Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban.
|
Berichten: 2.148
Topics: 62
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 32236
3146 x bedankt in 1404 berichten
Was het maar 4 maanden voor mijn B4M, de verwachting is nu al ruim 5 maanden en recente vertragingen doen mij vrezen dat 6 of meer maanden realistisch is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 361
Topics: 23
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1222
747 x bedankt in 342 berichten
25-Oct-2024, 02:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Oct-2024, 03:00 PM door PieterTrapt.)
Wordt een spoedfiets (in de volksmond ook wel "spietpedûhlek" genoemd) daadwerkelijke voor recreatieve ritten gebruikt?
Wie heeft trouwens een idee waarom ze voor de spoedfiets zo'n rare geometrie hebben gekozen? Waarom die rechtophouding als op een opa-fiets, op een redelijk snel elektromotorvoertuig? Dat rijdt -opsnelheid- toch klote?
Op een mountainbike of een racefiets wil je ongeveer 50-50 gewichtsverdeling. Dus evenveel druk op het voorwiel als op het achterwiel. Dan hou je grip op het voorwiel en dat is erg fijn als je een bocht doorgaat of als je gaat remmen.
Voor mij valt een spoedfiets alleen al om die reden af. Dat stuur hoort lager dan het zadel te staan en minstens 30 centimeter naar voren. Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.
In een Bülk(4M) heb je van dit alles geen last, een velomobiel is gelukkig wél aerodynamisch én ergonomisch optimaal gemaakt.
Let op dat je op een racefiets in de normale fietshouding (dus op de 'hoods' of in de beugel) je handen vóór de as van het voorwiel hebt. Terwijl op een speedpedelec je handen ruimschoots áchter die as rusten. Dus minder druk op het voorwiel, dus sneller uitglijden in een bocht. WHY???
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 269
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 735
517 x bedankt in 260 berichten
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Wie heeft trouwens een idee waarom ze voor de spoedfiets zo'n rare geometrie hebben gekozen? Waarom die rechtophouding als op een opa-fiets, op een redelijk snel elektromotorvoertuig? Dat rijdt -opsnelheid- toch klote?
(...)
Voor mij valt een spoedfiets alleen al om die reden af. Dat stuur hoort lager dan het zadel te staan en minstens 30 centimeter naar voren. Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.
Het vervangt geen racefiets, maar een stadsfiets. Zie de fietsen in de achtergrond achter de Flyer. Zelfde geometrie...
En met een extra Pogacar aan vermogen in elk pedaal hoef je je over aero(n)dynamica geen zorgen te maken. Net zo als mensen op een 'Chopper', Harley of anderszins, en die gaan nog wel een tikkie harder dan een spoedfiets (en leveren zelf nog net iets minder inspanning).
Bij remmen (en vooral bergaf) heb je bij racefietsen m.i. juist ietwat weinig druk op het achterwiel. En dus ook weinig remkracht...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 6.244
Topics: 157
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2379
8245 x bedankt in 4029 berichten
25-Oct-2024, 04:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Oct-2024, 04:45 PM door Wim -de roetsende.)
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.
Dan heb je trouwens een goedkope.
Ik hoor al bedragen die boven de €10.000,- komen.
Zelfs al €13.500,- dus: https://shop.qicq.nl/stromer-st7-alinghi...14QAvD_BwE
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.178
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 30
3288 x bedankt in 1809 berichten
(25-Oct-2024, 04:43 PM)Wim -de roetsende schreef: (25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Kortom: welke mafkees bedenkt zo'n frame? En daar betalen mensen €6.000 voor? Ik begrijp het niet.
Dan heb je trouwens een goedkope.
Ik hoor al bedragen die boven de €10.000,- komen.
Zelfs al €13.500,- dus: https://shop.qicq.nl/stromer-st7-alinghi...14QAvD_BwE
Zullen we echt mensen zijn die 13.499 euro betalen voor zo'n fiets?
