Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DIY opensource fietscomputer voor Velomobiel
#53
(08-Aug-2024, 04:59 PM)Hardloper schreef: Grappige detail, Garmin heeft 2 varianten van zijn Radars. Eentje met knipperlicht en de andere zonder. In Duitsland verkopen ze zonder de knipperlicht functie zover ik weet. Want daar is het Verboden.
Hier is het ook verboden. 

Leuke anekdote die hier wel van toepassing is: 
Ik werk voor een Duits bedrijf, en had een tijdje terug een collega uit Berlijn op bezoek. We gingen even een hapje eten in Rotterdam, en hoewel het stoplicht rood was voor ons, hadden de fietsers parallel aan ons groen, dus bij de zebra aangekomen liep ik gewoon al pratend door. Hij twijfelde duidelijk (het viel mij niet direct op, ik had er ook niet over nagedacht), maar kwam toen toch met een sprintje achter me aan, en zei "I forgot how things work in the Netherlands" Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#54
(08-Aug-2024, 05:30 PM)365cycle schreef: Ik werk voor een Duits bedrijf, en had een tijdje terug een collega uit Berlijn op bezoek. We gingen even een hapje eten in Rotterdam, en hoewel het stoplicht rood was voor ons, hadden de fietsers parallel aan ons groen, dus bij de zebra aangekomen liep ik gewoon al pratend door. Hij twijfelde duidelijk (het viel mij niet direct op, ik had er ook niet over nagedacht), maar kwam toen toch met een sprintje achter me aan, en zei "I forgot how things work in the Netherlands" Big Grin


Ik had juist het omgekeerde. Liep met iemand door Wageningen en aangekomen bij een voetgangersoversteekplaats bleef ik staan bij het verkeerslicht en zij liep door. Even later keek ze nogal verwonderd achterom, waarop ik zei: "Ik wacht normaal gewoon bij een rood licht." Waarschijnlijk ben ik eigenlijk een Duitser die per ongeluk in Nederland geboren is. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , martinR , Hoekie
#55
(08-Aug-2024, 10:53 AM)Bart Verbeek schreef:
(17-Jul-2024, 03:35 PM)JanBurp schreef: [Afbeelding: Velodashboard-Schema-17-juli-2024.png]

"Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grauw Weer"

Maar daar houdt mijn kennis ook wel zo'n beetje op.

Die kende ik nog niet, moest het even opzoeken ;-)

Toch leuk zo'n forum met diverse standpunten over verlichting ;-)

Ik probeer een soort gulden middenweg te zoeken: goed zichtbaar, zonder storend te zijn. De animatie die ik gebruik voor de richtingaanwijzers is inmiddels behoorlijk gemeengoed in moderne auto's. Een altijd knipperend achterlicht niet, daar zit mijn twijfel.

Maar goed, het leuk van mijn computer is dat ik het allemaal zelf kan programmeren! En dan is het soms de kunst om maat te houden en het functioneel en gebruikersvriendelijk te houden. Daar gaat het mij toch vooral ook om: alle knoppen op het stuur, en een scherm waarvoor ik geen bril nodig heb.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#56
(08-Aug-2024, 06:12 PM)JanBurp schreef: Ik probeer een soort gulden middenweg te zoeken: goed zichtbaar, zonder storend te zijn. De animatie die ik gebruik voor de richtingaanwijzers is inmiddels behoorlijk gemeengoed in moderne auto's. Een altijd knipperend achterlicht niet, daar zit mijn twijfel.
Als je voldoende afstand houdt vind ik een radar niet irritant. Als je te dichtbij komt wordt ie (zowel op de fietscomputer als met het knipperend lampje) onwijs zenuwachtig en knippert er lustig op los.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp , Hoekie
#57
Niet irritant komt denk ik doordat een Varia Radar niet met een constant gelijk knipperend licht brand, maar met een ritme. Van één keer lang aan, net zo lang uit en twee keer kort. En spaart accuduur. Schijnt het best of both worlds te zijn. Kan je vast programmeren in je velocomputer.
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp , Willeke_IGKT
#58
(09-Aug-2024, 02:01 PM)Hoekie schreef: Niet irritant komt denk ik doordat een Varia Radar niet met een constant gelijk knipperend licht brand, maar met een ritme. Van één keer lang aan, net zo lang uit en twee keer kort. En spaart accuduur. Schijnt het best of both worlds te zijn. Kan je vast programmeren in je velocomputer.

Ja dat maakt zeker uit. Ik heb nu een variant dat heel kort (50ms) de remlichten even aan zijn. Dan een korte pauze van weer 50ms. En dan het normale achterlicht even aan is (150ms). En dan een langere pauze van 600ms. Dus het is een zeer korte flits-flits en dan even niets in iets minder dan een seconde.

Ik ga het nog even testen als mijn vrouw achter me fietst: ze irriteert zich altijd flink aan al dat geknipper van racefietsen. Dus als zij er mee kan leven... ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#59
Ga niet te veel rare fratsen uithalen met verlichting. Je hebt rare vogels rondlopen die je aanvallen als je naar hun idee irriteert
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp , Willeke_IGKT
#60
(09-Aug-2024, 04:51 PM)Hardloper schreef: Ga niet te veel rare fratsen uithalen met verlichting. Je hebt rare vogels rondlopen die je aanvallen als je naar hun idee irriteert

Totnogtoe is dat me nog gespaard gebleven, vast door mijn uiteindelijke bescheiden nuchterheid in de verlichting, ik weet me telkens weer te beheersen. De meeste toeters en bellen zitten vooral in het gebruiksgemak ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#61
(08-Aug-2024, 08:36 AM)JanBurp schreef: Ik denk dat het voor de meeste VM's kan. De grootste uitdaging is dat er wat meer kabels moeten worden gelegd.
Volgens datasheet mag je van de drivers uitgangen niet aan elkaar knopen. Maar technisch gezien denk ik dat het inwendig simpelweg een low-side FET schakeling is, dus met de FET tussen de load en de min. In dat geval kan je ze aan de plus zijde aan elkaar knopen. Driver tussen load en plus kan ook (is minder leuk voor de aansturing van de FET), dan kunnen de minnen aan elkaar.
Ik denk dat in de velomobiel de schakelaar meestal tussen plus en load zit, dat is dan met een low-side driver wel weer lastig: geen extra draad, maar toch omsolderen Sad

Je zou eens kunnen meten wat de potentialen zijn op die drivers, dan krijg je een idee wat er gebeurt. Want ze kunnen natuurlijk ook nog iets heel anders verzonnen hebben.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp , Willeke_IGKT
#62
(09-Aug-2024, 04:58 PM)Merijn schreef:
(08-Aug-2024, 08:36 AM)JanBurp schreef: Ik denk dat het voor de meeste VM's kan. De grootste uitdaging is dat er wat meer kabels moeten worden gelegd.
Volgens datasheet mag je van de drivers uitgangen niet aan elkaar knopen. Maar technisch gezien denk ik dat het inwendig simpelweg een low-side FET schakeling is, dus met de FET tussen de load en de min. In dat geval kan je ze aan de plus zijde aan elkaar knopen. Driver tussen load en plus kan ook (is minder leuk voor de aansturing van de FET), dan kunnen de minnen aan elkaar.
Ik denk dat in de velomobiel de schakelaar meestal tussen plus en load zit, dat is dan met een low-side driver wel weer lastig: geen extra draad, maar toch omsolderen Sad

Je zou eens kunnen meten wat de potentialen zijn op die drivers, dan krijg je een idee wat er gebeurt. Want ze kunnen natuurlijk ook nog iets heel anders verzonnen hebben.

Dank voor de input! Ik ben er idd vanuit gegaan dat je de uitgangen niet aan elkaar moet koppelen. Maar mocht je inschatting juist zijn dan zou dat extra bekabeling schelen. Voor mij te laat ;-) Maar voor anderen die een poging willen wagen scheelt het een heleboel werk! Het uitproberen waard.

Zelf heb ik alles omgesoldeerd en extra bekabeld = best wat werk.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#63
(09-Aug-2024, 04:51 PM)Hardloper schreef: Ga niet te veel rare fratsen uithalen met verlichting. Je hebt rare vogels rondlopen die je aanvallen als je naar hun idee irriteert
Dan zou je ook kunnen zeggen: Ga niet in een al te rare fiets rijden. Je hebt rare vogels rondlopen die je aanvallen als je naar hun idee irriteert.
Lopen kan ook al niet. Ik kreeg vanmiddag nog "wat kijk je!" naar m'n hoofd geslingerd Big Grin 

In mijn ervaring lopen er gewoon rare vogels rond en kom ik er soms één tegen. Niets aan te doen; het zou hooguit fijn zijn als de overheid beter handhaaft.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , GertBr
#64
Knipperende lichten zijn irritant als je erachter fietst, tenminste voor de mensen die zich eraan ergeren.
Wat ik het vervelendste vind is dat mijn aandacht naar de fiets voor mij wordt getrokken en ik daardoor minder goed op de weg en het verkeer ga letten.

Maar het radar achterlicht recentelijk stond zo afgesteld dat het niet op mij reageerde tenzij ik voor een stop heel dicht bij kwam, maar wel op verkeer links van mij, auto's en inhalende fietsers.
Daar had ik ook gemak van.

Als je met anderen rijdt zorg dan dat je het knipperen ook uit kunt zetten, voor de verkeersveiligheid.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#65
Wat denk je om eens te praten over fatsoensnormen?

Kijk eens naar de politiek. Zijn er nog mensen met een beetje respect voor een ander?
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door:
#66
Graag op het topic fietsen blijven, of in dit geval computers in fietsen, het topic fatsoen en politiek is te beladen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp , Hoekie , Frutsel , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Als ik in het kort...Wim -de roetsende — 07:35 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nieuws :: Carbon r...365cycle — 12:27 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren va...Tijanus — 11:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb heel veel jar...Tom Fekkes — 11:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De door bucovaina om...Jeroen S — 11:26 PM
Thys 222 Revolver op mp
Nog eentje voor de l...Lopopodium — 11:23 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Als ik in het kort b...Hardloper — 11:07 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Over wat voor verb...Wim -de roetsende — 09:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
voor de eerste kee...Martin van Mourik — 08:59 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik weet niet, maar...Lopopodium — 05:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is het voor jou goed...Willeke_IGKT — 05:01 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren va...Hardloper — 11:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is al een paar dagen...bucovaina — 11:09 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren van ...PieterTrapt — 10:51 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk kunn...Gideonaut — 10:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vanmorgen in het d...LigfietsWilsum — 09:32 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ja dat is fijn om te...Jeroen S — 09:05 AM