Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur?
|
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
15-Aug-2024, 10:50 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Aug-2024, 10:51 AM door Wim -de roetsende.)
Prachtig verhaal tegen het UDK-stuur.
Ik kwam dit op het Duitse forum tegen, omdat Axel H van Velomobile-SH een CHR heeft en hij heeft er nu een UDK-stuur opgezet.
Niko reageerde daar wel grappig op en toen kwam White Speed met deze link. Schitterend.
https://speedmachineadventures.blogspot....enker.html
Uiteraard met een knipoog lezen. Is in deze tijden altijd handig om erbij te vermelden
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 164
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
352 x bedankt in 159 berichten
Mijn Duits is bar slecht dus ik heb het stukje niet echt gelezen maar ik begrijp sowieso het nut niet zo van dat type stuur. Ik vind ze ook echt ongelofelijk lelijk.
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
15-Aug-2024, 11:36 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Aug-2024, 11:53 AM door Wim -de roetsende.)
(15-Aug-2024, 11:24 AM)LigZeeuw schreef: Mijn Duits is bar slecht dus ik heb het stukje niet echt gelezen maar ik begrijp sowieso het nut niet zo van dat type stuur. Ik vind ze ook echt ongelofelijk lelijk.
Hieronder de vertaling. Grappig, de schrijver is het voor de volle 100% met je eens.
Ligfietser! Wapenbroeders van de horizontale! Deze oproep gaat uit naar jullie allemaal: we moeten ons verenigen om een einde te maken aan wat bijna niet te stoppen is. We moeten samen staan, we moeten ons organiseren, we moeten ingrijpen, agiteren, we moeten ons vormen.
We moeten eindelijk een verbod op de UDK-leiders eisen!
Het jongste slachtoffer van deze onuitsprekelijke daad zou de reden moeten zijn voor mijn wanhopige hulpkreet, want vandaag is weer een van ons geraakt.
Sascha, bij zijn vrienden en leugenachtige metgezellen bekend als White-Speed, is de laatste in een reeks ongelukkige slachtoffers. Ja, slachtoffers – en ik zeg dit heel bewust – en wijs beschuldigend met mijn waarschuwende vingers naar de industrie, omdat deze verschrikkelijke, onmenselijke campagne door hen is gelanceerd.
Het fenomeen wordt aerostuur genoemd. Een golf zo onstuitbaar als de algenbloei, zoals de paddenplaag. "Aero" - een suggestief verpakt, vleiend woord dat bedoeld is om de waarheid te verdoezelen.
En de waarheid is dat de ligfiets in zijn pure, originele vorm wordt beschadigd. Ja, het zou zelfs de doodsteek kunnen zijn, want het zijn deze zogenaamde aerosturen waardoor wij, de ligfietsgemeenschap die hard strijdt voor meer erkenning, opnieuw het gevaar lopen weg te glippen en het lachertje te worden van de straat. Dit moet stoppen!
Mijn gewaardeerde Berlin Speedmachine-collega was niet de eerste. Norbi was hem al voorgegaan. Norbi, het ijzeren varken, dat we allemaal bewonderen vanwege zijn strenge ingeblikte worstdieet waardoor we er allemaal zo oud uitzagen tijdens de beklimmingen, dat Norbi's vertrek van het Tiller-stuur als waarschuwingssignaal had moeten dienen.
En daarmee werd de Norbi alleen maar slachtoffer van de ondersturing. Voorbode van een nog grotere catastrofe. Maar we hadden toen wakker moeten worden en ons moeten realiseren:
1. Met UDK ziet de hele fiets er uit als stront.
Als estheet kun je alleen maar zeggen dat deze vreemde vorm eruitziet alsof hij uit lijm komt, alsof hij opgeblazen en verwrongen is, alsof hij na een zwaar ongeluk weer in elkaar is gebogen door een reddingsmedicus in plaats van door een tweewielermonteur.
