kopen, hoor :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , John70
#8
Vorige week liep er iemand met een kruiwagen op het fietspad. Ik toeterde om mijn komst aan te kondigen, maar hij ging niet opzij. Hij begon wat te mopperen over snelheidsmaniakken die de fietspaden terroriseren en bleef doodgemoederd met de kruiwagen midden op het fietspad staan. Gelukkig ging hij even later toch opzij.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073 - besteld: Quatrevelo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , Hoekie , John70
#9
Ik krijg veel vaker positief commentaar dan negatief.

Het belangrijkste negatieve argument is 'ze komen vanuit het niets met een noodvaart opduiken' wat bij mij eigenlijk nooit van toepassing is, ik rij fiets snelheid op het fietspad.

Het zijn vooral oudere dames en tiener jongens die erg positief reageren.
Maar de tieners zijn teleurgesteld dat er geen motor in zit.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#10
Ik had hier een snoek op bezoek en de postbode was post bezorgen rond het tijd van zijn vertrek. Dus ik vroeg zo en wat denk je ervan. Nou ze vond het maar om dingen. Ze respecteert dat ik het wel wat vind , maar zelf vond ze het maar onveilige lage dingen. Btw ze heeft geen rijbewijs. Alleen de niet elektrische fiets.

Ook mijn ouders waren niet positief voor ze met Velonaut uitgebreid hadden gesproken. En uiteraard met Ymte en beetje met Theo volgens mij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#11
(10-Apr-2024, 10:20 AM)PieterTrapt schreef: Ik besprak laatst met kennissen mijn plan om een VM aan te schaffen. Eerst moest ik even uitleggen wat een velomobiel eigenlijk is,
Dus ze konden eigenlijk niet antwoorden en hebben er maar een draai aangegeven. Want tenslotte hebben 'we' overal verstand van en een mening over. Grote kans dat ze vervolgens met 'wat ze wel kennen' zijn gaan vergelijken (clown face) En vervolgens komt het gezegde dat het makkelijker is om iemand voor de gek te houden dan iemand te overtuigen dat ie voor de gek gehouden wordt.

In de 6 jaar dat ik een velomobiel heb, ben ik haat niet tegen gekomen.

Wel merk ik dat sommigen stille voertuigen blijkbaar super snel vinden en gevaarlijk.
Blijkbaar is een herrie makende brommer/scooter niet super snel en gevaarlijk...want daar schrikt men niet van....
Antwoord }
#12
(10-Apr-2024, 12:12 PM)Willeke_IGKT schreef: ik rij fiets snelheid op het fietspad.


Elke snelheid die je met een ongemotoriseerde fiets rijdt is fietssnelheid Big Grin
Antwoord }
#13
(10-Apr-2024, 12:49 PM)Hoekie schreef: Wel merk ik dat sommigen stille voertuigen blijkbaar super snel vinden en gevaarlijk.
Blijkbaar is een herrie makende brommer/scooter niet super snel en gevaarlijk...want daar schrikt men niet van....

Ik kan die schrik op zichzelf wel begrijpen, ik heb dat soms met stille elektrisch scooters die je opeens inhalen.

Zou het een oplossing zijn als voertuigen een herkenbare bel/claxon hebben? Zo van:
- fietsbel: fiets of elektrofiets
- claxon met geluid X: scooter, e-scooter of speedpedalec
- claxon met geluid Y: ligfiets of velomobiel
- claxon met geluid Z: (vracht)auto of motorfiets


Bij mijn kennissen was het schrikken het grootste probleem, dat kun je toch wegnemen met geluid? Of sla ik de plank nu mis?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , John70
#14
De kapster vond het maar gevaarlijke dingen, die velomobielen
Ik kon het enigzins beamen. Het was kort nadat er 2 dodelijke ongevallen waren geweest. Een met de slagboom in Nederland en eentje in Duitsland, maar daar was zij natuurlijk niet van op de hoogte. Se zal bedoelden dat ze niet goed uit dr doppen kijkt en ze daarom denkt dat ze ze niet zal zien..


En, weleens een fietser tegengekomen die me bij het zien 10min nadat ik m passeerde bewust nog even moest aanspreken en daarbij termen als 'imbeciel' moest gebruiken. Ik haalde m namelijk in op het fietspad, terwijl ie met zn vrouw naast elkaar fietste en ik zou 'm te snel en te dicht langszij hebben ingehaald.naar zn zin en hij schrok daar kennelijk van. Tja, als jij niet naast je vrouw had gereden, had ik meer ruimte gehad. Was dubbelbaans fietspad, ik had ruimte genoeg?

