Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
#1
Ooit heb ik ergens, volgens mij bij één van de Duitse dealers, een neusdeksel voor het onderhoudsluik gezien met een luchthapper erin.

Na lang zoeken probeer ik het hier maar eens.

Heeft iemand anders deze ook ergens te koop gezien?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(15-May-2024, 06:14 AM)Wim -de roetsende schreef: Ooit heb ik ergens, volgens mij bij één van de Duitse dealers, een neusdeksel voor het onderhoudsluik gezien met een luchthapper erin.

Na lang zoeken probeer ik het hier maar eens.

Heeft iemand anders deze ook ergens te koop gezien?

Ik vermoed bij Hovelo: https://hovelo.de/shopwartung/
Maar die site is momenteel onder constructie, dus misschien een paar keer proberen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik heb er destijds zelf een gemaakt in de neus van de GT.
Met zo'n snel oscillerend/trillend zaagje kan je heel secuur door carbon zagen. Ik had een 'bakje' geprint voor eronder, zodat je het flapje carbon dicht/open kon zetten. Al had ik hem eigenlijk 99% van de tijd open staan.. ik ben nogal een heethoofd Wink

Volgens mij heb ik nog een bakje liggen, en anders heb ik sowieso de 3d files wel voor je, mocht je het aandurven?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#4
Is er toevallig ook zoiets voor de dfxl?
Als dit over de service hatch gaat tenminste?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL #? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(15-May-2024, 12:30 PM)Gideonaut schreef: Is er toevallig ook zoiets voor de dfxl?
Als dit over de service hatch gaat tenminste?
In ieder geval niet direct uit Roemenië. Ik had eerder wel zo'n dekseltje met luchthapper en slang, maar heb dat aan Frutsel gegeven aangezien ik zelf nooit met toerkap in de DF rijd. Weet niet of het zelfbrouw van Carsten (vorige eigenaar) is, of dat er een partij is die ze zo maakt. 
Momenteel vind ik het vrij benauwd, ik heb het neusdeksel nu ook gewoon uit de DF (de Bülk staat ff in Dronten voor groot onderhoud). Tenzij de wind ongunstig staat heb je daar weinig last van, pas vanaf 50 km/h merk ik dat er wel héél veel extra vermogen in moet om nog te versnellen. Zijwindgevoeligheid neemt daardoor trouwens wel flink toe.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(15-May-2024, 12:53 PM)365cycle schreef:
(15-May-2024, 12:30 PM)Gideonaut schreef: Is er toevallig ook zoiets voor de dfxl?
Als dit over de service hatch gaat tenminste?
In ieder geval niet direct uit Roemenië. Ik had eerder wel zo'n dekseltje met luchthapper en slang, maar heb dat aan Frutsel gegeven aangezien ik zelf nooit met toerkap in de DF rijd. Weet niet of het zelfbrouw van Carsten (vorige eigenaar) is, of dat er een partij is die ze zo maakt. 
Momenteel vind ik het vrij benauwd, ik heb het neusdeksel nu ook gewoon uit de DF (de Bülk staat ff in Dronten voor groot onderhoud). Tenzij de wind ongunstig staat heb je daar weinig last van, pas vanaf 50 km/h merk ik dat er wel héél veel extra vermogen in moet om nog te versnellen. Zijwindgevoeligheid neemt daardoor trouwens wel flink toe.

Het is m.i. zelfbouw; het 'duct' gedeelte zit niet zo lekker in elkaar. De hoeveelheid extra lucht/koeling die je krijgt vind ik tegenvallen. Als je met een toerkap zou rijden maakt het misschien wat uit, maar voordat ik die gebruik moet het wel extreem prutsweer zijn, en dan wil je weer geen extra waterinlaat hebben...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(15-May-2024, 01:16 PM)Frutsel schreef: De hoeveelheid extra lucht/koeling die je krijgt vind ik tegenvallen. 
De druk op dat punt is ook vrij laag. Wordt ook wel bewezen doordat ik echt hard moet rijden of ongunstige wind moet hebben voordat ik in de efficiëntie ga merken dat ik de neusklep eraf heb.

(15-May-2024, 01:16 PM)Frutsel schreef: Als je met een toerkap zou rijden maakt het misschien wat uit, maar voordat ik die gebruik moet het wel extreem prutsweer zijn, en dan wil je weer geen extra waterinlaat hebben...
Op zich is dat nog wel op te lossen met afwatering. Randje erin maken en een tuitje net ervoor (zoiets: ·) ), slangetje naar de kettingtunnel of naar een nieuw afwateringsgat in de bodem et voila. Even goed naar de toerkap van een Bülk of Milan kijken is de moeite; afwatering is daarin erg mooi geregeld, loopt naar twee gaatjes aan de zijkant (in het schuine stuk van de kap). Het enige water dat daar binnenkomt spettert helaas onder het vizier door. Denk dat extra ventilatie vanuit de nacaduct een beter idee was geweest; spettert minder, dan blijft het vizier ook echt schoon.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Mijn service hatch is toch al gebroken dus zo erg zou ik het niet vinden om zelf iets te maken  Tongue
Nodig is het wel, het is snikheet in dit ding!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL #? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
(15-May-2024, 02:39 PM)Gideonaut schreef: Nodig is het wel, het is snikheet in dit ding!
Als je met de toerkap gaat rijden moet je misschien ook voor een wat betere luchtuitlaat zorgen. 
Bij voorkeur bovenin, zodat de lucht langs de ruitjes gedwongen wordt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#10
volgens mij heb ik wel iets kant en klaar voor de Milan gevonden: https://velowerk.info/produkt/naca-duct-vorne/