Zoiets hoort niet op de fiets, maar hoort thuis in een gynaecologische praktijk.
2. Bij de UDK ziet de chauffeur er gewoon uit als stront.
Zelfs als ze het in de Verenigde Staten 'Superman-bars' noemen, kan dit alleen maar als een cynische woordspeling worden opgevat. Omdat je er niet uitziet als Superman met deze karikatuur van het stuur. Nee, dat is geen ‘sturen’. Dat is "je eigen snelheid najagen en eruitzien alsof je de controle volledig kwijt bent." Dan kun je je best doen om er zo cool uit te zien als je wilt. Voor de kat.
En last but not least: 3. De UDK schaadt het imago van ligfietsen.
We zorgen voor onszelf, doen en doen, kopen mooie kleding, scheren onze baarden en benen, kopen professionele racefietshelmen, carbonpedalen en extreem duur hightechmateriaal en zijn blij dat er – schuchter, maar in ieder geval – meer en meer wielrenners en ja, zelfs automobilisten, er zijn mensen die ons respecteren; We doen er alles aan om het oude, absurde beeld van de organische, bebaarde vrijeschoolleraar in Birkenstock-sandalen en witte tennissokken te weerleggen - en dan vernietigt dit monster het weer.
Nee, dat zou niet het geval moeten zijn! - Ik eis. Denk aan Norbi, het ijzeren varken!
Het is genoeg! Genoeg slachtoffers!
En wat doet de sector? Ik ben een grote vriend van HP Velotechnik - het is niet voor niets dat ik mijn blog naar de Speedmachine uit Hessian vernoem - maar zelfs de jongens uit Hessen hebben dat gedaan - misschien gecontroleerd door een mondiaal schaduwkartel? - schroef dit ding op het vlaggenschip en neem het op in de glossy brochures (moet wel).
Het hart van iedere ligfietser MOET bloeden als hij deze snelheidsmachine ziet!
De industrie moet mensen hier eigenlijk opleiden. Waar ligt de verantwoordelijkheid voor de consument? HP Velotechnik zou hier een pionier moeten zijn: pioniers van de esthetiek, strijders voor wat waar is. En dat zou om marketingredenen ook een heel goed ‘unique selling point’ kunnen zijn, een label, een logo – een kwaliteitsmerk: “UDK? Niet bij ons!”
Laten we eerlijk zijn: wat ziet er hier beter uit: Tiller of Aero?
Dus - verbied het UDK-stuur! Het werkte heel goed bij de bijvangst van dolfijnen, lood in drinkwater, CFK-koelkasten en het vervelende fijnstof.
Maak verstandige dingen uit het UDK-stuur: "Aero in ploegscharen!" moet het motto zijn.
Anders, strijders voor het goede, hebben wij Ridders van de Orde van Tiller nog maar twee dingen te doen: voortdurende argumentatie en een officiële petitie aan de EU.
Oké, wie doet mee?
De reactie van White Speed vind ik ook weer heel grappig:
white_speed zei…
Dat kon ik nu gewoon negeren. Linkeroor naar binnen, rechteroor naar buiten. Laat het meditatief door mij heen gaan.
Maar nee, DIT gaat absoluut te ver. Helmfetisjisme, fietsen schoonmaken, benen scheren, dat laat ik allemaal los. Maar discriminatie op basis van de keuze van het stuur is waarschijnlijk een doodlopende weg.
DAT vereist ernstige gevolgen.
Vrede, vrede-vreugde-eierkoek, was dat niet zo bedoeld? Daar is het nu te laat voor. De trein is vertrokken. We leven niet meer in de jaren zestig.
Ik aanvaard de oorlogsverklaring.
UDK versus Deichslenker
Superman versus Tiller
Aero versus Biddende Hamster
De strijd is begonnen. En dat zijn er nogal wat van ons!
