[split] Ik denk dat een racekap bij snelheden..
|
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
29-May-2024, 03:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-May-2024, 07:00 PM door Hoekie.)
Ik denk dat een racekap bij snelheden onder 30 km/u niets en onder 35 km/u niet veel uitmaakt. Ik zou lekker zonder rijden.
Berichten: 1.998
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2965 x bedankt in 1639 berichten
(29-May-2024, 03:20 PM)Bacchus schreef: Ik denk dat een racekap bij snelheden onder 30 km/u niets en onder 35 km/u niet veel uitmaakt. Ik zou lekker zonder rijden.
Je zit droog in de regen. Het enige voordeel dat ik zie.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 441
1641 x bedankt in 798 berichten
(29-May-2024, 04:58 PM)ZoefZoef schreef: Je zit droog in de regen. Het enige voordeel dat ik zie.
Het is een persoonlijk argument, maar ik voel me er prettiger bij. Misschien ben ik wel claustrofiel.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
29-May-2024, 06:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-May-2024, 06:28 PM door 365cycle.)
(29-May-2024, 03:06 PM)bucovaina schreef: Jazeker, dat geeft zeker meer ventilatie! Nu zag ik deze laatst. https://www.youtube.com/watch?v=4cnw-fTEpKs . Het maakt blijkbaar wel een groot verschil in efficientie. Dus alles wat me sneller maakt is welkom, zeker nu in het begin . (29-May-2024, 03:20 PM)Bacchus schreef: Ik denk dat een racekap bij snelheden onder 30 km/u niets en onder 35 km/u niet veel uitmaakt. Ik zou lekker zonder rijden. Wat Bacchus hier zegt klopt; bij lage snelheden is een racekap voor je snelheid vooral extra massa, tenzij je stevige wind tegen hebt.
Komt erop neer dat je rolweerstand berekend moet worden met de daadwerkelijke rijsnelheid, maar je luchtweerstand met de rijsnelheid + windsnelheid.
Ik heb de theorie hierachter voor de Milan GT (in vergelijking met de SL) ooit uitgebreid uitgerekend:
Waarschijnlijk liggen er onder jouw Quest robuustere banden dan waarmee gemeten is voor de waarden van die Milan. Met een Quest zonder kap is je luchtweerstand vermoedelijk minder dan 20W, en ik denk dat je 75 a 80W in totaal kwijt bent. Laten we even aannemen dat de racekap 2W scheelt; dat verschil voel je echt niet.
Zelf ben ik zonder toerkap op alles behalve overzichtelijke stukken zelfs sneller, want ik heb het gevoel dat ik mét minder overzicht heb en ik kan m'n gewicht minder makkelijk verplaatsen in de fiets, dus ik durf niet zo hard over kruispunten etcetera.
(29-May-2024, 03:06 PM)bucovaina schreef: Natuurlijk moet het wel werkbaar blijven. Met 25° en dan racekap erop, lijkt me niet zo'n goed idee 25 graden waarschijnlijk niet. Met 35 graden in de bakkende zon is het wel weer lekker dat je uit de zon zit.
(29-May-2024, 04:58 PM)ZoefZoef schreef: Je zit droog in de regen. Het enige voordeel dat ik zie. Da's wel weer erg kort door de bocht... zoals mensen wel vaker zijn wanneer ze weinig ervaring hebben met een onderwerp, en er wel wat over willen zeggen
Droog zitten met een kap erop is voor mij bijvoorbeeld niet helemaal aan de orde, want ik zweet me suf (da's dan wel weer lekker warm ).
Maar zo'n kap biedt zeker nog wel meer voordelen: - De temperatuur comfortabel houden in de winter bijvoorbeeld, is duidelijk anders met een kap erop dan zonder. Ik kan prima rijden met een (bivak-)muts, buff en fietsbril, maar zeker als het vriest vind ik de toerkap erg prettig omdat er nergens meer direct koude lucht op m'n lijf blaast. Met de ventilatie grotendeels dicht heb ik weleens een verschil van 9 graden in temperatuur gemeten.
- Bij neerslag en/of stevige wind is het niet zozeer het nat worden dat vervelend is. Als je wat harder rijdt worden regendruppels echt pijnlijk, ook met een bivakmuts. Die stof beschermt nauwelijks.
- Bij erg lang hard rijden (overal waar het kan 50 kruisen over 100 km afstand bijvoorbeeld) wordt het windgeruis vervelend en mogelijk zelfs schadelijk. Met een toerkap hoor je het gerommel van de aandrijflijn, maar dat is flink wat decibellen minder dan 50-60 km/h wind.
- De racekap is geen helm, maar biedt wel degelijk wat bescherming bij een koprol, zeker bij een Quest met z'n mini-mutsje.
- Wordt steeds minder een probleem, maar zeker op een Bülk (met wat filters in de luchtinlaten) houdt de kap veel insecten prima buiten.
- Soms heb ik geen zin om aan toevallige voorbijgangers uit te leggen waar ik in zit enzo. Een toerkap voorkomt dan ook ongewenste gesprekken
Er zijn nog wel meer voordelen, maar zeker ook nadelen. Uiteindelijk komt het erop neer dat met een toerkap rijden heel persoonlijk is, en dat ik het niet zo heel vaak doe. Toch heb ik ook bij mijn nieuwe fiets er wel weer één besteld.
Last but not least: Qua ventilatie met toerkap is de QV echt de beste fiets die je kan hebben.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.998
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2965 x bedankt in 1639 berichten
(29-May-2024, 06:23 PM)365cycle schreef: (29-May-2024, 03:06 PM)bucovaina schreef: Jazeker, dat geeft zeker meer ventilatie! Nu zag ik deze laatst. https://www.youtube.com/watch?v=4cnw-fTEpKs . Het maakt blijkbaar wel een groot verschil in efficientie. Dus alles wat me sneller maakt is welkom, zeker nu in het begin . (29-May-2024, 03:20 PM)Bacchus schreef: Ik denk dat een racekap bij snelheden onder 30 km/u niets en onder 35 km/u niet veel uitmaakt. Ik zou lekker zonder rijden. Wat Bacchus hier zegt klopt; bij lage snelheden is een racekap voor je snelheid vooral extra massa, tenzij je stevige wind tegen hebt.
Komt erop neer dat je rolweerstand berekend moet worden met de daadwerkelijke rijsnelheid, maar je luchtweerstand met de rijsnelheid + windsnelheid.
Ik heb de theorie hierachter voor de Milan GT (in vergelijking met de SL) ooit uitgebreid uitgerekend:
Waarschijnlijk liggen er onder jouw Quest robuustere banden dan waarmee gemeten is voor de waarden van die Milan. Met een Quest zonder kap is je luchtweerstand vermoedelijk minder dan 20W, en ik denk dat je 75 a 80W in totaal kwijt bent. Laten we even aannemen dat de racekap 2W scheelt; dat verschil voel je echt niet.
Zelf ben ik zonder toerkap op alles behalve overzichtelijke stukken zelfs sneller, want ik heb het gevoel dat ik mét minder overzicht heb en ik kan m'n gewicht minder makkelijk verplaatsen in de fiets, dus ik durf niet zo hard over kruispunten etcetera.
(29-May-2024, 03:06 PM)bucovaina schreef: Natuurlijk moet het wel werkbaar blijven. Met 25° en dan racekap erop, lijkt me niet zo'n goed idee 25 graden waarschijnlijk niet. Met 35 g
(29-May-2024, 04:58 PM)ZoefZoef schreef: Je zit droog in de regen. Het enige voordeel dat ik zie. Da's wel weer erg kort door de bocht... zoals mensen wel vaker zijn wanneer ze weinig ervaring hebben met een onderwerp, en er wel wat over willen zeggen
Het is idd wat kort door de bocht en ik heb idd weinig ervaring ermee.
Ik had voor mn quest een deelbare Wim Schermer toeekap gekocht. Heb m geloof ik 2 of 3x gebruikt en het enige of eigenlijk het grootste voordeel vond ik dat ik tijdens de regen dus heerlijk droog zat eronder
En in de winter zal het ook wel lekker zijn.. maar met een muts met flappen op de kop vond ik het veelal de moeite niet waard om die kap erop te zetten eigenlijk. Wel als het daarbij zou gaan regenen, want ijskoude regendruppels op je voorhoofd daar wordt je niet blij van.
Citaat:Droog zitten met een kap erop is voor mij bijvoorbeeld niet helemaal aan de orde, want ik zweet me suf (da's dan wel weer lekker warm ).
Maar zo'n kap biedt zeker nog wel meer voordelen:- De temperatuur comfortabel houden in de winter bijvoorbeeld, is duidelijk anders met een kap erop dan zonder. Ik kan prima rijden met een (bivak-)muts, buff en fietsbril, maar zeker als het vriest vind ik de toerkap erg prettig omdat er nergens meer direct koude lucht op m'n lijf blaast. Met de ventilatie grotendeels dicht heb ik weleens een verschil van 9 graden in temperatuur gemeten.
- Bij neerslag en/of stevige wind is het niet zozeer het nat worden dat vervelend is. Als je wat harder rijdt worden regendruppels echt pijnlijk, ook met een bivakmuts. Die stof beschermt nauwelijks.
- Bij erg lang hard rijden (overal waar het kan 50 kruisen over 100 km afstand bijvoorbeeld) wordt het windgeruis vervelend en mogelijk zelfs schadelijk. Met een toerkap hoor je het gerommel van de aandrijflijn, maar dat is flink wat decibellen minder dan 50-60 km/h wind.
- De racekap is geen helm, maar biedt wel degelijk wat bescherming bij een koprol, zeker bij een Quest met z'n mini-mutsje.
- Wordt steeds minder een probleem, maar zeker op een Bülk (met wat filters in de luchtinlaten) houdt de kap veel insecten prima buiten.
- Soms heb ik geen zin om aan toevallige voorbijgangers uit te leggen waar ik in zit enzo. Een toerkap voorkomt dan ook ongewenste gesprekken
Er zijn nog wel meer voordelen, maar zeker ook nadelen. Uiteindelijk komt het erop neer dat met een toerkap rijden heel persoonlijk is, en dat ik het niet zo heel vaak doe. Toch heb ik ook bij mijn nieuwe fiets er wel weer één besteld.
Last but not least: Qua ventilatie met toerkap is de QV echt de beste fiets die je kan hebben.
Natuurlijk zijn er meer voordelen te bedenken. Deels is dat persoonlijk en ook de manier van gebruik van de kap/velomobiel maakt een verschil. Ik denk dat voor mij open rijden gewoon de voorkeur heeft. Open, of met de schuimkap dus. Onveilig heb ik me nooit gevoeld, zonder kap.
Mijn ervaring geldt voor de quest overigens.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|