Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw hier!
#1
Shocked 
Hoi,

Sinds kort kunnen we een fiets leasen op het werk. Ik deed al jaren mijn woon-werkverkeer (35km enkel) op een Stromer ST2, die ik in 2016 zelf gekocht heb. En dus nu was mijn eerste idee om terug een speed pedelec te gaan leasen. Eerste keuze kwam uit op een Opium S. Toen plots vorige weekend het me binnen viel dat misschien een velomobiel ook zou kunnen. Ik heb altijd wel een zwak gehad voor "alternatieve vervoersmethoden". Even bellen en jawel de verkoper werkt samen met de lease maatschappij!

Gisteren dan een testrit gaan doen met een Quest. Niet wat ik wil maar dan heb ik toch een goed idee wat het nu is om met een velomobiel te rijden. Na 10km terug gereden en gevraagd of ik hem een weekje mag huren. Mijn Stromer daar achter gelaten en met de Quest naar huis. Uiteindelijk denk ik gisteren zo'n 30km gereden heb. Volgende week dus zo'n 70km/dag. Al gaat het in zekere zin wel echt wennen zijn als je een Stromer gewoon bent. Alles kost wel een pak meer energie. Het gaat me een pittige werkweek worden volgende week Smile.

Nu is mijn oog niet op een Quest maar op een Quatrevelo gevallen. Vooral omdat hij wat groter is, een zee van bagageruimte en zelfs mogelijkheid tot klein kind meenemen, spreken me wel aan. Ook de extra stabiliteit is mooi meegenomen. Ik heb een voornamelijk rechtdoor traject over de jaren uitgestippeld naar het werk, dus dat valt wel mee.

Nu heb ik een hele berg vragen, al kom ik daar waarschijnlijk met de tijd wel uit.

Zo bijvoorbeeld vroeg ik me gisteren af, stel dat je een (al dan niet eenzijdig) ongeval hebt en je kantelt om, helemaal op de kop. Als je dan geen helm draagt, I sort of don't want to know . Maar, beschermt de kap van een QV deftig genoeg in geval van crash? Of kan een helm dragen comfortabel in een velomobiel? Bots je dan niet constant tegen de kuip achteraan?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#2
Welkom bucoviana.

Ieder model VM is iets anders en er zijn vele modellen fietshelm.
Ik weet dat verschillende Quest rijders altijd met een helm rijden, ik denk dat er ook QV rijders een helm geprobeerd hebben.

We hebben hier een aantal draadjes over het dragen van een helm, Link 1, link 2, link 3, en als je de zoekfunctie van de site gebruikt kun je nog veel meer vinden.

70 km/dag is heel pittig, misschien is het beter om een dag in het midden niet met de fiets te gaan, als dat een optie is.

En misschien ook andere VM uitproberen, er zijn modellen die lichter zijn dan een QV of Quests.
De meeste VM hebben best veel bagage ruimte. Wat het beste voor jou is hangt van veel dingen af.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
Welkom!
Ik heb een QV staan waar een zandwagen met volle vaart in de flank is gereden. De oude eigenaar heeft alweer een andere QV Smile
De kap is geen helm, maar kan wel veel hebben. Zelf heb ik vorig jaar een vrij stevig ongeluk met een automobilist gehad, zonder toerkap over de kop; de muts heeft m'n hoofd beschermd, ik had 1 klein schrammetje op m'n hand.
Het heeft mij meer vertrouwen gegeven in mijn overtuiging velomobiel te willen blijven rijden: als ik dit op een tweewieler gedaan had, had ik gevlogen en in de kreukels gelegen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Welkom op het forum bucovaina. Hier zijn enkele draadjes over de QV:
Hoe en wat met de Quatrevelo
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo

Ik zou zeggen lees ze eens door en daarna kun je altijd je vragen stellen. Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van de inhoud en of nieuwe vragen hebt gekregen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Je kunt naar mijn ervaring prima een helm dragen in de qv. Bovendien: hij is dankzij 4 wielen echt wel heel stabiel, ook bij veel wind. Wij fietsen veel in gebieden met veel wind, dan is dat enorm fijn. Bij een botsing vangt de body best veel op. Ik denk eigenlijk dat een velomobiel veel veiliger is dan een pedelec die je niet alleen geen enkele bescherming biedt, maar bij een ongeval je ook nog lanceert.
Waar je vooral in het donker wel op moet letten: dat je geen slagbomen over het hoofd ziet waar je net niet onder door past.

Wij vinden de bagagemogelijkheden en kinderzitje van de qv echt fantastisch. Alleen als je daar geen enkel praktisch belang bij hebt zijn andere velomobieltypes waarschijnlijk een betere keuze.

30km enkele reis is goed te doen als je eenmaal wat basisconditie hebt opgebouwd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#6
Welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Een Quest is een prima vm om mee te beginnen en ook voor de ervaren/gevorderde vm-rijder.

Er zijn regelmatig vm-en tweedehands te koop.

Vooral beginners rijden sneller schade en dat is met een nieuwe niet zo fijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Alleen waarom nog met een Quest en niet met een Snoek-L ? Het gaat om een nieuwe toch? (lease)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(20-May-2024, 12:27 PM)Hoekie schreef: Alleen waarom nog met een Quest en niet met een Snoek-L ? Het gaat om een nieuwe toch? (lease)

Oh ja, lease  Doh 

Was ik alweer vergeten toen ik begon te typen  Blush
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
De Quest heb ik nu in test / een weekje gehuurd, zodat ik er echt eens een paar dagen mee naar het werk kan gaan en een goed beeld kan krijgen van wat het nu echt is om met een VM te rijden.

Het zal uiteindelijk wel een QV worden vermoed ik. De mogelijkheid voor extra bagageruimte en kinderzitje trekken me wel aan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Verschillen challenge hurricane
Bij het vergelijken ...Boyd Maduro — 01:25 AM
Banden, banden en nog eens banden
De Schwalbe sv6 en...Boyd Maduro — 12:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat de fiets die i...Boyd Maduro — 12:16 AM
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rij...
Precies. Zolang het ...Jeroen S — 10:49 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Voor mij is de rit n...Jeroen S — 10:22 PM
Banden, banden en nog eens banden
Wat ik erg vind ...Wim -de roetsende — 10:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
Heeft iemand eigen...Hoekie — 09:55 PM
Banden, banden en nog eens banden
Latex scheelt iets i...Jeroen S — 09:55 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik heb al wel eens e...Jeroen S — 09:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik in mijn eer...Merijn — 09:40 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik draag ook hardl...Bacchus — 08:58 PM
Banden, banden en nog eens banden
Heeft iemand eigenli...bucovaina — 08:52 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Ergens anders al...Bacchus — 08:52 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
De meeste hardloopbr...Wim -de roetsende — 08:04 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
@ Wim -de roetsende ...Hardloper — 07:56 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Hardloop shirts, d...Wim -de roetsende — 07:52 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
En wat is het kw...Veloquest — 06:35 PM