Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw soort verlichting
#1
Ziemi is een startup waarbij er een lamp wordt verkocht die ook de fietser zelf verlicht. Hierdoor is er een betere herkenbaarheid van voren, en betere zichtbaarheid vanaf de zijkant. Niet erg bruikbaar voor ligfietsers denk ik, maar wat zijn jullie gedachten erbij? Ik vind de bewering dat 71% van de ongelukken van de zijkant gebeurd wel interessant. Komt dat door slechte zichtbaarheid door gebrekkige verlichting van de fiets? Of door de dode hoek achter de A-stijl van de auto? Deze verlichting vergroot in ieder geval het oppervlak dat verlicht rondrijdt, dus zou best voordelen kunnen geven. Zeker met regen in de stad kan een fiets koplamp gemist worden in andere lichten en reflecties.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#2
Ik vind het een verkeerde trend dat alleen naar lichten wordt gekeken.

Het is ondertussen zo dat alle rijdende auto's zoveel licht voeren dat alle andere weggebruikers zo ongeveer onzichtbaar zijn. Als fietser of wandelaar extra licht hebben blijft een klein vlekje ten opzichte van een auto.

Gewone winterjassen in goed zichtbare kleuren zijn niet in de mode en dus moeilijk verkrijgbaar.
Ik reed gisteren achter een fietser in (waarschijnlijk) okergeel, die viel in het donker zowat helemaal weg tegen de grijze lucht.
Helder geel, licht blauw, licht groen, fluor kleuren, ... Er zijn best wel kleuren die wel zichtbaar zijn in het donker. Maar in de kleding winkels hoef je die niet te zoeken.

Ik pleit voor minder licht op auto's en mode met beter zichtbare winterjassen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Hoekie , 365cycle , PieterTrapt , martinR
#3
(30-Oct-2024, 01:24 AM)Bob Hagendijk schreef: Ziemi is een startup waarbij er een lamp wordt verkocht die ook de fietser zelf verlicht. 

Leuk filmpje. Koop dus gewoon zelf een goedkoop lampje. Doe het verkeerd om aan je stuur, zodat je benen verlicht worden. Klaar!
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
De felle verlichting van auto’s is inderdaad een groot probleem, fiets zelf vaak in het donker over een fietspad aan de linkerkant van de weg op een onverlichte weg door, dat veel automobilisten blijkbaar bang zijn in het donker of slechte ogen hebben rijden ze daar op een weg waar slechts 60 km toegestaan is met groot licht. Al menigmaal even gestopt omdat ik compleet verblind werd en een tegemoetkomende fietser totaal niet meer te zien was. Inmiddels rijd er op mijn route een ebiker die een losse schijnwerper op het stuur heeft en daarmee de automobilisten seint maar ook dat snappen sommigen niet.
Gezien de soms aggressieve reacties van automobilisten zou ik dit zelf niet zo gauw doen.
Vorige week kreeg een scootmobieler klappen van een automobilist omdat hij niet snel genoeg ging over een nieuw aangelegde drempel ( druppel vorming ding met wegversmalling).
Op dit moment is bij ons de brug 3 weken dicht en er op deze weg bijna geen verkeer meer, dit zou je een heel jaar wensen??.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#5
Typisch 'start-up' product in de categorie massieve banden als je het mij vraagt... Prima als afstudeerproject, maar jammer dat universiteiten commercialisering ervan bevorderen (wij maken ons hier op mijn werk ook volop schuldig aan). Er is heel veel onderzoek gedaan naar zichtbaarheid van fietsers in het donker (zoek bijvoorbeeld op "cycling conspicuity" in Google Scholar) en telkens blijkt weer dat retroreflectie op bewegende delen (benen dus) het meest effectief is.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
Ik heb hier een best wel fel groene winter jas van een outdoor winkel. Van Tenson ofzo. Het was iets duurdere aankoop, maar ik doe er jaren mee. Heb hem al zeker 4 jaar denk ik en kocht hem met 30% korting ofzo. Als ik bij Bever kijk, dan lijkt het of ze nog maar 5a10% in de felle kleuren te koop is.

Het is richting deze kleur
[Afbeelding: 550x651.jpg]

Maar op de terug weg van het feest heb ik mooi gezien dat mensen hardliepen in volledige zwarte kleren. Wat ik echt niet vond opvallen. Anderzijds een vrouw die had standaard fiets tassen. Het zal zo iets zijn geweest:
[Afbeelding: 3529028-2c49a8c2.jpg]
Misschien is het hem wel.

Dan dun streepje reflectie viel echt wel op aan beide kanten.  Heart Het was toen echt al donker. Dus onderschat echt niet de kracht van kleine, maar goede reflectie stroken. Geen idee of jullie reflectie hebben zitten op jullie fiets ligfietstassen. Maar als het aan de zijkant en achterkant zit. Nou dan val je wel op.