Berichten: 6.244
Topics: 157
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2379
8245 x bedankt in 4029 berichten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 336
Topics: 12
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 101
611 x bedankt in 313 berichten
En je krijgt er wel een speciale unieke leren Red Bull Alinghi fietstas bij.
Kom daar maar eens om bij de aanschaf van een (meerderehands) ligfiets of velomobiel.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 579
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 605
1487 x bedankt in 532 berichten
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 361
Topics: 23
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1222
747 x bedankt in 342 berichten
Met ingebouwde energievreter geveerde zadelpen
(goh, bestaan die nog?  )
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.633
Topics: 8
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 430
3194 x bedankt in 1487 berichten
Misschien weer even terug naar de Bülk4 more? Koop je zo'n dure fiets en moet je nog steeds zelf trappen. Waardeloos.
Ik zeg meestal tegen mensen die vragen of ik een motor heb, nee, dan moet ik te langzaam rijden. Dat zit er ook met de Bülk4more wel in, harder als een legale e bike. Die speedpedelecs, daar moet je volgens mij vanaf zo'n 38 ook best bijtrappen. Dat lukt de meesten niet.
Berichten: 5.791
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11614
9001 x bedankt in 4420 berichten
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Wordt een spoedfiets (in de volksmond ook wel "spietpedûhlek" genoemd) daadwerkelijke voor recreatieve ritten gebruikt? Ja, m'n vriendin rijdt vaak met me mee als ik met de vm ben. Op die manier kunnen we allebei lekker vlot rijden.
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Wie heeft trouwens een idee waarom ze voor de spoedfiets zo'n rare geometrie hebben gekozen? Waarom die rechtophouding als op een opa-fiets, op een redelijk snel elektromotorvoertuig? Dat rijdt -opsnelheid- toch klote? Omdat het veel fijner zit dan de houding op een racefiets. Je zit toch ook niet half voorover achter je bureau je hoofd omhoog te houden?
En die gewichtsverdeling, dat valt allemaal wel mee in de praktijk. Zo gauw gaat een SP niet schuiven, je kan er best prima mee gooien en smijten.
(25-Oct-2024, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Dat stuur hoort lager dan het zadel te staan Er is een reden dat "bikefitten" een hele industrie geworden is. De zitfiets heeft sowieso een aantal forse nadelen die inherent zijn aan het ontwerp, de bukfiets zouden ze een gratis abonnement voor de manueel therapeut bij moeten geven. Ik kan er echt niet meer op rijden. Niet eens een zelfdiagnose: ik wilde wel, de fitter en fysiotherapeuten vertelden me dat het gewoon niet ging lukken.
Gelukkig maar, want anders was ik hier waarschijnlijk nooit terechtgekomen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 361
Topics: 23
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1222
747 x bedankt in 342 berichten
We gaan zo weer terug naar de Bülk! Maar nog even: @365 het is ook persoonlijk. Ik hou niet van "puur rechtop" op een hardrij-fiets. Om vier redenen:
1. je vangt meer wind
2. je bent minder stabiel in de bochten wegens minder druk op het voorwiel
3. je kunt minder kracht zetten. Als je flink wit aanzetten op een racefiets, dan ga je aan je stuur trekken En trekken aan het stuur lukt niet goed in een opa-fiets-houding. Probeer maar eens te sprinten met losse handen.
4. je krijgt eerder zadelpijn, omdat je volledige gewicht op je kont rust.
Maar het is persoonlijk! Dus wat ik niks vind, vind een ander juist ideaal en omgekeerd.
Gelukkig is dit in de Bülk4More allemaal niet van belang, want daarin lig je! Leuk ding, jammer dat 'ie zo moeilijk verkrijgbaar is.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 388
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 203
1170 x bedankt in 384 berichten
1 is niet relevant op een meetrapbrommer
2 wordt mogelijk gecompenseerd door gevoel van meer controle door recht stuur en beter overzicht: meer vertrouwen
3 zie 1
4 alsof ze zo ver fietsen... je wil toch zeker niet riskeren dat de accu op is voor je er bent toch?
