Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban.
#27
Was het maar 4 maanden voor mijn B4M, de verwachting is nu al ruim 5 maanden en recente vertragingen doen mij vrezen dat 6 of meer maanden realistisch is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Wordt een spoedfiets (in de volksmond ook wel "spietpedûhlek" genoemd) daadwerkelijke voor recreatieve ritten gebruikt?

Wie heeft trouwens een idee waarom ze voor de spoedfiets zo'n rare geometrie hebben gekozen? Waarom die rechtophouding als op een opa-fiets, op een redelijk snel elektromotorvoertuig? Dat rijdt -opsnelheid- toch klote?

Op een mountainbike of een racefiets wil je ongeveer 50-50 gewichtsverdeling. Dus evenveel druk op het voorwiel als op het achterwiel. Dan hou je grip op het voorwiel en dat is erg fijn als je een bocht doorgaat of als je gaat remmen.

Voor mij valt een spoedfiets alleen al om die reden af. Dat stuur hoort lager dan het zadel te staan en minstens 30 centimeter naar voren. Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.

[Afbeelding: Fuell-S1-Silver-rechts.jpg]

[Afbeelding: 241fcbef-22d6-495b-b6c0-49daddcf1601_thumb1440.jpg]

[Afbeelding: 5e5b7cc5-350f-48e4-b56a-85573521f7d4_1.jpg]

[Afbeelding: Qpu9G8AidyZdUfwtd735hn-1200-80.jpg]

[Afbeelding: A21V1649-1395x930-1.jpg]

In een Bülk(4M) heb je van dit alles geen last, een velomobiel is gelukkig wél aerodynamisch én ergonomisch optimaal gemaakt.

Let op dat je op een racefiets in de normale fietshouding (dus op de 'hoods' of in de beugel) je handen vóór de as van het voorwiel hebt. Terwijl op een speedpedelec je handen ruimschoots áchter die as rusten. Dus minder druk op het voorwiel, dus sneller uitglijden in een bocht. WHY???
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#29
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Wie heeft trouwens een idee waarom ze voor de spoedfiets zo'n rare geometrie hebben gekozen? Waarom die rechtophouding als op een opa-fiets, op een redelijk snel elektromotorvoertuig? Dat rijdt -opsnelheid- toch klote?
(...)
Voor mij valt een spoedfiets alleen al om die reden af. Dat stuur hoort lager dan het zadel te staan en minstens 30 centimeter naar voren. Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.

Het vervangt geen racefiets, maar een stadsfiets. Zie de fietsen in de achtergrond achter de Flyer. Zelfde geometrie...

En met een extra Pogacar aan vermogen in elk pedaal hoef je je over aero(n)dynamica geen zorgen te maken. Net zo als mensen op een 'Chopper', Harley of anderszins, en die gaan nog wel een tikkie harder dan een spoedfiets (en leveren zelf nog net iets minder inspanning).

Bij remmen (en vooral bergaf) heb je bij racefietsen m.i. juist ietwat weinig druk op het achterwiel. En dus ook weinig remkracht...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#30
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.

Dan heb je trouwens een goedkope.

Ik hoor al bedragen die boven de €10.000,- komen.


Zelfs al €13.500,- dus: https://shop.qicq.nl/stromer-st7-alinghi...14QAvD_BwE
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , PieterTrapt , Willeke_IGKT
#31
(25-Oct-2024, 04:43 PM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.

Dan heb je trouwens een goedkope.

Ik hoor al bedragen die boven de €10.000,- komen.


Zelfs al €13.500,- dus: https://shop.qicq.nl/stromer-st7-alinghi...14QAvD_BwE

Zullen we echt mensen zijn die 13.499 euro betalen voor zo'n fiets?
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#32
(25-Oct-2024, 05:20 PM)ZoefZoef schreef: Zullen we echt mensen zijn die 13.499 euro betalen voor zo'n fiets?

