Met welke cadans rijden jullie normaal gezien
|
Berichten: 6.542
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2657
8920 x bedankt in 4315 berichten
(15-Nov-2024, 10:35 AM)bucovaina schreef: Ik las net mijn opening post terug. Ik zat blijkbaar tussen de 65-70tpm. Daar vind ik ondertussen echt heel onaangenaam om mee te rijden.
Nu als ik rond de 90 kom krijg ik het gevoel dat ik moet terug schakelen. Standaard zou ik zeggen dat ik rond de 100 zit, soms zelfs over de 100 als het echt vooruit mag gaan.
Ik reed vroeger ook tussen de 90 en 100. En erboven als het harder moest.
Nu tussen de 80 en de 90.
Nadat mijn achillespees was afgescheurd  ben ik zo gaan fietsen.
En ik rijd nu zelfs met 140mm. Vroeger met 155mm.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
977 x bedankt in 475 berichten
Berichten: 6.542
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2657
8920 x bedankt in 4315 berichten
 Nee hoor.
Ik was zo dom om een keer met blote voeten te gaan touwtjespringen, terwijl ik het meestal met schoenen aan deed.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 6.179
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12640
9811 x bedankt in 4789 berichten
Ik merk dat ik heel anders rijd met een andere lengte cranks.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.236
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3713
3997 x bedankt in 2687 berichten
Op dit moment zal mijn natuurlijke cadans zo rond de 90-100 liggen. Met uitschieters over de 110.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.945
Topics: 115
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7869
2914 x bedankt in 1372 berichten
Nu met Snoek-L en 155mm cranks cadans van 90-95. Was met de QV en 165 cranks iets van 10rpm lager.
Bij vertrek nog even wat lager en zodra warm gaan de toeren omhoog.
Heb het idee dat ik nu ook veel meer freewheel.
Berichten: 1.621
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 810
2788 x bedankt in 1284 berichten
(16-Nov-2024, 12:10 PM)Hoekie schreef: Heb het idee dat ik nu ook veel meer freewheel.
Ja, dat idee heb ik ook sinds ik van 155 (DF XL) naar 140 (Bülk) ben gegeaan
Berichten: 6.542
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2657
8920 x bedankt in 4315 berichten
(16-Nov-2024, 12:10 PM)Hoekie schreef: Heb het idee dat ik nu ook veel meer freewheel.
Enig idee waarom? Als je de vm laat uitrollen of zoiets? Dat doe ik namelijk ook veel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.945
Topics: 115
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7869
2914 x bedankt in 1372 berichten
(16-Nov-2024, 06:00 PM)Wim -de roetsende schreef: (16-Nov-2024, 12:10 PM)Hoekie schreef: Heb het idee dat ik nu ook veel meer freewheel.
Enig idee waarom? Als je de vm laat uitrollen of zoiets? Dat doe ik namelijk ook veel.
Heeft denk ik meer met fiets dan met cadans te maken. En dus is die opmerking hier niet op zijn plaats.
Berichten: 58
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 50
182 x bedankt in 57 berichten
Op de binnenfiets vandaag eens opgelet. Een beetje afhankelijk van de muziek, maar liever onder de 75 dan erboven.
Ik heb wel eens trainingen gedaan waarbij de cadans stevig omhoog moest. Daarna wel wat sneller gaan trappen maar ik val daarna toch terug naar (te) langzaam.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Berichten: 31
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 1
44 x bedankt in 30 berichten
Opvallend is wel dat vrouwen vaak een lagere cadans aanhouden dan mannen, niet alleen op een stadsfiets maar ook op de race en gravelbike. Als het goed voelt gewoon zo doorgaan maar pas wel op met wegrijden, je kan zo ook je knieën de soep inrijden. Weinig tot geen vrouwen in de geboorteplaats van Challenge die ik zie ligfietsen (zeg maar 0) en zelf zit ik met 175mm ook altijd rond de 80 a 90.
Berichten: 6.542
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2657
8920 x bedankt in 4315 berichten
(17-Nov-2024, 02:17 AM)_Peter schreef: Als het goed voelt gewoon zo doorgaan maar pas wel op met wegrijden, je kan zo ook je knieën de soep inrijden.
Mijn cadans met wegfietsen is vaak maar 5 of 10 of zoiets
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 3.236
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3713
3997 x bedankt in 2687 berichten
(16-Nov-2024, 09:28 PM)Bianca F schreef: Een beetje afhankelijk van de muziek, maar liever onder de 75 dan erboven.
Wat verrassend dat het zo verschillend is. Ik heb een keer een fiets test gedaan en met 75 zat ik er niet lekker in en kon in heel makkelijk stilvallen. Voelde gewoon alles behalve vloeiend.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 3.236
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3713
3997 x bedankt in 2687 berichten
Ik heb de laatste x ritjes een beetje op mijn cadans gelet. Voor dat ik het besef, zit ik zo aan de 105 a 110 rpm. En als ik dan wat meer kracht zet, dan zit ik zo over de 120 rpm. kan dat kwaad?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 990
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 220
1811 x bedankt in 721 berichten
(5 uren geleden)Hardloper schreef: Ik heb de laatste x ritjes een beetje op mijn cadans gelet. Voor dat ik het besef, zit ik zo aan de 105 a 110 rpm. En als ik dan wat meer kracht zet, dan zit ik zo over de 120 rpm. kan dat kwaad?
Een hoge cadans is zelfs goed; er komt dan minder kracht op je gewrichten en je spieren raken minder 'beschadigd' dan bij een lage cadans.
Kies een cadans die prettig fietst; voor iedereen is dit een andere. Je kan de cadans met trainen verhogen, maar een cadans van 110 is prima.
Wel: Een cadans moet je lang kunnen blijven trappen; zeg 20 minuten minimaal, een cadans in een sprintje telt niet :-)
Niels, 110, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.059
Topics: 21
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 621
2118 x bedankt in 991 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door datakneder.)
Nou dan ga ik de knuppel in het hoederhok gooien.
Ik rijd tegenwoordig met een cadans tussen de 55 en 75. Nog steeds een grote marge. Vroeger altijd geprobeerd tussen de 80 en 90 te rijden, vanwege de adviezen voor wielrenners en het alomtegenwoordige "anders rijd je je knieën aan gort" Dat laatste ook aan den lijve ondervonden door het effect dat ik een keer tijdens het trappenlopen gewoonweg door mijn benen zakte.
Waarom dan toch zo'n lage cadans. Ik begon met het feit dat ik niet alleen duwende bewegingen wilde maken, maar ook trekkende. Oftewel gewoon lekker ronddraaien. En dan heb je mensen die zeggen dat je dan je spieren geen kans gunt om te ontspannen, nou dat is onzin. De duwende en trekkende spieren zijn totaal andere spieren. Door juist een deel van je vermogen te halen uit trekkende bewegingen zorgt ervoor dat er minder topbelasting hoeft te zijn voor duwende. Let wel ik schrijf duwende spieren, maar spieren kunnen alleen trekken. Dus met duwende spieren bedoel ik spieren die belast worden bij het strekken van de benen.
Om die spieren en het gevoel van ronddraaien te trainen ben ik extreem zwaar gaan fietsen. Dus tussen de 55 en 65 rpm. En alleen bij een constante snelheid op een vlakke weg. Voor het optrekken reed ik gewoon op 80-90 rpm. Ook bij hellingen gewoon terug op het oude toerental. En ja, ook toen wel momenten gehad dat ik achteraf merkte dat ik mijn knieën overbelast had, maar dan had ik ook bewust iets gedaan om te testen.
Ik rijd nu bijna altijd mooi rond, ook bij hogere toerentallen. Die komen vanzelf bij een helling, omdat je lichaam dan aangeeft dat het niet prettig is om veel vermogen te leveren bij laag toerental. En daar zit in mijn ogen de crux.
Uit onderzoek is gebleken dat tussen de 60-70 rpm. de meeste mensen het ontspannenst fietsen. Dit zijn de cijfers die je terug zult vinden als je onderzoek doet naar het toerental van niet-wielrenners op een stadsfiets. En die rijden dus ook niet hun knieën aan gort. Gewoon omdat ze niet bezig zijn met een sportprestatie.
Ik merk ook dat mijn spieren aan het ontwikkelen zijn. En dat het lage toerental ook langzaam wat omhoog kruipt. En als ik ooit het vermogen van Tadej Pogačar ga fietsen er dus ook een bijbehorende cadans zal zijn van over de 100. (Ik blijf dromen) Dus dat bij recordpogingen ongeveer dezelfde cadans gefietst wordt is logisch.
Het voordeel van de lage cadans is dat voor mij grote afstanden veel makkelijker geworden zijn. Mijn gemiddelde is ook omhoog geschoten. In mijn vroege jaren heb ik aan ligfietswedstrijden meegedaan en lag de top op 45 km/h in uurswedstrijden op een tweewieler. Als ik dit toen had geweten denk ik dat ik met gemak achter de jongens aan had gekund die 50 km/h reden.