En ook ik had erg veel last van sommige licht van auto's.  Doh Ik had op wegen gereden zonder straatlantaarns. En dan was ik niet blij met die felle straat lantaarns.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , PieterTrapt
#7
(30-Oct-2024, 08:26 AM)Arno boogaart schreef: De felle verlichting van auto’s is inderdaad een groot probleem, fiets zelf vaak in het donker over een fietspad aan de linkerkant van de weg op een onverlichte weg door, dat veel automobilisten blijkbaar bang zijn in het donker of slechte ogen hebben rijden ze daar op een weg waar slechts 60 km toegestaan is met groot licht. 
Bepaalde wat luxere moderne auto's hebben een zogeheten "grootlichtautomaat". Die dimt automatisch wanneer je een tegenligger hebt... wanneer die tegenligger ook een bak licht voert en het liefst de vorm van een auto heeft.

Probeer het maar eens, pak een felle zaklamp en schijn direct naar de neus van de auto. Het groot licht gaat uit, tot je dat lampje uit doet; dan springt het direct weer aan. 

Die techniek is niet gemaakt op fietsers en zou mijns inziens echt verboden moeten zijn. De enige auto's waarbij me opvalt dat dit vrij consequent goed gaat is gek genoeg Porsche. Als ik met m'n velomobiel of zelfs vouwfiets (klein ledlampje!) aan kom rijden en het grootlicht gaat direct, altijd met hetzelfde tijdsinterval, uit op het stuk weg waar ik rijd (volgens mij blinderen ze echt een deel van de lamp), is het zonder uitzondering een Porsche Taycan, Macan of Panamera (die drie kom ik het meest tegen).
Waarom concerngenoten Audi en Volkswagen dat dan weer niet kunnen begrijp ik niet.

Er is echter nog een ander probleem met felle verlichting dat ik pas begreep toen ik met verlichting voor velomobielen bezig was. Tweeledig:
  • De B+M IQ-XE koplamp is erg zuinig en geeft veel licht, maar wel een hele smalle bundel. Snel een haakse bocht insturen is lastig, want in het donker is het dan compleet zwart waar je naartoe stuurt. Het nadeel van veel licht is dat je alleen nog maar wat ziet in je lichtbundel!
  • Met de B+M Cyo Premium (80 lux) durfde ik 's nachts niet zomaar sneller dan 40 km/h. De bundel was gewoon niet krachtig genoeg om ver voor me op de weg te kunnen kijken. De IQ-X is dat wél, zolang de weg ongeveer recht is rijd ik zonder zorgen 60 km/h in het pikkedonker. M.a.w.: Van meer licht ga je sneller rijden!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#8
Heb zo'n IQ-XE, en die geeft heerlijk veel licht, maar om grootlichtrijders te seinen heb ik ook nog twee mistlampen op de spiegels zitten, dat werkt behoorlijk goed, ze staan ook iets horizontaler dan de koplamp.
Ook goed om bochten te overzien.
Nadeel:
Bij een kruising met een reflecterend hek, krijg je zoveel terug dat je wordt verblind.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#9
Heb je dan geen last van tegenlicht?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(30-Oct-2024, 01:01 PM)LigfietsWilsum schreef: Nadeel:
Bij een kruising met een reflecterend hek, krijg je zoveel terug dat je wordt verblind.

Hier moet je echt mee oppassen.

Ik sprak tijdens het jubileum iemand die een heel heftig ongeluk heeft gehad in de vm.

Hij vermoedt nu achteraf dat zijn verlichting een verkeersbord zo fel heeft verlicht dat hij de autoverlichting die zichtbaar moet zijn geweest naast het bord niet heeft gezien of het is hem in ieder geval niet opgevallen dat er een auto naderde.

Hij heeft het overleefd, maar het was echt een heftig ongeluk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle , Willeke_IGKT
#11
(30-Oct-2024, 07:14 PM)Wim -de roetsende schreef:
(30-Oct-2024, 01:01 PM)LigfietsWilsum schreef: Nadeel:
Bij een kruising met een reflecterend hek, krijg je zoveel terug dat je wordt verblind.

Hier moet je echt mee oppassen.

Ik sprak tijdens het jubileum iemand die een heel heftig ongeluk heeft gehad in de vm.

Hij vermoedt nu achteraf dat zijn verlichting een verkeersbord zo fel heeft verlicht dat hij de autoverlichting die zichtbaar moet zijn geweest naast het bord niet heeft gezien of het is hem in ieder geval niet opgevallen dat er een auto naderde.

Hij heeft het overleefd, maar het was echt een heftig ongeluk.

Die verlichting gebruik ik maar heel incidenteel, even knipperen, even een bocht overzien, beslist niet continu. Dus denk niet dat ik daardoor auto's mis.
Antwoord }
#12
(30-Oct-2024, 07:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Hij heeft het overleefd, maar het was echt een heftig ongeluk.
Hoop dat het voortaan ons bespaard blijft.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#13
(30-Oct-2024, 05:50 PM)Fietsbennie schreef: Heb je dan geen last van tegenlicht?
Van reflectie? Ja soms dus.
Van tegenlicht van auto's? Minder als ze hun groot licht snel uit doen.