Hallo, het is wel een: ST7 Alinghi Red Bull Special Edition  Cool 

Kom jij nooit op feestjes ofzo  Big Grin Tongue Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Thijs OO
#33
En je krijgt er wel een speciale unieke leren Red Bull Alinghi fietstas bij.
Kom daar maar eens om bij de aanschaf van een (meerderehands) ligfiets of velomobiel.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(25-Oct-2024, 05:22 PM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Oct-2024, 05:20 PM)ZoefZoef schreef: Zullen we echt mensen zijn die 13.499 euro betalen voor zo'n fiets?

Hallo, het is wel een: ST7 Alinghi Red Bull Special Edition  Cool 

Kom jij nooit op feestjes ofzo  Big Grin Tongue Wink

Doe mij maar het origineel waar de stickers op die belachelijk dure fiets naar verwijzen  Wink

[Afbeelding: th-1.jpg]

Wel nog een tikkeltje duurder vrees ik....
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#35
Met ingebouwde energievreter geveerde zadelpen
(goh, bestaan die nog? Big Grin )
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
Misschien weer even terug naar de Bülk4 more? Koop je zo'n dure fiets en moet je nog steeds zelf trappen. Waardeloos.

Ik zeg meestal tegen mensen die vragen of ik een motor heb, nee, dan moet ik te langzaam rijden. Dat zit er ook met de Bülk4more wel in, harder als een legale e bike. Die speedpedelecs, daar moet je volgens mij vanaf zo'n 38 ook best bijtrappen. Dat lukt de meesten niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#37
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Wordt een spoedfiets (in de volksmond ook wel "spietpedûhlek" genoemd) daadwerkelijke voor recreatieve ritten gebruikt?
Ja, m'n vriendin rijdt vaak met me mee als ik met de vm ben. Op die manier kunnen we allebei lekker vlot rijden. 

(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Wie heeft trouwens een idee waarom ze voor de spoedfiets zo'n rare geometrie hebben gekozen? Waarom die rechtophouding als op een opa-fiets, op een redelijk snel elektromotorvoertuig? Dat rijdt -opsnelheid- toch klote?
Omdat het veel fijner zit dan de houding op een racefiets. Je zit toch ook niet half voorover achter je bureau je hoofd omhoog te houden?
En die gewichtsverdeling, dat valt allemaal wel mee in de praktijk. Zo gauw gaat een SP niet schuiven, je kan er best prima mee gooien en smijten.

(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Dat stuur hoort lager dan het zadel te staan
Er is een reden dat "bikefitten" een hele industrie geworden is. De zitfiets heeft sowieso een aantal forse nadelen die inherent zijn aan het ontwerp, de bukfiets zouden ze een gratis abonnement voor de manueel therapeut bij moeten geven. Ik kan er echt niet meer op rijden. Niet eens een zelfdiagnose: ik wilde wel, de fitter en fysiotherapeuten vertelden me dat het gewoon niet ging lukken.
Gelukkig maar, want anders was ik hier waarschijnlijk nooit terechtgekomen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , Jeroen S
#38
We gaan zo weer terug naar de Bülk! Maar nog even: @365 het is ook persoonlijk. Ik hou niet van "puur rechtop" op een hardrij-fiets. Om vier redenen:
1. je vangt meer wind
2. je bent minder stabiel in de bochten wegens minder druk op het voorwiel
3. je kunt minder kracht zetten. Als je flink wit aanzetten op een racefiets, dan ga je aan je stuur trekken En trekken aan het stuur lukt niet goed in een opa-fiets-houding. Probeer maar eens te sprinten met losse handen.
4. je krijgt eerder zadelpijn, omdat je volledige gewicht op je kont rust.

Maar het is persoonlijk! Dus wat ik niks vind, vind een ander juist ideaal en omgekeerd.

