Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein.
#53
(06-Jun-2024, 05:43 PM)melle z schreef:
(06-Jun-2024, 04:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik zag laatst een vouw fatbike in de trein, gevouwen dus in principe gratis.

Maar het blijft een lomp ding en ver boven de acceptabele maat voor een vouwfiets.
Nee, in principe niet gratis, want bovenmaats, en een conducteur kan er dus tegen optreden, net als tegen ligfietsen.

Ik snap de NS wel, ik zou mijn dienstverlening ook stroomlijnen als de politiek van mij verwachtte dat ik een nutsvoorziening uitbaat alsof ik een commercieel bedrijf was.

Dan wordt het tijd dat er wordt geageerd tegen de overheid die van een nutsbedrijf een commerciële instelling maakt. Die maken van peren dus appels. En de mensen die het "nut" willen genieten worden in de commerciële bubbel gegooid. Doen we goed in Nederland!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door:
#54
(06-Jun-2024, 06:07 PM)Tom Fekkes schreef: Dan wordt het tijd dat er wordt geageerd [...]
Het is natuurlijk niet van vandaag op gisteren gebeurd en het is ook zeker niet uniek voor Nederland.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#55
Dat wordt dus na afloop van een fietstocht op de terugweg naar huis een aantal keer "ik wist van niets" tegen de conducteur zeggen de komende zomer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#56
(06-Jun-2024, 06:20 PM)Lopopodium schreef: "ik wist van niets"

Yep, mijn naam is haas…
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door:
#57
Eenmaal in de (rijdende) trein zit het wel goed. Je moet alleen niet al de conducteur tegenkomen als je nog de trein in moet stappen, dat kan mogelijk onhandig zijn. Maar ik neem aan dat de meeste conducteurs zelf ook wel een beetje de zinnigheid van een situatie kunnen inschatten en mogelijk niet zo streng zijn met de regel van onnodige verboden.

Laat staan dat ze expliciet geïnstrueerd zijn om nu al die vele ligfietsen die de treinen dagelijks onveilig maken te weren en nu vol enthousiasme en toewijdend hardhandhavend tekeer zullen gaan tegen die klootzakken met zo'n gevaarlijke ligfiets!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , 365cycle
#58
(06-Jun-2024, 08:58 AM)Roepers schreef: Ik ben diep teleurgesteld in NS



Kunnen we geen lobby beginnen voor een netwerk van fietstreinen waarin fietsen van allerlei soort gratis  meemogen? Openbaar aan te besteden. De vervoerders moeten met een plan komen voor deze concessie voor welke treinen ze willen laten treinen en dat komt er een gewogen oordeel. Ook niet-fietsers mogen gewoon mee. NS treinen die deze fietstreinen in de weg zitten worden geschrapt.



[Afbeelding: Fiets-en-ligfiets-in-trein.jpg]

Groet,



Marco


Ik heb in Marco's reactie wat tekst vetgemaakt die volgens mij de kern van de oorzaak raken: de NS is een politiek bedrijf, met een politicus aan de top (D66-er en oud-minister Wouter Koolmees), en het is een bedrijf dat door politiek Den Haag structureel wordt afgeschermd van concurrentie. Concurrenten als Arriva krijgen geen kans (mogen alleen in de periferie rijden) en ook de HSL-verbindingen zijn exclusief voor de falers van NS.

De EU zegt tegen het Nederlandse kabinet: dat kan zo maar niet! Maar Den Haag doet het gewoon.

Winnaars van dit drama: politici en NS-bobo's
Verliezers: de reiziger


https://www.treinreiziger.nl/arriva-onbe...einaanbod/

https://www.treinreiziger.nl/42613-2/

https://www.nu.nl/economie/6305088/eu-ho...-doen.html

https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/03/05/...dpr=accept

(06-Jun-2024, 06:44 PM)Lopopodium schreef: Eenmaal in de (rijdende) trein zit het wel goed. Je moet alleen niet al de conducteur tegenkomen als je nog de trein in moet stappen, dat kan mogelijk onhandig zijn. Maar ik neem aan dat de meeste conducteurs zelf ook wel een beetje de zinnigheid van een situatie kunnen inschatten en mogelijk niet zo streng zijn met de regel van onnodige verboden.

Laat staan dat ze expliciet geïnstrueerd zijn om nu al die vele ligfietsen die de treinen dagelijks onveilig maken te weren en nu vol enthousiasme en toewijdend hardhandhavend tekeer zullen gaan tegen die klootzakken met zo'n gevaarlijke ligfiets!

