2 uren geleden
Onze hase pino is al aardig op leeftijd (2006) en vrijwel uitsluitend met kinderen gebruikt. We willen wat meer met zn tweeen op stap en het snelheidsverschil graag opheffen. We hebben ook een heel andere voorkeurstredfrequentie. Nu hij toch opgeknapt moet worden, zon beetje alles dat draait is wel aan vervanging toe, is door een proefrit op een m5 tandem met voorwielaandrijving, het idee ontstaan om hem van een voorwielaandrijving te voorzien.
De nieuwe voorvork is binnen, het nieuwe balhoofdlager ook, met simpel zelfgemaakt gereedschap erop geperst en we kunnen nadenken of hij niet toch te hoog wordt met 559 voor ipv 20 inch met verende voorvork. Naar mijn ervaring op andere ligfietsen rijdt zon groot wiel veel soepeler en comfortabeler dan een klein wiel met verende voorvork.
Als je het serieus aanpakt is zon verbouwing bijna duurder dan een andere 2e hands tandem, maar zon knutselproject is erg leuk en zo wordt het precies wat je wilt. Plan is dat er een 1x12 sram derailleur op komt. Het was nog een heel gedoe om de verroeste voorste trapas eruit te krijgen, de plastic ring brak af. Hase monteert overigens dubieuze trapassen die het bij serieus gebruik vrij snel begeven (die van de captain is al een paar keer vervangen) maar het stalen frame en de lak is nog in uitstekende conditie.
De nieuwe voorvork is binnen, het nieuwe balhoofdlager ook, met simpel zelfgemaakt gereedschap erop geperst en we kunnen nadenken of hij niet toch te hoog wordt met 559 voor ipv 20 inch met verende voorvork. Naar mijn ervaring op andere ligfietsen rijdt zon groot wiel veel soepeler en comfortabeler dan een klein wiel met verende voorvork.
Als je het serieus aanpakt is zon verbouwing bijna duurder dan een andere 2e hands tandem, maar zon knutselproject is erg leuk en zo wordt het precies wat je wilt. Plan is dat er een 1x12 sram derailleur op komt. Het was nog een heel gedoe om de verroeste voorste trapas eruit te krijgen, de plastic ring brak af. Hase monteert overigens dubieuze trapassen die het bij serieus gebruik vrij snel begeven (die van de captain is al een paar keer vervangen) maar het stalen frame en de lak is nog in uitstekende conditie.