Het is gewoon de onbekendheid met die dingen eigenlijk waar ik het aan wiijdt. Haat zou ik het niet willen noemen. Vraag me überhaupt af of die lui die ze gevaarlijk vinden of erover klagen ze wel vaak genoeg tegenkomen om hun mening 'gevaarlijk' ook echt te staven.
Antwoord }
#15
(10-Apr-2024, 01:04 PM)PieterTrapt schreef: Ik kan die schrik op zichzelf wel begrijpen, ik heb dat soms met stille elektrisch scooters die je opeens inhalen.

Is ook zo. Zolang iemand gewoon rechtdoor rijdt is er ook geen probleem. Menigeen zou wel beter opletten en een spiegel nemen en gebruiken.

(10-Apr-2024, 01:04 PM)PieterTrapt schreef: Zou het een oplossing zijn als voertuigen een herkenbare bel/claxon hebben?
Bij mijn kennissen was het schrikken het grootste probleem, dat kun je toch wegnemen met geluid?  Of sla ik de plank nu mis?

Ik merkte na wisselen toeter dat een piep ala alarm, spedelec toeter niet goed werkt. Een (standaard velomobiel) bromfietstoeter werkt heel goed.
Het verschil was heel duidelijk te merken. De eerste vond ik leuker en had meer deuntjes, maar heb verder de tweede gebruikt want die is veel fijner in het verkeer.

Leuk topic op dit forum hierover https://ligfietsers.nl/thread-1924.html en een video van Saukki over hoe vriendelijk en onvriendelijk te toeteren

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#16
Volgens mij heb ik alleen van hondenbezitters gemopper gehad. Die vinden altijd dat je te snel langsrijdt.
Tja, als ik nu op het voetpad zou rijden terwijl je daar loopt, dan had je een punt. Maar op het fietspad heb ik als fietser meer recht om te foeteren op voetgangers die niet opletten.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
#17
Wat bij mij als een rode lap werkt tijdens het fietsen, is als medegebruikers naar mij wenken om mijn fietsgedrag te beïnvloeden zonder hun eigen gedrag aan te passen. Gisteren nog in de buurt van Peize. De bejaarden vereniging was op pad, 2 aan 2 praten zonder op de weg te letten. Eerst vriendelijk getoeterd en daarna een wat onvriendelijke. Ik wil nl geen personen hebben liggen over mijn velomobiel, want het kost tijd, geld en heel veel werk om het weer te laten fixen.
Ik pas wel mijn snelheid aan, maar ga niet afremmen om te stoppen. Natuurlijk bij noodgeval, stop ik zekers!

En ik denk dat zoals vele verschillende pijngrens kennen, er misschien ook mensen zijn de een lagere schrikgrens hebben?

En natuurlijk bij dit alles ben ik niet onfeilbaar :-)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , PieterTrapt
#18
(10-Apr-2024, 01:04 PM)PieterTrapt schreef: Ik kan die schrik op zichzelf wel begrijpen, ik heb dat soms met stille elektrisch scooters die je opeens inhalen.
Oké, maar klopt dat wel? Ik bedoel, ik schrik eigenlijk nooit van enigszins normaal rijdend ander verkeer op het fietspad. Het gebeurt alleen wanneer ik voorrang heb en ze uit een onoverzichtelijk zijstraatje komen, of over mijn weghelft aan komen zeilen ofzo.
Mijn punt is: Ik anticipeer, kijk goed om me heen, en ben me ervan bewust dat je niet al het verkeer hoort aankomen. Een Tesla die achter je rijdt op strak asfalt hoor je immers ook niet.

(10-Apr-2024, 01:13 PM)ZoefZoef schreef: De kapster vond het maar gevaarlijke dingen, die velomobielen
Ik kon het enigzins beamen. Het was kort nadat er 2 dodelijke ongevallen waren geweest. Een met de slagboom in Nederland en eentje in Duitsland, maar daar was zij natuurlijk niet van op de hoogte.
Ongevallen, dat vind ik ook altijd heel dubbel. Hoeveel "gewone" fietsers hebben er in die tijd een dodelijk ongeval gehad?
Mensen beginnen weleens over hoeveel ongelukken ik al gehad heb met de velomobiel (2) en vertellen dan dat ze slecht zichtbaar en gevaarlijk zijn, en dat zij met de gewone (E-)fiets nog nóóóit een ongeluk gehad hebben.
Ik vraag dan weleens hoeveel ze fietsen, en dat blijkt dan twintig tot dertig kilometer per week te zijn.
In m'n beste weken rijd ik het dertigvoudige, nogal wiedes dat de kans op een aanrijding dan wat groter is. Er zijn inmiddels zelfs al DF'jes die over de 200.000 km zijn (200 Mm voor de logisch denkende nerds onder ons Tongue ); als er over al die tijd 4 ongevallen in zitten doen ze het statistisch veel beter dan de gemiddelde stadsfiets.