Ja goed punt, welk probleem wordt hier nou eigenlijk opgelost?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#59
(06-Jun-2024, 08:09 PM)PieterTrapt schreef: De EU zegt tegen het Nederlandse kabinet: dat kan zo maar niet!
Klopt, vanwege mededingingsregels, niet omdat reizigers er perse beter van zouden worden. Als je wilt zien wat een volledig vermarkt spoornet oplevert, zie de erbarmelijke situatie in het Verenigd Koninkrijk.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#60
Ja, daar heb je ook gelijk in. Jammer hoor. Misschien in tussentijd maar "sluipwegen" zoeken. Zoals een los fietszadel monteren op het zitje van je Hurricane.

De foto van Marco Roepers laat zien dat zijn ligfiets kleiner is dan een "reguliere" fiets. Het slaat nergens op. En het sluit ook nog eens reizigers uit met een beperking (maar zonder gehandicaptenkaart). En voor wat? Welk probleem wordt hiermee opgelost?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#61
(06-Jun-2024, 09:19 AM)Veloquest schreef: En een driewiel fiets mag niet breder zijn als 70 cm 

Dus ik mag wel mee met de Milan  Big Grin  thumb
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
#62
(06-Jun-2024, 08:46 PM)PieterTrapt schreef: Welk probleem wordt hiermee opgelost?
Het levert de NS behalve meer kans op vertragingen op stations niks op en het kost ruimte waar ook iemand kan zitten of staan. Zoiets? Ik denk dat het op deze manier uitkleden van dienstverlening een rechtstreeks gevolg is van onze collectieve efficiëntie-obsessie.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#63
(06-Jun-2024, 08:52 PM)Wim -de roetsende schreef:
(06-Jun-2024, 09:19 AM)Veloquest schreef: En een driewiel fiets mag niet breder zijn als 70 cm 

Dus ik mag wel mee met de Milan  Big Grin  thumb

Ha ha, dat zou een leuke protestactie zijn. Dat de rijders van de Oliebollenrit met z'n allen de trein instappen.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#64
We hebben een prima voorbeeld he. De European Sleeper heeft gewoon een paar coupes met fietsplekken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#65
(07-Jun-2024, 12:53 AM)365cycle schreef: We hebben een prima voorbeeld he. De European Sleeper heeft gewoon een paar coupes met fietsplekken.

De NS heeft ook treinen met fietsplekken. Alleen hebben zij nu dus besloten dat bepaalde fietsen opeens hinderlijk zijn ofzo en ik vraag me echt af waarom ze dit nu opeens moesten veranderen. Zoveel fietsen worden er niet meegenomen in de trein en in de drukste tijden -de spits dus- daar mocht de fiets al niet mee.

Of er echt mensen hinder van onze ligfietsen ondervinden? IK heb er mn ernstige twijfels bij en ik vermoed dat de meeste conducteurs helemaal niets zullen gaan doen met de veranderde voorwaarden.  Ze controleerden nu ook al nauwelijks op kaartjes voor de fiets en op fietsen in de spits.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#66
(07-Jun-2024, 05:57 AM)ZoefZoef schreef: De NS heeft ook treinen met fietsplekken. Alleen hebben zij nu dus besloten dat bepaalde fietsen opeens hinderlijk zijn ofzo en ik vraag me echt af waarom ze dit nu opeens moesten veranderen. Zoveel fietsen worden er niet meegenomen in de trein en in de drukste tijden -de spits dus- daar mocht de fiets al niet mee.
Vrij simpel toch: NS heeft liefst zo min mogelijk fietsen in de trein want die zijn lastig bij in- en uitstappen, je moet meer nadenken over hoe je die ruimte in de trein inricht en je verhuurt er minder OV-fietsen door. Ze zullen volgens de concessie wel verplicht zijn ook fietsen te vervoeren, dus doen ze het minimaal nodige.

Citaat:Of er echt mensen hinder van onze ligfietsen ondervinden? IK heb er mn ernstige twijfels bij en ik vermoed dat de meeste conducteurs helemaal niets zullen gaan doen met de veranderde voorwaarden.  Ze controleerden nu ook al nauwelijks op kaartjes voor de fiets en op fietsen in de spits.