Het is een gemaksfiets, niet meer en niet minder.
Berichten: 2.148
Topics: 62
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 32236
3146 x bedankt in 1404 berichten
Mensen, terug naar topic.
Die andere fietsen staan al in andere draadjes.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 278
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 371
827 x bedankt in 274 berichten
29-Oct-2024, 02:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Oct-2024, 02:05 PM door twilwel.)
Ik heb gisteren uitgebreid overleg gehad met Jens Buckbesch (B4M ontwereper) bij hem thuis. Twee velomobielvrienden uut Grunn' waren zo vriendelijk om mij en de B4M op de auto te vervoeren. Jens had nog geen produktie B4M onder ogen gehad en door e-mail communicatie onderling waren we er achter dat prototype en product niet helemaal hetzelfde waren en dat het voor echt lange rijders problematisch was. Dus moesten we natuurlijk in conclaaf. Kijken, meten en brainstormen. Ik vat samen wat de bevindingen waren:
- De bovenste stoelsteun. In z'n prototype B4M had Jens een koord centraal in het midden van de stoel naar de achterkant van het instapgat. Zo'n centraal koord heeft een paar fascinerende voordelen. Minder gehannes met uithalen van de stoel en wanneer je de stoel voor kortere rijders naar voren verplaatst in het onderste raster, komt deze vanzelf rechter op te zitten. Als je het koord eenmaal op de goede lengte hebt, hoef je in principe ook voor andere, kortere rijders de lengte van dat koord niet te veranderen!
Echter, Jens adviseert en in Romenië maken ze de uiteindelijke keuzes.
Zo'n centraal koord kan bovenin schommelen door de trapbeweging. Volgens Jens niet bezwaarlijk voor een efficiënte krachtsoverbrenging, maar de perceptie kan al gauw anders zijn. Dus in Roemenië is besloten om de beproefde twee-riempjes methode te gebruiken die al in andere velomobielen is toegepast. De snelverstelling van de B4M onderin betekent echter dat de stoel onderin los kan schieten bij onhandig (testrijders....) instappen. Dat geeft geen goede indruk op nieuwkomers natuurlijk. Bij Quattrevelo en Snoek is het draaipunt vast en kan de stoel niet wegschieten. Door dit verschil werken de riempjes dus niet zoals gedacht in de B4M.
Bovenin kan bij uithalen of terug plaatsen van de stoel de haken van de riempjes onwillekeurig uit gaan haken. Kortom, het werkt wel, maar het is gehannes. Bij langere rijders snijden die koorden in de schouders en moet er eigenlijk een tweede set ophangpunten verder naar achteren zijn (die waren er niet in m'n B4M, maar kunnen gemaakt worden).
Inmiddels had ik van Axel van Velomobile-SH een 3d geprinte steun meegenomen en dat werkt prima voor mij. Geen gehannes met riempjes en haken, bijna net zoals in de BulkMK1, alleen zit deze steun noodgedwongen een stuk hoger.
Door terugkoppeling van dealers waren ze er in Roemenie ook achter dat dit zo niet ging werken en is besloten dat de volgende lichting B4M dezelfde soort onproblematische stoelsteun krijgt als de BulkMK1.
- De stoel heeft omgezette randen die extra stevigheid geven. Voor grote rijders moet daar flink wat vanaf getrimd worden om zo diep mogelijk te zitten. Dat heb ik dus gedaan, beetje bij beetje. Ook de bovenrand heb ik een cm ingekort. Echter werd (gewild) de stoelhoek daardoor kleiner en doemde een nieuw probleem op: een verstevigingsrib van de stoel kwam in contact met de achterste kettingrol. Dit gebeurde me niet in de MK1. Het verschil is dat de kettingrol in de B4M naar voren verplaatst is om soepeler schakelen mogelijk te maken en een wat betere kettinglijn te verkrijgen. Ze zijn daarbij wat doorgeschoten en de rol moest ik 2 cm verder naar achteren plaatsen. 2 gaten boren, verplaatsen, klaar. Dan zit ie nog steeds ruimschoots verder naar voren dan bij de MK1. Ik heb zo gereden en geen problemen opgemerkt verder. Ik "remde" de kettingrol niet meer af door licht contact tussen stoel en kettingrol. Jens gaat Roemenie adviseren hierover. Of dat betekent dat de kettingrol zo verplaatst wordt als ik heb gedaan of dat de versterkingsribben in de stoel aangepast worden is nog de vraag. Beide oplossingen werken.