Dit is zeker geen advies aan iedereen om met een lage cadans te trappen. Maar wel het advies om niet te bang te zijn eens iets te proberen en goed op je lichaam en je gevoel te letten.
Berichten: 6.179
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12640
9811 x bedankt in 4789 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door 365cycle.)
(3 uren geleden)datakneder schreef: Nou dan ga ik de knuppel in het hoederhok gooien. Nee hoor. Fiets gewoon zoals jij het lekkerst vindt. Wat voor jou juist is, is van heel veel factoren afhankelijk.
Als er problemen ontstaan, meld je je gewoon hier en zoeken we met z'n allen naar een oplossing.
(3 uren geleden)datakneder schreef: Uit onderzoek is gebleken dat tussen de 60-70 rpm. de meeste mensen het ontspannenst fietsen. Dit zijn de cijfers die je terug zult vinden als je onderzoek doet naar het toerental van niet-wielrenners op een stadsfiets. En die rijden dus ook niet hun knieën aan gort. Gewoon omdat ze niet bezig zijn met een sportprestatie. Klopt, maar die trappen ook maar 75W. Als jij 40+ kruist trap je waarschijnlijk meer dan het dubbele, en komt er dus 2x zoveel kracht op je spieren, pezen en botten.
Ik bedoel, ik rijd op m'n vouwfiets ook vaak 27-28 km/h. Fietsje is best efficiënt, maar ik trap dan wel meer dan 75W  Het went...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.236
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3713
3997 x bedankt in 2687 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Hardloper.)
Ik herrinner me een fiets test, die ik rond de 75 moest volbrengen. Nou dat vond ik niet fijn. Echt te laag.
Maar bovenstaande is het grafiekje van vandaag. Rond de 21 min was bij een rotonde waarbij ik als fietser haaientanden had.
Gemiddelde fietscadans: 89 rpm
Max. fietscadans: 144 rpm
Gem. vermogen zittend : 149 W
Max. vermogen zittend : 472 W
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 294
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
87 x bedankt in 62 berichten
(2 uren geleden)365cycle schreef: Ik bedoel, ik rijd op m'n vouwfiets ook vaak 27-28 km/h.
Ja, ik ook wel. Maar met de vouwfiets heb ik wel eerder het idee dat het niet zo'n goed idee is harder te gaan terwijl ik dat op mijn stadsfiets en velomobiel niet heb.
Vouwfiets die ik rijd is een Brompton H6R
Ik moet nog eens gaan proefrijden op de nieuwe 20" Brompton maar ik denk dat het stuur te laag is voor mijn polsen.
Berichten: 1.621
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 810
2788 x bedankt in 1284 berichten
Het ligt aan de fiets met welke cadans ik rij. In de Bülk is het zo'n 90-95 RPM, in de DF XL 75-80
Dit ligt met name aan het verschil in cranklengte tussen die 2: 140 tegen 155mm
Berichten: 448
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 225
1385 x bedankt in 444 berichten
57 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 55 minuten geleden door Arend-Jan.)
Het klinkt eigenlijk bijna te logisch voor worden, maar:
Hoe langzamer ik fiets, hoe lager mijn cadans.
Als dat zou omdraaien wordt het bijna Cruijffiaans (hoe lager mijn cadans, hoe langzamer ik fiets  )
Maar voor mij is het wel zo simpel.
Ga ik echt ladieladie-toeren dan draai ik een cadans van 75-80 ofzo. In een criterium is het ~110
Berichten: 6.179
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12640
9811 x bedankt in 4789 berichten
(1 uur geleden)Coen__ schreef: Ja, ik ook wel. Maar met de vouwfiets heb ik wel eerder het idee dat het niet zo'n goed idee is harder te gaan terwijl ik dat op mijn stadsfiets en velomobiel niet heb. Hier totaal niet. Ik haak vrolijk aan bij een groepje wielrenners, ga zonder zorgen tot ~45.
(1 uur geleden)Coen__ schreef: Vouwfiets die ik rijd is een Brompton H6R Tern Link D8 hier.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 294
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
87 x bedankt in 62 berichten
Ja met 50-406 vs 35-349 is dat wel te begrijpen.
Berichten: 6.179
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12640
9811 x bedankt in 4789 berichten
(25 minuten geleden)Coen__ schreef: Ja met 50-406 vs 35-349 is dat wel te begrijpen. 42-406
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|