Voor de DF is er alleen een diy oplossing: https://www.velomobile-nord.de/shop-2/
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL #? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , TheoZw
#11
(16-May-2024, 09:29 AM)Gideonaut schreef: volgens mij heb ik wel iets kant en klaar voor de Milan gevonden: https://velowerk.info/produkt/naca-duct-vorne/

Voor de DF is er alleen een diy oplossing: https://www.velomobile-nord.de/shop-2/

Yes, dat is 'm. Dankjewel  thumb applause
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , pietandringa , Hoekie
#12
Dit hele verhaal herinnerde mij eraan dat ik bij mijn Milan een heel stel zelfbouw neusdekseltjes heb gekregen.
Daarbij twee met een nacaduct. Een met de duct aan de bovenzijde, de andere met de duct aan de onderzijde. Die was niet zo effectief zei de vorige eigenaar. In februari had ik niet zo'n behoefte aan extra ventilatie, maar dat is nu wel anders. Heb de versie met de duct boven er dus maar in taped. Dat zorgt wel voor wat extra wind, best prettig. De mijne heeft niet zo'n mooi tuutje aan het eind. Alleen de V duct met een vierkant einde. Geeft best wat extra wind, vooral ook wat breder bij de knieën al. Ik heb ook het idee dat ik wat minder zweterig aan de voorzijde uitstap. Maar het is niet zo'n storm als de 50mm buis in de neuspunt van houten velomobiel produceert.

Voor mij was het makkelijk wisselen. Bij het warme weer was ik blij met de extra ventilatie. Of ik met regen ook kan leven met de extra lekkage, dat kan ik nog niet beoordelen. Vermoed wel dat ie er in het najaar weer uit gaat.

Bijkomend voordeel is dat ie van lichtdoorlatend glasvezel is. Net of iemand het licht aan heeft gedaan in dat duistere hol daar in het vooronder.

Ik heb een zwaar vermoeden dat de knutselaar goed gekeken heeft naar de afmetingen van het luikje in de Bulk/Milan en er mogelijk wel 1 om te meten in de buurt had. Het zou me dus niet verbazen als we hem ook wel even op je SL zouden kunnen tapen.
Antwoord }
#13
Ter aanvulling nog maar even wat gebruikers ervaring. De mijne is ook een zelfbouw, door de vorige eigenaar, met een Nacaduct bakje eronder. Aan dat bakje verder niks. Net voor de opening in de kap zit een tweede nacaduct.

Het werkt vrij goed, er komt een hoop lucht door naar binnen. Ik merk het vooral aan de benen, maar ook de rest van het bovenlijf. In de houten heb ik een ronde opening in de neus die aansluit op de 54mm buis waarop de trapas zit. Die geeft een heel gerichte, sterke luchtstroom die vooral op het bovenlijf terecht komt. De nacaduct voorin brengt ook de lucht in het vooronder in beweging, wat ik wel prettig vindt.

Qua snelheid merk ik niet echt verschil, maar dat houdt ik ook niet zo nauwkeurig in de gaten. Ik ben er wel vrij zeker van dat de GT met de extra opening tot op wat hogere temperatuur comfortabel blijft. Maar erg warm is het nog niet geweest.
Antwoord }
#14
(16-Jun-2024, 12:05 PM)Jeroen S schreef: Qua snelheid merk ik niet echt verschil, maar dat houdt ik ook niet zo nauwkeurig in de gaten. Ik ben er wel vrij zeker van dat de GT met de extra opening tot op wat hogere temperatuur comfortabel blijft. Maar erg warm is het nog niet geweest.

Ik ben ervan overtuigd dat betere ventilatie je op warme dagen meer watts bespaart (door geen/minder warmtestuwing; zweten is dan functioneler) dan dat de verminderde aerodynamica aan extra watts kost. En zelfs als dat niet zo zou zijn, dan is het vergrootte comfort mij dat zeker waard. Heb/had de ventilatie-opties van al mijn velo's eigenlijk altijd allemaal maximaal open staan, behalve wanneer het vriest.