-bij maximaal insturen had ik gemerkt dat 32-406 CCU band rechts aan kon slijpen in de wielkast. Ondanks aanpassing van de lengte van de voorste wielophanging stang kon ik er niet helemaal vanaf komen. Ook iets voor Jens om over te adviseren. Ik kan het gemakkelijk genoeg oplossen middels een extra rubber ring op de veerpoot, maar eleganter is natuurlijk dat het af fabriek oké is. Ook dat gaat Jens aankaarten.
___________
-Een andere reden om Jens te bezoeken was dat ik de vormen voor z'n zonnedak mocht lenen. Jens heeft dat zonnedak met geïntegreerd 120W zonnepaneel bedacht om een eventuele e-ondersteuning extra bereik te geven. Hij heeft dit dak uitgebreid beschreven op het Velomobilforum. Het is een zijweggetje, de belangstelling is gering en het heeft dus geen prioriteit voor Jens. Mijn voornaamste belang is het uit de zon zitten (ik heb een zonne-allergie) en als ik dan mijn oversized boordaccu (12V/12Ah) nooit aan de lader in huis hoef te hebben is dat mooi meegenomen.
Het hanteren, openen, sluiten, vast maken is gelijk aan de racekap. Het is een modulaire toevoeging van het Bulk concept.
In de zomer is de opbrengst van het 120W paneel natuurlijk erg ruim. Maar op donkere dagen in herfst en winter met veel minder PV opbrengst, is het wel prettig om ook nog voldoende capaciteit te hebben. Bij regen en storm gaat natuurlijk de racekap erop. Maar ik zit liever met het hoofd vrij met onbelemmerd zicht rondom en dan is dit dakje ideaal.
Berichten: 278
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 371
827 x bedankt in 274 berichten
Gisteren bij prachtig weer met de AssenLiggers gefietst. we verkeerden vooral in het nog steeds door omleidingen gedomineerde fietspad landschap, maar ook in de parken in en rondom Groningen. Er waren zeer veel mensen buiten met dit mooie weer en we hebben bij de uitgebreide stops veel uitleg kunnen geven over de velomobiel.
Nadat ik de stoelpositie en trapafstand gemeten heb in de Bulk MK en deze domweg gekopieerd heb naar de B4M pas ik goed onder de racekap met goed zicht rondom, trapt het lekker rond en zit ik echt comfy in de stoel zonder matje. Wie zijn gemak niet zoekt is lui! De stoel heb ik nu voor de derde keer wat van de onderrand afgehaald om nog wat dieper te kunnen zitten. Het lijkt voor de stevigheid van de stoel niks uit te maken.
We hebben nog weleens spontane ideeën onderweg en iemand opperde om een uitrolproef te doen. Ik dacht daarbij aan de lage bruggetjes van Kardinge, maar daar kwamen we niet. Wel bij de hoge brug bij het Driebond industrieterrein. Ik ging het eerst de hoge brug af in de B4M en daarna kwamen een 26'Quest, twee Mango's en een MilanGT. Ze bleven allemaal aardig in elkaars buurt en alleen de B4M kwam serieus veel verder. Daar valt verder weinig uit te leren anders dan dat je met een racekap op (ik als enige) een hogere Vmax haalt en ik uitgesproken kien ben in het op spanning houden van de banden. Wel leuk om te merken dat ie gewoon goed rolt.