Nee joh, het is gewoon een stok om mee te slaan. Zolang de ruimte er is, zal er niemand moeilijk doen. Iedereen hier snapt dat je QV voor NS praktisch niet als fiets kan tellen. Het wordt interessant als je met je Hurri naast een "transportfiets" op het perron staat en de trein blijkt nog maar één plek over te hebben. Volgens de regels màg enkel de transportfiets mee, praktisch gezien past alleen de Hurri.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , PieterTrapt
#67
NS heeft veel te weinig fietsplekken. Dat is het probleem. Ze willen ook niet meer fietsplekken want dat gaat ten koste van reizigersplekken in hun optiek. Dat ze nu minder reizigers vervoeren dan voor Coronacrisis maakt gewoon niet uit. Minder fietsen in de trein is een must. Probleem is dat veel mensen graag de fiets meenemen in de trein. NS probeert dat echt tegen te gaan. Tussen Harlingen-Haven en Leeuwarden rijdt in de zomer een trein extra veel fietsplekken. Koud kunstje voor NS omdat ook te doen in juli en augustus. Gewoon van een dubbeldekker een hele etage leeg maken in de tijd dat er toch al minder reizigers zijn. Geef die treinen aan in de reisplanner en geef een gereduceerd tarief voor fietsen in die treinen.

Niks ervan! Minder fietsen in de trein! We zouden het fietstransport in de trein gaan bevorderen. Het dringt niet niet tot de leiding van NS door dat in Coronatijd mensen een extra auto hebben gekocht en dat die niet zonder ander beleid gaan terugkomen. Goodwill beleid ten aanzien van fietsen zou helpen.  Ook op andere fronten zie ik niets van beleid om reizigers terug te winnen. In tegendeel.

Groet,

Marco
Antwoord }
#68
Marco, de NS ziet je sollicitatie vast graag tegemoet.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#69
Ik vraag me af of hier juridisch niks tegen te doen valt. Is dit niet  "onredelijk bezwarend" ?

Namelijk, het lijkt een voorwaarde die voor de NS maar weinig voordeel meebrengt, maar voor de (ligfiets-)reiziger juist veel nadeel. Een ligfiets is over het algemeen iets langer, maar ook smaller en lager. Daarmee neemt een ligfiets evenveel ruimte in als een "reguliere fiets". De NS heeft dus geen voordeel van deze bepaling. Maar de consument heeft er wél nadeel van.

Daarbij speelt mee dat er geen concurrentie is. De NS kan niet zeggen: "Nou, dan zoek je toch lekker andere treinmaatschappij op dit traject, ééntje waarbij je ligfiets wél mee mag?". Dat kan allemaal niet: de consument heeft geen keuze, want NS heeft een monopolie (dat ze trouwens met hand en tand verdedigt!). De monopolist NS stelt nu onredelijke voorwaarden.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#70
(07-Jun-2024, 10:47 AM)PieterTrapt schreef: Daarbij speelt mee dat er geen concurrentie is. De NS kan niet zeggen: "Nou, dan zoek je toch lekker andere treinmaatschappij op dit traject, ééntje waarbij je ligfiets wél mee mag?". Dat kan allemaal niet: de consument heeft geen keuze, want NS heeft een monopolie (dat ze trouwens met hand en tand verdedigt!). De monopolist NS stelt nu onredelijke voorwaarden.
Nu denk ik aan zorgplicht, in hoeverre heeft de NS zorgplicht voor alle fietsers?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#71
(07-Jun-2024, 10:47 AM)PieterTrapt schreef: Ik vraag me af of hier juridisch niks tegen te doen valt. Is dit niet  "onredelijk bezwarend" ?

Namelijk, het lijkt een voorwaarde die voor de NS maar weinig voordeel meebrengt, maar voor de (ligfiets-)reiziger juist veel nadeel. Een ligfiets is over het algemeen iets langer, maar ook smaller en lager. Daarmee neemt een ligfiets evenveel ruimte in als een "reguliere fiets". De NS heeft dus geen voordeel van deze bepaling. Maar de consument heeft er wél nadeel van.

Daarbij speelt mee dat er geen concurrentie is. De NS kan niet zeggen: "Nou, dan zoek je toch lekker andere treinmaatschappij op dit traject, ééntje waarbij je ligfiets wél mee mag?". Dat kan allemaal niet: de consument heeft geen keuze, want NS heeft een monopolie (dat ze trouwens met hand en tand verdedigt!). De monopolist NS stelt nu onredelijke voorwaarden.