En dan zeggen sommigen dat Duitsers niet grappig zijn. Nou deze wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Geniaal!
en "biddende hamster" ftw natuurlijk.
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
15-Aug-2024, 03:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Aug-2024, 04:00 PM door voodoo.)
Ik heb recent mijn Nazca omgebouwd van biddende hamster naar Superman, nu voel ik me een stuk sneller. ;-)
(15-Aug-2024, 11:24 AM)LigZeeuw schreef: Mijn Duits is bar slecht dus ik heb het stukje niet echt gelezen maar ik begrijp sowieso het nut niet zo van dat type stuur. Ik vind ze ook echt ongelofelijk lelijk.
En dat voor iemand uit een provincie waar de helft van het jaar Duits de voertaal is.
Stop making sense
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
15-Aug-2024, 05:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Aug-2024, 05:57 PM door Wim -de roetsende.)
(15-Aug-2024, 01:57 PM)Bacchus schreef: Geniaal!
en "biddende hamster" ftw natuurlijk.
Die vond ik ook hilarisch.
Ik heb standaard de google vertaling aan staan voor Duitstalige websites.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.498
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 302
2903 x bedankt in 1356 berichten
Tja ik blijf ze ook erg lelijk vinden. Het is wel wat breder, ik kan me voorstellen dat het misschien iets meer controle geeft in bepaalde situaties. Naast lelijk vind ik ze ook onpraktisch, probeer maar eens te blijven trappen in een scherpe bocht met zo'n stuurtje. Dat gaat niet goed.
Ik ga voor het smalle biddende hamster stuurtje.
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 75
537 x bedankt in 277 berichten
Ik vind het gewoon lekker, zo’n superman stuur. Je kunt er van alles op kwijt (spiegels, belletjes, navigatie) en je armen worden niet zo samengedrukt als bij een ‘biddend hamster ‘ stuurtje.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 861
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 444
1645 x bedankt in 800 berichten
(15-Aug-2024, 09:45 PM)Josligfiets schreef: Ik vind het gewoon lekker, zo’n superman stuur. Je kunt er van alles op kwijt (spiegels, belletjes, navigatie) en je armen worden niet zo samengedrukt als bij een ‘biddend hamster ‘ stuurtje.
Ik heb als fervent panzerlenker geen idee wat een supermanstuur is. De biddenden hamster kan ik me prima voorstellen, maar dat supermanstuur snap ik niet. Superman gaat toch met slechts één arm naar voren?
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 54
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2020
Bedankt: 36
21 x bedankt in 16 berichten
16-Aug-2024, 07:23 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Aug-2024, 07:23 AM door Chepap.)
Superman gaat toch met slechts één arm naar voren?
[/quote]
Het is de bedoeling dat je 1 hand aan het stuur houdt tijdens het rijden.
Aan stoplichten kan je Harley-gewijs aan je stuur gaan hangen, dit verhoogt je cool factor extra.
Met dit stuur groet je ook gewoon alle passerende HD-rijders.
Door dit stuurtype ben je minder snel: door de ontspannen houding, trap je minder hard.
Onthoud wel dat bij het opstappen, je benen onder het stuur dienen te zitten om je voeten op de pedalen te krijgen.
wie alles geeft wat hij heeft,heeft op 't laatst niets meer.
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
16-Aug-2024, 07:49 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Aug-2024, 07:57 AM door Wim -de roetsende.)
(15-Aug-2024, 09:45 PM)Josligfiets schreef: Ik vind het gewoon lekker, zo’n superman stuur.
En het staat je goed
Ik heb 2x een fiets gehad met zo'n stuur. Een Mistral/Funda en een Seiran.
Het is de ideale mix van een onder- en een bovenstuur.
Het heeft van allebei veel voordelen, maar weinig nadelen.
Op een M5CHR vind ik het echter onzin en geen gezicht.