Maar dat had ik op het vals plat, de "vallei" van de Drentse Aa in ook al gemerkt. Deze ligt in de route naar onze ontmoetingsplek, dus daar kom ik vrijwel elke week langs. Even voor Loon haal ik doorgaans de hoogste snelheid, deze keer 56km/uur, met een "gemiddelde" inspanning. Dat wijkt niet af van de BulkMK1 snelheden aldaar. Het meergewicht van de B4M maakt zich alleen bemerkbaar bij het versnellen wat natuurlijk ernstig genoeg is wanneer je dat vaak moet doen. Het duurt merkbaar langer voordat ik de kruissnelheid bereik. En hoewel het voorframe en de achterbrug zeer stijf zijn, meen ik toch een beetje weekheid bij fors aanzetten te bespeuren. Denkelijk te wijten aan de bodem die geen verstevigingen heeft zoals de MK1 wél heeft. De stoel rust direct op de bodem, dus een versteviging alhier zou veel uit kunnen maken, vooral bij zwaardere rijders. Ik zit er serieus over te denken dit zelf in te lamineren om het verschil beter te kunnen beoordelen.
Bij de Ikea zijn er halfhoge stoepranden met schuine randen. Een goede gelegenheid de besturing te testen. Eerst nog voorzichtig er tegen op rijdend merkte ik meteen dat de fiets zich weinig aan trok van het plotse hoogteverschil voor één voorwiel. De B4M bleef keurig rechtdoor rijden zonder slingeren en zonder dat ik input hoefde te geven aan het stuur, ook na heen en weer slingeren tussen fiets- en voetpad. Magnifiek. Tot zover heb ik weinig onderscheid in stuurgedrag kunnen opmerken tussen MK1 en B4M anders dan dat ik natuurlijk veel scherper in kan sturen. Zelfs de overscherpe bocht bij de Witte Molen was een makkie. Met de MK1 moet ik daar flink afsnijden via de berm. Ook in Stad is het zeer prettig om zo scherp te kunnen sturen en meer bodemvrijheid te hebben.
De vering had ik eigenlijk "comfort" willen hebben, maar in Roemenie hebben ze er jammer genoeg toch korte stugge veren in gezet. Bij de MK1 heb ik vóór ook stugge vering, maar achter heb ik een luchtdemper zoals ook in de Quattrevelo gebruikt wordt. Dat maakt toch wel flink verschil. Ik hoop met een slappere vering en iets langere veerweg het comfort flink op te kunnen krikken. Niet dat de B4M nu oncomfortabel is, maar mijn doel met de B4M was en is een nog hoger comfortpeil dan bij de MK1. De hogere bodemvrijheid biedt wat dat betreft wat meer mogelijkheden en die wil ik benutten.
De komende tijd rij ik weer voornamelijk MK1. De B4M moet nog verlichting enzovoorts ingebouwd. In dit jaargetijde bepaald geen overbodige luxe. Ik miste tijdens de rit het niet kunnen claxonneren en richting aan kunnen geven en ik was me er acuut van bewust dat ik ruim voor de schemering weer thuis diende te zijn.
Berichten: 2.953
Topics: 100
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3320
3570 x bedankt in 2430 berichten
Hoe lang moet je nog wachten Willeke_IGKT?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.148
Topics: 62
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 32236
3146 x bedankt in 1404 berichten
Nog steeds tot eind maart of april, maar dat is net zo zeker als de afleverdata van afgelopen jaar.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.148
Topics: 62
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 32236
3146 x bedankt in 1404 berichten
@Twilwel, er is in de Noordhollandse WhatsApp groep een vraag over de maat van de achterband van de B4M.
Weet jij die?
Ik heb hem volgens mij ooit op internet gevonden maar kan het nu niet meer terug vinden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 278
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 371
827 x bedankt in 274 berichten
(23-Dec-2024, 11:31 AM)Willeke_IGKT schreef: @Twilwel, er is in de Noordhollandse WhatsApp groep een vraag over de maat van de achterband van de B4M.
Dat is ETRTO 584 oftewel 27,5”. De maximale breedte weet ik ook nog niet. 42-584 zal denk ik passen.
Berichten: 2.148
Topics: 62
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 32236
3146 x bedankt in 1404 berichten
Doorgeven, alvast ook bedankt namens de mede B4M besteller uit Noord Holland.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.148
Topics: 62
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 32236
3146 x bedankt in 1404 berichten
Na alle vertragingen van vorig jaar was mijn B4M toch nog onverwacht snel klaar. Hij stond 7 maart nog op de lijst als assembly, maar volgens een mailtje dat Ymte gekregen had ging hij die dag de vrachtwagen in.
Hij was inderdaad een paar dagen later in Dronten, netjes blauw van onder en wit boven.
Peter heeft er nog wat werk aan gedaan en zaterdag 22 maart kon ik hem ophalen.
De fiets stond op mij te wachten maar er moest natuurlijk nog afgesteld worden. Dus de nieuwe pedalen eruit en mijn dubbel zijdige (met een kant rubber voor gewone schoenen) geplaatst.
Ik in de fiets en de trapas naar de juiste plek, heel makkelijk te doen door het grote luik bovenop.
Het stoeltje is de nieuwe standaard, een railtje of kam op de grond van de fiets en groene pas vullingen net onder het midden van de rug.
Ik was voorheen net de prinses op de erwt, met het stoeltje op z'n hoogst en daar nog drie ventisit kussentjes en een schuim kussen van 2 cm. Nu zit ik ongeveer op de bodem van de fiets met een normaal ventisit kussentje, die heeft een gladde kant om op te zitten.
Daarna was het plaatsen van de luikjes, voor en over de derailleur en nog een schermpje binnen. En mijn spullen plaatsen.
Drie ventisit kussentjes paste er in maar daarna had ik eigenlijk geen ruimte de rest van mijn spullen, dus een kussentje achter gelaten met de Strada. Met veel gepuzzel mijn spullen erin met nog net genoeg ruimte voor mijzelf. Toen moest ook de schuimkap erbij dat ging echt niet meer, dan maar ermee fietsen. Maar ik kon er echt niet overheen kijken, ik was toch al van plan om een aangepaste versie te maken, dus heeft Peter een schaar gebruikt en heb ik nu een ruime opening, net als Peter in zijn eigen fiets en Gerd van De Waterlandse Liggers.
Ondertussen was de nieuwe eigenaar van de Strada ook aanwezig en zelfs de fiets al naar zijn maat aan het aanpassen. Hij was al bij mij thuis geweest voor een proefrit.
Nu de dingen die ik merkte bij het rijden.
Het stoeltje zit net vast genoeg dat je laag tegen de rug kunt steunen, wat voor mij essentieel is met gaan zitten. Maar net niet stevig genoeg dat het iedere keer goed gaat, ik heb verschillende keren de stoel goed moeten leggen tijdens het gaan zitten. Moet ik daarbij aangegeven dat de fiets erg vol gestouwd was.
De fiets is heel veel stiller dan mijn oude, geen rammeltjes, tikken enz.
De fiets heeft een voorblad 60 tanden en een 11 tot 40 cassette met 11 kransjes.
De versnellingen worden getriggerd door twee handels die onder de greep van het stuur zitten, zodat het einde van de handels omhoog wijzen naar mijn vingers op het stuur. Vooral de handel voor omlaag, die met de duim bedient moet worden, gaat vrij zwaar. Ze werken goed, het is deels wennen.
De knipperlichten zitten in de hotspot, een Kellerman naar achter en twee ledjes die vlak ingebouwd zitten voor vooruit en schuin omlaag naar voren, en dat twee keer.