Trouwens een tip tegen verblinding: doe een oog dicht, dan raakt die niet nachtblind, is de auto voorbij, doe je hem weer open.
Antwoord }
#14
Ik had laatst dus zo'n gewone fietser met licht, die ik van de zijkant naderde. Her en der wel lantaarnpalen maar ook veel bomen, nat wegdek, en regen in de lucht. Geen optimaal zicht. Ik zag hem wel op tijd.

Ik het helpt echt als je wat reflectie hebt, en of licht wat van de zijkant goed te zien is. De Ledstripjes die op de Milan liggen, zie je ook van de zijkant. Deze steken echt uit. De dubbele achterlampjes aan de zijkant stralen ook veel op de muts, dat helpt ook. De dikke voorlamp zit in de fiets, in een stukje buis. Die zie je van de zijkant niet. Maar die geeft dan weer zo veel licht dat er vast wel iets in de buurt verlicht wordt door je koplamp. Met veel auto's en lantaarnpalen valt dat dan weer niet op.

Tegenlicht van je eigen koplamp kan inderdaad een probleem zijn. In de buurt van Bocholt heb je een paar plekjes waar het fietspad bij een boerderij een schrikhek krijgt en er dan een haakse bocht volgt. Als je niet oplet en net naast het schrikhek mikt, dan ontdek je dat daar nog een slootje ligt, en het fietspad naast het slootje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
Als wij denken dat het verkeer opgedeeld wordt in gemotoriseerd en niet gemotoriseerd gebruik, verwijs ik graag naar het volgende filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=EoevUEn85ug&t=24s
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#16
(30-Oct-2024, 10:03 PM)Tom Fekkes schreef: Als wij denken dat het verkeer opgedeeld wordt in gemotoriseerd en niet gemotoriseerd gebruik, verwijs ik graag naar het volgende filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=EoevUEn85ug&t=24s

De link werkt niet, maar belangrijker, het zou helpen als je vertelt naar welk filmpje je linkt.
Ik ben al verschillende linkjes tegen gekomen waar ik de filmpjes goed ken en het met een beschrijving zo zou herkennen. En aan de andere kant, soms zijn er linkjes naar filmpjes die ik (of anderen) niet willen bekijken.

Dus graag meer dan alleen een link.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Thijs OO
#17
Die link van Tom werkt wel, alleen is het door de forum-software niet herkend als een link doordat het voorafgaande "filmpje:" zonder spatie er aan vastgeschreven is.

Dominee Gremdaat blijkt nog steeds actief te zijn, tot mijn verbazing, en leverde recent een preek over fietsterreur, en pleit daarbij voor meer drempels voor fietsers, en hekken op de stoep om over de stoep rijdende fietsers te hinderen.

(30-Oct-2024, 12:42 PM)365cycle schreef: ... Van meer licht ga je sneller rijden!


Hmm, misschien is de verlichtingswapenwedloop waar we de laatste tien a twintig jaar in zitten dan wel een van de oorzaken ervan dat er weer een stijgende lijn zit in de aantallen verkeersdoden.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle , Willeke_IGKT
#18
De link van Tom nogmaals los: https://www.youtube.com/watch?v=EoevUEn85ug&t=24s
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(30-Oct-2024, 10:11 PM)Willeke_IGKT schreef:
(30-Oct-2024, 10:03 PM)Tom Fekkes schreef: Als wij denken dat het verkeer opgedeeld wordt in gemotoriseerd en niet gemotoriseerd gebruik, verwijs ik graag naar het volgende filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=EoevUEn85ug&t=24s

De link werkt niet, maar belangrijker, het zou helpen als je vertelt naar welk filmpje je linkt.
Ik ben al verschillende linkjes tegen gekomen waar ik de filmpjes goed ken en het met een beschrijving zo zou herkennen. En aan de andere kant, soms zijn er linkjes naar filmpjes die ik (of anderen) niet willen bekijken.

Dus graag meer dan alleen een link.

Dominee Gremdaat over de fietsterreur in Amsterdam.
Bij mij werkt de link wel.

https://www.youtube.com/watch?v=EoevUEn85ug&t=24s
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Anti-fiets hekken op de stoep: https://www.google.nl/maps/@52.362036,4....FQAw%3D%3D

Drempels op het fietspad: https://www.google.nl/maps/@52.0263949,4...FQAw%3D%3D

Ds. Gremdaat loopt achter de feiten aan...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Data is leuk. Het ga...Wim -de roetsende — 09:02 AM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ze hadden oplossin...Roepers — 08:57 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...Wim -de roetsende — 08:53 AM
OBT 2024 Rotterdam
Met 100+ velomobie...Veloquest — 08:39 AM
Redenen voor ongelukken anders dan de f...
Ik dacht even net he...Veloquest — 08:38 AM
Redenen voor ongelukken anders dan de f...
Bij paardenpoep op h...Willeke_IGKT — 07:55 AM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik was gisteren in e...Willeke_IGKT — 07:38 AM
OBT 2024 Rotterdam
Met 100+ velomobiele...LigfietsWilsum — 06:42 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM