Nieuw soort verlichting
|
Berichten: 603
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1278 x bedankt in 567 berichten
Ziemi is een startup waarbij er een lamp wordt verkocht die ook de fietser zelf verlicht. Hierdoor is er een betere herkenbaarheid van voren, en betere zichtbaarheid vanaf de zijkant. Niet erg bruikbaar voor ligfietsers denk ik, maar wat zijn jullie gedachten erbij? Ik vind de bewering dat 71% van de ongelukken van de zijkant gebeurd wel interessant. Komt dat door slechte zichtbaarheid door gebrekkige verlichting van de fiets? Of door de dode hoek achter de A-stijl van de auto? Deze verlichting vergroot in ieder geval het oppervlak dat verlicht rondrijdt, dus zou best voordelen kunnen geven. Zeker met regen in de stad kan een fiets koplamp gemist worden in andere lichten en reflecties.
Berichten: 1.868
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27894
2745 x bedankt in 1215 berichten
Ik vind het een verkeerde trend dat alleen naar lichten wordt gekeken.
Het is ondertussen zo dat alle rijdende auto's zoveel licht voeren dat alle andere weggebruikers zo ongeveer onzichtbaar zijn. Als fietser of wandelaar extra licht hebben blijft een klein vlekje ten opzichte van een auto.
Gewone winterjassen in goed zichtbare kleuren zijn niet in de mode en dus moeilijk verkrijgbaar.
Ik reed gisteren achter een fietser in (waarschijnlijk) okergeel, die viel in het donker zowat helemaal weg tegen de grijze lucht.
Helder geel, licht blauw, licht groen, fluor kleuren, ... Er zijn best wel kleuren die wel zichtbaar zijn in het donker. Maar in de kleding winkels hoef je die niet te zoeken.
Ik pleit voor minder licht op auto's en mode met beter zichtbare winterjassen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.772
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1990
7243 x bedankt in 3569 berichten
(, 01:24 AM)Bob Hagendijk schreef: Ziemi is een startup waarbij er een lamp wordt verkocht die ook de fietser zelf verlicht.
Leuk filmpje. Koop dus gewoon zelf een goedkoop lampje. Doe het verkeerd om aan je stuur, zodat je benen verlicht worden. Klaar!
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 19
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 1
40 x bedankt in 19 berichten
De felle verlichting van auto’s is inderdaad een groot probleem, fiets zelf vaak in het donker over een fietspad aan de linkerkant van de weg op een onverlichte weg door, dat veel automobilisten blijkbaar bang zijn in het donker of slechte ogen hebben rijden ze daar op een weg waar slechts 60 km toegestaan is met groot licht. Al menigmaal even gestopt omdat ik compleet verblind werd en een tegemoetkomende fietser totaal niet meer te zien was. Inmiddels rijd er op mijn route een ebiker die een losse schijnwerper op het stuur heeft en daarmee de automobilisten seint maar ook dat snappen sommigen niet.
Gezien de soms aggressieve reacties van automobilisten zou ik dit zelf niet zo gauw doen.
Vorige week kreeg een scootmobieler klappen van een automobilist omdat hij niet snel genoeg ging over een nieuw aangelegde drempel ( druppel vorming ding met wegversmalling).
Op dit moment is bij ons de brug 3 weken dicht en er op deze weg bijna geen verkeer meer, dit zou je een heel jaar wensen??.
Berichten: 946
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1583 x bedankt in 854 berichten
Typisch 'start-up' product in de categorie massieve banden als je het mij vraagt... Prima als afstudeerproject, maar jammer dat universiteiten commercialisering ervan bevorderen (wij maken ons hier op mijn werk ook volop schuldig aan). Er is heel veel onderzoek gedaan naar zichtbaarheid van fietsers in het donker (zoek bijvoorbeeld op "cycling conspicuity" in Google Scholar) en telkens blijkt weer dat retroreflectie op bewegende delen (benen dus) het meest effectief is.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.598
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2697
3023 x bedankt in 2118 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Hardloper.)