Leg dit eens voor aan de Fietsersbond.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073 - klaar maar nog in Roemenië: Quatrevelo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#72
(07-Jun-2024, 11:07 AM)Atrike schreef: Leg dit eens voor aan de Fietsersbond.
Goed idee! En laat ik meteen eens lid worden van die club.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#73
(07-Jun-2024, 09:39 AM)melle z schreef: Marco, de NS ziet je sollicitatie vast graag tegemoet.
Daar heb ik weleens een poging gedaan. Voor zover ik meegekregen heb is het bij uitstek een organisatie waar je van binnenuit niets gaat kunnen veranderen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#74
(06-Jun-2024, 08:58 AM)Roepers schreef: Ik ben diep teleurgesteld in NS

Kunnen we geen lobby beginnen voor een netwerk van fietstreinen waarin fietsen van allerlei soort gratis  meemogen? Openbaar aan te besteden. De vervoerders moeten met een plan komen voor deze concessie voor welke treinen ze willen laten treinen en dat komt er een gewogen oordeel. Ook niet-fietsers mogen gewoon mee. NS treinen die deze fietstreinen in de weg zitten worden geschrapt.

Ik moet maar eens een ingezonden brief schrijven in het Friesch Dagblad. Mogelijk pikt Arriva dit plan op als middel om het alleenrecht van NS op de hoofdlijnen te ontnemen. 

Kans is niet zo groot. Moet de brief ook nog geplaatst worden. Maar niet geschoten is altijd mis
Groet,

Marco
Antwoord }
#75
Wat een goed initiatatief Marco! En het zou helemaal mooi zijn als de Fries Dagblad daarbij jouw foto kon afdrukken. Die laat goed zien dat ligfietsen kleiner of even groot zijn als "reguliere fietsen".

Over het algemeen zijn ligfietsen langer, maar ook smaller en lager. Daarmee is een ligfiets in termen van volume (dus lengte x breedte x hoogte) over het algemeen kleiner dan een reguliere fiets. Ligfietsen zijn ook lichter in gewicht dan e-bikes. Dus je mag verwachten dat in- en uitladen van een ligfiets sneller gaat dan van een e-bike.

[Afbeelding: Fiets-en-ligfiets-in-trein.jpg]
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#76
(07-Jun-2024, 12:00 PM)PieterTrapt schreef: Wat een goed initiatatief Marco! En het zou helemaal mooi zijn als de Fries Dagblad daarbij jouw foto kon afdrukken. Die laat goed zien dat ligfietsen kleiner of even groot zijn als "reguliere fietsen".
Mwah, ik zie op Marco's foto juist een, door de tassen, vrij breed overkomende ligfiets en een smaller dan gemiddelde "reguliere fiets."

Maar met een beetje slim gebogen stalen buis kun je in die ruimte echt meer (lig-)fietsen kwijt, zoals DB laat zien:
Link naar foto op Onedrive
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#77
https://youtu.be/pkWhOn0KHfY

ik ben ooit met 2 tandems de trein in gegaan en zelfs dat paste xD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#78
Dat is eigenlijk mijn idee. Dat er speciale treinen rijden waarmee de huidige diversiteit aan fietsen vervoerd kan worden. Er leeft een sterke behoefte onder de reizigers om fietsen van allerlei snit te vervoeren in de trein.  De trein is bij uitstek geschikt voor dit soort vervoer. De behoefte wordt echter niet gedekt door NS. Er is daarom een extra concessie nodig om in deze behoefte te voorzien. De overige vervoerders zouden kunnen eens kunnen laten zien hoe een dergelijke fietstreinenconcessie eruit  zou kunnen zien en hoe de inrichting van dergelijke treinen zou zijn.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Voor voor heb ik 3...qv-tester — 03:50 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles...Atrike — 02:34 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
De GoCycle is in de ...365cycle — 01:59 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles o...qv-tester — 01:57 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Maar dan nog, ik k...Hardloper — 01:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Oeps Tamelijk comp...365cycle — 01:18 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles op ...Atrike — 01:10 PM
Alpha7 en RaptoBike
Jup. De stad in pakt...365cycle — 11:47 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik lees nu pas op de...Roepers — 10:38 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... mijn benen een p...bucovaina — 09:59 AM
Alpha7 en RaptoBike
Hangt van de route e...Arend-Jan — 07:29 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of bedoel je dez...Tom Fekkes — 11:29 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of bedoel je deze ...365cycle — 11:08 PM
Schakelen aan de voorkant
Op de Flevo heb ik ...datakneder — 10:25 PM
Schakelen aan de voorkant
Op de Flevo heb ik d...Merijn — 10:16 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Je kan ook een zieli...Lopopodium — 10:00 PM
Schakelen aan de voorkant
Met meerdere ketti...Wim -de roetsende — 09:55 PM