Gelukkig is dit in de Bülk4More allemaal niet van belang, want daarin lig je! Leuk ding, jammer dat 'ie zo moeilijk verkrijgbaar is.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
1 is niet relevant op een meetrapbrommer
2 wordt mogelijk gecompenseerd door gevoel van meer controle door recht stuur en beter overzicht: meer vertrouwen
3 zie 1
4 alsof ze zo ver fietsen... je wil toch zeker niet riskeren dat de accu op is voor je er bent toch?

Het is een gemaksfiets, niet meer en niet minder.
Antwoord }
Bedankt door: martinR , PieterTrapt
#40
Mensen, terug naar topic.

Die andere fietsen staan al in andere draadjes.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Jeroen S , Frutsel , PieterTrapt , twilwel
#41
Ik heb gisteren uitgebreid overleg gehad met Jens Buckbesch (B4M ontwereper) bij hem thuis. Twee velomobielvrienden uut Grunn' waren zo vriendelijk om mij en de B4M op de auto te vervoeren. Jens had nog geen produktie B4M onder ogen gehad en door e-mail communicatie onderling waren we er achter dat prototype en product niet helemaal hetzelfde waren en dat het voor echt lange rijders problematisch was. Dus moesten we natuurlijk in conclaaf. Kijken, meten en brainstormen. Ik vat samen wat de bevindingen waren:

- De bovenste stoelsteun. In z'n prototype B4M had Jens een koord centraal in het midden van de stoel naar de achterkant van het instapgat. Zo'n centraal koord heeft een paar fascinerende voordelen. Minder gehannes met uithalen van de stoel en wanneer je de stoel voor kortere rijders naar voren verplaatst in het onderste raster, komt deze vanzelf rechter op te zitten. Als je het koord eenmaal op de goede lengte hebt, hoef je in principe ook voor andere, kortere rijders de lengte van dat koord niet te veranderen!
Echter, Jens adviseert en in Romenië maken ze de uiteindelijke keuzes.

Zo'n centraal koord kan bovenin schommelen door de trapbeweging. Volgens Jens niet bezwaarlijk voor een efficiënte krachtsoverbrenging, maar de perceptie kan al gauw anders zijn. Dus in Roemenië is besloten om de beproefde twee-riempjes methode te gebruiken die al in andere velomobielen is toegepast. De snelverstelling van de B4M onderin betekent echter dat de stoel onderin los kan schieten bij onhandig (testrijders....) instappen. Dat geeft geen goede indruk op nieuwkomers natuurlijk. Bij Quattrevelo en Snoek is het draaipunt vast en kan de stoel niet wegschieten. Door dit verschil werken de riempjes dus niet zoals gedacht in de B4M. 
Bovenin kan bij uithalen of terug plaatsen van de stoel de haken van de riempjes onwillekeurig uit gaan haken. Kortom, het werkt wel, maar het is gehannes. Bij langere rijders snijden die koorden in de schouders en moet er eigenlijk een tweede set ophangpunten verder naar achteren zijn (die waren er niet in m'n B4M, maar kunnen gemaakt worden).

Inmiddels had ik van Axel van Velomobile-SH een 3d geprinte steun meegenomen en dat werkt prima voor mij. Geen gehannes met riempjes en haken, bijna net zoals in de BulkMK1, alleen zit deze steun noodgedwongen een stuk hoger.

Door terugkoppeling van dealers waren ze er in Roemenie ook achter dat dit zo niet ging werken en is besloten dat de volgende lichting B4M dezelfde soort onproblematische stoelsteun krijgt als de BulkMK1.