De schakelaar zit op het dashboard links aan de zijkant van de fiets, met een hoorbare waarschuwing die bijna luid genoeg zijn om als toeter te dienen. De andere plek is even wennen, ik voelde regelmatig onder het stuur. Het volume van de waarschuwing was erg luid in de stilte van de rustige wegen.
Naast de schakelaar voor de knipperlichten zit de knop voor de toeter die Peter voor mij geplaatst heeft. Ook die is erg luid. Een bel ga ik nog plaatsen.
Vanaf de fabriek heeft de fiets alleen de verlichting in de hotspot, en die alleen als je die bestelt.
Ik heb een goede lamp voor (geen idee van het merk) en twee goede leds achter. Peter heeft een extra lamp voor geplaatst in de neus, boven de luchtinlaat. Alle schakelaars zitten ook op het dashboard, aan de zijkant. De hotspot lampen hebben een knipperlicht functie, wat mij betreft had een minder sterke en een sterkere stand beter geweest. Toen ik thuis voor de garage op de weg stond vertelde buren dat de fiets erg goed verlicht is.
Lucht in de fiets?
Vanwege de erg volle fiets was ik vertrokken in een shirt, dunne fleece en een winter fleece en een redelijk dikke sport broek.
Bij mijn eerste stop ging het dikke vest uit, later in de dag ook het dunne vest.
De broek begon aan mijn benen te kleven, dat heb ik in een fiets met voetengaten nooit gehad in weer met deze temperaturen.
Op het frame net achter het stuur zit er strookje velcro, haal dat los en drie gaten komen tevoorschijn en daar komt bij lucht uit de lucht inlaat door. Dus geen dop in de inlaat nodig als het velcro goed werkt.
De klep zit met een remkabel vast, een gaatje in de rand en een ingenieus systeem aan de klep. Maar bij de eerste keer openen onderweg liet een onderdeel los en was niet meer in te draaien.dus tijdelijk vastgezet in het elastiek van de klep haken. En later lieten ook de andere deeltjes van het systeem los en kon ik de klep niet meer tegenhouden zonder handen te gebruiken.
Op de Oostvaardersdijk ging ik met wind achter 28, met een voor mij prettige cadans, en ik had nog twee kransjes over. Aan het andere uiterste, ik heb in deze route een paar uitdagende bruggen en met het grootste kransje kwam ik daar goed tegen op. Ik rij met 140 crancks in deze fiets, dat voelt natuurlijk, nog beter dan de 155 die ik in de Strada had laten zetten. Ik kan de bodem van de fiets raken wanneer ingeklikt maar ik moet daar moeite voor doen.
Ik kan nog niets zeggen over de bagage vakken voor de wielkasten en het zomerdakje, die komen later.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 659
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1180 x bedankt in 643 berichten
Gefeliciteerd! Het is natuurlijk normaal met velo's dat je eerst even moet wennen aan alles, met hier en daar wat kleine aanpassingen die je pas ontdekt als je wat gefietst heb maar zo te lezen is het een success, 28 vind ik echt niet verkeerd voor een fiets van 30kg en een bestuurder die beweert langzaam te fietsen!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 6.244
Topics: 157
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2379
8245 x bedankt in 4029 berichten
(23-Mar-2025, 03:41 PM)Willeke_IGKT schreef: Peter heeft er nog wat werk aan gedaan en zaterdag 22 maart kon ik hem ophalen.
De fiets stond op mij te wachten maar er moest natuurlijk nog afgesteld worden.
Gefeliciteerd met de nieuwe vm.
Het kost inderdaad tijd om een nieuwe fiets helemaal fijn te hebben.
Neem daar gewoon de tijd voor. Dan wordt het rijden in deze vm steeds fijner.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.791
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11614
9001 x bedankt in 4420 berichten
Supertof Willeke, gefeliciteerd met je nieuwe fiets!
Ben erg benieuwd naar de eerste plaatjes
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.148
Topics: 62
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 32236
3146 x bedankt in 1404 berichten
23-Mar-2025, 08:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2025, 08:06 PM door Willeke_IGKT.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|