Hase pino verbouwing
|
Berichten: 305
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 100
645 x bedankt in 290 berichten
Onze hase pino is al aardig op leeftijd (2006) en vrijwel uitsluitend met kinderen gebruikt. We willen wat meer met zn tweeen op stap en het snelheidsverschil graag opheffen. We hebben ook een heel andere voorkeurstredfrequentie. Nu hij toch opgeknapt moet worden, zon beetje alles dat draait is wel aan vervanging toe, is door een proefrit op een m5 tandem met voorwielaandrijving, het idee ontstaan om hem van een voorwielaandrijving te voorzien.
De nieuwe voorvork is binnen, het nieuwe balhoofdlager ook, met simpel zelfgemaakt gereedschap erop geperst en we kunnen nadenken of hij niet toch te hoog wordt met 559 voor ipv 20 inch met verende voorvork. Naar mijn ervaring op andere ligfietsen rijdt zon groot wiel veel soepeler en comfortabeler dan een klein wiel met verende voorvork.
Als je het serieus aanpakt is zon verbouwing bijna duurder dan een andere 2e hands tandem, maar zon knutselproject is erg leuk en zo wordt het precies wat je wilt. Plan is dat er een 1x12 sram derailleur op komt. Het was nog een heel gedoe om de verroeste voorste trapas eruit te krijgen, de plastic ring brak af. Hase monteert overigens dubieuze trapassen die het bij serieus gebruik vrij snel begeven (die van de captain is al een paar keer vervangen) maar het stalen frame en de lak is nog in uitstekende conditie.
Berichten: 14
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 16
12 x bedankt in 7 berichten
(24-Nov-2024, 10:02 PM)blokdoorn schreef: Onze hase pino is al aardig op leeftijd (2006) en vrijwel uitsluitend met kinderen gebruikt
Mooi project. Onze Pino destijds ook voor de kinderen gekocht en later zelf ook veel gebruikt. Ondersteuning zitten we ook wel eens naar te kijken
Berichten: 1.821
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 598
3602 x bedankt in 1674 berichten
Ik vraag me gelijk af hoe je dat dan gaat doen met de kettingrol voor. Een opname eraan lassen? Wel een leuk projectje, met twee gescheiden aandrijvingen.
Berichten: 6.235
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12821
9908 x bedankt in 4847 berichten
(26-Nov-2024, 09:11 AM)Jeroen S schreef: Ik vraag me gelijk af hoe je dat dan gaat doen met de kettingrol voor. Als je een voorbeeldje wil let me know. Kan nog een fotootje maken van onze tandem.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 224
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 66
482 x bedankt in 216 berichten
Leuk om dit te lezen. Ik zit nu ook redelijk in de Pino. Eerst een proefrit gemaakt met het huidige model, met kleuter (bijna 5) voorop. Daarna zitten zoeken naar een tweedehands met geschikte uitrusting. 2 december ga ik die ophalen. De planning voor de zomervakantie en de weekendtripjes daarvoor is al losgebarsten :-).
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton
Berichten: 305
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 100
645 x bedankt in 290 berichten
Het heeft lang stil gelegen, maar nu is hij klaar voor een langere proefrit (een blokje om is hij al wel geweest):
upload images
Balhoofd van het stuur van nieuw vet voorzien, er zat al langere tijd speling op, maar het lager was nog prima. Hoewel het achterwiel van een jaar of 18 niet echt iets mankeerde, toch nieuwe wielen gevlochten met deftige naven.
Berichten: 11
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 9
31 x bedankt in 11 berichten
Geweldig project!
Hoe rijdt het?
Berichten: 305
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 100
645 x bedankt in 290 berichten
Een langere rit moet nog komen. Het oogde wel wat hoog vergeleken met het 20 inch wiel, terwijl het verschil in cm door de verende voorvork toch wel meevalt. Maar hij voelt als vanouds, inclusief makkelijk manoevreren. Gescheiden aandrijving is heel erg fijn en het frame voelt even stabiel als altijd, ook als voor flink kracht gezet wordt. Bij de m5 tandem leverde dat echt teveel gewiebel op.
Berichten: 1.821
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 598
3602 x bedankt in 1674 berichten
Mooi geworden, en gelijk naar een groot voorwiel overgestapt. Ik denk dat je voor dan wel een passagier met lange benen moet hebben, wil die nog aan de grond komen. Of valt dat wel mee?
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Veloom
|
Heel uitgebreide vid...Willeke_IGKT — 08:10 AM |
Doorfietsroutes
|
Ja, dat is ook een v...Jeroen S — 07:58 AM |
Veloom
|
En na de Theta nu oo...datakneder — 12:21 AM |
Doorfietsroutes
|
Allemaal nog wel p...datakneder — 10:33 PM |
Doorfietsroutes
|
Ja, da's ook een fra...Jeroen S — 10:12 PM |
Maximale banddruk voor de velgen?
|
Eh Frutsel, heb ik t...Jeroen S — 10:09 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Het werd vanmiddag w...Jeroen S — 09:58 PM |
Doorfietsroutes
|
maar bij Groenlo ma...Lopopodium — 09:56 PM |
Maximale banddruk voor de velgen?
|
Waarom zou je oo...365cycle — 09:54 PM |
Doorfietsroutes
|
Ik ben het met je ee...Jeroen S — 09:46 PM |
Doorfietsroutes
|
Misschien moeten j...365cycle — 09:09 PM |
Bülk 4 more
|
De website is vern...Wim -de roetsende — 08:42 PM |
Bülk 4 more
|
Aangezien ik een jaa...Willeke_IGKT — 08:14 PM |
Bülk 4 more
|
Als de B4M het goedk...melle z — 07:42 PM |
Bülk 4 more
|
Dus beide Snoeken zi...365cycle — 07:36 PM |
Bülk 4 more
|
Maar hoe dan ook onz...Hardloper — 06:32 PM |
Theta, een velomobiel zonder voorganger
|
Ben wel benieuwd hoe...Arend-Jan — 05:59 PM |
|