En als ik dan zie hoe ik uit m'n fiets stapte na een aanrijding met een auto vol in de flank, en hoe andere medeliggers eraan toe zijn na een vergelijkbare aanrijding op "buiten de kom snelheid", doe mij die velo dan maar.

(10-Apr-2024, 01:32 PM)Frutsel schreef: Volgens mij heb ik alleen van hondenbezitters gemopper gehad. Die vinden altijd dat je te snel langsrijdt.
Bedoel je van die hondenbezitters die hun hond niet onder controle hebben en die "hij doet niks!" roepen als de hond blaffend en grommend op je kind af stuift?  Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#19
Negative reacties krijg ik eigenlijk bijna nooit. Maar wel de vraag of het niet gevaarlijk is zo laag bij de grond. En dan zeg ik het valt wel mee hoor in praktijk.
En natuurlijk zijn er situaties waarbij je elkaar slecht kan zien maar dat geldt ook voor de normale fietser. En ik weet ook waar de dode hoeken zitten. 
En zeker die van een vrachtwagen dus ik ga daar niet in rijden en heb even geduld. Daarin tegen zie ik wel heel veel normale fietsers zonder geduld de dode
hoek in gaan om er langs te willen en waardoor ik langer moet wachten. 

Maar ik heb sinds kort ook weer iets nieuws wat ik terug kan zeggen. En dat is: Weet je wat pas echt gevaarlijk is? Mensen die mij wel zien want de meeste pakken 
hun telefoon erbij om snel een foto te maken en letten dan niet meer op het overige verkeer. 

En ik durf ook te zeggen dat ik ook weleens een foutje heb gemaakt en dat iemand voor mij heeft moeten remmen. Maar ik heb toch vaker moeten uitwijken voor 
andere mensen die totaal niet hebben gekeken. 

En wat dacht je van fietsers die tegen de richting over het fietspad fietsen. Want dat doe ik dan weer niet. 

Dusja een velomobiel is niet gevaarlijk maar de mens is wel. 

Maar sommige mensen schudden wel eens nee met hun hoofd als je voorbij komt. of wijzen naar het fietspad en dan denk ik ja en nu. ik weet waar ik mee bezig ben hoor. 

En voor de rest krijg ik alleen maar positieve reacties. Dat mensen een velomobiel mooi vinden
en honden bezitters zijn blij als ik soms even stop en de hond kennis laat maken.
en heb ook al weleens kinderen in de fiets laten zitten zodat ze op de foto konden.
veel fietsers en bestuurders doen ook een duimpje omhoog.
Antwoord }
#20
(11-Apr-2024, 05:46 AM)Veloquest schreef: En wat dacht je van fietsers die tegen de richting over het fietspad fietsen.

Inderdaad. Of de vele telefoonverslaafden die tijdens het oversteken van een drukke weg op hun telefoon kijken. Zowel wandelaars als fietsers.

(10-Apr-2024, 04:09 PM)365cycle schreef:
(10-Apr-2024, 01:04 PM)PieterTrapt schreef: Ik kan die schrik op zichzelf wel begrijpen, ik heb dat soms met stille elektrisch scooters die je opeens inhalen.
Oké, maar klopt dat wel? Ik bedoel, ik schrik eigenlijk nooit van enigszins normaal rijdend ander verkeer op het fietspad.



Ja eens, nu ik er over nadenk schrik ik vooral als ik wordt gesneden door een inhalende e-scooter of spiedpeddelaar. Het gaat dus niet zozeer om ingehaald worden door een stil voertuig, maar om onverwachts gesneden worden.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#21
(11-Apr-2024, 05:46 AM)Veloquest schreef: En wat dacht je van fietsers die tegen de richting over het fietspad fietsen. Want dat doe ik dan weer niet. 
Ik wel, hier in de buurt, als ik met m'n kind ben. Er is een punt waar oversteken in de spitschaos gevaarlijker is dan tegen de richting in fietsen (we hebben daar samen laatst gereden, in het eerste stukje van de rit bij de metro). We rijden dan naar de rotonde waar we in ieder geval het recht op voorrang hebben (maar het lang niet altijd krijgen).

Dit heb ik overigens ook al heel vaak aangekaart bij de gemeente, net als het feit dat het fietspad bij de basisschool om de hoek eigenlijk in twee richtingen toegestaan zou moeten zijn (dit weer omdat het oversteken over de rotondes daar vaak gewoon echt niet veilig is).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#22
Hoe lang blijf je netjes en houd je je zelfbeheersing…: filmpje
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen
#23
(10-Apr-2024, 01:04 PM)PieterTrapt schreef: Ik kan die schrik op zichzelf wel begrijpen, ik heb dat soms met stille elektrisch scooters die je opeens inhalen.


Ik kies er vaak voor om mensen toch maar te laten schrikken, want als je belt voordat je inhaalt kan dat ook allerlei rare reacties opleveren, zoals over omkijken en tegelijkertijd enigszins naar links sturen. Als mensen redelijk rechtuit rijden en er wat ruimte is om er langs te komen bel ik meestal maar niet. Tenzij het oudjes zijn, in dat geval lijkt bellen bijna altijd beter.

Als snelle stille fietser heb je ook niet zo veel kans om het in de ogen van de ander goed te doen. De ene keer is men geirriteerd dat je niet belt, de andere keer dat je het wel doet.

Als er even geen auto's aankomen en er voldoende mogelijkheden zijn om te wisselen van fietspad naar rijbaan en terug dan haal ik vaak in over de rijbaan.

Vrijwel alle "normale" fietsers hebben nauwelijks in de gaten wat er achter ze gebeurt, of ze spiegels hebben of niet.
Antwoord }
#24
(12-Apr-2024, 12:41 AM)Martin van Mourik schreef:
(10-Apr-2024, 01:04 PM)PieterTrapt schreef: Ik kan die schrik op zichzelf wel begrijpen, ik heb dat soms met stille elektrisch scooters die je opeens inhalen.


Ik kies er vaak voor om mensen toch maar te laten schrikken, want als je belt voordat je inhaalt kan dat ook allerlei rare reacties opleveren, zoals over omkijken en tegelijkertijd enigszins naar links sturen. Als mensen redelijk rechtuit rijden en er wat ruimte is om er langs te komen bel ik meestal maar niet. Tenzij het oudjes zijn, in dat geval lijkt bellen bijna altijd beter.

Als snelle stille fietser heb je ook niet zo veel kans om het in de ogen van de ander goed te doen. De ene keer is men geirriteerd dat je niet belt, de andere keer dat je het wel doet.

Als er even geen auto's aankomen en er voldoende mogelijkheden zijn om te wisselen van fietspad naar rijbaan en terug dan haal ik vaak in over de rijbaan.

Vrijwel alle "normale" fietsers hebben nauwelijks in de gaten wat er achter ze gebeurt, of ze spiegels hebben of niet.

Helemaal eens hiermee. Ik toeter eigenlijk nooit meer bij inhalen als ik er gewoon fatsoenlijk langs pas. Het is kiezen uit 2 kwaden in mijn beleving namelijk: 

  1. toeteren, de schrik daarvan met als gevolg omkijken en 9 vd 10 keer een slinger naar links (en vol in de remmen voor mij dus). En dan: irritatie van de bukfietser. 
  2. Niet toeteren: een schrikreactie van het inhalen zelf. Maar ik ben er dan al wel voorbij, dus geen last meer van slingers, etc. Big Grin  En natuurlijk ook nu: irritatie van de bukfietser...
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#25
Ik heb honderden positieve mooie dingen meegemaakt, maar daar gaat dit draadje dus niet over.

Ik ben één keer echt bewust van de weg gereden. Ik reed voor een bocht naar rechts iets buiten de fietsstrook, omdat ik dan iets rechter voor die schuine 'dit-is-een-uitweg-tegels' kom. Blijkbaar raakte de automobilist, die op zeer ruime achterstand achter mij reed, daar zo door geïrriteerd dat hij achter mij aan kwam, mij inhaalde, mij sneed en vlak voor mij vol op de rem ging. 

In de spiegel zag ik hem echter, nadat ik rechtsaf was geslagen, op zo'n heftige manier die bocht nemen dat ik al iets vermoedde.
Naast mij keek hij mij zo ongelooflijk agressief aan, dat ik echt heel erg schrok. Toen hij mij dus sneed, remde ik al hard en kon hem daardoor aan de linkerkant passeren. Maar ja, toen reed ik dus weer voor hem. Ik wist dat er iets verderop rechts een fietspad was met paaltjes (dit zijn waarschijnlijk de enige paaltjes in Nederland die een mensenleven gered hebben) en daar reed ik dus als een gek heen.
Hij reed echter alweer naast mij en keek echt ongelooflijk woest en agressief naar mij en drukte mij toen de berm in. Gelukkig kon ik toen rechtsaf dat fietspad op rijden. 

Na een kilometer ben ik gestopt en realiseerde ik mij dat als deze man bekend zou zijn in deze omgeving dat hij dan ook zou weten waar dat fietspad uitkomt. Dus ben ik weer teruggereden en na heel goed kijken en een tijdje wachten heb ik mijn oorspronkelijke route naar huis weer opgepakt. Gelukkig heb ik hem daarna niet meer gezien.

Dit is echt de enige keer dat ik ook echt bang was. Wekenlang heb ik mijn spiegels zeer nadrukkelijk in de gaten gehouden. Echt een heftige ervaring.



Het tweede voorval (of eigenlijk een hele serie) gebeurde na onze verhuizing van 5 jaar geleden. Ik fiets nu via een N-weg naar mijn werk en daar rijdt ook een lijnbus. Het eerste jaar heb ik een aantal flink nare ervaringen opgedaan met buschauffeurs. Extreem kort achterop mijn vm rijden, snijden na het inhalen, met heel weinig tussenruimte passeren, mij inhalen zodat tegenliggers de berm in moesten, vol op de claxon achter mij blijven rijden, enz.

Na een aantal telefoontjes, mailtjes en zelfs berichten gericht aan de busmaatschappij via social media (vooral Twitter) werden deze voorvallen steeds minder en opeens kwamen ze niet meer voor. (Chauffeur ontslagen??)
Ik heb op een gegeven moment zelfs een soort informatiepakket gemaakt over velomobielen en dat opgestuurd om op de 'koffie-/informatietafel' te leggen. Ook heb ik aangeboden om met de vm langs te komen om uitleg te geven. Daar werd niet op gereageerd.



Het derde voorval was vorig jaar zomer. Op de fietsstrook stond een hele dikke vette cabrio te klooien met z'n dak. Op een fietsstrook mag je volgens de wet niet stoppen en zeker niet de verkeersdeelnemers die zich daarop bevinden hinderen. Terwijl ik hem voorbij reed toeterde ik. Dat schoot in de man zijn verkeerde keelgat. Hij sprong in de auto en kwam als een gek achter mij aan. Echt met zo'n heftig brullende motor. Hij remde echt laat, waardoor hij op een paar meter achter mijn vm belandde. Gelukkig niet erop. 
Hij ging naast mij rijden en begon te schelden. Dus ik, en dit doe ik normaal gesproken echt nooit, ging echt van achteruit mijn strot hem duidelijk maken dat hij onwettelijk had gehandeld. Toen bond hij iets in en begon hij over hoe gevaarlijk mijn vm wel niet was. Ondertussen reed hij dus gewoon met ruim 30km/u naast mij en blokkeerde daardoor volledig het achteropkomende verkeer.
Ik vertelde hem dat ik zijn nummer zou gaan noteren, als hij verder zou rijden. Honderden meters bleef hij nog naast mij rijden en schelden. Toen gaf hij zo gigantisch veel gas dat de auto echt wegspoot. Zijn nummerbord was echter nog steeds zeer goed leesbaar  Big Grin 
Dus de politie gebeld, melding gedaan. Kansloos, want ze kunnen en doen er toch niets mee.


Nou, zo vind ik het wel genoeg. Dit waren de heftigste, maar nogmaals: die honderden positieve reacties zijn veel leuker.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#26
(12-Apr-2024, 09:15 AM)Wim -de roetsende schreef: Dus de politie gebeld, melding gedaan. Kansloos, want ze kunnen en doen er toch niets mee.
Kleine correctie. Ze kunnen er vanalles mee, ze doen het alleen niet.
Als fietser moet je gewoon een helm opzetten en vooral niet in de weg rijden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb getekend maar...Roepers — 07:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ging vooral AAN...melle z — 05:30 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
... Ik ging...Raymond — 05:22 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Maar gelukkig heb ...365cycle — 04:42 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
ik heb ook getekend....Veloquest — 04:12 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoe gebeurd vind ik ...Hardloper — 03:58 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
De NS wil gewoon hee...365cycle — 02:49 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Alsof de treinen ove...Mauricem — 02:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar bij het insta...Wim -de roetsende — 01:58 PM
Spezi 2024
Ginkgo Hebel für ...Hoekie — 12:06 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Naar mijn mening is ...Raymond — 11:58 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Het is toch al tri...melle z — 11:12 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Raymond — 10:56 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Theo Mol — 09:50 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken w...Hardloper — 09:38 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook eens ondertekend...Hardloper — 09:34 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook ondertekend.  ...TimSch — 08:57 AM