In de glasvezel Quest had ik een Naca inlaat gemaakt, in de kap. In de GT zat hij al in de BM-kap, maar heb ik er ook een extra gemaakt in de neus, en een extra  inlaat onder de koplampen. De QV ventileert goed, dankzij de 'alien'-kap en open voetengaten.

Ik heb bij mijn GT nooit snelheidsverschil gemerkt met nacaducts (2 stuks) open of dicht. Sterker nog, de theorie zegt dat als ze op de juiste plek zitten ze zelfs de weerstand kunnen verlagen..
Vizier open of dicht merkte ik trouwens wel vrij duidelijk (dicht is écht sneller).
Nu in de SnoekL heb ik ook een racekap met nacaduct, wat dus extra is bovenop de 2 andere luchtinlaten. Heb het idee dat er bij deze fiets niet genoeg lucht aan de achterkant de body uit kan, dus ik overweeg een ander derailleurcover en/of een rijtje extra gaten in de achterkant. Dit probleem had de GT trouwens ook (ondanks die rij gaten), want deed ik -al rijdend- 1 naca dicht voelde ik dat de andere direct meer lucht doorliet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , DanceRaven
#15
Voor de DF rijders: Je kan ook prima rijden zonder neuskapje.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(16-Jun-2024, 10:14 PM)365cycle schreef: Voor de DF rijders: Je kan ook prima rijden zonder neuskapje.

Heb ik eigenlijk nooit gedaan.

Kan met de MilanSL natuurlijk ook. 

Iemand ervaring mee?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(17-Jun-2024, 06:10 AM)Wim -de roetsende schreef:
(16-Jun-2024, 10:14 PM)365cycle schreef: Voor de DF rijders: Je kan ook prima rijden zonder neuskapje.

Heb ik eigenlijk nooit gedaan.

Kan met de MilanSL natuurlijk ook. 

Iemand ervaring mee?

Natuurlijk kan dat, maar pas wanneer het extreem heet is dunkt me. De BülkMK1 rij ik cabrio (helemaal geen instapdeksel) bij warm weer. Samen met de luchthapper in de neus met geleiding via het vierkant 50mm frame naar het lichaam is ruim voldoende tot dusverre.

De SL heeft geen luchthapper voorin, is dus ietsjes warmer. Of een Naca duct nog veel doet wanneer je cabrio rijdt? Oh wacht, ik zie dat de Naca duct in de neusdeksel al ruim besproken is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik heb het kapje ook regelmatig naast het achterwiel omdat ik anders verga van de hitte maar het weer is zo wispelturig dat ik hem wel bij me moet hebben. Ik heb ondertussen een replica kapje gemaakt met was restjes carbon, daar wil ik een naca in zagen en in plaats van schroefjes met velcro vastmaken. Wel een geniaal idee die "service hatches" Ben er erg blij mee Big Grin
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL #? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(17-Jun-2024, 12:53 PM)twilwel schreef: De BülkMK1 rij ik cabrio (helemaal geen instapdeksel) bij warm weer. Samen met de luchthapper in de neus met geleiding via het vierkant 50mm frame naar het lichaam is ruim voldoende tot dusverre. 

De SL heeft geen luchthapper voorin, is dus ietsjes warmer. 

Hoezo heeft de SL geen luchthapper? Je bedoelt toch het gat voorin de neus.

Mijn SL heeft die wel hoor. Volgens mij heb ik een 40mm frame.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Vanaf mk7 wel geloof ik?
Mijn mk5 GT had het niet (totdat ik het erin maakte)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(17-Jun-2024, 09:22 PM)Arend-Jan schreef: Vanaf mk7 wel geloof ik?
Mijn mk5 GT had het niet (totdat ik het erin maakte)
Volgens mij ben jij daarvan (mogelijk onbewust) de uitvinder Arend-Jan Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Arend-Jan


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Voor voor heb ik 3...qv-tester — 03:50 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles...Atrike — 02:34 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
De GoCycle is in de ...365cycle — 01:59 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles o...qv-tester — 01:57 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Maar dan nog, ik k...Hardloper — 01:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Oeps Tamelijk comp...365cycle — 01:18 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles op ...Atrike — 01:10 PM
Alpha7 en RaptoBike
Jup. De stad in pakt...365cycle — 11:47 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik lees nu pas op de...Roepers — 10:38 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... mijn benen een p...bucovaina — 09:59 AM
Alpha7 en RaptoBike
Hangt van de route e...Arend-Jan — 07:29 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of bedoel je dez...Tom Fekkes — 11:29 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of bedoel je deze ...365cycle — 11:08 PM
Schakelen aan de voorkant
Op de Flevo heb ik ...datakneder — 10:25 PM
Schakelen aan de voorkant
Op de Flevo heb ik d...Merijn — 10:16 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Je kan ook een zieli...Lopopodium — 10:00 PM
Schakelen aan de voorkant
Met meerdere ketti...Wim -de roetsende — 09:55 PM