- De stoel heeft omgezette randen die extra stevigheid geven. Voor grote rijders moet daar flink wat vanaf getrimd worden om zo diep mogelijk te zitten. Dat heb ik dus gedaan, beetje bij beetje. Ook de bovenrand heb ik een cm ingekort. Echter werd (gewild) de stoelhoek daardoor kleiner en doemde een nieuw probleem op: een verstevigingsrib van de stoel kwam in contact met de achterste kettingrol. Dit gebeurde me niet in de MK1. Het verschil is dat de kettingrol in de B4M naar voren verplaatst is om soepeler schakelen mogelijk te maken en een wat betere kettinglijn te verkrijgen. Ze zijn daarbij wat doorgeschoten en de rol moest ik 2 cm verder naar achteren plaatsen. 2 gaten boren, verplaatsen, klaar. Dan zit ie nog steeds ruimschoots verder naar voren dan bij de MK1. Ik heb zo gereden en geen problemen opgemerkt verder. Ik "remde" de kettingrol niet meer af door licht contact tussen stoel en kettingrol. Jens gaat Roemenie adviseren hierover. Of dat betekent dat de kettingrol zo verplaatst wordt als ik heb gedaan of dat de versterkingsribben in de stoel aangepast worden is nog de vraag. Beide oplossingen werken.

-bij maximaal insturen had ik gemerkt dat 32-406 CCU band rechts aan kon slijpen in de wielkast. Ondanks aanpassing van de lengte van de voorste wielophanging stang kon ik er niet helemaal vanaf komen. Ook iets voor Jens om over te adviseren. Ik kan het gemakkelijk genoeg oplossen middels een extra rubber ring op de veerpoot, maar eleganter is natuurlijk dat het af fabriek oké is. Ook dat gaat Jens aankaarten.

___________

-Een andere reden om Jens te bezoeken was dat ik de vormen voor z'n zonnedak mocht lenen. Jens heeft dat zonnedak met geïntegreerd 120W zonnepaneel bedacht om een eventuele e-ondersteuning extra bereik te geven. Hij heeft dit dak uitgebreid beschreven op het Velomobilforum. Het is een zijweggetje, de belangstelling is gering en het heeft dus geen prioriteit voor Jens. Mijn voornaamste belang is het uit de zon zitten (ik heb een zonne-allergie) en als ik dan mijn oversized boordaccu (12V/12Ah) nooit aan de lader in huis hoef te hebben is dat mooi meegenomen.
Het hanteren, openen, sluiten, vast maken is gelijk aan de racekap. Het is een modulaire toevoeging van het Bulk concept.
In de zomer is de opbrengst van het 120W paneel natuurlijk erg ruim. Maar op donkere dagen in herfst en winter met veel minder PV opbrengst, is het wel prettig om ook nog voldoende capaciteit te hebben. Bij regen en storm gaat natuurlijk de racekap erop. Maar ik zit liever met het hoofd vrij met onbelemmerd zicht rondom en dan is dit dakje ideaal.
Antwoord }
#42
Gisteren bij prachtig weer met de AssenLiggers gefietst. we verkeerden vooral in het nog steeds door omleidingen gedomineerde fietspad landschap, maar ook in de parken in en rondom Groningen. Er waren zeer veel mensen buiten met dit mooie weer en we hebben bij de uitgebreide stops veel uitleg kunnen geven over de velomobiel.
Nadat ik de stoelpositie en trapafstand gemeten heb in de Bulk MK en deze domweg gekopieerd heb naar de B4M pas ik goed onder de racekap met goed zicht rondom, trapt het lekker rond en zit ik echt comfy in de stoel zonder matje. Wie zijn gemak niet zoekt is lui! De stoel heb ik nu voor de derde keer wat van de onderrand afgehaald om nog wat dieper te kunnen zitten. Het lijkt voor de stevigheid van de stoel niks uit te maken.

