, 11:50 PM
Ik zou graag mijn kruissnelheid hoger krijgen. Met behoud van mijn gezondheid. Waarom ik dat zo expliciet noem volgt uit het verdere verhaal.
Nou rijd ik geen wedstrijden, en op allerhande websites staan juist aanwijzingen om je te verbeteren voor wedstrijden. Ik wil dus eigenlijk mijn zone 2 verbeteren. In mijn ogen zijn er twee opties: (1) Meer kracht kunnen leveren of (2) mijn efficiëntie verhogen. Ik wil op het laatste de focus leggen en natuurlijk met training ook het eerste bereiken.
Dus heb ik allerhande sites bekeken en daar valt een aantal zaken op. Veel sites hebben het over souplesse en dat is voor hun hetzelfde als cadans. Hoe hoger de cadans, hoe beter de souplesse. Voor mij is souplesse meer het tegengestelde van stumpen. Ik wil dus dat ik meer 'rond' ga trappen.
Zelf had ik het idee om daarmee te beginnen bij een lage cadans om goed de 'vorm' te kunnen voelen. En ik zie ook sites die dat bevestigen. Maar ook veel die hele andere dingen zeggen. Wat wel mijn ervaring is (langere tijd) dat als je net onder een bepaalde snelheid blijft hangen, je sneller kunt gaan door te focussen op je pedaalslag en dus ook 'ronder' te trappen.
Wat ik doe is tot de 30km/h versnellen op normale cadans (75-95) en dan naar zwaar te schakelen (als er een lang stuk volgt dat prima op 30+ kan). Dan zit ik op 30km/h met cadans 65. Vervolgens moet ik niet onder de 30 komen, want dan schakel ik terug. Dat is een peuleschilletje. Maar als ik dan rustig trap (zone 2) rijd ik soms zonder het te merken naar 37 km/h en een cadans van 80.
Mijn ademhaling is echt veel lager en mijn hartslag waarschijnlijk ook.
Wat ik niet doe is proberen met veel kracht de snelheid te verhogen. Ook zal ik bij hellingen terugschakelen. Ik wil mijn knieën niet aan gort trappen. Het voelt voor mij als de krachtsinspanning die ik vroeger op de rechtopfiets moest leveren als ik met andere mensen fietste. (Alléén ging ik veel harder)
Ik heb er nu twee ritten opzitten (samen +90 km). Het viel me op dat ik bij een heuveltje (2 viaducten hoog) ik met een hogere snelheid omhoog kon. Ik begon uitgerust aan het klimmetje. Ook ligt mijn gemiddelde snelheid hoger dan de kruissnelheid van de afgelopen tijd.
Ik zal voorlopig gewoon doorgaan met waar ik mee bezig ben, eigenwijs als ik ben. Maar toch ben ik benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.
Nou rijd ik geen wedstrijden, en op allerhande websites staan juist aanwijzingen om je te verbeteren voor wedstrijden. Ik wil dus eigenlijk mijn zone 2 verbeteren. In mijn ogen zijn er twee opties: (1) Meer kracht kunnen leveren of (2) mijn efficiëntie verhogen. Ik wil op het laatste de focus leggen en natuurlijk met training ook het eerste bereiken.
Dus heb ik allerhande sites bekeken en daar valt een aantal zaken op. Veel sites hebben het over souplesse en dat is voor hun hetzelfde als cadans. Hoe hoger de cadans, hoe beter de souplesse. Voor mij is souplesse meer het tegengestelde van stumpen. Ik wil dus dat ik meer 'rond' ga trappen.
Zelf had ik het idee om daarmee te beginnen bij een lage cadans om goed de 'vorm' te kunnen voelen. En ik zie ook sites die dat bevestigen. Maar ook veel die hele andere dingen zeggen. Wat wel mijn ervaring is (langere tijd) dat als je net onder een bepaalde snelheid blijft hangen, je sneller kunt gaan door te focussen op je pedaalslag en dus ook 'ronder' te trappen.
Wat ik doe is tot de 30km/h versnellen op normale cadans (75-95) en dan naar zwaar te schakelen (als er een lang stuk volgt dat prima op 30+ kan). Dan zit ik op 30km/h met cadans 65. Vervolgens moet ik niet onder de 30 komen, want dan schakel ik terug. Dat is een peuleschilletje. Maar als ik dan rustig trap (zone 2) rijd ik soms zonder het te merken naar 37 km/h en een cadans van 80.
Mijn ademhaling is echt veel lager en mijn hartslag waarschijnlijk ook.
Wat ik niet doe is proberen met veel kracht de snelheid te verhogen. Ook zal ik bij hellingen terugschakelen. Ik wil mijn knieën niet aan gort trappen. Het voelt voor mij als de krachtsinspanning die ik vroeger op de rechtopfiets moest leveren als ik met andere mensen fietste. (Alléén ging ik veel harder)
Ik heb er nu twee ritten opzitten (samen +90 km). Het viel me op dat ik bij een heuveltje (2 viaducten hoog) ik met een hogere snelheid omhoog kon. Ik begon uitgerust aan het klimmetje. Ook ligt mijn gemiddelde snelheid hoger dan de kruissnelheid van de afgelopen tijd.
Ik zal voorlopig gewoon doorgaan met waar ik mee bezig ben, eigenwijs als ik ben. Maar toch ben ik benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.