Ik heb hier een best wel fel groene winter jas van een outdoor winkel. Van Tenson ofzo. Het was iets duurdere aankoop, maar ik doe er jaren mee. Heb hem al zeker 4 jaar denk ik en kocht hem met 30% korting ofzo. Als ik bij Bever kijk, dan lijkt het of ze nog maar 5a10% in de felle kleuren te koop is.
Het is richting deze kleur
Maar op de terug weg van het feest heb ik mooi gezien dat mensen hardliepen in volledige zwarte kleren. Wat ik echt niet vond opvallen. Anderzijds een vrouw die had standaard fiets tassen. Het zal zo iets zijn geweest:
Misschien is het hem wel.
Dan dun streepje reflectie viel echt wel op aan beide kanten. Het was toen echt al donker. Dus onderschat echt niet de kracht van kleine, maar goede reflectie stroken. Geen idee of jullie reflectie hebben zitten op jullie fiets ligfietstassen. Maar als het aan de zijkant en achterkant zit. Nou dan val je wel op.
En ook ik had erg veel last van sommige licht van auto's. Ik had op wegen gereden zonder straatlantaarns. En dan was ik niet blij met die felle straat lantaarns.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.243
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10149
7877 x bedankt in 3893 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door 365cycle.)
(7 uren geleden)Arno boogaart schreef: De felle verlichting van auto’s is inderdaad een groot probleem, fiets zelf vaak in het donker over een fietspad aan de linkerkant van de weg op een onverlichte weg door, dat veel automobilisten blijkbaar bang zijn in het donker of slechte ogen hebben rijden ze daar op een weg waar slechts 60 km toegestaan is met groot licht. Bepaalde wat luxere moderne auto's hebben een zogeheten "grootlichtautomaat". Die dimt automatisch wanneer je een tegenligger hebt... wanneer die tegenligger ook een bak licht voert en het liefst de vorm van een auto heeft.
Probeer het maar eens, pak een felle zaklamp en schijn direct naar de neus van de auto. Het groot licht gaat uit, tot je dat lampje uit doet; dan springt het direct weer aan.
Die techniek is niet gemaakt op fietsers en zou mijns inziens echt verboden moeten zijn. De enige auto's waarbij me opvalt dat dit vrij consequent goed gaat is gek genoeg Porsche. Als ik met m'n velomobiel of zelfs vouwfiets (klein ledlampje!) aan kom rijden en het grootlicht gaat direct, altijd met hetzelfde tijdsinterval, uit op het stuk weg waar ik rijd (volgens mij blinderen ze echt een deel van de lamp), is het zonder uitzondering een Porsche Taycan, Macan of Panamera (die drie kom ik het meest tegen).
Waarom concerngenoten Audi en Volkswagen dat dan weer niet kunnen begrijp ik niet.
Er is echter nog een ander probleem met felle verlichting dat ik pas begreep toen ik met verlichting voor velomobielen bezig was. Tweeledig: - De B+M IQ-XE koplamp is erg zuinig en geeft veel licht, maar wel een hele smalle bundel. Snel een haakse bocht insturen is lastig, want in het donker is het dan compleet zwart waar je naartoe stuurt. Het nadeel van veel licht is dat je alleen nog maar wat ziet in je lichtbundel!
- Met de B+M Cyo Premium (80 lux) durfde ik 's nachts niet zomaar sneller dan 40 km/h. De bundel was gewoon niet krachtig genoeg om ver voor me op de weg te kunnen kijken. De IQ-X is dat wél, zolang de weg ongeveer recht is rijd ik zonder zorgen 60 km/h in het pikkedonker. M.a.w.: Van meer licht ga je sneller rijden!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 326
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 115
559 x bedankt in 291 berichten
Heb zo'n IQ-XE, en die geeft heerlijk veel licht, maar om grootlichtrijders te seinen heb ik ook nog twee mistlampen op de spiegels zitten, dat werkt behoorlijk goed, ze staan ook iets horizontaler dan de koplamp.
Ook goed om bochten te overzien.
Nadeel:
Bij een kruising met een reflecterend hek, krijg je zoveel terug dat je wordt verblind.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 9 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|