We hebben nog weleens spontane ideeën onderweg en iemand opperde om een uitrolproef te doen. Ik dacht daarbij aan de lage bruggetjes van Kardinge, maar daar kwamen we niet. Wel bij de hoge brug bij het Driebond industrieterrein. Ik ging het eerst de hoge brug af in de B4M en daarna kwamen een 26'Quest, twee Mango's en een MilanGT. Ze bleven allemaal aardig in elkaars buurt en alleen de B4M kwam serieus veel verder. Daar valt verder weinig uit te leren anders dan dat je met een racekap op (ik als enige) een hogere Vmax haalt en ik uitgesproken kien ben in het op spanning houden van de banden. Wel leuk om te merken dat ie gewoon goed rolt. 
Maar dat had ik op het vals plat, de "vallei" van de Drentse Aa in ook al gemerkt. Deze ligt in de route naar onze ontmoetingsplek, dus daar kom ik vrijwel elke week langs. Even voor Loon haal ik doorgaans de hoogste snelheid, deze keer 56km/uur, met een "gemiddelde" inspanning. Dat wijkt niet af van de BulkMK1 snelheden aldaar. Het meergewicht van de B4M maakt zich  alleen bemerkbaar bij het versnellen wat natuurlijk ernstig genoeg is wanneer je dat vaak moet doen. Het duurt merkbaar langer voordat ik de kruissnelheid bereik. En hoewel het voorframe en de achterbrug zeer stijf zijn, meen ik toch een beetje weekheid bij fors aanzetten te bespeuren. Denkelijk te wijten aan de bodem die geen verstevigingen heeft zoals de MK1 wél heeft. De stoel rust direct op de bodem, dus een versteviging alhier zou veel uit kunnen maken, vooral bij zwaardere rijders. Ik zit er serieus over te denken dit zelf in te lamineren om het verschil beter te kunnen beoordelen.

Bij de Ikea zijn er halfhoge stoepranden met schuine randen. Een goede gelegenheid de besturing te testen. Eerst nog voorzichtig er tegen op rijdend merkte ik meteen dat de fiets zich weinig aan trok van het plotse hoogteverschil voor één voorwiel. De B4M bleef keurig rechtdoor rijden zonder slingeren en zonder dat ik input hoefde te geven aan het stuur, ook na heen en weer slingeren tussen fiets- en voetpad. Magnifiek. Tot zover heb ik weinig onderscheid in stuurgedrag kunnen opmerken tussen MK1 en B4M anders dan dat ik natuurlijk veel scherper in kan sturen. Zelfs de overscherpe bocht bij de Witte Molen was een makkie. Met de MK1 moet ik daar flink afsnijden via de berm. Ook in Stad is het zeer prettig om zo scherp te kunnen sturen en meer bodemvrijheid te hebben.
De vering had ik eigenlijk "comfort" willen hebben, maar in Roemenie hebben ze er jammer genoeg toch korte stugge veren in gezet. Bij de MK1 heb ik vóór ook stugge vering, maar achter heb ik een luchtdemper zoals ook in de Quattrevelo gebruikt wordt. Dat maakt toch wel flink verschil. Ik hoop met een slappere vering en iets langere veerweg het comfort flink op te kunnen krikken. Niet dat de B4M nu oncomfortabel is, maar mijn doel met de B4M was en is een nog hoger comfortpeil dan bij de MK1. De hogere bodemvrijheid biedt wat dat betreft wat meer mogelijkheden en die wil ik benutten.

De komende tijd rij ik weer voornamelijk MK1. De B4M moet nog verlichting enzovoorts ingebouwd. In dit jaargetijde bepaald geen overbodige luxe. Ik miste tijdens de rit het niet kunnen claxonneren en richting aan kunnen geven en ik was me er acuut van bewust dat ik ruim voor de schemering weer thuis diende te zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Veloquest , Hoekie
#43
Hoe lang moet je nog wachten Willeke_IGKT?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Nog steeds tot eind maart of april, maar dat is net zo zeker als de afleverdata van afgelopen jaar.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Frutsel, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten ...Wim -de roetsende — 08:29 AM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
365cycle — 01:35 AM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...GHOOGEN — 01:14 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten zi...Willeke_IGKT — 11:32 PM