Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
Een kanaal op YouTube dat ik altijd wel vermakelijk vindt, is dat van een Oekraïense zelfbouwer die ergens op het platteland, verstoken van moderne onderdelen, steeds weer nieuwe ligfietsen maakt. In dit filmpje rijdt hij een velomobiel die, gezien de naam, is gemaakt van tape of krimpfolie. Aan de ene kant ben ik jaloers op z'n inventiviteit maar anderzijds wel erg blij dat ik de meeste dingen gewoon kan bestellen en binnen een paar dagen in huis heb.
Op zijn kanaal vindt je verder tadpole trikes en een serie met een delta- of pythontrike.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
12-Sep-2017, 08:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2017, 03:11 PM door Roepers.)
Toch is het geen slecht idee: een velomobiel met een lichtgewicht frame en folie. Het zou een behoorlijke gewichtsbesparing kunnen opleveren. Zelfs BMW heeft daarmee geëxperimeerd: een auto met carosserie bestaanden uit een frame overdekte met folie. De conceptauto Gina:
.
Ik weet niet of een velomobiel met folie dezelfde geringe luchtweerstand heeft als een harde. Ik vermoed dat de belangrijkste weerstand tegen dit concept psychologisch is. Je hebt liever een harde buitenkant dan iets wat veel dunner en kwetsbaarder aanvoelt. Ik dacht niet dat er ooit een dergelijke velombiel op de markt is gezet. Een enkele zelfbouwer heeft zich eraan gewaagd, zoals deze Oekraïner, die naast lichtgewicht ook betaalbaar zal zijn.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Behoorlijk creatief en vindingrijk!
En laten we niet vergeten dat begin vorige eeuw mensen vlogen in houten frames bespannen met doek. Dus waarom geen folie?
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20