Onzin, omdat die fiets zo ongelooflijk stabiel is dat je geen stuur nodig hebt dat extra stabiliteit zou kunnen bieden.
Geen gezicht, omdat ik het er simpelweg niet vind uitzien om op zo'n 'snelheidsmonster' zo'n snelheidsbeperkende factor aan te brengen.
De Hamsterhouding is simpelweg meer aerodynamisch.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 27
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 24
89 x bedankt in 27 berichten
Een udk rijd wel lekker. Maar het vangt wat wind.
Grootste nadeel is, tov smal bovenstuur, dat je fiets veel meer ruimte inneemt in je schuurtje.
Berichten: 325
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 5
912 x bedankt in 302 berichten
Een prettig aspect van zo'n UDK-stuur voor de wat harder zwetende mensen lijkt me dat je wat wind onder je armen en oksels krijgt.
En de houdig van je armen en het stuurgevoel lijkt waarschijnlijk het meeste op wat mensen gewend zijn van een doorsnee rechtopfiets.
De extra luchtweerstand doordat je je armen zo breed uit hebt staan is iets waar ik me aan zou storen, lijkt me.
En zo'n breed stuur lijkt me ook onhandig bij het stallen van de fiets.
Het 42 cm brede klapstuur van mijn Challenge Hurricane vind ik eigenlijk al onhandig breed, maar ik aarzel toch om er een stuk af te zagen.
Ik heb mijn fiets vaak bij de voordeur staan, in een niet al te breed halletje.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(16-Aug-2024, 12:31 PM)Martin van Mourik schreef: Een prettig aspect van zo'n UDK-stuur voor de wat harder zwetende mensen lijkt me dat je wat wind onder je armen en oksels krijgt. Het ellebogen-in-de-zij van het hamsterstuur heeft bepaald dat effect, inderdaad. Op zich kun je af en toe ook wel wat minder aero zitten, met de polsen bovenop je stuur en ellebogen iets naar buiten om weer een beetje luchtstroom en verdamping daaronder te krijgen.
Citaat:En zo'n breed stuur lijkt me ook onhandig bij het stallen van de fiets.
Herkenbaar, bij het onderstuur van mijn Hurri net zo. (iemand ruilen tegen een nette bovenstuur-Hurri of Stinger ofzo? )
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
(16-Aug-2024, 12:31 PM)Martin van Mourik schreef: Het 42 cm brede klapstuur van mijn Challenge Hurricane vind ik eigenlijk al onhandig breed, maar ik aarzel toch om er een stuk af te zagen.
Ik zou de zaag erin zetten. Het stuurtje van mijn M5 is op z'n max: 31cm
Ik heb er links en rechts van het midden echter Inner Bar Ends opgezet en die zitten 15cm uit elkaar.
Is breed genoeg om mee te sturen, ook op lage snelheid.
Deze: https://www.cyclingweb.nl/close-the-gap-...N8QAvD_BwE
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 578
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1042 x bedankt in 563 berichten
Ik ben heel erg tevreden met m'n Performer klapstuur. Mocht er ooit een aero klapstuur uitkomen dan zou ik die best willen proberen maar dat geklungel met stuur draaien om op en af te stappen ben ik klaar mee! Zelfde als die telescoop stuurtjes, wat een ondingen..
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
(16-Aug-2024, 02:28 PM)Gideonaut schreef: Ik ben heel erg tevreden met m'n Performer klapstuur.
Ik ben ook een fervent voorstander van het klapstuur.
Ik heb een keer een hele mooie Fujin SLII laten lopen, omdat er geen klapstuur op zat en het onduidelijk was of die er wel op zou kunnen.
Op de SLI die ik later had zat wel een klapstuur. Of het op de SLII nou wel kan weet ik nog steeds niet. Ik heb er in ieder geval nog nooit eentje gezien.
Het bijzondere van de CHR is echter dat een klapstuur niet nodig is. Ik kan gewoon op- en afstappen dankzij de hele korte stuurpen van 25cm inclusief stuurbevestiging. Ik hoef mij dus niet tussen het stuur en het stoeltje te vouwen. Ik kan gewoon rechtstandig op- en afstappen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.028
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3020 x bedankt in 1668 berichten
Ik heb eens een fujin SL gekocht en binnen een week weer doorverkocht omdat er zo'n aerostuur opzat. Dat was de eerste keer dat ik met zo'n stuur reed en het beviel me niet dus die fiets mocht heel rap weer vertrekken. Jaren later kocht ik een nazca pioneer met eveneens een aerostuur, maar ook een Rohloff naaf. Daar heb ik wel een half jaartje ofzo mee gereden en dat was bij die fiets wel erg relaxed fietsen. Wellicht omdat ie wat beter afgestond?
Doe mij maar gewoon een bovenstuur. Klapstuur is wel erg prettig daarbij maar niet noodzakelijk.
Maar fraai vind ik die sturen nog steeds niet.
Berichten: 901
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 165
1549 x bedankt in 632 berichten
16-Aug-2024, 03:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Aug-2024, 06:00 PM door Willeke_IGKT.)
Citaat:Ik heb er links en rechts van het midden echter Inner Bar Ends opgezet en die zitten 15cm uit elkaar.
Is breed genoeg om mee te sturen, ook op lage snelheid.
Deze: https://www.cyclingweb.nl/close-the-gap-...N8QAvD_BwE
Zo'n stuur stuurt ook prettiger; omdat je geen onnatuurlijke draaiing in je polsen hebt en je klemt je oksels niet af (zoals hierboven een keer beschreven), omdat je je ellebogen voor je houdt.
Ik gebruik trouwens bar end schifters die haaks op het afgezaagde stuurtje geplaatst zijn. (Ideetje van Hans; van Elan) Werkt prima; je kan schakelen tijdens het sturen.
Niels, ossenkop, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 578
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1042 x bedankt in 563 berichten
(16-Aug-2024, 02:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb een keer een hele mooie Fujin SLII laten lopen, omdat er geen klapstuur op zat en het onduidelijk was of die er wel op zou kunnen.
Op de SLI die ik later had zat wel een klapstuur. Of het op de SLII nou wel kan weet ik nog steeds niet. Ik heb er in ieder geval nog nooit eentje gezien.
Citaat:STEERING OPTIONS: rigid-small / open cockpit / folding tiller
FUJIN SL 2
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
(16-Aug-2024, 06:33 PM)Gideonaut schreef: Citaat:STEERING OPTIONS: rigid-small / open cockpit / folding tiller
FUJIN SL 2
Toen bestond het bedrijf Challenge al niet meer. Elan reageerde niet en ik moest binnen een dag beslissen.
Met het vaste stuur vond ik het niet te doen. Dus niet de gok gewaagd. De fiets was ook niet echt goedkoop.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 341
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1125
699 x bedankt in 323 berichten
Bij Harley Davidsons heb je de zogenaamde "apenhanger". Hier een extreem voorbeeld :-)
En bij fixies zie je wel het zogenaamde 'dildo-stuur'
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
13-Sep-2024, 06:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Sep-2024, 07:00 PM door martinus.)
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1603350
Topicnummer 2.027
FosVelo met aerostuur,fietst zeer ontspannen,heeft er ook mee te maken dat je de FosVelo door zijn bouw soepel in de bochten kunt "gooien",op mijn Dries Baron kan ik me zo 'n stuur niet voorstellen,heeft voor mij alleen nut als het frame en aerostuur als een eenheid samenwerken zoals bij deze zeer goed afgestemde Zwitserse fiets.
Op de Dries komen trouwens verticale "hoorntjes" met bar-end schakelaars omdat je dan weer je ellebogen op je borst kunt leggen,dus ieder ontwerp zijn passende stuur.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|